Kat moet afvallen

28-07-2016 10:26 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is veel te dik. Ik zie aan zijn lopen dat hij ook last heeft van zijn gewrichten. Nu heb ik dieetvoer gekocht, zakjes en droogvoer maar hoeveel mag hij hebben? Ja dat staat wel op de verpakking maar ik bedoel geef ik hem smorgens een zakje en savonds droge brokken? Hij heeft vanmorgen een half zakje natvoer gehad en nu? Ik had altijd de hele dag droge brok voor mijn katten staan dus daarom weet ik niet zo goed hoe hier mee om te gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaratje schreef op 28 juli 2016 @ 11:02:

S-Groot als ik op de verpakking kijk mag hij voor 5 kilo 2 zakjes. Je moet de kilo nemen die hij mag wegen had ik begrepen. En brokken mag hij 50 gram. Dus 1 zakje natvoer + 25 brokken mag hij per dag. Maar hij is het sowieso niet gewend om alles in 1 keer op te eten. Zoals ik al vertelde had ik de hele dag brokken staan waar hij naar belieft kon eten. Dus daarom vind ik het moeilijk om te bepalen hoeveel tijd er tussen moet/mag zitten

Okee, in principe kun je dat dan wel aanhouden (één zakje natvoer en 25gr brokken per dag).



Voor je kat is het inderdaad wel wennen om over te schakelen van de hele dag door kleine beetjes eten naar vaste voermomenten. Toch zal dat moeten, anders heeft hij voordat de middag halverwege is al zijn voer al op denk ik?



Op zich is drie eetmomenten prima hoor en ik denk dat je kat daarin het snelst overschakelt door het gewoon per vandaag in te stellen. Niet geven als hij mauwt, maar gewoon op de tijden die je bedacht hebt. Vier maal daags mag ook (8u, 12u, 17u, 21u bijv.), maar wat je ook doet: wees consequent. Anders weet je kat ook niet waar hij aan toe is.

Wel zou ik het dan afwisselen zodat hij ook verdeeld over de dag zijn brokjes heeft. Vaak zie je namelijk met een voerbal dat ze er nog wel een of twee brokjes in laten zitten op het einde omdat ze dan geen zin meer hebben om te rollen. Na een paar uur krijgen ze weer trek en gaan ze weer alles uit de kast halen om die twee brokjes eruit te krijgen. Dan is hij toch weer lekker bezig en beweegt een beetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:52:

Weer wat geleerd dus. En ik maar denken dat katten zo verstandig zijn



Volgens mijn dierenarts is natvoer sowieso helemaal niet nodig en een overbodige luxe. Maar ook daar durf ik nu niks meer over te zeggen verder Ik laat het verder maar aan de kattenmensen over die ervaring hebben met dikke katten.



Haha, onze kat is precies hetzelfde als de jouwe hoor. De hele dag staan er harde brokken en dat wordt bijgevuld zodra het leeg is. Een 4-kilozak doen we 2 maanden mee dus omgerekend eet ze niet zoveel (65 gram per dag, muizen niet meegerekend). De kat weegt precies 4 kilo (dus als ik dan 8,5 kilo lees, dan lijkt me dat wel dik ja).

Scheelt ws wel dat onze kat heel actief is, kan urenlang buiten lopen te jagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:07:

[...]

Een van mijn katten heeft een nierprobleem en ook hij kan het beste gewoon brokjes eten. Zolang dat goed gaat uiteraard.

Maar eet jouw kat gewoon brokjes of staat hij op een nierdieet (dus speciale brokken)? Dat is nogal een verschil. In natvoer heb je trouwens ook gewoon nierdieet beschikbaar hoor en dat is ook prima (en dan krijgen ze gelijk vocht binnen).





quote:Voor tandsteen heb ik dan weer andere speciale brokjes, wat groter en grover, zodat het een soort tandenpoetseffect heeft omdat ze meer moeite moeten doen met kauwen. Die eten ze als snoepjes tussendoor. Werd me ook weer aangeraden door de dierenarts.Verkoopt je dierenarts die brokjes ook?
Ik zou even met je dierenarts overleggen.

Een kat die te snel afvalt, kan last van leververvetting krijgen en dat wil je niet.
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 10:36:

Ik zou ook even overleggen met de dierenarts. Van droge brokken wordt een kat normaal gesproken toch niet dik?

Wat at hij eerst dan altijd?



Mijn oude dierenarts (of nouja, die van mijn kat ) vertelde ooit dat droge brokken juist vetter zijn dan natvoer. Maar dat veel mensen dat niet weten en daarom dikke katten alleen brokken geven.



De beste man is al jaren met pensioen, dus of het waar is weet ik niet, het voer zal in de loop der jaren ook wel verbeterd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:09:

[...]



Okee, in principe kun je dat dan wel aanhouden (één zakje natvoer en 25gr brokken per dag).



Voor je kat is het inderdaad wel wennen om over te schakelen van de hele dag door kleine beetjes eten naar vaste voermomenten. Toch zal dat moeten, anders heeft hij voordat de middag halverwege is al zijn voer al op denk ik?



Op zich is drie eetmomenten prima hoor en ik denk dat je kat daarin het snelst overschakelt door het gewoon per vandaag in te stellen. Niet geven als hij mauwt, maar gewoon op de tijden die je bedacht hebt. Vier maal daags mag ook (8u, 12u, 17u, 21u bijv.), maar wat je ook doet: wees consequent. Anders weet je kat ook niet waar hij aan toe is.

Wel zou ik het dan afwisselen zodat hij ook verdeeld over de dag zijn brokjes heeft. Vaak zie je namelijk met een voerbal dat ze er nog wel een of twee brokjes in laten zitten op het einde omdat ze dan geen zin meer hebben om te rollen. Na een paar uur krijgen ze weer trek en gaan ze weer alles uit de kast halen om die twee brokjes eruit te krijgen. Dan is hij toch weer lekker bezig en beweegt een beetje.



Voerbal heb ik wel eens geprobeerd maar mijn katten zijn niet al te snugger :p

Maar met die tijden kan ik wat mee, nu heb ik een voerschema. En volgende week een bezoekje aan de DA



Thxxx allemaal voor het meedenken
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:03:

[...]





Ik hoorde dat natvoer niet slecht is, maar ook niet nodig. Meer een soort traktatie inderdaad. Hier krijgen ze het ook elke dag hoor, dat zijn ze hun hele leven al gewend.



Maar wat als je nou eens even de dierenarts belt en om advies vraagt? Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt.

Dat kan natuurlijk prima. Maar wees je ervan bewust dat een dierenarts niet alleen maar het belang van jouw dier in het achterhoofd heeft. Hopelijk staat dat belang wel voorop, maar zijn eigen belang om geld te verdienen (bijv. middels het verkopen van dieetvoer dat niet bepaald nodig is) telt vrijwel altijd mee.



Dus dat TO eerst eens op een forum informeert vind ik niet gek. Wel zou ik haar aanraden om naar een kattenforum te gaan hiermee, daar zit echt heel erg veel kennis. Op het gebied van afvallen en voeding, maar zéker ook op het gebied van nierproblemen en voeding.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:12:

[...]



Maar eet jouw kat gewoon brokjes of staat hij op een nierdieet (dus speciale brokken)? Dat is nogal een verschil. In natvoer heb je trouwens ook gewoon nierdieet beschikbaar hoor en dat is ook prima (en dan krijgen ze gelijk vocht binnen).



Hij heeft speciale nierdieetbrokjes en nierdieetnatvoer en ook nog medicijnen. Hij is er enorm van opgeknapt, 5 ons aangekomen en weer levendig en zichzelf. Dus zolang het zo goed gaat houden we het zo. Als het allemaal minder wordt is overstappen op volledig natvoer wel een optie. Maar dat overleg ik tzt dan wel met de dierenarts.





[...]



Verkoopt je dierenarts die brokjes ook?



Ja. Ik heb even gekeken: het is van Hills, Dental Health.

De dierenarts adviseerde om elke dag tanden te poetsen bij de katten. Ik heb heel hard gelachen, dat kan bij die van mij echt niet.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:03:

[...]



Want?Heeft dacht ik te maken met het gebit. Brokken zijn beter voor het gebit (eigenlijk net als bij ons haha!)
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:16:

[...]



Dat kan natuurlijk prima. Maar wees je ervan bewust dat een dierenarts niet alleen maar het belang van jouw dier in het achterhoofd heeft. Hopelijk staat dat belang wel voorop, maar zijn eigen belang om geld te verdienen (bijv. middels het verkopen van dieetvoer dat niet bepaald nodig is) telt vrijwel altijd mee.



Dus dat TO eerst eens op een forum informeert vind ik niet gek. Wel zou ik haar aanraden om naar een kattenforum te gaan hiermee, daar zit echt heel erg veel kennis. Op het gebied van afvallen en voeding, maar zéker ook op het gebied van nierproblemen en voeding.



Ik vind het ook niet vreemd om hier te vragen hoor, maar als iedereen wat anders gaat zeggen raak je wel in de war.

Ik zal zelf eens naar een kattenforum gaan, voor die ouwe krakkemikkige besjes van mij is enige kennis misschien ook wel handiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaratje schreef op 28 juli 2016 @ 11:15:

[...]





Voerbal heb ik wel eens geprobeerd maar mijn katten zijn niet al te snugger :p

Maar met die tijden kan ik wat mee, nu heb ik een voerschema. En volgende week een bezoekje aan de DA



Thxxx allemaal voor het meedenken

Volgens mij zijn jouw katten héél snugger . Wat was namelijk het resultaat van jouw poging? Dat het voer weer in een bakje ging gok ik .



Dus haal die voerbal maar weer tevoorschijn, zet het gaatje zo groot mogelijk en help een beetje. Beetje zachtjes(!) rollen en ertegenaan tikken. Kat merkt vanzelf dat het brokje steeds 'onder' de bal ligt en komt zo ook met de neus tegen de bal. Voor je het weet tikt hij er op die manier zelf een brokje uit en even later slaat ie die bal door de kamer heen .

Zéker als je je kat op een afgepaste hoeveelheid voer zet gaat hij dat voer echt niet in die bal laten zitten hoor . Wel helpen dus, anders is het sneu, maar na een paar keer (en dus NIET opgeven!) heeft hij het vast door.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:16:

[...]



Dat kan natuurlijk prima. Maar wees je ervan bewust dat een dierenarts niet alleen maar het belang van jouw dier in het achterhoofd heeft. Hopelijk staat dat belang wel voorop, maar zijn eigen belang om geld te verdienen (bijv. middels het verkopen van dieetvoer dat niet bepaald nodig is) telt vrijwel altijd mee.



Dus dat TO eerst eens op een forum informeert vind ik niet gek. Wel zou ik haar aanraden om naar een kattenforum te gaan hiermee, daar zit echt heel erg veel kennis. Op het gebied van afvallen en voeding, maar zéker ook op het gebied van nierproblemen en voeding.Niet alle dierenartsen zijn alleen maar op geld uit hoor. De mijne niet in ieder geval. Met één van mijn katten kom ik regelmatig bij de dierenarts, omdat hij nogal wat gezondheidsproblemen heeft en ik hoef zelden voor een consult te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:20:

[...]





Ik vind het ook niet vreemd om hier te vragen hoor, maar als iedereen wat anders gaat zeggen raak je wel in de war.

Ik zal zelf eens naar een kattenforum gaan, voor die ouwe krakkemikkige besjes van mij is enige kennis misschien ook wel handiger.Is echt aan te raden, kun je inderdaad echt heel veel van opsteken! Zeker als ze eenmaal wat gaan mankeren (daarvoor ook al natuurlijk, maar als ze echt wat gaan mankeren dan is het wijs om niet alleen af te gaan op het oordeel van de DA).
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:17:

[...]





Ja. Ik heb even gekeken: het is van Hills, Dental Health.

De dierenarts adviseerde om elke dag tanden te poetsen bij de katten. Ik heb heel hard gelachen, dat kan bij die van mij echt niet.



Dat adviseerde de mijne ook, maar als ik dat probeer heb ik in no time geen vingers meer.

Ik doe nu Orozyme Bucco-Fresh Anti-Plaque Poeder door het eten van de katten. Helpt volgens mij wel. Ben afgelopen week met ze op controle geweest en ze hadden een mooi schoon gebit.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:17:

[...]

Ja. Ik heb even gekeken: het is van Hills, Dental Health.

De dierenarts adviseerde om elke dag tanden te poetsen bij de katten. Ik heb heel hard gelachen, dat kan bij die van mij echt niet.Hmm, zou hij daar misschien ook geld aan verdienen, aan de verkoop van dat voer?
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts is inderdaad stap 1.



Ik heb drie katten waarvan er één enorm te dik is en de andere twee helemaal normaal zijn. Dikkie krijgt nooit snoep en zelden zacht voer. Ik ben al heel veel bij de dierenarts geweest en andere oorzaken zijn inmiddels allemaal uitgesloten. Wat ik nu al een aantal jaar doe (in overleg met de dierenarts dus):



- Twee keer per dag krijgen ze alle drie brokken: een afgemeten hoeveelheid (hoeveel dit dan moet zijn moet je echt wel even met de dierenarts bespreken)



- Geeft kwalitatief hoog voer. Dieetvoer kan wel voor een tijdje, maar ze komen echt dingen te kort als je ze daar de rest van hun leven op zet. Kijk bij de ingrediënten van voer dat er als eerste iets van vlees/vis staat en niet 'granen' of mais of rijst of iets in die geest. Katten zijn vleeseters, dus vlees/vis moet het hoofdbestanddeel zijn. Als je kat nog maar weinig mag eten is het wel zo fijn dat dat kleine beetje in ieder geval wel voldoende voedingsstoffen bevat



- Zachtvoer beperken tot één keer per week en dan die ochtend/avond de brokken laten vervallen. In zachtvoer zit meestal veel suiker, dus daar worden ze dik van. Je hebt wel hele goede zachtvoer-varianten (met wederom veel vlees/vis) maar dat is vaak enorm prijzig om te regelmatig te doen. Je kan ook eens per week tonijn geven (gewoon uit de supermarkt, op waterbasis). Bij mij krijgen ze als het warm is vaker natvoer, zodat ze lekker genoeg vocht binnen krijgen.



Mja, ik heb dus wel echt 'zeikkatten'. De andere twee moeten noodgedwongen meedoen met dit schema, terwijl zij wel normale hoeveelheden zouden eten als het eten er 24/7 zou staan. Consequentie is dat ik 's ochtends 'jankende' katten heb en als ik thuis kom uit werk weer. Ik heb regelmatig gecheckt of ze niet daadwerkelijk afsterven van de honger maar dit is niet het geval. Daar moet je dus wel tegen kunnen en mee leren leven. De keerzijde is dat je insuline moet gaan spuiten als je kat, door het dikzijn, suikerziekte krijgt. Dat was voor mij elke keer genoeg stok-achter-de-deur.
Alle reacties Link kopieren
quote:equivokee schreef op 28 juli 2016 @ 11:21:

[...]

Niet alle dierenartsen zijn alleen maar op geld uit hoor. De mijne niet in ieder geval. Met één van mijn katten kom ik regelmatig bij de dierenarts, omdat hij nogal wat gezondheidsproblemen heeft en ik hoef zelden voor een consult te betalen.

Toch iets doen aan je leeskunsten.

Maar fijn dat jij zo'n goede DA te pakken hebt en zo te lezen een integere!
Alle reacties Link kopieren
quote:padme84 schreef op 28 juli 2016 @ 11:25:

Mja, ik heb dus wel echt 'zeikkatten'. De andere twee moeten noodgedwongen meedoen met dit schema, terwijl zij wel normale hoeveelheden zouden eten als het eten er 24/7 zou staan. Consequentie is dat ik 's ochtends 'jankende' katten heb en als ik thuis kom uit werk weer. Ik heb regelmatig gecheckt of ze niet daadwerkelijk afsterven van de honger maar dit is niet het geval. Daar moet je dus wel tegen kunnen en mee leren leven. De keerzijde is dat je insuline moet gaan spuiten als je kat, door het dikzijn, suikerziekte krijgt. Dat was voor mij elke keer genoeg stok-achter-de-deur.

Als je het wil zijn daar wel mogelijkheden voor. Er bestaan voerbakjes die op chip werken: die gaan dus enkel open als de kat wiens chip daarin geregistreerd staat zich bij het bakje meldt. Je dikkerd kan er dan niet bij.



Een andere optie (die heb ik zelf) is om een 'vreetschuur' te maken. Je neemt een kooi of ander hokje en verwerkt in het deurtje een chipluikje. Dat chipluikje kun je instellen op de katten die er wél inmogen. In het hokje zet je voldoende voer. Zo kunnen je andere twee katten wel gewoon rustig de hele dag dooreten.
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:24:

[...]



Hmm, zou hij daar misschien ook geld aan verdienen, aan de verkoop van dat voer?



Geen idee? Denk je dat het onzinnig is? Ach, ze vinden ze lekker en zo duur waren ze niet. Hebben ze ook eens wat te snoepen tussendoor.



Je zet me wel aan het denken over hun dieetvoer, dat kost me wel echt klauwen met geld. Nou heb ik dat graag voor hem over hoor, maar als het anders kan is het ook goed
Alle reacties Link kopieren
quote:zeefietser1 schreef op 28 juli 2016 @ 10:47:

[...]



Dat doen katten ook wel stoppen als ze genoeg hebben. Maar soms ook niet, onze oudste was vorig jaar ook heel dik, moest zo nodig iedere keer ook het bakje van de ander opeten. Nu is die ander dood en hebben we een kitten erbij. Houden ze zich allebei netjes aan het eigen bakje. En binnen 4 maand was obesipoes weer gewoon een normale lean mean fighting machine.obesipoes
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:36:

[...]





Geen idee? Denk je dat het onzinnig is? Ach, ze vinden ze lekker en zo duur waren ze niet. Hebben ze ook eens wat te snoepen tussendoor.



Je zet me wel aan het denken over hun dieetvoer, dat kost me wel echt klauwen met geld. Nou heb ik dat graag voor hem over hoor, maar als het anders kan is het ook goed

Nouja, als je kat echt gediagnosticeerd is met een nierprobleem dan kun je geen gewone brokjes meer geven, dat is helaas gewoon zo. Maar of je dat nierdieet dan bij de dierenarts moet halen is een tweede .

Sites als ... (en dan is de Duitse goedkoper vaak dan de NLse) en ... verkopen ook dieetvoer en dat is meestal stukken goedkoper dan bij de DA.



En tsja, van die tandensnoepjes... als ze maar lekker zijn .
s-groot wijzigde dit bericht op 28-07-2016 11:48
Reden: Websites maar weggehaald, weet niet zeker of ik die mag noemen hier?
% gewijzigd
Mijn katten zijn juist aan de schriele kant, hoewel ze onbeperkt brokjes mogen en elke dag een half zakje natvoer. Ze krijgen nu voer voor outdoorkatten omdat daar meer calorieën in zitten, maar het zet nog weinig zoden aan de dijk. Grote kater was wel wat spekkiger toen kleine kater nog kittenvoer kreeg, en hij daar lustig van mee at. Maar dat is eigenlijk weer niet gezond vanwege teveel vet en eiwitten.

Hoeveel eten die corpulente katten? Mijne eten zeker wel 55 gram per dag brokjes, is het advies bij 4 kg wat ze dus beide net of net niet wegen. Plus dus nog dat blikvoer.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 11:36:

[...]





Geen idee? Denk je dat het onzinnig is? Ach, ze vinden ze lekker en zo duur waren ze niet. Hebben ze ook eens wat te snoepen tussendoor.



Je zet me wel aan het denken over hun dieetvoer, dat kost me wel echt klauwen met geld. Nou heb ik dat graag voor hem over hoor, maar als het anders kan is het ook goed

Trouwens, ook voor jou geldt dat je je katten niet allebei hetzelfde hoeft te voeren. Als je ene kat geen nierprobleem heeft hoef je die ook geen (duur) nierdieet te voeren.

Als je toch de hele dag voer wil laten staan kun je dan dus werken met voerbakjes met chip of met twee vreetschuren met chipluik. Moet je natuurlijk zelf even kijken of je de aanschaf van die luikjes of bakjes de investering waard vindt, want die heb je ook niet voor een tientje helaas. (ook hier trouwens weer veel info over te vinden op kattenfora als kattenplaza).
quote:S-Groot schreef op 28 juli 2016 @ 11:41:

[...]



Nouja, als je kat echt gediagnosticeerd is met een nierprobleem dan kun je geen gewone brokjes meer geven, dat is helaas gewoon zo. Maar of je dat nierdieet dan bij de dierenarts moet halen is een tweede .

Sites als ... (en dan is de Duitse goedkoper vaak dan de NLse) en ... verkopen ook dieetvoer en dat is meestal stukken goedkoper dan bij de DA.



En tsja, van die tandensnoepjes... als ze maar lekker zijn .Nou ben ik wel benieuwd naar die site. Kun je anders pb-en?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 juli 2016 @ 12:08:

[...]





Nou ben ik wel benieuwd naar die site. Kun je anders pb-en?

Nou, ons beider pb-functies staan uit, dus dat wordt lastig. Kan hem wel aanzetten? Kan ook hints spelen .

Het Engelse woord voor dierentuin met het woord 'plus' eraan vast (die heb je dus als .nl en als .de).

Die andere begint met hetzelfde woord maar heeft het Engelse woord voor 'snel' eraan vast (dat woord staat ook achter een afslankproduct dat met 'modi' begint). Weet je het al ?

Jemig, best lastig soms dat Vivaforum .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven