'Katteneigenaren verantwoordelijk voor schade aan fauna

21-08-2013 08:51 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant weer een groot artikel waarin wordt genoemd dat het een steeds groter probleem wordt dat er, vooral 's nachts, katten buitenlopen en op strooptocht gaan.



Het plan is om alle gemeenten en de provincie te informeren over het probleem en een protocol te gaan opstellen waarin een gedragscode wordt uitgewerkt waarin katteneigenaren zich dienen te houden.



Als een hond bijvoorbeeld een ree wegjaagt, kan de boete voor hondeneigenaren al oplopen tot 600 euro. Waarom voor katteneigenaren niet??



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd. En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:Alle honden en katten samen kunnen niet zoveel schade doen als de mensheid veroorzaakt...En dat is de waarheid als een koe.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet we al die loslopende soorten herten, egeltjes en ander overstekend dierenspul dan ook maar laten chippen.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat mensen zich hier zo druk om kunnen maken.

Honden, katten kakkerlakken, muizen, vogels je kan van alles last hebben vooral als je er ook nog op gaat letten.
Als ik mezelf voorbij loop, lach ik wel even vriendelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Soulcats schreef op 21 augustus 2013 @ 21:35:

Ik persoonlijk neem mijn verantwoordelijkheid als huisdiereigenaar zeer serieus. Hier is zelfs de huisspin gechipt. De dierenarts keek wel een beetje vreemd, maar wat ben ik blij dat ik dat heb laten doen.



Spin was laatst buiten gezet door de kattenoppas, ging 'ie achter die schattige onschuldige muggen van de buren aan en had in hun tuin gescheten. Buren boos natuurlijk.

Ben hem een week kwijt geweest, toen belde de dierenambulance dat hij gevonden was en nu is hij weer veilig thuis.
Alle reacties Link kopieren
Feit is nou eenmaal, dat er teveel katten los lopen buiten. Ongechipt, ongesteriliseerd en zonder toezicht van de eigenaren.



Wij kunnen hier wel zeggen dat we er weinig tot geen last van hebben (ik zelf tot nu toe ook niet), maar er moet wel eenheid komen wat betreft regels van honden en katten, aangezien zij beide onder de term huisdieren worden verstaan.



Behouden van hondenbelasting? ook kattenbelasting.

Verplicht chippen honden? ook voor katten verplichten bij aanschaf

Honden aan de riem? katten ook maar, en anders in de tuin.



En daarnaast is het vaak de houding van de katteneigenaren. Als zij hun katten zouden behandelen als huisdieren net als hondeneigenaren doen, zouden heel die regels niet eens nodig zijn. Ze graven uiteindelijk hun eigen gat als die verplichtingen voor katten er allemaal doorheen gaat komen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:Del_Speciaal schreef op 21 augustus 2013 @ 21:05:



Verder heeft niemand last van haar.Daar zul je nooit achter komen. En ik denk dat dat je nog goed uit komt ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 21 augustus 2013 @ 22:24:

Een hond is namelijk aan de lijn een stuk agressiever.

(Overigens vind ik het terecht hoor dat honden aangelijnd moeten zijn, want ze kunnen wel op andere manieren los voor overlast zorgen).Jij weet dat aangelijnd ze vaak agressiever zijn. Maar degenen die de regels bepalen weten dat niet. Die weten sowieso niet veel van honden, en het interesseert ze ook niet. Ik vind het niet terecht dat honden altijd overal maar aangelijnd moeten. Want daarmee wordt ze hopeloos tekort gedaan. Ook honden willen net zoals ieder levend wezen een keer de ruimte hebben om te rennen en te spelen. Dat belachelijke aanlijngebod veroorzaakt dat 80% van de honden te dik is. Ze krijgen aan de lijn niet de mogelijkheid om hun energie kwijt te raken.quote:Missprincesa schreef op 21 augustus 2013 @ 22:24:

Iemand zei nog dat mensen/auto's etc. veel schadelijker zijn voor de flora en fauna...dat is natuurlijk zo. Alle honden en katten samen kunnen niet zoveel schade doen als de mensheid veroorzaakt...

Inderdaad waarheid als een koe. MAar mensen verbieden kan niet want mensen vinden zichzelf verheven boven alles, ondanks wat ze aanrichten, en auto's verbieden kan ook niet want ze hebben te veel invloed op de economie



En het ALLER ALLER ALLER belangrijkste in deze maatschappij, hetgeen alles om draait en alles recht maakt wat krom is, dat is de economie! Dat is de nieuwe god van heden.
Alle reacties Link kopieren
Iones! Even oftopic hoor. Hoe is t met je beesten? Hier doen ze dir weekend de honden 3-daagse, 3x5 km. Leek mij wel leuk voor jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 22 augustus 2013 @ 18:30:

[...]



Jij weet dat aangelijnd ze vaak agressiever zijn. Maar degenen die de regels bepalen weten dat niet. Die weten sowieso niet veel van honden, en het interesseert ze ook niet. Ik vind het niet terecht dat honden altijd overal maar aangelijnd moeten. Want daarmee wordt ze hopeloos tekort gedaan. Ook honden willen net zoals ieder levend wezen een keer de ruimte hebben om te rennen en te spelen. Dat belachelijke aanlijngebod veroorzaakt dat 80% van de honden te dik is. Ze krijgen aan de lijn niet de mogelijkheid om hun energie kwijt te raken.



[...]



Inderdaad waarheid als een koe. MAar mensen verbieden kan niet want mensen vinden zichzelf verheven boven alles, ondanks wat ze aanrichten, en auto's verbieden kan ook niet want ze hebben te veel invloed op de economie



En het ALLER ALLER ALLER belangrijkste in deze maatschappij, hetgeen alles om draait en alles recht maakt wat krom is, dat is de economie! Dat is de nieuwe god van heden.





Aangelijnd in een woonwijk bedoel ik dan ook . Ik vind het wel heel erg jammer dat er daarbuiten zo weinig plekken zijn waar ze los mogen lopen (bijv. (in een gedeelte) van het bos). Hier in de omgeving is er precies 1 route waar honden los mogen, terwijl ik nog best in een bosrijk gebied woon.

Gelukkig woon ik niet ver van buiten de bebouwde kom en ken ik veel zandwegen waar hond (veilig) los kan lopen.



Wat betreft het 2e gedeelte is natuurlijk helemaal waar, kan er ook niks anders van maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het topic niet gelezen maar ik laat mijn kat altijd expres in de tuin van de buren schijten. Vooral snachts zodat het sochtends een leuke verrassing is.
oh daar gaan we weer.



Ik ben een beetje kattentopic moe geloof ik.

Maar mijn kat is gesteriliseerd en gechipt en ze loopt soms buiten snachts.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg grappig om te lezen dat de hondeneigenaren het wel vinden kunnen dat hun hond los mag lopen in het bos. Alsof die niet achter een beestje o.i.d. aangaan? Honden die achter katten aanjagen is blijkbaar ook altijd heel normaal.



Katten horen hier in de natuur. Dus mogen ze loslopen. Dat ze wel eens een prooi meenemen/doden is daarbij niet erg. De mens richt veel meer schade aan aan de natuur in zijn/haar omgeving.



Zelf vind ik het veel erger dat die paarden schijten op de stoep/weg. Is er iemand bij en dan ruimen ze het nog niet op.



Maar als we vinden dat de kat op eigen terrein moet blijven vind ik dat wel goed. Maar dan voor alle dieren. Dus ook geen honden meer de weg op, maakt niks uit of ze aangelijnd zijn. Paarden houden we dan ook maar in je eigen achtertuin. En die kut vogels uit de voliere, met hun 'gezang' dan ook maar in huis. Die trekken juist het ongedierte aan.(die mijn kat dan weer weg jaagt)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het behoorlijke betutteling vinden, maar dat is mijn mening. Tuurlijk vind ik het vervelen dat de katten van de buren poepen in onze tuin (en dat onze honden ze vervolgens vinden en de drolletjes opeten, bah), maar ik vind een kat toch eigenlijk wel in het straatbeeld horen.
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Alle reacties Link kopieren
quote:lizard schreef op 22 augustus 2013 @ 22:15:

Ik vind het erg grappig om te lezen dat de hondeneigenaren het wel vinden kunnen dat hun hond los mag lopen in het bos. Alsof die niet achter een beestje o.i.d. aangaan? Honden die achter katten aanjagen is blijkbaar ook altijd heel normaal.



Katten horen hier in de natuur. Dus mogen ze loslopen. Dat ze wel eens een prooi meenemen/doden is daarbij niet erg. De mens richt veel meer schade aan aan de natuur in zijn/haar omgeving.



Zelf vind ik het veel erger dat die paarden schijten op de stoep/weg. Is er iemand bij en dan ruimen ze het nog niet op.



Maar als we vinden dat de kat op eigen terrein moet blijven vind ik dat wel goed. Maar dan voor alle dieren. Dus ook geen honden meer de weg op, maakt niks uit of ze aangelijnd zijn. Paarden houden we dan ook maar in je eigen achtertuin. En die kut vogels uit de voliere, met hun 'gezang' dan ook maar in huis. Die trekken juist het ongedierte aan.(die mijn kat dan weer weg jaagt)Als echt kattenmens durf ik best te zeggen dat die honden best los mogen lopen hoor. Het is nou juist het fijne van een kat hebben, dat je dat beest lekker los mag laten lopen. Ik vind het nl echt heel zielig, dieren in een kooi/ hok/ volière/ ren etc. of alleen maar aan de lijn.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen er last van hebben hou ik mijn katten gewoon binnen hoor, in de nacht. Geen probleem.
ach, die kleine van mij begraaft het altijd op 15cm diepte in mijn achtertuin en de grote schijt bij de sloot in de struiken.

De kat van de buren schijt in mijn achtertuin en begraaft ze niet eens, echt belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:nona_Acy schreef op 22 augustus 2013 @ 19:16:

Iones! Even oftopic hoor. Hoe is t met je beesten? Hier doen ze dir weekend de honden 3-daagse, 3x5 km. Leek mij wel leuk voor jou.

Het gaat hier gelukkig met allemaal prima. Met het warme weer duiken ze 's avonds de beek in, op zoek naar rattenbeestjes en muizenisjes. Vinden ze leuk. Kwispelende staarten en zo....

Ook zijn de paarden gezond en met de geiten, kippen en konijnen is ook alles prima in orde. En zo mag het van mij wel blijven.



Waar is die driedaagse eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:flute schreef op 21 augustus 2013 @ 10:16:

Ik snap het probleem niet. Wij hebben twee katten, ik wil niet dat ze andere mensen overlast bezorgen en ik wil niet dat ze slachtoffer worden van een of andere kattenhater dus hou ik ze in mijn tuin. Mijn katten mijn tuin, lijkt me logisch. Schuttingen erom en schrikdraad erop en er komt geen kat uit en ook geen vreemde kat in. Even een investering maar het werkt.Kijk, zó hoort het!
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 22 augustus 2013 @ 21:02:

[...]





Aangelijnd in een woonwijk bedoel ik dan ook . Ik vind het wel heel erg jammer dat er daarbuiten zo weinig plekken zijn waar ze los mogen lopen (bijv. (in een gedeelte) van het bos). Hier in de omgeving is er precies 1 route waar honden los mogen, terwijl ik nog best in een bosrijk gebied woon.

Gelukkig woon ik niet ver van buiten de bebouwde kom en ken ik veel zandwegen waar hond (veilig) los kan lopen.



Wat betreft het 2e gedeelte is natuurlijk helemaal waar, kan er ook niks anders van maken.

Ja woonwijk, dat was ik vergeten (want daar woon ik zelf (gelukkig) niet. Over loslopen gesproken: een oud-klasgenote (basisschool) komt naar winterswijk, een uur van mij rijden vandaan. We hebben afgesproken om te gaan wandelen met de honden maar.....



Het is daar overal van natuurmonumenten. OVERAL! Je voelt de bui al hangen he... Ik heb tegen haar gezegd dat ze niet zo'n goede plek heeft uitgekozen. Het is daar mooi wandelen maar de honden hebben er dus niets aan. Nu gaan we ergens anders heen. Je zult met je hond maar in Winterswijk wonen....
Mijn katten zijn binnenkatten en ik merk aan ze dat ze zich vaak vervelen omdat hun bestaan volkomen tegen hun natuur ingaat. Ik had ze graag een avontuurlijker leventje gegund met struinen in de buitenlucht, maar helaas woon ik 2 hoog dus is dat geen optie.



Ik zou graag zien dat katten gewoon weer lekker buiten mogen lopen (tenzij dat verkeersttechnisch gezien niet veilig genoeg is) en dat mensen niet zo'n probleem maakten van kattenontlasting in hun tuin, want hondendrollen op straat zijn in mijn ogen veel viezer (al zie ik gelukkig steeds meer mensen met een plastic opruimzakje lopen).
Alle reacties Link kopieren
quote:lizard schreef op 22 augustus 2013 @ 22:15:

Ik vind het erg grappig om te lezen dat de hondeneigenaren het wel vinden kunnen dat hun hond los mag lopen in het bos. Alsof die niet achter een beestje o.i.d. aangaan? Honden die achter katten aanjagen is blijkbaar ook altijd heel normaal.quote:lizard schreef op 22 augustus 2013 @ 22:15:

Katten horen hier in de natuur. Dus mogen ze loslopen. Dat ze wel eens een prooi meenemen/doden is daarbij niet erg.



Huh? Lees wat je hierboven schrijft! Een en al contradictie!

Hondeneigenaren zijn aso omdat ze vinden dat hun hond best los mogen lopen in het bos (onder toezicht nog wel) en katteneigenaren zijn dat niet want katten mogen dat wél en als zíj iets vangen is dat plotseling niet erg! Wat een dubbele moraal!



En katten gaan achter konijnen aan, maar honden gaan achter katten aan. So what? Wat is het verschil>?

Katten horen niet in de natuur thuis. Ze richten erg veel schade aan onder weidevogels en jonge hazen en konijnen. Ze passen niet in het ecosysteem want ze tasten het juist aan!



quote:lizard schreef op 22 augustus 2013 @ 22:15:

De mens richt veel meer schade aan aan de natuur in zijn/haar omgeving.

Zelf vind ik het veel erger dat die paarden schijten op de stoep/weg. Is er iemand bij en dan ruimen ze het nog niet op.



Maar als we vinden dat de kat op eigen terrein moet blijven vind ik dat wel goed. Maar dan voor alle dieren. Dus ook geen honden meer de weg op, maakt niks uit of ze aangelijnd zijn. Paarden houden we dan ook maar in je eigen achtertuin. En die kut vogels uit de voliere, met hun 'gezang' dan ook maar in huis. Die trekken juist het ongedierte aan.(die mijn kat dan weer weg jaagt)Vergeet niet dat de geschiedenis van de mens berust op de rug van een paard. Eeuwenlang waren we in ALLES afhankelijk van paarden. We zijn paarden wel meer respect verschuldigd dan zeiken over hun ontlasting (die niet zo vies is als die van katten, honden of mensen! Katten hebben nooit ergens toe gediend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Waar is die driedaagse eigenlijk?Midden in de Betuwe. Volgend jaar doe ik ook mee, was dit jaar beetje kort dag.
Alle reacties Link kopieren
Betuwe is voor mij echt heel ver rijden. In woon in de nabijheid van Almelo.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones, 16 minuten geleden

Katten hebben nooit ergens toe gediend.







Katten zijn zeer geschikt voor ongediertebestrijding. Op een echte boerderij kan je niet zonder en met een moestuin al helemaal niet. Dat jij liever gif strooit en zo het ecosysteem om zeep helpt, hoe denk je dat het komt dat er zo weinig roofvogels zijn? Muis -> gif -> dooie buizerd/uil/sperwer/etc.



Het is na alle anti-kattentopics heus wel duidelijk dat iones een hekel heeft aan katten. Daarvoor hoef je niet als een pitbull al die topics te bewaken en als een bezetenen te posten. Maar zeggen dat katten nergens toe dienen:
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 augustus 2013 @ 11:57:

[...]









Katten zijn zeer geschikt voor ongediertebestrijding. Op een echte boerderij kan je niet zonder en met een moestuin al helemaal niet. Dat jij liever gif strooit en zo het ecosysteem om zeep helpt, hoe denk je dat het komt dat er zo weinig roofvogels zijn? Muis -> gif -> dooie buizerd/uil/sperwer/etc.



Het is na alle anti-kattentopics heus wel duidelijk dat iones een hekel heeft aan katten. Daarvoor hoef je niet als een pitbull al die topics te bewaken en als een bezetenen te posten. Maar zeggen dat katten nergens toe dienen:



Honden ook. Iones zal wel geen hekel hebben aan katten, maar aan de katteneigenaren die hun katten niet behandelen als HUISdieren en daarmee bijdragen aan de vernieling van het ecosysteem.



De mens draait voor dit verwijt natuurlijk het meest op. Maar het is ook de mens die katten en honden houdt. Zo moeilijk is het toch niet om mee te draaien in de maatschappij en je dier onder toezicht te houden?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven