Kat moet afvallen

28-07-2016 10:26 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is veel te dik. Ik zie aan zijn lopen dat hij ook last heeft van zijn gewrichten. Nu heb ik dieetvoer gekocht, zakjes en droogvoer maar hoeveel mag hij hebben? Ja dat staat wel op de verpakking maar ik bedoel geef ik hem smorgens een zakje en savonds droge brokken? Hij heeft vanmorgen een half zakje natvoer gehad en nu? Ik had altijd de hele dag droge brok voor mijn katten staan dus daarom weet ik niet zo goed hoe hier mee om te gaan
Alle reacties Link kopieren
Even met de dierenarts contact opnemen voor een dieet op maat, lijkt me. Ook eventuele gezondheidsproblemen uitsluiten, lijkt me ook geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Overleg even met je dierenarts. Weet je zeker dat t goed zit.
Wat voor brokken geef je? Hoeveel weegt ie? Van wie moet ie op dieet?
Ik zou ook even overleggen met de dierenarts. Van droge brokken wordt een kat normaal gesproken toch niet dik?

Wat at hij eerst dan altijd?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel weegt je kat nu? Hoeveel denk je dat eraf moet? Stel dat zijn ideale gewicht zou 4,5 kg zijn, dan kijk je naar de hoeveelheid voer die daarvoor aangeraden wordt en die hoeveelheid ga je voeren.



Als je én droog- én natvoer wil voeren (in de verhoudig 50/50) dan neem je dus de helft van de aanbevolen hoeveelheid van de een en de helft van de ander. Hoe je dat dan over de dag verdeelt is aan jou, kijk naar wat je kat fijn vindt.



Het droogvoer zou ik trouwens in een voerbal verstrekken, op die manier werkt hij gelijk voor zijn voer (toch een beetje beweging) en doet hij veel langer met zijn voer dan wanneer het gewoon in een bakje zou zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:36:

Ik zou ook even overleggen met de dierenarts. Van droge brokken wordt een kat normaal gesproken toch niet dik?

Wat at hij eerst dan altijd?Waarom zou een kat daar niet dik van worden? Als een kat teveel eten binnen krijgt dan wordt hij dik, of dat nou droog- of natvoer is.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 10:38:

[...]



Waarom zou een kat daar niet dik van worden? Als een kat teveel eten binnen krijgt dan wordt hij dik, of dat nou droog- of natvoer is.Ja dat is natuurlijk ook weer waar. Ik dacht altijd dat katten stopten met eten als ze genoeg hadden, maar misschien heb ik altijd dan gewoon geluk gehad met mijn katten. Er staan altijd harde brokjes en ik heb nog nooit te dikke katten gehad.
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer bij de DA was hij 8,5 kilo. Hij is een kleine gedrongen kater, 13 jaar oud. Ik heb er altijd de hele dag brokken staan, Smilla xxl brok.



Ik heb ook nog 2 katers die wel mooi op gewicht zijn.



Ik ben aan het zoeken geweest op het internet voor goed voer en heb RC senior consult stage 2 gekocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:40:

[...]





Ja dat is natuurlijk ook weer waar. Ik dacht altijd dat katten stopten met eten als ze genoeg hadden, maar misschien heb ik altijd dan gewoon geluk gehad met mijn katten. Er staan altijd harde brokjes en ik heb nog nooit te dikke katten gehad.Nee ik ook niet, alleen nu met hem. En volgens mij eet hij ook niet meer dan die andere 2. Maar hij zal net als met mensen wel aanleg hebben voor overgewicht
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:40:

[...]





Ja dat is natuurlijk ook weer waar. Ik dacht altijd dat katten stopten met eten als ze genoeg hadden, maar misschien heb ik altijd dan gewoon geluk gehad met mijn katten. Er staan altijd harde brokjes en ik heb nog nooit te dikke katten gehad.Dat doen katten ook wel stoppen als ze genoeg hebben. Maar soms ook niet, onze oudste was vorig jaar ook heel dik, moest zo nodig iedere keer ook het bakje van de ander opeten. Nu is die ander dood en hebben we een kitten erbij. Houden ze zich allebei netjes aan het eigen bakje. En binnen 4 maand was obesipoes weer gewoon een normale lean mean fighting machine.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 10:36:

Hoeveel weegt je kat nu? Hoeveel denk je dat eraf moet? Stel dat zijn ideale gewicht zou 4,5 kg zijn, dan kijk je naar de hoeveelheid voer die daarvoor aangeraden wordt en die hoeveelheid ga je voeren.



Als je én droog- én natvoer wil voeren (in de verhoudig 50/50) dan neem je dus de helft van de aanbevolen hoeveelheid van de een en de helft van de ander. Hoe je dat dan over de dag verdeelt is aan jou, kijk naar wat je kat fijn vindt.



Het droogvoer zou ik trouwens in een voerbal verstrekken, op die manier werkt hij gelijk voor zijn voer (toch een beetje beweging) en doet hij veel langer met zijn voer dan wanneer het gewoon in een bakje zou zitten.Vanmorgen tegen half 9 heeft hij een bakje natvoer van mij gekregen. Die heeft hij tot de helft opgegeten maar net stond hij in de keuken alweer te miauwen voor eten. Ik zou dan zeggen om 12 uur de andere helft? En tegen 5 uur wat brokjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:40:

[...]





Ja dat is natuurlijk ook weer waar. Ik dacht altijd dat katten stopten met eten als ze genoeg hadden, maar misschien heb ik altijd dan gewoon geluk gehad met mijn katten. Er staan altijd harde brokjes en ik heb nog nooit te dikke katten gehad.



Het ligt inderdaad aan het eetgedrag van de kat. Wel fijn hoor als je gewoon de hele dag kan laten staan, vind ik voor de kat zelf het fijnst.



Ik heb er eentje waarbij ik gerust bergen voer kan laten staan zonder dat ze ooit een grammetje vet op haar gespierde lijf krijgt. De andere zouden zich met alle liefde doodeten .
Alle reacties Link kopieren
Die 2 van mij hadden ook de hele dag door toegang tot (droog)voer. Twee heel verschillende karakters, ook in hun eten.

Resultaat is dat de ene een kg of 7 weegt en echt schranst en de andere mooi op gewicht blijft.

Ze krijgen nu elke ochtend en avond afgewogen hoeveelheden voer.



Dieetvoer ging goed voor ons dikkertje, maar mevrouw ging er geweldig van ruften en ook de kattenbakken stonden vreselijk

Ze staan nu allebei terug op afgemeten hoeveelheden voer voor gevoelige maag/darmen.

Dikkertje blijft te dik maar liever zo dan heelder dagen in de stank, ze is ook erg actief en levendig, dus ik vermoed dat dat wel oké is.

Dierenarts wist ook niet direct een voer dat én haar maag/darmen wat rust geeft én haar zou helpen af te slanken.
Weer wat geleerd dus. En ik maar denken dat katten zo verstandig zijn



Volgens mijn dierenarts is natvoer sowieso helemaal niet nodig en een overbodige luxe. Maar ook daar durf ik nu niks meer over te zeggen verder Ik laat het verder maar aan de kattenmensen over die ervaring hebben met dikke katten.
Alle reacties Link kopieren
Natvoer lijkt me alleen aangewezen voor katten die te weinig drinken of last hebben van hun nieren.

Droogvoer is beter voor de tanden en volgens mij ook voor de lijn, vergelijk het met een rijstwafel eten of een schaaltje pudding, je eet zelf ook trager van drogere dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:52:

Weer wat geleerd dus. En ik maar denken dat katten zo verstandig zijn



Volgens mijn dierenarts is natvoer sowieso helemaal niet nodig en een overbodige luxe. Maar ook daar durf ik nu niks meer over te zeggen verder Ik laat het verder maar aan de kattenmensen over die ervaring hebben met dikke katten.Daar veranderen ook steeds de meningen over. Mij is altijd geleerd dat harde brokken het beste zijn voor tandvlees/steen en natvoer slecht. Dus mijn katten krijgen als tractatie 1x in de week een zakje natvoer. Nu lees ik dat natvoer juist goed is en dat ze elke dag wel een zakje mogen hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaratje schreef op 28 juli 2016 @ 10:48:

[...]





Vanmorgen tegen half 9 heeft hij een bakje natvoer van mij gekregen. Die heeft hij tot de helft opgegeten maar net stond hij in de keuken alweer te miauwen voor eten. Ik zou dan zeggen om 12 uur de andere helft? En tegen 5 uur wat brokjes?

Heb je nu wel precies berekend hoeveel je gaat voeren? Het klinkt een beetje alsof je maar wat doet, of heb ik het mis?



Of hij dat hele zakje mag kan ik je niet zeggen, dat moet je echt even uitrekenen. Je kunt het hele zakje geven, maar dan moet je aan de hand van het aantal caloriëen van dat zakje en van het droogvoer uitrekenen hoeveel gram droogvoer je nog mag geven. (je mag de gegevens ook hier neerzetten, dan help ik je met uitrekenen als je er niet uitkomt)



Ik voer mijn katten tweemaal per dag. Ik vind je huidige idee (8u 12u en 17u) niet fijn verdeeld. Ik zou eerder gaan voor 8u 17u en 20u als je driemaal wil voeren (maar dan krijgt hij drie keer een beetje, in plaats dat hij ook een keer een beetje vol zit). Maar rustiger is om om 8u en ergens tussen 17u en 20u te voeren.



En maak het hem moeilijk! Echt, hoe langer hij over het eten doet hij verzadigder hij is.

Natvoer: geef dat in een voerbak met obstakels (bij de ac tion verkopen ze zulke hondenbakken voor een euro ofzo, prima geschikt hiervoor!)

Droogvoer: geef dit in een voerbal en/of strooi het door de kamer, of gooi ze één voor één weg dat hij ze moet ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Ook meer bewegen en spelen helpt. Dus touwtjes slingeren, balletjes gooien, etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Royal Canin (als dat is wat je hebt) kan ook veel koolhydraten bevatten. Ik kreeg van de dierenarts koolhydraatarmer mee, toen hij vierkant werd.



Natvoer is volgens mij nooit goed eigenlijk. Mijne krijgt alleen brokken, twee keer per dag. Of drie kleine porties, z'n bakje zit zeker niet vol.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:52:

Weer wat geleerd dus. En ik maar denken dat katten zo verstandig zijn



Volgens mijn dierenarts is natvoer sowieso helemaal niet nodig en een overbodige luxe. Maar ook daar durf ik nu niks meer over te zeggen verder Ik laat het verder maar aan de kattenmensen over die ervaring hebben met dikke katten.





Natvoer is niet per sé goed of slecht. Als je kat niet veel drinkt en/of nierproblemen heeft dan is het verstandig om natvoer te geven. Geef je het aan een gezonde kat is er ook niets aan de hand.





.

quote:MonicaG schreef op 28 juli 2016 @ 10:53:

Natvoer lijkt me alleen aangewezen voor katten die te weinig drinken of last hebben van hun nieren.

Droogvoer is beter voor de tanden en volgens mij ook voor de lijn, vergelijk het met een rijstwafel eten of een schaaltje pudding, je eet zelf ook trager van drogere dingen.

Qua tandsteen is er volgens mij geen bewijs dat het een beter is dan het ander, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.



Dat het beter voor de lijn is is natuurlijk een fabeltje. Van snel eten word je niet dik, zeker een kat (dat geen dier is dat moet kauwen) niet. Je wordt dik van de hoeveelheid caloriëen.

Daarnaast kun je de eetsnelheid gewoon beïnvloeden, zoals ik al zei. Dus niet maar in een bakje of op een schoteltje voorschotelen, maar het moeilijk maken.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot als ik op de verpakking kijk mag hij voor 5 kilo 2 zakjes. Je moet de kilo nemen die hij mag wegen had ik begrepen. En brokken mag hij 50 gram. Dus 1 zakje natvoer + 25 brokken mag hij per dag. Maar hij is het sowieso niet gewend om alles in 1 keer op te eten. Zoals ik al vertelde had ik de hele dag brokken staan waar hij naar belieft kon eten. Dus daarom vind ik het moeilijk om te bepalen hoeveel tijd er tussen moet/mag zitten
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 28 juli 2016 @ 11:01:

Royal Canin (als dat is wat je hebt) kan ook veel koolhydraten bevatten. Ik kreeg van de dierenarts koolhydraatarmer mee, toen hij vierkant werd.



Natvoer is volgens mij nooit goed eigenlijk. Mijne krijgt alleen brokken, twee keer per dag. Of drie kleine porties, z'n bakje zit zeker niet vol.Want?
quote:vivaratje schreef op 28 juli 2016 @ 10:54:

[...]





Daar veranderen ook steeds de meningen over. Mij is altijd geleerd dat harde brokken het beste zijn voor tandvlees/steen en natvoer slecht. Dus mijn katten krijgen als tractatie 1x in de week een zakje natvoer. Nu lees ik dat natvoer juist goed is en dat ze elke dag wel een zakje mogen hebben



Ik hoorde dat natvoer niet slecht is, maar ook niet nodig. Meer een soort traktatie inderdaad. Hier krijgen ze het ook elke dag hoor, dat zijn ze hun hele leven al gewend.



Maar wat als je nou eens even de dierenarts belt en om advies vraagt? Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:02:

[...]







Natvoer is niet per sé goed of slecht. Als je kat niet veel drinkt en/of nierproblemen heeft dan is het verstandig om natvoer te geven. Geef je het aan een gezonde kat is er ook niets aan de hand.





.



[...]



Qua tandsteen is er volgens mij geen bewijs dat het een beter is dan het ander, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.



Dat het beter voor de lijn is is natuurlijk een fabeltje. Van snel eten word je niet dik, zeker een kat (dat geen dier is dat moet kauwen) niet. Je wordt dik van de hoeveelheid caloriëen.

Daarnaast kun je de eetsnelheid gewoon beïnvloeden, zoals ik al zei. Dus niet maar in een bakje of op een schoteltje voorschotelen, maar het moeilijk maken.



Een van mijn katten heeft een nierprobleem en ook hij kan het beste gewoon brokjes eten. Zolang dat goed gaat uiteraard.



Voor tandsteen heb ik dan weer andere speciale brokjes, wat groter en grover, zodat het een soort tandenpoetseffect heeft omdat ze meer moeite moeten doen met kauwen. Die eten ze als snoepjes tussendoor. Werd me ook weer aangeraden door de dierenarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven