kattenbak verschonen

02-01-2014 13:35 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een week of 6 een kat. Gelukkig is ze goed zindelijk.



Wat ik me nu afvraag is hoe vaak je eigenlijk de kattenbak moet verschonen. Ik heb klontvormend grit gekocht van de Jumbo. Op de zak staat dat het 2 x zo lang mee gaat. Ze gaat 's nachts op de bak, dus elke ochend schep ik haar ontlasting en een brok urine eruit. Soms vul ik het grit wat aan zodat het een dikke laag blijft.

Tot nu toe heb ik om de week de hele bak verschoond en opnieuw gevuld. Dan gooi ik dus 'schoon' grit weg, maar het leek me toch wel hygiënisch om de bak eens uit te soppen.

Nu heb ik vanmorgen ander grit gekocht wat nóg klontvormiger is en 4 x zo lang mee gaat. Betekent dat dat ik maar eens in de 4 weken de bak hoef te verschonen?

Hoe doen jullie dat? Hoe vaak verschoon je de bak? Vul je regelmatig grit aan? Gooi je, als je de bak verschoont dan ook 'goed' grit weg of wacht je met verschonen tot er vrijwel niks meer in de bak ligt?

Ik heb geen idee eigenlijk hoe dat hoort en hoe anderen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet je de kattenbak dan niet eens in de 4 weken verschonen.



Als je dagelijks de bak leegschept en maar 1 kat hebt, dan is leegscheppen en 1 tot 2 keer per week volledig verschonen voldoende. En met volledig verschonen bedoel ik dan, ook schoon grid weggooien, bak uitsoppen, etc.



Bij de Plusmarkt kost een zak van 16kg kattengrid ongeveer 4 euro, daar kun je een bak min. twee keer helemaal mee verschonen.



edit: er zijn ook zakken die je in de kattenbak kunt doen, zodat je deze er alleen maar uit hoeft te tillen (scheelt weer volledig uitsoppen) maar de meeste katten krabben dit open en dan heeft het nog weinig nut.
Whatever we expect with confidence becomes our own self-fulfilling prophecy.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb ook klontvormende kattenbakvulling van de Jumbo (meestal dan). Ik schep elke ochtend de ontlasting eruit. En 1 keer in de week sop ik heel de bak uit en gooi dan al het grind weg.

Tussendoor gooi ik eigenlijk nooit grind bij, tenzij er echt heel weinig in ligt.

Persoonlijk vind ik 1 keer in de week verschonen genoeg (zeker omdat ik het er ook al uit schep) maar na een week vind ik het wel zo fris om deze uit te soppen en nieuw in te doen.

Ik zorg wel altijd dat er een goede laag in ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb klontvormend grit van AH dat 6 keer langer meegaat.

Ik verschoon het grit helemaal maar eens per half jaar.Gooi er wel steeds nieuwe bij en haal de troep eruit.Soppen doe ik ook vaker, maar dan gooi ik het goede grit zolang ik een andere emmer.
Alle reacties Link kopieren
iedere week met chloor uitsoppen en volledig schoon grit erin doen. Hygiene boven alles en katten zijn zeer hygienisch. Ontzettend ranzig om grit een half jaar te bewaren.
Een half jaar grit erin laten zitten?? Ieuw. Da's hetzelfde als een half jaar het zaagsel in het konijnenhok laten liggen als het niet is ongeplast. Of een half jaar lang je hoeslaken niet verschonen. Dat doe je bij jezelf toch ook niet neem ik aan?



Offtopic : Haaai Feeks zijn de boeken leuk?
Alle reacties Link kopieren
@ Miedo, het zou wel moeten kunnen, maar die optie kun je vergelijken met wel doortrekken van je eigen toilet, maar het toilet nooit schoonmaken.. das ook niet fris



Toen wij hier nog een bak in gebruik hadden, 1 x per week uitsoppen, en nieuw grit, naast het dagelijks leegscheppen.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 02 januari 2014 @ 13:44:

Ik heb klontvormend grit van AH dat 6 keer langer meegaat.

Ik verschoon het grit helemaal maar eens per half jaar.Gooi er wel steeds nieuwe bij en haal de troep eruit.Soppen doe ik ook vaker, maar dan gooi ik het goede grit zolang ik een andere emmer.haal jij eerst ook water uit de wc pot, om er vervolgens je viezigheid mee weg te spoelen?
Whatever we expect with confidence becomes our own self-fulfilling prophecy.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook een goed idee, om het schone grit zo lang even in een emmer te gooien. Ha ha ha dat ik daar niet op kwam...



Die kattenbakzakken gebruik ik ook maar helaas krabt ze die kapot; als ik hem eruit haal zit er altijd een gat in de bodem



En nu ik toch bezig ben: er zitten van die koolstoffilters in de kap van de bak. Hoe vaak moet je die verwisselen? Is dat een kwestie van op je neus afgaan of staat daar een max. tijd voor?



Wat is het voordeel nu eigenlijk van 6 x zo lang meegaand grit? Ik vraag me al af waarom ik nu eigenlijk 4 x zolang meegaand grit heb gekocht als ik toch de bak net zo vaak moet verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Hier 3 katten en 2 bakken. Elke dag even uitscheppen en minstens elke week uitsoppen met bleek. Eentje staat ook in de buurt van de slaapkamer dus ruikt ook een stuk frisser. Geen vast merk kattengrind ofzo verder. Ze hebben ook een stuk in de tuin waar ze het doen, dat is ook 2x per week even uitscheppen.
Ik gebruik Catsan, en schep elke dag de ontlasting eruit, zodra ik de bak begin te ruiken verschoon ik hem (catsan houdt de plasgeurtjes ook tegen tot op zekere hoogte) meestal begint hij na een week of anderhalf te stinken! Dan sop ik de bakken uit en verschoon het grit.
quote:feeks schreef op 02 januari 2014 @ 13:55:

iedere week met chloor uitsoppen en volledig schoon grit erin doen. Hygiene boven alles en katten zijn zeer hygienisch. Ontzettend ranzig om grit een half jaar te bewaren.



Dat doe je toch niet? Eén keer per half jaar helemaal verschonen????!!



Ik gebruik roze korrels met aloë vera geurtje. Dagelijks uitscheppen en goed omroeren, zodat alles door niet geraakte korrels wordt opgenomen.

Na 2 weken wordt alle grit weggegooid en de bak uitgesopt met allsreiniger en chloor, daarna grondig uitgespoeld met schoon water en een half uur gelucht . . . .

Dit stinkt absoluut niet, zal ook geen andere grit gaan gebruiken!
quote:Carenza schreef op donderdag 02 januari 2014 14:11 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="feeks in "kattenbak verschonen"" class="messagelink">feeks schreef op 02 januari 2014 @ 13:55</a>:</b>

iedere week met chloor uitsoppen en volledig schoon grit erin doen. Hygiene boven alles en katten zijn zeer hygienisch. Ontzettend ranzig om grit een half jaar te bewaren.</div></blockquote>



Dat doe je toch niet? Eén keer per half jaar helemaal verschonen????!!



Ik gebruik roze korrels met aloë vera geurtje. Dagelijks uitscheppen en goed omroeren, zodat alles door niet geraakte korrels wordt opgenomen.

Na 2 weken wordt alle grit weggegooid en de bak uitgesopt met allsreiniger en chloor, daarna grondig uitgespoeld met schoon water en een half uur gelucht . . . .

Dit stinkt absoluut niet, zal ook geen andere grit gaan gebruiken! Dat zijn die van de c1000 toch? Die gebruikte ik eerder ook alleen sinds we een kitten erbij hebben ben ik overgestapt naar de catsan, ze speelt namelijk graag in de kattenbak dus als gevolg dat al die klonten op de grond lagen haha, nu enkel alleen wat grit, en dat stinkt niet.
Hier drie katten en wij verschonen bijna om de dag. Soms zitten er twee dagen tussen. En ja dan helemaal leeg, soppen en nieuw grit erin.

Klontjes scheppen doen we ook elke dag.



Het kost wat aan kattenbakgrit maar nooit een stinkende kattenbak.
quote:itsmyempire schreef op 02 januari 2014 @ 14:16:

[...]





Dat zijn die van de c1000 toch? Die gebruikte ik eerder ook alleen sinds we een kitten erbij hebben ben ik overgestapt naar de catsan, ze speelt namelijk graag in de kattenbak dus als gevolg dat al die klonten op de grond lagen haha, nu enkel alleen wat grit, en dat stinkt niet.



C1000 is Jumbo geworden, die verkopen ze niet meer. 2 andere filialen van C1000 hadden die korrels sowieso niet, ik haal ze nu bij een tuincentrum. Ik gebruik 1 bak voor 1 kat, 2 zakken per verschoonbeurt. Er zijn dus genoeg korrels om urine op te nemen,

één zak leek me te weinig om mee toe te kunnen. Het gaat prima zo, niemand ruikt dat er een kat in huis is.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 katten, 1 kattenbak.



2x per dag alle ontlasting eruit scheppen en 1x per week het grit helemaal verschonen en de bak schoonsoppen met chloor.



Dan ruik je echt niets



Overigens; ik gebruikt Biocat's en dan de geurloze variant.
anoniem_173071 wijzigde dit bericht op 02-01-2014 14:43
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier twee katten, en één daarvan is erg kieskeurig qua hygiëne. Dus ik gooi de bak dagelijks helemaal leeg, schoonmaken, nieuw grit erin. Soms haal ik tussendoor nog drollen weg.



Wel ben ik even aan het nadenken over ander grit, want het huidige wordt toch behoorlijk de bak uitgelopen en als er dan iemand op gaat staan is het lastig om de houten vloer weer schoon te krijgen. Er ligt al een mat voor de bak, maar dat helpt niet genoeg.
Ik heb twee katten (waarvan 1 grote met GROTE ontlasting haha), twee kattenbakken en gebruik ook klontvormend grit.



Wij scheppen dagelijks de klonten en ontlasting eruit, en vullen het een beetje aan met nieuw grit. Ongeveer eens in de 3 dagen gaat er nieuw grit in. Eens in de 6 dagen wordt de bak uitgesopt. Dit kun je overigens het beste met bleek (zonder parfum) doen, dit vinden katten een prettige geur.



Edit: ik gebruik ook Biokat's van Jumper. Perfect grit!
quote:miedo schreef op 02 januari 2014 @ 13:44:

Ik heb klontvormend grit van AH dat 6 keer langer meegaat.

Ik verschoon het grit helemaal maar eens per half jaar.Gooi er wel steeds nieuwe bij en haal de troep eruit.Soppen doe ik ook vaker, maar dan gooi ik het goede grit zolang ik een andere emmer.



Iedereen hier begrijpt toch wel dat grit dat '4x of 6x langer meegaat' gewoon een verkooptruc is??

En één keer in het half jaar, wow. Ik ga er vanuit dat je een kat hebt die buiten komt.. anders kan ik me niet voorstellen hoe het huis ruikt!
Alle reacties Link kopieren
wat enorm goed helpt, tegen een stinkende bak: goed voer.

Ik zal geen reclame maken, maar vraag je dierenarts (niet de dierenwinkel) eens
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik silicakorrels trouwens
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 02 januari 2014 @ 15:05:

wat enorm goed helpt, tegen een stinkende bak: goed voer.

Ik zal geen reclame maken, maar vraag je dierenarts (niet de dierenwinkel) eens



+1



Een van mijn katten stonk echt heel erg. Ander (natuurlijker voer) en je ruikt niets meer...
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kat soms nAar de"toilet" is gegaan voor een grote boodschap dan ruik je dat zo vreselijk erg.. En dan is het niet een Katten bak geur maar echt gewoon een poep/diarree geur die je tot op de gang ruikt een tijdje. Hij krijgt brokjes van whiskas en nat voer van Sheba en AH zakjes, herkent iemand dit of heeft hij/zij tips voor mij
Alle reacties Link kopieren
@RTL2: je kan ze het beste alleen droogvoer geven! Dat is beter voor jouw neus ?



Ik merk wel een groot verschil tussen AH 4x of 6x betere korrels. Die van 6x klonten veel beter en daardoor blijft de kattenbak schoner (als je goed schept). Bij die van 4x vallen de klonten uit elkaar = minder hygiënisch.



Ik vervang alles 1 keer per week en schep om de dag de klonten er uit, maar mijn kat gaat dan ook het liefst gewoon "in de natuur"...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lara22 schreef op donderdag 02 januari 2014 16:18 @RTL2: je kan ze het beste alleen droogvoer geven! Dat is beter voor jouw neus ?



Ik merk wel een groot verschil tussen AH 4x of 6x betere korrels. Die van 6x klonten veel beter en daardoor blijft de kattenbak schoner (als je goed schept). Bij die van 4x vallen de klonten uit elkaar = minder hygiënisch.



Ik vervang alles 1 keer per week en schep om de dag de klonten er uit, maar mijn kat gaat dan ook het liefst gewoon "in de natuur"... "@RTL2: je kan ze het beste alleen droogvoer geven! Dat is beter voor jouw neus ?



Ik heb dan altijd het gevoel dat hij tekort komt.. Misschien is hij ook gewoon te verwend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven