Kater zet 's nachts de boel op stelten

23-11-2014 12:00 54 berichten
Hoi!



Wij hebben een probleem dat ons inmiddels behoorlijk de keel uit begint te hangen. Wij hebben 2 hele lieve katten, een kater en een poes van allebei 2 jaar oud.

Maar 's nachts komt de poes gewoon lekker bij ons op bed liggen en slaapt mee, maar de kater gaat 'jagen'. Wij bergen 's avonds al het lawaaierige kattenspeelgoed op (met belletjes enzo), maar helaas is dat het enige speelgoed dat hij leuk lijkt te vinden dus als dat niet beschikbaar is moeten spullen van het aanrecht, jassen aan de kapstok, glazen kandelaars, etc. eraan geloven.



Dan begint het rennen, poes speelt dan vrolijk mee en ze blijven uren achter elkaar door het huis sjezen, waarbij ze ook voortdurend over ons heen rennen.

Als dat klaar is begint de kater tot bloedens toe in onze tenen te bijten en te krabben (de poes heeft ook vaak kleine verwondingen).

Wij sluiten hem op een gegeven moment op, poes en kater uit elkaar, maar dan gaat hij aan de deur liggen krabben en miauwen tot we weer opendoen.



We hebben dit soort problemen nooit eerder gehad, maar zijn sinds een aantal maanden verhuisd.



Ik denk dus dat dat het probleem is. Hij verveelt zich hier volgens mij.



Maar ik doe geen oog meer dicht. Ik slaap met oordoppen, we halen de katten uit elkaar en dan gaat het redelijk, maar dan kan poes 's nachts niet bij haar etens- en drinkbakjes en de kattenbakken, want om dat nou op de slaapkamer te zetten vind ik niet zo fris. En ik wil de kater eigenlijk niet nog meer in zijn ruimte beperken. Ik moet soms 's nachts uit bed en hem 'vangen' om hem buiten de slaapkamer te zetten omdat hij ons echt lastig valt. Maar zo hebben wij steeds gebroken nachten.



Naar buiten kunnen ze niet, dat is hier levensgevaarlijk, al laten we hem af en toe 'uit' (aangelijnd) in het park.



Maar wat doe ik hier nou aan? Wij worden helemaal gek van hem 's nachts maar verder is het een heel lief, vrolijk en open beestje. Heel nieuwsgierig ook en gezellig, niet een enorme knuffelaar maar hij komt wel gezellig bij je liggen.

Ik heb overwogen om te vragen of ze hem terug willen waar we eerst woonden, maar ik zou hem wel missen. Maar daar was hij nooit vervelend 's nachts, dus dan denk ik: misschien was hij daar ook wel veel gelukkiger?



Hebben jullie tips?
quote:MarianneDavids schreef op 23 november 2014 @ 12:54:

Je kunt een geweldige klimpaal maken van zo'n rol waar vloerbedekking op heeft gezeten, misschien is er een winkel die nog zo'n rol, met een restje stevige vloerbedekking er omheen, heeft liggen. Afzagen tot hij precies tussen plafond en vloer past. Bovenin hang je dan allerlei dingen die je katten leuk of lekker vinden. Als je een paar uitsparingen uit die rol zaagt kunnen daar nog plankjes tussen waar ze op kunnen zitten, wel stevig bevestigen.Wow dat klinkt supercool! Daar ga ik eens naar kijken, of we dat kunnen maken!
quote:gladoortje74 schreef op 23 november 2014 @ 13:02:

Ik heb ook in een flat gewoond en mijn katten gingen gewoon bij het de deur van het trappenhuis staan wachten, net zolang tot er iemand kwam, die ze eruit liet. En er stond een hoge boom tegen de galerj die ze gebruikten om weer naarboven te gaan. Ze zijn heel slim daarin. Katten zijn zo lenig en sterk, die kunnen op zoveel manieren komen waar ze willen komen. Die weg zou ik me niet zo druk om maken, drukke wegen maken veel herrie en die vermijden ze.Echt ik heb dit soort opties allemaal overwogen maar het is gewoon onmogelijk om ze zelfstandig naar buiten te laten.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom leer je katten eerst een bepaalde mate van vrijheid aan door ze los te laten en ga je vervolgens verhuizen naar een plek waar dat niet kan? Waarom ben je daar dan gaan wonen?



Twee opties, de kat weg doen, of anders ´s nachts in een bench opsluiten.



En niet zeggen dat een kat niet in een bench kan, want dat kan wél. In het kattenpension zitten ze tenslotte ook in zo´n kleine ruimte en ik ken mensen die sommige van hun katten ook op bepaalde tijdstippen in de bench doen. Moet natuurlijk niet 24 uur per dag. Een 8 uur en met een kattenbak erbij moet mogelijk zijn.
Lux, zoek op YouTube eens naar My cat from hell.



Katten gedragsdeskundige Jackson Galaxy werkt hierin met probleemkatten.



Zijn advies zou zijn: hun schema omgooien. Geen brokjes meer hebben staan, maar een aantal voermomenten invoeren.



Eerst met je katten spelen, dan voeren, dan gaan ze zich verzorgen en tenslotte slapen.

(oftewel: hunt, kill, groom, sleep waarbij het spelen het jagen is en het voeren de kill)



Hou het een aantal weken vol en put de kater goed uit tijdens zo'n speelsessie.



Grote kans dat jullie dan wel rustig kunnen slapen.
Omdat ik niet jarenlang zelf hutjemutje ga blijven wonen vanwege mijn katten.



Ik hou van ze en ik wil het beste voor ze, maar niet ten koste van mezelf.
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 november 2014 @ 13:15:

Lux, zoek op YouTube eens naar My cat from hell.



Katten gedragsdeskundige Jackson Galaxy werkt hierin met probleemkatten.



Zijn advies zou zijn: hun schema omgooien. Geen brokjes meer hebben staan, maar een aantal voermomenten invoeren.



Eerst met je katten spelen, dan voeren, dan gaan ze zich verzorgen en tenslotte slapen.

(oftewel: hunt, kill, groom, sleep waarbij het spelen het jagen is en het voeren de kill)



Hou het een aantal weken vol en put de kater goed uit tijdens zo'n speelsessie.



Grote kans dat jullie dan wel rustig kunnen slapen.Thanks! Eetmomenten hebben we al: 's ochtends, 's avonds en 's avonds laat. Zou het dan goed zijn om die te houden en dan voor dat laatste speelmoment hem eerst te gaan uitputten?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het misschien lastig te realiseren is, naar buiten. Maar ik maak me dan een beetje zorgen dat je de kater gaat herplaatsen. Ik denk niet dat speeltjes gaan helpen. Ik dacht bv dat Cesar een lieve huiskat was. Tot hij deze zomer ontdekte waar er een duivennest zat en om de paar dagen met een dode, jonge duif aan kwam zetten. Katten zijn echt jagers, en hele atletische jagers. En die worden niet moe van frutselen met een speeltje.

Binnenshuis zijn er ook gevaren. Ik had een oude kat van 18 die niet meer naar buiten mocht. Veel te gevaarlijk. En toen viel ie uit het raam op de tweede verdieping. Hij heeft wonder boven wonder nog drie weken geleefd. Maar dat gebeurt vaker he, katten die een vogel zien op de rand van het balkon en er zo achteraan naar beneden springen. Ze zijn dan wel slimme dieren maar zwaartekracht, begrijpen ze niks van. Dus hou je ramen goed dicht.



Ik vind trouwens dat het geen schande is om een dier te herplaatsen omdat je niet aan zijn behoeftes kunt voldoen. Dat kun je van tevoren verkeerd inschatten. Is mij ook eens gebeurd, met een hond. Ik vind katten niet zo geschikt voor een flat, tenzij ze naar buiten kunnen. Sommige katten kunnen zich erbij neerleggen. Maar jouw kater zo te horen, niet.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Eerst de kat flink uitputten en hem daarna eten geven wil wel eens helpen. Succes!



Ik woonde ooit aan een matig drukke weg en helaas zijn er toen toch 2 van mijn katten verkeersslachtoffer geworden, je doet er volgens mij echt beter aan om je kat binnen te houden.



Overigens verandert het probleem vanzelf, mijn oude kat ligt de hele nacht over dwars op mijn bed te snurken, da's ook niet alles
anoniem_210250 wijzigde dit bericht op 23-11-2014 13:27
Reden: maffe smiley
% gewijzigd
Spelen voor elk eetmoment en dan bij de laatste sessie echt je kater flink moe maken door hem te laten springen en rennen. Op een gegeven moment gaat hij dan op zijn zij liggen en hijgt een beetje. Zo moe wil je hem hebben.



Vervolgens voeren. Kater zal zich na het eten gaan wassen en dan gaan slapen.



Het kan even duren voordat hun ritme gereset is, maar na een paar weken zou je resultaat moeten zien.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niets veranderen aan het feit dat een kat een nachtdier is. Mijn poes zaliger was tot op hoge leeftijd 's nachts actief, ze wilde niet naar buiten trouwens, dat vond ze eng. Als ik naar bed ging kwam ze altijd even gezellig bij me liggen, zeker als ze ijskoude pootjes had die ze dan aan mij opwarmde. Dan ging ze weer haar gebruikelijke rondje maken door het huis, hapje eten, beetje spelen en tegen de ochtend kwam ze weer bij me liggen om mijn plek in te pikken zodra ik uit bed stapte. Het laatste half jaar heeft ze iedere nacht bij me geslapen, toen was ze al ziek.
verba volant, scripta manent.
Als we hem zouden 'herplaatsen', zouden we hem terug doen naar ons oude huis, waar hij de andere bewoners dus ook goed kent. Maar dat wil ik natuurlijk niet.
Je maakt trouwens de beste kans je kater flink af te matten met een hengelspeeltje.



Onze eigen kat is helemaal gek op een lange flexibele hengel met een touw met wat veren eraan.



Hij mag naar buiten maar bij slecht weer wordt hij baldadig (hij is ruim een jaar) en gaat hij ook op handen en voeten jagen. Ik leid hem dan meestal af met die hengel.



Waarbij ik er dan echt voor op moet passen hoe ik dat ding beweeg, want kat maakt echt bizarre sprongen.
Magriffe: ik hoop ook dat het een fase is bij mijn kater haha de poes ligt nu al snurkend in bed maar dat is echt het aandoenlijkste snurkje ooit (en ja nagekeken door de da en volkomen onschuldig) dus dat vind ik niet zo erg.



Ikbenanoniem: ik ga er vandaag mee beginnen!



@MarianneDavids: ik vind het niet erg dat hij 's nachts wakker is, maar wel dat hij ons ook wakker maakt

Maar hopelijk als hij super cool speelgoed heeft en moe is zijn mijn tenen wat minder interessant en als we hem 's avonds een uur rond laten rennen hoeft dat 's nachts niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Je moet op Google ook meer eens "cat friendly house" intypen, en dan op afbeeldingen,



staan heel wat leuke dingen in die je met een beetje handigheid zelf kan installeren en maken, bv









Alle reacties Link kopieren
Of hier op Pinterest:

http://www.pinterest.com/ ... _meta%5B%5D=house%7Ctyped
Ja mijn man wilde zoiets gaan maken (daar hebben we een mooi plekje voor) met plankjes die daar naartoe gaan enzo http://waslijn.com/2014/09/15/indiana-jones-kattenbrug/
..off topic, mijn kat snurkt ook zooooo schattig
quote:Ma_Griffe schreef op 23 november 2014 @ 13:51:

..off topic, mijn kat snurkt ook zooooo schattig



Ja het is echt zo aandoenlijk mijn poes geeft ook kusjes (zoals ik al zei: die spoort niet helemaal): dan duwt ze met haar neus tegen jouw neus of tegen je wang en doet 'prrrrriauw'... Haha zo schattig



En de kater ligt altijd met zijn hoofd op een rand te slapen. Dan ligt-ie in z'n mand met z'n kin zo op de rand met z'n gezichtje gezellig richting ons, ook zo zoet
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 23 november 2014 @ 13:33:

Magriffe: ik hoop ook dat het een fase is bij mijn kater haha de poes ligt nu al snurkend in bed maar dat is echt het aandoenlijkste snurkje ooit (en ja nagekeken door de da en volkomen onschuldig) dus dat vind ik niet zo erg.



Ikbenanoniem: ik ga er vandaag mee beginnen!



@MarianneDavids: ik vind het niet erg dat hij 's nachts wakker is, maar wel dat hij ons ook wakker maakt

Maar hopelijk als hij super cool speelgoed heeft en moe is zijn mijn tenen wat minder interessant en als we hem 's avonds een uur rond laten rennen hoeft dat 's nachts niet meer.



Tenen zijn erg leuk om mee te spelen, vooral als ze bewegen. Ook mijn hond vond tenen als pup reuze interessant, dat heb ik ook meerdere malen gevoeld dwars door het dekbed.



Mijn kat kon heerlijk bezig zijn met garnalen of stukjes vlees aan een draadje (geen dun garen maar keukengaren), en zo bevestigd dat ze die draadjes niet kon inslikken natuurlijk. Die draadjes maakte ik op ongelijke hoogte vast boven een deuropening. Het kostte best wat energie om die lekkere hapjes te pakken te krijgen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 23 november 2014 @ 12:17:

@epinephrine: het probleem is dat onze poes een beetje PTSS ofzo heeft. Ze is heel jong weggehaald bij haar moeder en wij hebben haar opgevangen. Ze heeft zich dus misschien een beetje overmatig aan ons gehecht, maar het wordt echt een stresskipje als ze niet bij ons mag liggen die alleen maar trillend onder de bank zit de hele dag en dat vinden we zo zielig voor haar.



Ik weet dat je inmiddels al allerlei andere tips hebt gekregen en daarnaast kun je natuurlijk zelf het beste inschatten hoe het e.e.a. voor jouw poes zal zijn. Maar toen mijn vriend en ik mijn kater net hadden (uit het asiel) hadden we besloten dat de kat, voor onze nachtrust en hygiëne, niet bij ons mocht slapen. Dit was in het begin heel lastig, want hij werd erg onrustig, ging voor de deur zitten piepen, enzovoorts. Vond het ontzettend moeilijk en heel zielig om te horen! Toch is hij er redelijk snel aan gewend! Nu gaat ie 's nachts z'n eigen gang. Ligt heerlijk op zn eigen plekkie te slapen maar is op sommige moment ook actief (actiever dan overdag iig ;)).



Nu is het zelfs zo dat hij soms toch bij ons mag slapen omdat we hem te cute vinden. En hoewel we soms wakker worden als hij besluit bovenop ons te ploffen, is hij wel veel rustiger en gaat hij lekker z'n eigen gang waardoor we prima slapen.



Wat ik dus alleen wil zeggen is dat onze kater in het begin ook overmatig gehecht leek zoals jij dat noemde, maar na een tijdje toch prima de nacht alleen kan doorbrengen. Ik weet niet of jullie dat bij jullie poes al hebben geprobeerd? Als dat lukt is het nml een redelijk makkelijke oplossing lijkt me omdat jullie kater dan wel gewoon 's nachts ook kan spelen etc. maar jullie niet meer kan storen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 23 november 2014 @ 13:56:

[...]





Ja het is echt zo aandoenlijk mijn poes geeft ook kusjes (zoals ik al zei: die spoort niet helemaal): dan duwt ze met haar neus tegen jouw neus of tegen je wang en doet 'prrrrriauw'... Haha zo schattig



En de kater ligt altijd met zijn hoofd op een rand te slapen. Dan ligt-ie in z'n mand met z'n kin zo op de rand met z'n gezichtje gezellig richting ons, ook zo zoet Ah, zo schattig hè? Die van ons ligt ook altijd met z'n kin op het randje en dan heeft 'ie ook nog z'n twee voorpootjes ernaast... Zo zoet!
quote:lux. schreef op 23 november 2014 @ 13:56:

[...]





Ja het is echt zo aandoenlijk mijn poes geeft ook kusjes (zoals ik al zei: die spoort niet helemaal): dan duwt ze met haar neus tegen jouw neus of tegen je wang en doet 'prrrrriauw'... Haha zo schattig



En de kater ligt altijd met zijn hoofd op een rand te slapen. Dan ligt-ie in z'n mand met z'n kin zo op de rand met z'n gezichtje gezellig richting ons, ook zo zoet Ze zijn zo schattig
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 november 2014 @ 13:27:

Spelen voor elk eetmoment en dan bij de laatste sessie echt je kater flink moe maken door hem te laten springen en rennen. Op een gegeven moment gaat hij dan op zijn zij liggen en hijgt een beetje. Zo moe wil je hem hebben.



Vervolgens voeren. Kater zal zich na het eten gaan wassen en dan gaan slapen.



Het kan even duren voordat hun ritme gereset is, maar na een paar weken zou je resultaat moeten zien.

Kleine aanvulling hierop vanuit mijn ervaring:

Ik krijg mijn kat niet aan het spelen vlak voor etenstijd. Hij weet namelijk heel goed wanneer hij ongeveer eten krijgt en is dan alleen maar op eten gefocust. Wat ik dan doe is het combineren: ik speel met eten. Hij krijgt brokjes en die gooi ik dan één voor één door de kamer zodat ie er achteraan gaat springen/rennen. Daarnaast verstop ik brokjes door de hele kamer. Vensterbank, boekenkast, stoelen, verschillende plekken in de krabpaal. Hij vliegt dan de hele kamer door en het stimuleert gelijk zijn jachtinstinct.
Alle reacties Link kopieren
Tja je kater is nog jong.Over 5 jaartjes heb je dit probleem w.s niet meer in deze mate.

Mijn katten zijn ex-katers en komen ook niet buiten.Zit hier op 33 m2.

Nooit geen problemen, maar zijn raskatten.

Ze flink moe maken ávonds door met ze te spelen is een gooie.

Je hebt ook nog van die automatische machines met laserlichtje erin voor katten, link;

http://www.marktplaats.nl ... kZJf-LK3OjTvy36apMPh-qY8w
Mariannedavids: ook een leuk idee! Ik heb in ieder geval genoeg inspiratie om de kater wat gelukkiger (en mij wat minder moe ) te krijgen



en @Epinephrine: misschien moeten we het sowieso maar uitproberen. Als ik zwanger blijk binnenkort (en dat hopen we) dan gaan we 9 maanden later toch cosleepen dus dan kan de poes de eerste tijd ook niet meer bij ons. Misschien zelfs wel beter om haar nu te laten wennen, terwijl ze geen idee heeft dat het met een baby te maken heeft. Maar dat arme zielige hoopje poes dat ze was toen we haar een week in de woonkamer hadden laten slapen, ach het was zo zielig. En het is al zo'n bang beestje, maar zo lief en dan kan ik het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om haar zoveel stress te veroorzaken. De kater is veel gelijkmatiger, die zit super goed in zijn vel en is echt een allemansvriend. Als er bezoek is zit hij binnen 5 minuten op schoot, de dierenarts is zijn beste vriend en alles is interessant. Maar zij is echt een beetje mijn zorgenkindje omdat ze zo stress heeft. Als we op vakantie zijn geweest is ze half kaal en helemaal dof.



Dus vindt het heel moeilijk om haar dat in bed slapen te ontzeggen. Maar goed, op een dag zal het toch moeten. Ze ligt soms 's ochtends trouwens ook wel gezellig bij de kater in de mand hoor, zij zijn ook wel vriendjes. En we hebben ook zo'n schapenvacht van de ikea voor ze waar ze vaak samen op liggen, dus het is niet alsof ze nóóit bij ons weg wil.



Nog een reden dat ik de kater absoluut niet weg zou willen doen trouwens, dan zijn ze allebei hun maatje kwijt, ze zijn al vanaf kitten bij elkaar en hoewel ze soms best flink kunnen ruziën hebben ze wel veel aan elkaar en wij werken op dit moment allebei (ruim) full time, dus ik vind wat gezelschap voor ze ook wel prettig. En zijzelf volgens mij ook want ik vind ze regelmatig gebroederlijk samen in de wasmand terug terwijl ze kattenkwaad aan het uithalen zijn, of onder de bank een stukje gestolen vis delend ofzo



Maar goed, ik ga eerst de kater wat meer vermaak geven en ook eens kijken of ik de poes kan trainen tot wat meer zelfstandigheid. Cut the umbilical chord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven