Kat wil iedere 5 minuten naar buiten

10-10-2013 10:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee wat ik aan het volgende probleem kan doen? Ik ben onlangs verhuisd samen met mijn kat van 17 jaar. In mijn oude huis had ik een kattenluik, maar dat mag ik hier van mijn nieuwe verhuurder niet inbouwen. Mijn kat is dus gewend om zelf naar buiten te kunnen gaan, en dat heb ik geweten. Ik heb hier een paar maanden de deur maar gewoon open gehouden, maar nu het kouder wordt lukt dat echt niet meer. Hetzelfde geldt voor als het regent, dan moet de deur echt dicht. Het is net alsof de kat het niet meer trekt als de deur dicht is. Ze blijft dan net zo lang miauwen tot ik de deur opendoe. Vaak blijft ze dan niet eens langer dan 5 minuten buiten en dan is ze 5 minuten later alweer vergeten dat ze buiten is geweest dus dan begint het weer opnieuw. Wanneer het regent zit ze vaak bij de deur te miauwen, maar als ik dan de deur opendoe en ze ziet dat het regent wil ze al niet meer. Maar een paar minuten later is ze dat dus alweer vergeten en zit ze er gewoon weer.



's Nachts valt het mee, maar ik moet toch wel minstens 2 keer mijn bed uit om haar naar buiten en weer naar binnen te laten. Er zijn ergere problemen probeer ik dan maar te denken, maar ik ben op momenten zo gefrustreerd dat ik het gewoon echt niet meer trek.



Wat kan ik hieraan doen?? Zolang de deur open is is er geen probleem, maar de winter komt eraan dus de deur zal nu echt vaker dicht zijn.



Ik kan de kat niet opsluiten, want ik woon in een loft zonder extra kamers en deuren. Als de kat miauwt kan ik daar dus ook niet onderuit, ik hoor het hoe dan ook, zelfs met oordopjes in.
Alle reacties Link kopieren
Koop een andere deur, plaats er een kattenluikje in.



Als je uit de woning gaat dan plaats je de oorspronkelijke hele deur er weer in.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Een raam open zetten?



Anders gedrag proberen af te leren of een kattenbak bij de deur neer zetten, want hij naar buiten om te plassen of poepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar wel aan gedacht MV, maar een nieuwe deur gaat me wel een paar honderd euro kosten vrees ik. Ik heb best wel veel over voor mijn kat, maar dat vind ik dan wel weer een beetje te gek worden. Ik weet niet eens of de verhuurders een tijdelijke nieuwe deur ok zouden vinden.



Aan de andere kant: zoals het nu gaat is het ook geen doen.
Alle reacties Link kopieren
Raam open is misschien nog wel de beste optie, al is dat een raam aan de straatkant en dan kan iedereen hier dus naar binnen. De tuindeur open laten staan voelt dan nog iets veiliger, al is dat net zo onveilig natuurlijk.



Kattenbak is misschien wel een goed idee, want de kat gaat niet meer op de kattenbak omdat ze gewend is om buiten haar behoefte te doen. Ik zal dat vanavond eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 oktober 2013 @ 10:43:

Koop een andere deur, plaats er een kattenluikje in.



Als je uit de woning gaat dan plaats je de oorspronkelijke hele deur er weer in.Ja dit dus. Er zit denk ik niet veel anders op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 oktober 2013 @ 10:43:

Koop een andere deur, plaats er een kattenluikje in.



Als je uit de woning gaat dan plaats je de oorspronkelijke hele deur er weer in.Lijkt mij een hele goeie tip. Dat zou ik denk ik doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 10 oktober 2013 @ 10:46:

Ik heb daar wel aan gedacht MV, maar een nieuwe deur gaat me wel een paar honderd euro kosten vrees ik. Ik heb best wel veel over voor mijn kat, maar dat vind ik dan wel weer een beetje te gek worden. Ik weet niet eens of de verhuurders een tijdelijke nieuwe deur ok zouden vinden.



Aan de andere kant: zoals het nu gaat is het ook geen doen.Op mp even kijken. De verhuurders hebben er geen last van toch!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
De verhuurders wonen boven me en hebben er in principe geen last van nee. Ik moet het wel melden en de deur moet er natuurlijk ook netjes uitzien. Het is nogal een sjieke woning namelijk en dus kom ik ook niet weg met een goedkope socialewoningbouwdeur (die je inderdaad makkelijk van marktplaats haalt).



Ik zal eens even rondkijken naar soortgelijke deuren.
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 oktober 2013 @ 10:43:

Koop een andere deur, plaats er een kattenluikje in.



Als je uit de woning gaat dan plaats je de oorspronkelijke hele deur er weer in.+1
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het in het begin ook zo gegaan. Een kat heeft personeel



Na een tijdje had ze wel in de gaten dat ik geen gekke henkie ben en als ze buiten is dan is ze nu gewoon een tijdje buiten.



S'nachts en overdag als ik weg ben ga ik echt geen deur voor haar open doen! En ook niet om de vijf minuten. Als ze buiten is dan is ze minstens een half uur weg.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat als de kat gewoon blijft miauwen als ze naar buiten wil saartje? Daar word je ook gek van kan ik je vertellen, zeker 's nachts.
Hoezo kun je geen goedkope deur doen? Als je die richting de tuin vervangt ziet niemand aan de straatkant het. Daarnaast bewaar je de chique deur toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 10 oktober 2013 @ 11:31:

Maar wat als de kat gewoon blijft miauwen als ze naar buiten wil saartje? Daar word je ook gek van kan ik je vertellen, zeker 's nachts.



Helaas weet ik daar alles van. Gelukkig hebben wij meer geduld gehad dan de kat.



Ik ben s'nachts pas naar beneden gelopen als ze een aanloop nam en zichzelf tegen de tussendeur aan ramde. En nog mocht ze niet naar buiten. Maar dat was ook op het moment dat we haar net hadden en ze de eerste weken ook niet naar buiten mocht.



Gelukkig is het nu een heel rustig lief poesje geworden, met nog een paar eigenaardigheden die gewoon bij een kat horen. Wij hebben er wel serieus over nagedacht om haar terug naar het asiel te brengen, maar zijn blij dat we vol hebben gehouden.



Uit deze ervaring kan ik zeggen dat het uiteindelijk goed gaat komen, hetzij met heel veel geduld.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie, 1 uur geleden

Ik heb daar wel aan gedacht MV, maar een nieuwe deur gaat me wel een paar honderd euro kosten vrees ik. Ik heb best wel veel over voor mijn kat, maar dat vind ik dan wel weer een beetje te gek worden. Ik weet niet eens of de verhuurders een tijdelijke nieuwe deur ok zouden vinden.



Aan de andere kant: zoals het nu gaat is het ook geen doen.

Je doet het ook niet voor de kat, je doet het voor je eigen rust.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn van nature nieuwesgierig. Onze katten staan ook voor elke dichte deur te miauwen. Doe je deze open, dan steken ze de kop de kelder in bijvoorbeeld, en dat is dan voldoende. Één kat heet nu geen zin meer om het kattenluikje te gaan, en miauwt nu steeds voor de tuindeuren in de woonkamer.



Ik zou er gewoon niet aan toe geven, ze zijn er zo aangewend dat je de deur voor ze open doet. Wanneer je niet thuis bent, staan ze ook echt niet de hele dag te mieauwen,



Zorg wel voor voldoende afleiding, dozon of maanden waar ze in kunnen kruipen of speeltjes.



Ps. een van onze katten weet ondertussen zelf de deur op te krijgen doorgaande deurklink te gaan hangen. Zowel deuren die naar buiten als naar binnen open slaan. Dus moeten we niet vergeten om de buitendeuren op slot te doen, anders wordt het koud binnen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:saartje- schreef op 10 oktober 2013 @ 11:48:

[...]





Helaas weet ik daar alles van. Gelukkig hebben wij meer geduld gehad dan de kat.



Ik ben s'nachts pas naar beneden gelopen als ze een aanloop nam en zichzelf tegen de tussendeur aan ramde. En nog mocht ze niet naar buiten. Maar dat was ook op het moment dat we haar net hadden en ze de eerste weken ook niet naar buiten mocht.



Gelukkig is het nu een heel rustig lief poesje geworden, met nog een paar eigenaardigheden die gewoon bij een kat horen. Wij hebben er wel serieus over nagedacht om haar terug naar het asiel te brengen, maar zijn blij dat we vol hebben gehouden.



Uit deze ervaring kan ik zeggen dat het uiteindelijk goed gaat komen, hetzij met heel veel geduld.



Wat fijn zeg dat jullie het asielkatje konden houden. En idd, de eerste weken mag de kat niet eens naar buiten ivm gewenning.



Ik denk alleen dat het voor TO iets anders is als haar kat van 17 jaar een beetje dement begint te raken, waar TO aan zit te denken.

Dan heeft geduld geen zin, het beestje zal het toch blijven proberen.

Het is dan beter te kijken naar een andere oplossing.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat het een vorm van dementie is. In het oude huis ging ze ook om de haverklap naar buiten, vaak alleen om even wat regenwater op te slurpen. Het was bijna obsessief, maar ik had er nooit last van. Nu dus wel! En omdat ik zelf de deur voor haar open moet doen valt het me ook pas op hoe vaak ze op een dag naar buiten wil.



Ephina, ik denk gewoon niet dat de verhuurders een goedkope deur zien zitten, maar ik zal het ze vragen. Ik deel het huis natuurlijk met de huurders, het is niet mijn eigen woning. En alles aan deze woning is nogal eh.. architectonisch verantwoord zeg maar Maar ik zal het ze eens vragen, wie weet valt het mee.



saartje, wat goed dat jullie de kat gehouden hebben! Een kattenfluisteraar vertelde me eens dat asielkatten vaak last hebben van trauma's en daardoor wat bewerkelijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou, als je daar voorlopig blijft wonen, wel een kattenluik inbouwen, in overleg met verhuurder en een nieuwe deur kopen bij verlaten woning....



*edit, ben inderdaad mosterd lees ik nu*
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel eng hoor. Een demente kat buiten laten. En dan ook nog in een voor hem nieuwe omgeving. Straks komt ie niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Iones.



Overigens, katten kun je prima aanleren om binnen te blijven. Het kost wat tijd, geduld en ja... ook frustratie maar het kan wel.

Hier waren de katten altijd gewend door het luikje naar binnen en naar buiten te gaan (ook 's nachts).



Tot een van mijn katten epilepsie kreeg en ik dus niet meer wilde dat deze kat 's nachts, maar ook niet overdag als ik werk, buiten was. Dus helaas voor alle drie de katten het luikje op slot.

Katten moesten er een paar weken aan wennen maar het ging prima. Kat met epilepsie is inmiddels overleden, maar katten blijven hier nog steeds 's nachts en als ik werk binnen. Geeft me wel zo'n rustig gevoel.



's Ochtends voordat ik naar mijn werk ga mogen ze even buiten en als ik thuis kom ook, maar als ik naar bed ga zijn ze alle drie binnen. Ik slaap er een stuk rustiger op en ook de katten slapen nu lekker door s' nachts en zeuren niet meer dat ze naar buiten willen.



Moraal van dit verhaal, alles valt dus aan te leren, zelfs bij katten.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn katten vindt het leuk om aan de achterkant eruit te gaan en komt direct voor weer aanmiauwen... :-b

Andersom... Ook leuk.



En mijn 15 jarige vermoed ik inderdaad ook (voedsel) dementie bij sinds een jaartje... Blijft ze de hele dag bietsen, ze vergeet echt dat ze al wat gehad heeft. Maar ze geniet er de hele dag volop van. Lekker naast de koelkast op de warme wasdroger zitten miauwen en met 'r pootje hengelen...



Ja die deur vervangen kwam ook direct in me op, ook een chique deur moet 2de hands te vinden zijn. En beter paar honderd kwijt dan geen nachtrust...



Maar zou als ie dement is hem niet laten gaan na verhuizing... Of de tuin afrasteren met gaas...



Nog een optie, maf maar werkt bij ons ; er een jong dominant (mannetje) katje bij nemen, dat vinden de andere katten leuk om oneindig naar te kijken vanaf een hoger plekje maar zo freaky dat ze echt geen neiging meer hebben om naar buiten te willen, en als ze een keertje gaan gaan ze niet verder dan stukje tuin meestal, hij lijkt wel zo'n schapen hond die de roedel bijeen houdt. Ze komen alleen amper de andere kamers nog in (kan in bepaalde gevallen ook voordelen hebben).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!



@soulcats

wat deed jij dan tegen het gemiauw? Ik geloof best dat je een kat dingen kan aanleren, maar ik heb 1 nacht geprobeerd om niet toe te geven en toen heb ik dus gewoon niet geslapen. Dat hou ik dus echt geen dagen vol!



Echt, mijn volgende kat wordt een kat zonder stembanden



Overigens woon ik hier nu 2 maanden en ging de kat al na 3 dagen naar buiten. Ze weet precies waar ze woont! Ik denk dus niet dat ze echt aan het dementeren is, maar het valt me wel op dat oudere katten wat obsessiever kunnen worden met bepaalde dingen. Mijn vorige kat (oude) kat ging ook ietwat dwangmatig gedrag vertonen.



Het stomme is: de kat is, als je alles bij elkaar optelt, misschien maar een uurtje per dag/nacht buiten als het niet minder is. Ze ligt het grootste deel van de dag te slapen. Maar wil tussendoor dus wel 10.000x in en uitlopen.. grrrom.
Alle reacties Link kopieren
Negeren, negeren, negeren.

Oordopjes in de eerste nachten. Het gemauw hield hier gelukkig al snel op.

Kattebak voor het luikje gezet, zodat ze niet aan het luik konden krabben. Gordijn open, zodat ze wel naar buiten konden kijken als ze dat wilden. Na een paar weken waren ze er helemaal aan gewend en gaan nu gewoon lekker slapen.

Echt, het is een kwestie van doorzetten. Ik hou echt ontzettend veel van mijn katten, maar ik laat me niet leven door ze.

Ik slaap nu juist veel rustiger nu ik weet dat ze niet in gevechten verzeild kunnen raken, voor overlast zorgen of wat dan ook.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik heb dat juist met mijn hond. Die wil steeds even naar de tuin tig keren op een dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven