katten en lange vakantie

22-07-2016 08:42 34 berichten
we hebben twee katten, nu beide twee jaar. Het is altijd zo geregeld dat bij vakanties mijn schoonouders iedere dag komen om de katten te verzorgen. Mijn schoonouders zijn beide dol op de katten en de katten zijn gewend aan ze. De katten kunnen door het kattenluik naar buiten maar het zijn geen zwervers. Ze lopen een stukje over de stoep en dat is het.

nu willen we volgend jaar langer dan normaal weg, inclusief reizen bijna 4 weken. Is dat voor katten thuis nog te doen? Dus inclusief verzorging aan huis. We twijfelen of voor die periode een kattenpension niet beter is. Mocht het zo zijn dan wil ik die op tijd regelen vandaar dat ik daar nu al over nadenk.
Ik zou ze in hun eigen huis laten en elke dag verzorging aan huis.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het eigen huis altijd fijner dan hebben zij in ieder geval de eigen omgeving.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou iemand regelen die die periode in jullie huis verblijft. Een maand lang op voer en een schone bak en misschien een kwartiertje spelen vind ik richting mishandeling gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan prima thuis. Ik denk zelfs beter dan een pension, dat levert ze toch vaak meer stress op dan hun eigen omgeving. Wij zijn vorig jaar vijf weken weggeweest (twee katten laten verzorgen aan huis door verschillende buren). Ze waren er allebei nog toen we weer terugkwamen. Ik heb ze alleen niet kunnen vragen hoe ze die vijf weken beleefd hebben, maar ze zagen er nog prima uit en deden ook weer gezellig tegen ons.
mijn schoonouders besteden wel tijd aan ze, dat weet ik. dus spelen, en ondertussen meteen bij ons wat huishouden en tuin etc doen.

heb ook al zitten denken om wat buurtkinderen tegen een kleine vergoeding te vragen wat extra tijd aan ze te besteden.



Een huisaoppasser vind ik niet prettig. dat de ik liever niet
Als je schoonouders het willen doen, zou ik voor thuisblijven gaan. Met onze poezen doen we in een pension meer slecht dan goed, dus thuisblijven is het minste stressvol. Tuurlijk is het een lange periode en zou het fijn zijn als je schoonouders af en toe even bij ze kunnen blijven zitten en spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een kat altijd beter af is in eigen huis, zeker als ze met z'n tweeën zijn. Ik verzorg meerdere keren per jaar vergelijkbare tijd 2 katten van buren. Loop meerdere keren per dag binnen voor de verzorging en een aai, kijk er regelmatig tv of lees een boek. Katten vinden het prima zo. Dus als je schoonouders dit zouden willen doen en af en toe wat langer kunnen blijven kan dit prima.



Onderstaand is inmiddels mosterd zie ik.



Als het geen optie is voor je schoonouders zou je kunnen kijken of je iemand in huis kunt nemen. Iemand die bv nog thuis woont of iemand die op een kamer woont en wel van de ruimte kan waarderen.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan meestal 3 weken en dan worden ze door (soms verschillende) buren verzorgd. Vaak komt mijn moeder een paar dagen in ons huis voor wat extra aandacht (en een minivakantie voor m'n moeder). Gaat prima. Misschien kun je zoiets regelen?



Onze oudste kat wordt nu echt oud, meer moeite om op de bank te springen, met eraf springen verliest ie soms zijn evenwicht. Eet wel goed, gaat naar buiten, vangt soms een muis. Nu vind ik het wel sneu, zo lang alleen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Katten hechten zich meer aan een plek dan aan hun baasje Dus ik zou ze zeker thuis laten en iemand laten komen.



En daarnaast (niet dat dit de reden zou moeten zijn, maar toch) is vier weken pension voor 2 katten echt best een uitgave. In deze regio moet je rekenen op zo'n 10 euro per kat per dag.



Ik heb zelf drie katten en persoonlijk zou ik niet zo heel lang op vakantie gaan. Ik vind zelf twee weken een beetje de max, maar dat is persoonlijk!
Alle reacties Link kopieren
wij laten ze ook gewoon thuis, ze kunnen naar buiten en ook binnen is er voldoende plek. Om de dag komt er iemand water en voer geven. Het zijn 2 katten die zich prima zelfstandig kunnen vermaken en hebben verder geen medicatie of specifieke verzorging nodig.



Wel zorgen dat er voldoende water en voer aanwezig is op meerdere plekken in huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ze best thuis kan laten als ze met zijn tweeën zijn en er dagelijks iemand komt. Zo'n pension is lastiger voor ze, denk ik, zeker als ze thuis lekker naar buiten kunnen.
normaal blijven we ook nooit zo lang weg, we hebben nu onze redenen om een paar verdere reizen te gaan maken.

Ze zijn inderdaad met zijn tweeen, ze kunnen en mogen door het hele huis. ik leg oude lakens op de bedden vanwege de haren.

kosten is behoorlijk ja maar als het beter voor ze was geweest had ik dat gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze met zijn tweetjes zijn is al heel wat! Ik zorg straks weer 3 weken voor de kat van de buren, die die hele periode alleen is. Ik vind dat zielig. Ik ga wel een avondje af en toe oppassen, maar verder heb ik ook mijn werk en andere bezigheden. Misschien moet ik toch eens opperen dat ze er een maatje bijnemen.
't Is al met al een heel gedoe
quote:toxic666 schreef op 22 juli 2016 @ 08:44:

Ik zou ze in hun eigen huis laten en elke dag verzorging aan huis.

Dit is voor katten inderdaad het beste, die beesten houden nou eenmaal niet van logeerpartijtjes. En als ze ook nog bij mensen zijn die ze niet kennen gaat dit waarschijnlijk veel stress opleveren.

Lekker thuis houden dus!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 4 katten en gaan ook elk jaar 4 of 5 weken weg. Wij hebben besloten om ze thuis te houden, buiten het feit dat een pension gemiddeld 10euro per dag per kat kost, zitten ze met zoveel andere katten waarvan je niet weet of het goed gaat, en hoe het personeel met je katten om gaat. Nee ben daar echt geen voorstander van, als ik geen oppas had waren wij ook niet op vakantie gegaan.



NU hebben wij gelukkig hele lieve buren (met zelf ook veel katten) die maar al te graag elke dag even langs willen om te knuffelen en de benodigde dingen willen doen, eten/water bijvullen, bak even leegscheppen (wij hebben binnen katten) en deze 1x in de week volledig willen schoonmaken.Ze gaan zelf af en toe even bij ons een film kijken zodat de katten aan hun nodige aandacht komen Zij willen hier niks voor hebben, maar wij nodigen ze toch elke keer weet uit voor een etentje, of iets anders wat ze leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kattenoppas aan huis is voor katten echt veel minder stress. Als je het een te grote belasting vind je schoonouders te vragen kun je misschien ook informeren naar een vrijwilligersnetwerk in de buurt. Hier in de stad zit een vereniging van kattenliefhebbers met een eigen vakantiedienst. Via die dienst heb ik voor een kleine bijdrage een hele fijne kattenoppas gevonden die ik nu elk jaar vraag. Ik vind dat iets fijner dan een buurmeisje, want deze mensen weten ook wanneer een kat zich niet goed voelt of er iets niet goed gaat en handelen daar dan naar. Ik betaal er 2,50 per dag per kat voor, een klein bedrag in vergelijking tot een pension en een stuk minder stressvol voor de kat. De mijne gaat niet goed samen met andere katten dus een pension zou echt een drama voor haar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten blijven thuis. We hebben een hele katrijke buurt en we zien dat ze nu al heel veel aaien en aandacht krijgen van de buurt en langslopers. Aan aandacht dus geen gebrek. We hebben een 5 literfontijn en trechterbak voer en kattenluik dus ze kunnen max 4 dagen alleen blijven. Daarna willen we graag dat er iemand komt kijken of het goed gaat. Mijn moeder komt dan vaak of de buren. Nog nooit gemerkt dat ze er slechter van zijn geworden. We horen wel dat ze op de dag veel slapen en als we thuis zijn doen ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 katten, en toen paar jaar geleden ook gekeken voor een kattenpension.

Keuze thuis met kattenoppas die 2x per dag langs kwam voor eten, drinken en aandacht of kattenpension was snel gemaakt.

Ik zou mijn katten echt absoluut niet in een kattenpension hier in de buurt willen hebben. Zelfs niet als ik geld toe kreeg.



Heb ooit wel eens een kattenpension in 't Groene Hart gezien op internet waar ik mijn katten wel naar toe zou laten gaan (grote aparte ruimten voor iedere kat of katten die bij elkaar horen, soort van kleine woonkamers), maar dat pension heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.



Maar goed, moet je wel een betrouwbaar iemand hebben (maar die hebben jullie zo te lezen) die voor de katten kan zorgen (overigens was dat bij mij ook niet kosteloos hoor, dus ook daar kunnen de kosten aardig oplopen (maar valt wat mij betreft altijd binnen het vakantiebudget).
Wil gaan ook regelmatig 4 weken weg. Eerste keer kat naar het pension maar dat was echt geen succes. Toen we hem gingen ophalen was het een zielig hoopje en hij is 3 dagen niet meer van mijn zijde geweken.



Nu hebben we iemand in huis. Ze is student, dus heel erg blij dat ze niet op haar studentenkamer zit, maar in een groot huis met tuin. Kat is helemaal niet zo een knuffelaar, maar bij haar net wel, heel grappig.



Als de kat onverhoopt toch ooit weer maar het pension moet, dan betalen we wat meer (eigenlijk veel meer) en krijgt een privé verblijf, zonder andere katten erbij.
Overigens betalen we onze oppas hetzelfde als dat we voor het pension zouden moeten betalen. Aan de ene kant dubbel want we doen haar er ook een plezier mee, maar toch, iemand in mijn huis (ook nog veiliger mbt inbraken bijvoorbeeld) die er voor de kat is, is me veel waard.
dank jullie allemaal voor de reacties. Ze blijven thuis. Schoonouders komen en we kunnen tegen die tijd ook eens kijken of onze puber familieleden misschien een paar nachten bij ons willen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar jaar geleden verhuisd, onze katten waren toen 1.5j, en het duurde toch een week of 2 voor ze zich helemaal op hun gemak voelden in het nieuwe huis.

In het begin moesten we ze ook echt bij hun eten en drinken zetten, terwijl dat toch op diverse plekken en duidelijk in het zicht stond.

De eerste dagen wilden ze amper hun reismand uitkomen

Katten hechten zich idd. aan hun omgeving (en honden naar het schijnt aan mensen).



Dus stel dat je die van jou 4 weken op pension doet, en ze hebben 2 weken nodig om een beetje te wennen, en bij het thuiskomen misschien opnieuw een week wennen (ik weet niet hoe een kat reageert op 'terug thuis komen') dan doe je die beestjes onnodig veel stress aan.



Zien je schoonouders het zitten om 4 weken aan een stuk dagelijks langs te komen? Als dat het geval is dan zou ik niet twijfelen, en (een deel van) het geld dat je anders aan een pension uitgeeft besteden aan een mooi cadeau of etentje voor je schoonouders
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 22 juli 2016 @ 08:47:

Ik zou iemand regelen die die periode in jullie huis verblijft. Een maand lang op voer en een schone bak en misschien een kwartiertje spelen vind ik richting mishandeling gaan.





Mishandeling? Ja, ja...



Gewoon lekker thuis laten. Wij hebben de kat de eerste keer naar het asiel gebracht en daar kwam hij ondanks vaccinatie toch met niesziekte vandaan.

Katten hebben geen flauw benul van tijd. Voor dat ze het doorhebben zijn jullie weer terug.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Ligt aan je katten. Mijne maak ik echt niet blij met 4 weken pension/dierenhotel. Ze mot niks van andere katten (sowieso dieren) hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven