'Katteneigenaren verantwoordelijk voor schade aan fauna

21-08-2013 08:51 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant weer een groot artikel waarin wordt genoemd dat het een steeds groter probleem wordt dat er, vooral 's nachts, katten buitenlopen en op strooptocht gaan.



Het plan is om alle gemeenten en de provincie te informeren over het probleem en een protocol te gaan opstellen waarin een gedragscode wordt uitgewerkt waarin katteneigenaren zich dienen te houden.



Als een hond bijvoorbeeld een ree wegjaagt, kan de boete voor hondeneigenaren al oplopen tot 600 euro. Waarom voor katteneigenaren niet??



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd. En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
De mijn denkbeeldige katten kunnen gerust naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt natuurlijk dan ook nog de verwilderde huiskat. Vaak door eigenaren die tijdens vakantie oid de kat achterlaten.



Sommige gemeenten waren al bezig een aantal hiervan af te schieten. Aangezien vangen, chippen, steriliseren en terugzetten in de natuur niet hielp.



Vond ik erg vreemd om te lezen, alhoewel ze dit ook doen met herten en zwijnen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Vanmij mogen katten 's nachts binnen blijven (de mijne is alleen buiten als wij buiten zijn en kan de tuin niet uit). Als katteneigenaar stoor ik me ook aan andermans katten.

Maar je moet het geen hond/kat-probleem maken. Katten-overlast is anders dan honden-overlast. Zodra je het gaat vergelijken nemen mensen stelling in en ga je weg van de feiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig met het proberen van onze tuin kattenvrij te krijgen.

Stinkpoep. Dus mocht er hier iemand tips hebben, ik hoor het graag! Kattenschrik haalt niks uit iig.
Alle reacties Link kopieren
Ik hen zelf 2 katten, maar ben het met je eens.



het is ook raar dat mensen hondenbelasting moeten betalen en geen kattenbelasting. Met alle regels voor hondenbezitters (poep opruimen) is er meer kattenontlasting in de wijken dan van honden. Ik ken veldjes daar kun je in de zomer zowat niet langslopen van de stank, typische kattenpisgeur. Mensen kunnen zo 10 katten nemen, ze de hele dag buiten gooien in een woonwijk, en daar is geen enkele wetgeving voor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89, 55 seconden geleden

Je hebt natuurlijk dan ook nog de verwilderde huiskat. Vaak door eigenaren die tijdens vakantie oid de kat achterlaten.



Sommige gemeenten waren al bezig een aantal hiervan af te schieten. Aangezien vangen, chippen, steriliseren en terugzetten in de natuur niet hielp.



Vond ik erg vreemd om te lezen, alhoewel ze dit ook doen met herten en zwijnen.Hè getver. Dat vind ik dan weer naar!!!
Alle reacties Link kopieren
chippen en steriliseren eens.



Maar als je kat s'avonds niet thuis komt, kun je er weinig aan doen.



Mijne blijven gelukkig lekker binnen. (appartement en te veel hard rijdende auto's)
Alle reacties Link kopieren
quote:catte schreef op 21 augustus 2013 @ 09:17:

Ik heb zelf 5 katten, die 's nachts zeker niet buiten mogen en overdag alleen (in onze aanwezigheid) in de achtertuin kunnen/mogen. Ik doe dat voor hun eigen veiligheid en die van andere dieren. Katten zijn slopers en als 'baasje' moet je daarbij je verantwoordelijkheid nemen.Zo doe ik het ook. En nu loopt 1 van onze katten soms even een ommetje van een uurtje. Dat is alleen overdag. Maar het meeste van de tijd liggen ze in onze eigen tuin te chillen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hier zijn die regels al en zijn er boetes wanneer een kat bepaalde dieren doodt.



Op de website van mijn woningcorporatie staat het volgende:



Een huisdier mag niet losgelaten worden. Onder loslopend huisdier wordt verstaan, een dier dat dakloos is, of een dier dat zich zonder direct toezicht van de eigenaar buiten de grenzen van diens woning bevindt. (Vrij vertaald...)



En katten staan daar nog eens apart bij vermeldt, plus dat je een boete kunt krijgen als je de kat toch buiten hebt. (Er staat volgens mij bij dat je dan de boete krijgt op basis van de jachtwet.)



En daarnaast wordt de natuurbeschermingswet genoemd, omdat je loslopende kat met de hoogste waarschijnlijkheid ook beschermde diersoorten vangt, verwondt, en zelfs doodt. (Weer vrij vertaald.)



En dat is dan buiten de regels om dat je anderen niet mag beperken in hun woongenot. Oftewel, schijten in andermans tuin, de speeltuin, etc. Maar dat geldt dus voor alles en iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat je er alles aan moet doen dat de kat gewoon in z'n kattenbak poept, ik ken ook mensen die hadden niet eens een kattenbak. Of maakten het niet goed schoon.



Je kunt katten best heel veel leren, maar ze weten ook precies dat de regels enkel gelden als je in het zicht bent.
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2013 @ 08:51:



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd.

Wat is jullie mening hierover?



Ik ben het hier volledig mee eens. Ik heb mijn hele leven al katten en ben dus een echte kattenfan.

Echter er zijn er veel te veel in Nederland.

(die in vakantie tijd massaal in Asiels worden gepropt, kittens worden vaak verzopen enz.)

Bovendien voorkom je hiermee ook vervelende ziektes.

Ik ben dus zeker voor verplicht steriliseren...
Alle reacties Link kopieren
quote:x90x schreef op 21 augustus 2013 @ 09:14:

Persoonlijk mag er best wel wat gedaan worden inderdaad. Honden moeten aangelijnd buiten, hondenbelasting, ontlasting opruimen. Katten mogen alles. Buiten zijn zit in de natuur van het beestje en ze begraven hun poep. Voor honden is het toch ook lekker om buiten te rennen. Zit ook in hun natuur. Snap het verschil niet zo.



Het aanlijnen begrijp ik wel want:

- Een niet aangelijnde valse hond kan meer aanrichten dan een valse kat, tenzij het een chihuahua is..

- Een kat kan goed de weg naar huis terug vinden, de hond heeft hier meer moeite mee.

Ook heb je bij het lekker buiten rennen het zelfde probleem, mocht de hond de weg kwijt raken, dan zal hij deze tot tegenstelling van de kat niet snel terug vinden.



Over de ontlasting en over het kattengrit, aangezien kattengrit verwerken ontzettend veel geld kost, vind ik dat de katteneigenaren ook kattenbelasting moeten betalen, en indien mogelijk de katten houden in eigen tuin zodat de buren geen last hebben van het door jouw kat gelegde drolletjes.



Ps: ik ben niet alleen een kattenliefhebster, heb ook 2 geweldige honden in het bezit ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van mening dat je huisdier geen schade of overlast moet aanrichten bij anderen, het huisdier is jouw keuze en verantwoordelijkheid, niet die van een ander.



Dus je kat naar buiten laten terwijl je er de donder op kan zeggen dat hij de tuin van de buren onder poept of de goudvissen vermoord, dat vind ik niet netjes. Ik vind het ook niet netjes de poep van je hond niet op te ruimen op straat of in een speeltuintje. Of een krijsende papegaai te nemen in een rijtjeshuis of hobbyduiven die andermans auto's consequent onder schijten of mensen die zoveel beesten houden in huis dat je stankoverlast krijgt.



Beesten kunnen op allerlei manieren overlast veroorzaken. Aan jou als eigenaar om dat te voorkomen, of zoveel mogelijk te beperken. Het betekent niet dat alle katten per definitie binnen moeten blijven, gemiddeld genomen misschien wel, maar sommige mensen wonen echt wel zodanig dat niemand last heeft van hun buiten katten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens een link naar het artikel?
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook voor het eerst dat ik dat hoor rozehanddoek, dat een woningcooperatie dat op een website heeft staan?



Maar ook even denkende aan het welzijn van de katten;



Ik heb zelf bij de dierenambulance gewerkt, en het was ( vooral zomers) echt lopende band werk om aangereden en dus vaak dode katten van de straat te halen. Verschrikkelijke situaties gezien van katten die nog leefden na een aanrijding. bah.



Dan begrijp ik ook niet waarom je je geliefde huisdier een risico laat lopen door het buiten te laten lopen zonder jouw toezicht.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Ach jeetje, daar gaan we weer. Het zoveelste anti buitenkattentopic op internet. Katten brengen schade toe aan fauna? En hoe zit het dan met al die auto's die zo ontzettend veel vogels, egels en konijnen e.d. dood rijden? Die ook maar wat meer laten staan dan. En hoe zit het met de mensheid die deze prachtige wereld naar de klote helpt? Ik lees in de krant dat hongerige herten worden afgeschoten, de 'wilde' paarden in de Oostvaarders Plassen laten we in de winter uithongeren, want ze zijn wild, terwijl het hele natuurgebied omheind is. Hoezo wild? Maar nu gaan we weer zeiken over katten, die buiten lopen. Sommigen zijn echt GEK geworden in dit land.
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2013 @ 08:51:



En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?Overdag halen ze toch net zoveel ellende uit?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat loopt niet los buiten onze tuin. We hebben haar jarenlang aangelijnd, nu is ze gedrild en oud (springen gaat niet zo makkelijk meer). Ze komt de tuin nu niet meer uit.



Het is alleen soms oppassen als de voordeur openstaat, want dan wil ze nog wel eens gaan snuffelen in de voortuin. Pakken we haar weer in d'r nekvel en naar binnen.



Eens met de OP trouwens, huisdieren horen binnen of op eigen terrein te blijven. Niet los op straat of in het bos. Geldt niet alleen voor katten trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoetie, 52 seconden geleden

Ach jeetje, daar gaan we weer. Het zoveelste anti buitenkattentopic op internet. Katten brengen schade toe aan fauna? En hoe zit het dan met al die auto's die zo ontzettend veel vogels, egels en konijnen e.d. dood rijden? Die ook maar wat meer laten staan dan. En hoe zit het met de mensheid die deze prachtige wereld naar de klote helpt? Ik lees in de krant dat hongerige herten worden afgeschoten, de 'wilde' paarden in de Oostvaarders Plassen laten we in de winter uithongeren, want ze zijn wild, terwijl het hele natuurgebied omheind is. Hoezo wild? Maar nu gaan we weer zeiken over katten, die buiten lopen. Sommigen zijn echt GEK geworden in dit land.Zo dan. Het was een vrij net topic daarnet hoor!
Je kunt honden en katren niet metvelkaar vergelijken als punt van discussie.



Een hond heeft een baas, een kat personeel. Een kat is vrij om te gaan en staan waar-ie wil. Een hond niet. Ergo een kat heeft geen eigenaar, meer een sugardaddy (sugarmommy )
quote:matroesjka_ schreef op 21 augustus 2013 @ 09:14:

Hoe weet je dat die katten van niemand zijn sandt? Gemeente al gebeld?Ik denk dat de katten van niemand zijn, ze hebben namelijk een zeer ongezonde vacht, zijn broodmager en dragen geen halsbandje. Zijn zeer schuw naar mensen maar zoeken wel de beschutting van een woning of schuur. Heb inderdaad de gemeente nog niet gebeld. Weet ook niet zo goed wat zij kunnen doen, ze zwerven door een groot gebied, want bij mijn ouders zag ik laatst diezelfde kat lopen. (ouders wonen drie straten verder)
quote:pejeka schreef op 21 augustus 2013 @ 09:06:

[...]





Is het eigenlijk niet méér bizar dat katten blijkbaar de enige huisdieren zijn die los over straat mogen zwerven? Doe je met andere huisdieren toch ook niet?Hier in het dorp een paar honden die zichzelf uitlaten. Waaronder een knoeperd van een Deense Dog. Bizar.
Tjee, ik moet minder vroeg beginnen met drinken, lees ik
Alle reacties Link kopieren
Ach gossie. Dat vond ik zielig, sandt.
Ik heb zelf katten die nachts niet buiten zijn maar ik vind dat het verplicht moet worden om katten te chippen en te castreren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven