Kat maakt overal drama van.

11-04-2016 16:44 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben twee katten, eentje van mijn vriend en eentje van mij. Die van mij is vrij strak opgevoed, mag niet op tafel, slaapt 's nachts keurig, ideaal beest. Ze heeft haar fases, maar over het algemeen perfect. Gaat ook gemakkelijk naar de dierenarts, ik kan haar douchen, niks is haar te gek.



Nu de kat van mijn vriend, niet te borstelen of fatsoenlijk op te pakken, want dat veroorzaakt grote paniek. En mijn vriend vindt dat ze zelf moet kunnen doen waar ze zin in heeft, ze is de baas. Er zijn geen regels.



Nu heeft ze regelmatig dunnere poep (zwak gestel, dierenarts vond er niks mis mee) en gaat dan gewoon met vieze kont op de tafels, vensterbanken, beddengoed liggen. Alles onder de stront. Afdouchen mag ik dan gezellig bij meehelpen, maar dan gaat ze dus compleet door het lint en zit ik zelf ook onder de stront en krassen. Om maar eens een voorbeeld te noemen. 's nachts constant op bed springen of, als ik de deur dichtdoe, bij de deur gaan zitten janken, waarna vriend de deur opendoet (einde nachtrust) of uit bed gaat om bij haar te zitten, midden in de nacht!



Vandaag moest ze naar de dierenarts, weer drama. Ze wilde het mandje al niet in, maar bij de dierenarts is ze compleet geflipt en heeft zichzelf eronder gescheten. En wie zit er weer onder de diepe krassen nu? Ik.. Het plezier gaat er zo wel af, want echt alles is drama met haar. En het is gewoon de schuld van mijn vriend omdat hij haar als een baby behandelt.



Allereerst wil ik gewoon even mijn verhaal kwijt. Ten tweede, hoe kan ik die kat wat manieren bijbrengen? De dierenarts wil haar nu niet meer zien tenzij ze een pilletje heeft gehad, maar ik zie dat echt als uiterste redmiddel. En hoe overtuig ik mijn partner er van dat het echt beter is om wat regels voor de dieren te hebben? Ik eet toch lekkerder als er geen poep op dezelfde tafel ligt.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 11 april 2016 @ 18:25:

Mijn dierenarts zegt ook dat brokjes het beste is.

.

Blijkt maar weer uit dat dierenartsen geen verstand hebben van voeding, want anders zou hij of zij dat niet zeggen.

Ten eerste is er veel beter voer dan brokjes. En dan is er ook nog verschil tussen de ene brok en de andere.



Diarree kan heel goed van stress komen. Paarden reageren daar ook zo op, veel mensen zoals ik zelf ook. Dus waarom een kat niet?

Het zou mooi zijn als je iets stress reducerends kon gebruiken. Men spreekt wel eens van feliway maar misschien is dat al geopperd?
Jullie gaan latten, toch niet om de kat hoop ik.

En wat je beschrijft vind ik ook vies. Toch zijn er zat kattenliefhebbers die het heel normaal vinden dat hun kat over de tafel, het aanrecht en op bed komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook stress genoemd iones als mogelijke oorzaak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar ook de brokjes kunnen oorzaak zijn. Net zo goed. Als daar iets in zit waar de darmen van de kat op reageert.



Ik vind deze kat trouwens wel een goede reden om te latten eigenlijk.... Ik moet zo´n poeperd ook niet overal in huis hebben.
Alle reacties Link kopieren
He geluid van een douche klinkt als blazen. Veel katten vinden dat eng. Ik had vroeger een pers die weleens vies werd dan deed ik haar in een teil of afwasbak en ik goot lauw warm water met een beker over haar. Dat ging met veel minder paniek dan douchen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
VivaAmber, als er weer een ongelukje is, gaan we dat proberen.



Feliway is misschien ook nog een optie. Al ziet ze er weinig gestressed uit



Ik zal me ook met haar voer bemoeien. Momenteel staat er voor haar de hele dag natvoer, weinig droogvoer, en krijgen ze zakken aan snoepjes, wat volgens mij ook niet goed is.



En nee, we gaan niet daarom latten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt al een hele normale kat hoor. Als je dat niet leuk vind moet je een hond nemen.



Trouwens een trucje die bij onze katten werkt is een sok over het hoofd van de kat als ze het mandje in moeten. Zien ze niet waar ze in gaan. Is even niet leuk maar heel veel beter dan zo lang stress voor dat beest.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Geen wonder dat die kat aan de sjees is. Als je als mens alleen MC Donalds eet krijg je hetzelfde effect.



Wat voor natvoer? Van de goedkope bende als whiskas gaan mijn katten ook aan de ren en meuren ze een uur in de wind op de bak.
Alle reacties Link kopieren
Zwaar gestresst, ongezond of gedegenereerd?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Deadpool, ze krijgt Felix voer. Ze eet niks anders meer. 4 zakjes per dag. En ik zorg ervoor dat er droogvoer staat. Iams.



Correctie, ze kreeg Felix. Dat is nu gourmet geworden.
quote:Hoezitdit schreef op 11 april 2016 @ 18:40:

Toch zijn er zat kattenliefhebbers die het heel normaal vinden dat hun kat over de tafel, het aanrecht en op bed komt.



Ze is als een kind voor me en een kind vind je ook niet vies als het overgegeven heeft, de handen onder de modder zitten of het onder de stront zit vanwege een spuitluier.



Ik ben niet vies van mijn kat, katten zijn juist hele schone dieren. Ze ligt weleens op tafel, zowel de grote als de kleine. (Van mij mag dat, van mijn vriend niet.) Sinds een tijdje mag ze niet meer naar boven, maar daarvoor mocht ze van mij op bed. Zelfs onder de dekens. En heel soms als mijn vriend naar z'n werk is, dan mag ze even bij me op bed komen liggen, soms ontsnapt ze ook naar boven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gewoon in een andere kamer opsluiten als jullie eten? Anders weet ik het ook niet. Of een tik met de krant, zoals je bij honden ook doet.
Dacht ik al. Supermarkt voer. Er zijn uiteraard katten die er 20 op worden maar zijn de darmen ook maar een beetje gevoelig dan krijg je dunne poep. Veel van dit soort voer barst van de kunstmatige zooi erin.



Nou zijn de meningen enorm verdeeld over wat dan wel goed is. Zo heb je de aanhangers van vers die helemaal tegen brokken zijn etc en het is lastig om te noemen wat nou HET juiste is. Maar ik zou echt op zoek gaan naar een brok met een goed percentage vlees erin. En natvoer alleen als traktatie. Die van mij krijgen Cosma Thai blikvoer (bestelbaar bij zooplus) en daar zit ook heel veel vis of vlees in. Het is geen brei maar je ziet het vlees echt erin zitten. Ongeveer 3x per week naast hun brokken. Snoepjes echt zelden. Het is een kwestie van uitproberen. Die Felix en whiskas enzo zit bomvol smaak en andere stoffen dus niet gek dat ze normaal voer niet meer lusten. Dat is natuurlijk hartstikke saai in vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft het omgekeerde, altijd brokjes en af en toe natvoer (2x per week).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:softijsmetspikkels schreef op 11 april 2016 @ 19:02:

Deadpool, ze krijgt Felix voer. Ze eet niks anders meer. 4 zakjes per dag. En ik zorg ervoor dat er droogvoer staat. Iams.



Veel te ongezond. Het is macdonalds. Daarbij erg veel zout en vocht. Geen wonder dat ze diarree heeft. Koop een goede brok. Niet uit de super want daar zit veel zout in. Probeer dat en geef het ook de tijd om het goed aan te kijken.

En als ze het niet eet, helaas. Die gaat wel eten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kan kat het vinden met jouw kat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 11 april 2016 @ 17:46



Ik ken echt veel mensen met katten, en die voeden hun dieren gewoon op en die zijn gewoon de baas in huis.Gedeeltelijk mee eens. Opvoeding kan best wel werken maar daarnaast hebben ze hun eigen karakter. Ik heb mijn katten allemaal hetzelfde opgevoed, maar 2 van de 5 waren echt vreselijk bang voor de dierenarts en konden dan echt uit hun plaat gaan. 1 van onze katten was hysterisch bang voor onweer en vuurwerk. De anderen zitten/zaten gewoon op de vensterbank naar buiten te kijken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Die van mij krijgt dus Iams droogvoer en een blikje applaws per dag. Dat vind ik genoeg natvoer. Ik zal eens kijken of ik haar aan de applaws kan krijgen. Mijn kat vindt het heerlijk. Maar die van hem heb ik er nog niet aan kunnen krijgen.



Amber, zijn kat is helemaal lyrisch van mijn kat. Die van mij wil best even spelen, maar laat ook soms merken dat het genoeg is geweest. Maar ze is echt obsessief fan.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn beginnen met Royal Canon maar geven nu ivm gewrichten Hills. Via zoopplus. Geen melk en snoepjes en menseneten. 1x per week 1 zakje natvoer.



En onze kat is en ziet er veel gezonder uit. Het scheelt verharen. Kost wat maar scheelt medische kosten meen ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen melk en snoepje behalve de snoepjes van haar eigen kerstkaart maar meestal wil zij die ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO: ik denk dat ik het probleem wel snap, neem me niet kwalijk als ik wat direct ben want ik ga wel eerlijk zijn.

I.m.o maak je namelijk twee grote denkfouten.

Fout 1 is dat je je kat 'vermenselijkst' door te denken dat ze van alles een drama maakt.

Fout 2: katten zijn heen honden die je wel even af kan richten of ervan kan maken wat jij wil. (Wat niet zeggen wil dat je ze maar hun gang moet laten gaan en ze niet sommige dingen af kunt leren. Dat kan echt wel zolang je duidelijk en consequent bent)

Zo werkt dat gewoon niet bij katten.

Bovendien voelen katten heel erg spanning en sferen aan dus reken maar dat zij echt wel doorheeft/aanvoelt dat er spanning is tussen jou en haar en dat jij haar niet zo leuk vindt. (Wat ik overigens ook echt wel snap)

Dat neemt ze bovendien over waardoor ze niet lekker in haar vel zit, dat is ook het probleem: deze kat doet wat ze doet omdat ze zich niet erg prettig voelt.

De dingen die jij noemt vinden de meeste katten niet leuk. Waarom die andere kat daar geen probleem van maakt kan in het karakter zitten (iedere kat heeft een eigen karakter) en ook aan de vertrouwensband met jou.

En in dat laatste zit het hem: jij hebt met haar niet echt een vertrouwensband wat voor spanning zorgt.

Daar moet je dus aan gaan werken, maar dat heeft wel tijd nodig.

Hoe je dat doet? Heel simpel, dingen doen (en dan niet af en toe maar consequent anders heeft het geen zin) waar zij blij van wordt zodat ze bij jou een connectie maakt met een fijn gevoel.

Dat zijn drie dingen:

-eten geven

-spelen met haar (en dan niet op 'zn honds' maar op zn kats, katten zijn jagers)

-dit klinkt gek maar werkt echt: je stem. Veel ouwehoeren of desnoods zingen . (Wordt mijn kat erg blij van)



Probeer dit een tijdje consequent en ik durf te wedden dat ze leuker wordt!

Desnoods schaf je nog feliway aan, das tegen de stress.

Kijk op YouTube naar 'my cat from hell' ( of op animal planet als je dat hebt). Dat is erg leerzaam!

Succes en pb me als je nog vragen hebt.
Uit de OP:

Nu heeft ze regelmatig dunnere poep (zwak gestel, dierenarts vond er niks mis mee) en gaat dan gewoon met vieze kont op de tafels, vensterbanken, beddengoed liggen. Alles onder de stront. Afdouchen mag ik dan gezellig bij meehelpen, maar dan gaat ze dus compleet door het lint en zit ik zelf ook onder de stront en krassen



Dunne poep heeft ze niet zomaar. Dus, zoals al veelvuldig gezegd, beter voer geven, grote kans dat het dan beter gaat.



Maar.. die zin erna: 'gaat dan gewoon met vieze kont op de tafels, vensterbanken, beddengoed liggen'

HET IS EEN KAT! Wat denk je, dat die dit doet om jou te treiteren? Dat ze eigenlijk heel goed weet dat haar kont vies is, maar dat het haar niet boeit? Je dicht haar iets teveel intelligentie toe, lijkt me.



En dat douchen.. Een kat waarvan je weet dat deze zeer gestresst op douchen reageert per se willen douchen is gewoon kwelling van/voor zo'n beestje. Dat jouw kat dat prima vindt is een uitzondering. Ga deze kat dus niet zitten kwellen, pak de oorzaak aan (voer en stress waarschijnlijk) en knip de haren achter kort, zodat er niets blijft hangen.



Je bedoelt het vast allemaal goed, maar ik vind het niet klinken alsof je het beste met het beestje voor hebt, maar alsof je er vooral geen last van wilt hebben.



En voed je vriend op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 11 april 2016 @ 19:16:

[...]





Gedeeltelijk mee eens. Opvoeding kan best wel werken maar daarnaast hebben ze hun eigen karakter. Ik heb mijn katten allemaal hetzelfde opgevoed, maar 2 van de 5 waren echt vreselijk bang voor de dierenarts en konden dan echt uit hun plaat gaan. 1 van onze katten was hysterisch bang voor onweer en vuurwerk. De anderen zitten/zaten gewoon op de vensterbank naar buiten te kijken.

Ook honden hebben hun eigen karakter en mensen ook. En natuurlijk is de een makkelijker op te voeden dan anderen. Maar ik vind dat mensen niet moeten doen alsof katten een geval apart zijn. Het zijn gewoon dieren, zoogdieren. Die hebben opvoeding nodig, en kunnen ook bedorven worden. Net als honden, net als kinderen.



Ik heb ook honden die niets om onweer en vuurwerk geven en ik heb honden die er heel bang voor zijn.

Ik weet dat je de kern van de aard van een dier niet kunt veranderen, nee, ook niet dat van een hond. Een dier is niet 100% trainbaar. Maar je kunt toch wel een hoop in banen leiden, en niet door zoals veel katteneigenaren achterover te leunen en hun kat overal z´n zin in te geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is doodsbang voor auto's, dierenartsen en reismanden. Hier werkt het om ruim van ter voren de reismand open in de kamer te zetten en regelmatig er snoepjes in te leggen. De snoepjes maken dat Madam er uiteindelijk gewoon in wandelt. Weer thuis na een dierenartsavontuur valt ze overigens nog een paar dagen de reismand aan. Toch fijn dat deze de kwade genius is aldus de kat en niet ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de kat ook met een washand wassen ipv onder de douche. De katten die een douche waarderen, denk dat dat minder dan 1% van alle katten is. Katten haten water. Die kat van jou is de uitzondering. Ik zou nooit een kat onder de douche zetten, garantie voor overal krassen krijgen. In plaats daarvan, een kommetje en een washand en gewoon op het droge, even de bips wassen. Katten wassen zichzelf 3-4 uur per dag dus de rest kan ie echt zelf wel hoor.



Tip over die dunne ontlasting, ik ken iemand die haar katten kvv geeft, carnibest, en die zijn helemaal van de darmproblematiek af gekomen daardoor. Teruggaan naar de dierenarts trouwens hoor, echt. Je wordt snel weggestuurd met een zak dure brokken maar continue diarree, dat is echt niet normaal. Mijn kat had dat ook een tijdje, die bleek diabeet te zijn. Ze kunnen ook een darmontsteking hebben, of een parasiet oid. Laat ze maar testen doen tot er wat uitkomt. Giardia kan ook nog. Een allergietest kan ook nog. Ik zou geen genoegen nemen met 'we weten het niet' als de kat continue dunne ontlasting heeft. Ga anders naar een andere dierenarts, waar ze beter gefaciliteerd zijn.



Ik heb ook een kat die zich niet op laat tillen. Ik heb heel wat ervaring met katten maar het kreng is al 18 jaar oud en heb haar vanaf haar geboorte. En het lukt me nog nauwelijks om haar op te pakken. Dat is geen verwendheid maar gewoon karakter. Katten hebben allemaal een uniek karakter, net als mensen. Ze heeft het altijd al gedaan, van kitten af aan. En hoe ze het doet, geen idee, ze draait en kronkelt en krauwt en je zit helemaal onder de krassen. Dus ik denk dat je helaas zult moeten wennen aan de nukken van die kat, ze gaan hoogstwaarschijnlijk niet over. Ook niet van goed opvoeden en trainen.



Dieren hebben meestal wel een paar minpuntjes, eigenlijk al mijn dieren hebben wel iets waar ze recalcitrant in zijn. Ook al kunnen ze niet zo ingewikkeld nadenken als wij, ze weten wat ze prettig en onprettig vinden. Go with the flow, is mijn advies. Dus accepteer haar gedrag, dan raak je je geduld niet kwijt. Bv ovenwanten aandoen om haar op te pakken. Of je schuift haar in een hoek van de kamer en zet de box over haar heen oid. Die kat van mij, als die medicatie binnen moet krijgen, mijn god, wat een drama. Meestal probeer ik het in haar bekkie te schieten met een spuitje, van een afstandje. Of door pate/filet americain roeren, iets duurs iig. Als ze ziek wordt, zal ik moeten accepteren, dat ze bijna onbehandelbaar is. Ik laat haar ook het liefst injecteren bij de dierenarts, dat laat ze beter toe. Gelukkig kan ze al niet meer zo hard krabben als toen ze jonger was. Doe je niks aan hoor. Go with the flow.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven