Kat wel of niet naar buiten?

26-01-2015 09:54 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een kitten van 5 maanden. Ik nam haar in huis met de gedachte dat ze dan vanaf de lente lekker naar buiten zou kunnen. We wonen landelijk, omringd door boerderijen, dus sowieso geen woonwijk waar buren last van haar zouden hebben, dus ideaal.



Nu komt de MAAR in het verhaal: we wonen aan een weg waar best hard gereden wordt en sommigen zeggen dat we haar daarom binnen moeten houden. Ons huis is er groot genoeg voor, maar ik vind toch dat een kat niet 24/7 binnen hoort te zitten. Het is een druk beestje en binnen mag ze zoveel niet. Niet op het aanrecht, niet op de tafels, niet bij ons als we zitten te eten (want dan probeert ze op alle mogelijke manieren iets te pakken te krijgen of op schoot te liggen) etc. En buiten kan ze lekker haar gang gaan. Bovendien blijk ik ook nog enigszins allergisch voor haar te zijn, dat is ook wel vervelend.

Maar ja, ik wil natuurlijk ook niet dat ze onder een auto loopt.



In hoeverre kunnen katten auto's inschatten bij het oversteken? Zouden jullie de kat buiten laten of binnen?

En hoe pak je het aan als ze wel naar buiten gaat?

Gelukkig hebben we nog even om erover na te denken, het is nu toch te koud. En we gaan haar eerst maar eens laten steriliseren.



Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je mogelijkheden om je tuin te omheinen, zodat je kat er niet uit kan? Dan kan ze lekker naar buiten, maar loop je geen risico dat ze onder een auto komt. Katten kunnen verkeer niet inschatten.
Mijn leven lang katten gehad. Heel simpel, het overkomt je of het overkomt je niet dat je kat wordt doodgereden.

Een kat kan ver van huis gaan, het hoeft dus nog niet eens overreden te worden op de weg bij jou voor de deur. Het

kan ook op een andere weg. De eerste keer naar buiten liet ik altijd de deur even een stukje open, zodat de kat meteen naar

binnen kon glippen als ze ergens van schrok, om vervolgens toch weer naar buiten te gaan.
mijn kat mag niet naar buiten. Heb ik bewust voor gekozen, vanwege verkeer of dat iemand hem misschien meeneemt, want hij is lief naar iedereen en mooi om te zien.



Na 6 weken weet een kat precies waar hij woont, dus mocht die van jouw ontsnappen, komt hij echt wel Terug.

Die van mij biel uit het raam zonder dat ik het wist en zat braaf buiten voor het raam te roepen.
Alle reacties Link kopieren
Kattenren maken of thuis omheinen zodat ze er niet uit kan.
Ik heb mijn kat altijd naar buiten laten gaan, aan de tuinkant. Er waren drukke wegen in de buurt, in de vier huizen waar we samen woonden, maar voor zover ik weet ging hij nooit zo ver weg. Hij is inmiddels 11. We zijn net weer verhuisd, dus hij heeft een tijd binnen gezeten. Ik laat hem nu af en toe weer naar buiten, maar langer dan 20 minuten wil hij nog niet, dan roept hij dat hij weer naar binnen wil.



Ik laat het aan mijn kat over. Hij is inmiddels oud en wijs genoeg om te bepalen wat hij wil.
Ik zou mijn katten persoonlijk nooit! naar buiten doen ( wel onder toezicht in de afgeschermde tuin). Ze zijn me te lief om het risico te nemen dat ze geschept worden door een auto. Maar goed die van mij zijn het gewend en weten zich binnen prima te vermaken!
Ik hield mijn kat binnen of in de tuin.
Als ik een kitten had mocht die het 1e jaar niet naar buiten. Of alleen onder begeleiding van moi. Je kunt een kattentuigje kopen en zo met haar naar buiten gaan. En anders toch de tuin omheinen, ik heb kennissen gehad die aan een drukke weg woonden en het was vaak pas met hun huisdieren
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen een kat nemen als het toch de hele dag buiten rondloopt.
Ik ben begonnen met een tuigje, daarna er achter aan sjouwen. Sinds vorige week mag katertje even alleen naar buiten. Met het tuigje heb ik de kat gerpobeerd te trainen dat de weg gevaarlijk is , door elke keer als kat een stap op de weg zette een flinke ruk aan het tuigje te geven.

Gister was hij zo voorzichtig bij de straat, dat ik het nu wel aardig vertrouw. Maar risico loop je altijd natuurlijk.
Niet naar buiten, of in een afgeschermde tuin. JUIST als je in het landelijk gebied woont. Katten richten in het buitengebied enorme slachtingen aan onder meer onder zeldzaam geworden vogelsoorten.



Het moet eens een keer normaal worden dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun huisdieren, en gaan inzien dat katten geen uitzonderingspositie verdienen omdat ze kat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niet je huisdier zonder toezicht zomaar buiten laten lopen.



Sneu voor de kat aan welke gevaren je haar blootstelt en wat denk je van weggebruikers? Katten die zomaar oversteken dat is levensgevaarlijk.



Daarnaast zijn loslopende katten een overlast want ze poepen op andermans terrein en beschadigen andermans spullen.



Ik haat katten zeker niet, maar ik ben wel realistisch. Een huisdier is jouw zorg en daar hoor je anderen niet mee op te zadelen. Tuin afzetten is een goed idee.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Bewust voor gekozen ze binnen te houden ivm het verkeer. En ik wil geen overlast veroorzaken voor anderen, mijn dieren en de rest van de wereld kiest daar niet voor.

Ze vinden het prima, krijg ze met geen mogelijkheid meer naar buiten. Ook niet met snoepjes. Ze hebben hier wel ren, vlieg en klim mogelijkheden.



Je kunt het katje ook aangelijnd naar naar buiten doen, tuigje aan en lijntje spannen in de tuin. Toch buiten en veilig. Las laatst ergens dat katers soms een territorium van 10 km kunnen hebben. Dus voor je huis of 10 km verderop het risico blijft bestaan.
Houd je kat binnen of in de tuin. Katten kunnen het verkeer niet inschatten. Ik heb vaak genoeg mijn snelheid in moeten houden om een kat te laten oversteken die ineens de straat overschiet. Er zijn genoeg mensen die dat niet doen en die gewoon erop en erover rijden. Mensen rijden sowieso vaak harder dan 50 km/u. Dat zie je al aan het aantal dode vogels op de weg 's ochtends vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel gevaren voor een kat buiten; verkeer, honden, gif, ziektes en kattenhaters. Binnenkatten zijn wat dat betreft wel veiliger.

Mijn katten zijn ook binnenkatten. Af en toe mogen ze in de achtertuin. Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn binnen. Als ze maar genoeg afleiding hebben (speeltjes, ruimte, krabpaal, gezelschap)

Het is heel persoonlijk en ik zeg absoluut niet dat iedereen zijn kat binnen moet houden, maar ik zou een grote kattenren bouwen of de tuin afzetten, zodat poes wel naar buiten kan, maar niet ver weg kan komen en veilig blijft.

Succes met je keuze!
quote:poeziewoezie schreef op 26 januari 2015 @ 09:58:

Heel simpel, het overkomt je of het overkomt je niet dat je kat wordt doodgereden.Als je je kat binnenhoudt of in de tuin, overkomt het jou én je kat niet. Dat is pas simpel. Net zoals bij een kind moet je je huisdier zoveel mogelijk beschermen tegen gevaren, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
http://www.faunabeheereen ... 0en%20zwerfkat%20def.doc/



En dit
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Ik vind katten binnenhouden soms zo zielig.

ik had ook de hoop ze binnen te kunnen houden, maar dan had ik geen leven meer.

Over energieke katten die iedere kans aangrepen om te ontsnappen.



Ik had me erbij neergelegd, en als je zag hoe ze genoten...



Ik woon ook langs een drukke weg, maar ze zijn allebei gestorven aan ouderdom.
Alle reacties Link kopieren
Oké, dat is duidelijk. Ik dacht juist dat iedereen juist zou zeggen dat het zielig zou zijn om haar niet naar buiten te doen.



Jammer genoeg kunnen we de tuin niet omheinen. Nou ja, zou uiteindelijk wel kunnen, maar we hebben er net een paar jaar geleden een hek omheen laten zetten voor meer dan 10.000 euro.



Met een tuigje naar buiten hebben we al eens gedaan, dan moeten we dat maar blijven doen.



Er lopen hier overigens wel genoeg katten buiten, ik denk van de boerderijen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden 4 katten die ook allemaal buiten kwamen. We woonden niet direct aan een drukke weg, maar toch zijn er een aantal aangereden die het niet hebben over leeft. Mijn eigen katten mochten dan ook niet buiten, alleen in de kattenren.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ook al hebben ze nog zoveel uitloop aan de achterkant, katten móeten die weg over. Ik zou het verontrustend vinden. Al die sterilisatiekosten omdat je om de 2 jaar een nieuwe kat moet nemen.....



Het is balen. Want ruimte heb je, je zult er anderen niet mee lastig vallen. Maar dat verkeer..... Katten hebben niet de intelligentie om op te letten, uitzonderingen daar gelaten. Maar om daarop te gokken... Er worden jaarlijks heel veel katten doodgereden.



Er is wel een mogelijkheid. Er zijn van die halsbanden die stroomstootjes afgeven als de kat te ver van huis gaat. Je kunt de meter instellen op afstand en zo de kat bij je houden zonder dat er omheining is. HEt is wel belangrijk om te weten dat je die niet 24 uur per dag om kunt doen dus dan moet je je kat wel een aantal uur per dag binnen houden.
Alle reacties Link kopieren
katten kunnen dat gevaar niet inschatten, omdat ze het niet kunnen leren.

Ruiken aan een heet koptje thee, doet zeer, doen ze 1x.

Gevaar van een autoweg, is te groot, ze zijn in 1x plat, dus leren ze er niet van.

IK (=mening, geen feit) zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen niet verder dan mijn balkon, omdat ik niet wil dat ze ook maar enige overlast bij buren kunnen veroorzaken. De rust die het mij geeft dat ik me nooit druk hoef te maken dat ze wel lang weg blijven, is een bijzonder fijne bijkomstigheid. Binnen zijn er dingen die ze niet mogen (niet op aanrecht, niet op salontafel, niet aan ons eten komen), maar ze mogen ook veel wel. Ze zijn enorm mensgericht, hebben ook altijd al veel aandacht van ons gehad. Ze mogen bijna altijd op schoot wanneer ze willen, liggen waar ze willen, ik heb krabpalen staan, de mogelijkheid voor ze om hoogte op te zoeken, wat katten bijzonder fijn vinden. Kortom, mijn huis is niet alleen ingericht op het leefcomfort van mijn vriend en mij, maar ook op dat van de katten.
Onze poes is doodgereden toen ze nog geen 1,5 jaar oud was. Ze was altijd heel voorzichtig, en een keertje niet. Het was echt afschuwelijk en daarna ben ik altijd bezorgd geweest als haar broertje naar buiten ging. Sinds een paar maanden is hij binnenkat. Dat vindt hij niet altijd leuk, maar het is beter voor zijn levensverwachting.

Je moet zelf de afweging maken. Buiten zijn ze waarschijnlijk gelukkiger, maar het is zeker niet ondenkbaar dat hij een keer niet meer thuis komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven