Katten en baby, wat moet ik weten?

15-11-2015 20:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het andere topic gaf me inspiratie voor dit topic. Blijkt wel dat ik weinig te doen heb in mijn weekenden...

(De enkel knapt trouwens wat op, pijn is wat minder geworden lijkt het. )

Maar terzake, ik heb twee katten en er us een baby onderweg. Een van 2.5 en een van 7.5. De jongste is een echte knuffelkont, vindt alles best, laat lekker met zich zeulen. De oudste is wat voorzichtiger en op zijn hoede. Als hij iets niet leuk of fijn vindt loopt hij weg. Hij heeft nog nooit gebeten of gekrast. Hij is wel gevoelig voor stress. Een baby is natuurlijk wel een life event voor ons maar ook voor hun. Ze moeten ons delen, er kruipt straks iemand door HUN huis die ook nog eens oorverdovend lawaai kan maken. Voor de ervaringsdeskundigen hier; wat kan ik doen voor de katten om ze zo min mogelijk stress te bezorgen? Hoe kan ik ze laten wennen? Hoe zorg ik dat het veilig voor hen is en straks voor de baby? En qua hygiene? Ze slapen als man niet thuis is wel eens op bed bij mij maar heb toch liever niet dat ze straks in de wieg of box gaan liggen tukken. Hoe voorkom ik dit? Luisteren zijn ze niet zo goed in. Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken?
Kamerdeur baby goed dichthouden dus
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een klamboe over het wiegje doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 15 november 2015 @ 20:10:

Ik zou een klamboe over het wiegje doen.



Ik niet, levensgevaarlijk voor je baby. Als die de klamboe grijpt en over zich heentrekt bijvoorbeeld.



Beter de deur dus dichthouden en katten opvoeden. Wij hadden direct al traphekjes geplaatst, extra hoge, waar de kat niet doorheen kon.
Alle reacties Link kopieren
Kamerdeur dichthouden. Eventueel klink omhoog zetten.

Box. Mja. Kleed eruit. Over de rand hangen als hij niet gebruikt wordt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Onze kat liep gewoon weg als hem de herrie van babygehuil niet aanstond. Verder liet ik hem in het begin niet alleen bij de kleine. Pas toen zoon sterk genoeg was om zelf om te rollen of af te wenden, mocht kat gewoon altijd erbij. Ik was bang dat de kat voor warmte op de baby zou gaan liggen.
Alle reacties Link kopieren
De deur van de slaapkamer dichthouden zal wel lukken. Maar de box staat in de woonkamer. Hoe hebben jullie dat gedaan? Hoe kan ik ze trainen dat ze dat niet mogen? Ondanks dat ze niet op aanrecht mogen krijg ik ze dat niet afgeleerd. Ik heb van alles geprobeerd maar ik ben niet het type om ze pijn te doen om ze iets af te leren.
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 20:16:

De deur van de slaapkamer dichthouden zal wel lukken. Maar de box staat in de woonkamer. Hoe hebben jullie dat gedaan? Hoe kan ik ze trainen dat ze dat niet mogen? Ondanks dat ze niet op aanrecht mogen krijg ik ze dat niet afgeleerd. Ik heb van alles geprobeerd maar ik ben niet het type om ze pijn te doen om ze iets af te leren.Toch steeds eruit halen. De mijne begreep het op den duur wel.
Alle reacties Link kopieren
Ballonnen nu alvast erin leggen.
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 20:16:

De deur van de slaapkamer dichthouden zal wel lukken. Maar de box staat in de woonkamer. Hoe hebben jullie dat gedaan? Hoe kan ik ze trainen dat ze dat niet mogen?



Ballonnen of aluminiumfolie erin leggen. Laat ze maar een paar keer goed schrikken.



En er natuurlijk bijblijven als kind en katten in 1 ruimte zijn.
Hier een half dozijn aan katten en de enige maatregel die wij namen was de slaapkamerdeur dicht en in de kinderwagen zette ik altijd iets wat niet lekker lag als kat zijnde, idem met maxi cosie want dit zijn heerlijke slaapplaatsen.

Op de box hadden wij een passende lichte houten plaat liggen voor als de baby er niet in lag...verder go with the flow.

En zorgen dat de kat die wat terughoudender is een hoge fijne plek heeft voor als kind gaat kruipen met zijn grijpgrage handjes.
Hier is alleen de deur van de kinderkamer dicht houden voldoende. Ze gingen niet op de baby liggen maar waren wel geinteresseerd en namen plaats op veilige afstand waar ze de baby in de gaten konden houden. De baby heb ik wel geleerd om zachtjes te aaien en niet blij te wapperen toen ze ging kruipen, dat ging sneller dan verwacht. Verder heb ik de katten ruimte gegeven en niet het contact opgedrongen. Ik heb niet het idee dat de katten stress ervaren sinds de komst van de kleine.Intussen zijn het dikke maatjes en zoeken ze elkaar op om te kroelen.
Alle reacties Link kopieren
Een kat vindt zijn weg wel. Een wieg,bed/box is gewoon een lekker kussen. Beweeglijke dreumesen vinden ze over het algemeen vervelend dus die mijden ze wel. Moet wel kunnen. Als de boel gaat kruipen en lopen liggen ze graag hoog. Buiten kleine handjesbereik. Als ze lawaai vervelend vinden vertrekken ze wel naar een minder lawaaiige plek. Als ze maar "plekjes hebben waar het comfortabel is is het prima.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ana_isabel schreef op 15 november 2015 @ 20:17:

[...]





Toch steeds eruit halen. De mijne begreep het op den duur wel.



+1

Na 2 keer eruit halen was alleen maar kijken al voldoende zodat ze uit de box verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ballonnen of alufolie, dat is een goeie. Zou ik nooit aan gedacht hebben. En dan al eerder beginnen om te oefenen? Hoog plekje voor kat is ook een goede tip, ga ik eens naar op zoek.

Kunnen katten ook jaloers worden zoals je bij honden wel eens hoort?
quote:Fame schreef op 15 november 2015 @ 20:21:

Een kat vindt zijn weg wel. Een wieg,bed/box is gewoon een lekker kussen. Beweeglijke dreumesen vinden ze over het algemeen vervelend dus die mijden ze wel. Moet wel kunnen. Als de boel gaat kruipen en lopen liggen ze graag hoog. Buiten kleine handjesbereik. Als ze lawaai vervelend vinden vertrekken ze wel naar een minder lawaaiige plek. Als ze maar "plekjes hebben waar het comfortabel is is het prima.Goed verwoord! Zo ging het hier ook.
Elk levend wezen kan volgens mij jaloers worden maar je moet je niet drukker maken dan strikt noodzakelijk. Dat soort dingen zie je dan allemaal wel als het zover is.
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 20:24:

Ballonnen of alufolie, dat is een goeie. Zou ik nooit aan gedacht hebben. En dan al eerder beginnen om te oefenen? Hoog plekje voor kat is ook een goede tip, ga ik eens naar op zoek.

Kunnen katten ook jaloers worden zoals je bij honden wel eens hoort?Nog nooit wat van gemerkt.
Wat ik ook gedaan heb is de kleine geleerd dat dieren een plekje hebben om rustig te slapen en dat ze daar ook niet mag komen. Overal behalve op de plaats van de katten mocht ze naar ze toe. Ook dat werd snel opgepikt.
Tvp



Hier 3 katten en binnen 2 maanden een baby.

Aangezien ik al zwanger was toen we de katten in huis namen, hebben we ze van in het begin al gewend laten worden dat ze niet in de slaapkamer en kinderkamer mogen. Ze glippen wel eens binnen, maar weten dat het eigenlijk niet mag. Op die manier gaan ze in elk geval niet aan de deur janken wanneer ze niet binnen mogen.



Alufolie helpt bij mij niet. Twee katten zijn kittens en vinden aluminiumfolie een leuk speeltje.
Alle reacties Link kopieren
Poezenbeest hier mocht op de baby kamer komen de deur dicht vond ze veelste interresant. Na verloop van tijd vond ze de kamer niet boeiend meer.

In de box heeft ze nooit gelegen en anders alvast ballonnen er in leggen.



Toen Derpje er eenmaal was waakte ze graag bij z'n kamer. Dus lag ze op een matje of op de stoel (aan de andere kant vd kamer) om hem te beschermen.



Toen hij begon te bewegen moest ze er niet meer zoveel van hebben. Verder heb ik hém geleerd haar niet weg te jagen uit haar mandje of van haar dekendje en alleen aaien als ik of papa er bij is. En niet achter haar aan kruipen (inmiddels rennen).



Ze is eigenlijk haar eigen ding gaan doen, want na een tijdje was hij ook niet meer boeiend genoeg om over te waken
Alle reacties Link kopieren
Je kan eventueel een haakje en oogje op de deur vd kinderkamer plaatsen, zo kan je die op een kier zetten zonder dat de kat binnen kan.



Kan evt ook met een zware deurstopper.
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Gefeliciteerd!

Ik ben ook zwanger en wij hebben ook twee katten waarvan er eentje wat gevoeliger is.

Ik las (maar geen ervaring mee, dit is voor mij ook de eerste keer) dat sommige katten onrustig kunnen worden door nieuwe geuren. Bijvoorbeeld als er in een keer allemaal nieuwe spullen voor de babykamer, kinderwagen etc in huis komen. Een enkeling reageert dan door zijn eigen geur af te willen geven (juist, piesen). Daar proberen we straks op te letten. Andere tips uit dit topic zijn ook handig zeg, zoals de ballonnen. Gaan we zeker doen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 20:24:

Ballonnen of alufolie, dat is een goeie. Zou ik nooit aan gedacht hebben. En dan al eerder beginnen om te oefenen? Hoog plekje voor kat is ook een goede tip, ga ik eens naar op zoek.

Kunnen katten ook jaloers worden zoals je bij honden wel eens hoort?Niks van gemerkt hier, ook niet van stress bij de katten. Die zijn gewoon doorgegaan met hun leventje leven, alleen was het weleens druk op schoot. Als ik Mason de fles gaf lag de ene kat bij mij op schoot tegen hem aan en de andere op het kussen onder mijn arm tegen mijn arm aan en de hond met zijn kop op mijn knieën tegen de kat aan. Was gezellig en lekker warm. Hier was het nog gewoon een grote knuffelbende.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnDu schreef op 15 november 2015 @ 20:28:

Wat ik ook gedaan heb is de kleine geleerd dat dieren een plekje hebben om rustig te slapen en dat ze daar ook niet mag komen. Overal behalve op de plaats van de katten mocht ze naar ze toe. Ook dat werd snel opgepikt.Heb ik ook consequent gedaan, niet bij de kattenmanden en niet op het hondenkleed komen.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven