Kattenvoervraag

24-01-2015 02:03 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen!



Ik zoek op internet naar een voedingsschema maar kom er niet uit wat het beste is...Zijn er katten kenners die mij kunnen helpen?



Sinds kort heb ik een ex-zwerfkatje in huis van 9 maanden. Het is een superbeestje en ben nu al dol op haar. Echter 1 "probleempje," door het zwerversbestaan heeft ze een fixatie voor voeding. Ze schrokt enorm en zeurt constant om meer. Als ik onbeperkt geef...gaat alsnog alles op. De rem is eraf. Ze is gesteriliseerd en in de paar weken dat ze hier is al behoorlijk aangekomen. Ze is wel enorm energiek en speels. Ze heeft op zich een tengere bouw en weegt nu al ruim 3kg....



Ik heb al een activity board aangeschaft om haar langzamer te laten eten.



Ik voer een kwaliteits droge brok speciaal voor gesteriliseerde poezen en puur vlees (diepvries voer zonder granen) dit zou beide een lang verzadigd gevoel moeten geven.



Ik geef 3 maaltijden per dag (vind het zo sneu om minder porties te geven aangezien ze het bakje met 2 minuten leeg heeft. Dan duurt het erg lang tot de volgende voerbeurt)



Ik zou het echt jammer vinden als ze te dik wordt...



Bij veel merken op internetsites, en zo ook op de zak van de droge brokjes, staan voedingsschema's, alleen die gaan ervan uit dat je alleen die bepaalde droge brok voert dus geven geen schema als je droog en nat mengt. Zelf heb ik het idee dat de combi met natvoer (vlees) beter is. Is dit ook jullie mening?



Nergens vind ik dus hoe je moet voeren als je in deze combi wil voeren, in de schema's wordt uitgegaan van 1 soort voer..

Ik zou graag willen weten hoeveel gram van droog en nat in combinatie aangeraden wordt per kg/ leeftijd.



Mijn vorige kat verdeelde alles zelf netjes over de dag naar behoefte, dus heb eigenlijk nooit zo streng moeten bepalen wat de behoefte zou moeten zijn, maar bij dit mormeltje wel noodzakelijk..Lastig..



Zijn er hier mensen die hier meer van weten?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn katten altijd alleen de goede droge brokken. Daar zit alles in. En dan kun je inderdaad goed afmeten. Heb ik nooit hoeven doen gelukkig. Maak het jezelf niet te moeilijk
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik geef ook alleen droge brokken. Kan ze de hele dag van eten. Misschien dat de fixatie er af gaat als ze een tijd lang heeft kunnen eten wat ze wilt. Dan leert ze dat ze niet zo snel en zo veel mogelijk hoeft te eten, omdat het er over een uur enzo nog steeds is. En dan valt ze vanzelf wel weer af.

Voer zelf ook kan dik maken. De mijne wordt dik van Felix. Bij het huismerk krijgt ze te weinig voedingstoffen binnen, want dan gaat ze overal bedelen. Kittekat is precies goed. Zou het niet te moeilijk en te duur voor jezelf maken.
Kan de dierenarts je niet adviseren?



Nat voer is in principe niet nodig als je brokken van goede kwaliteit geeft (geen felix, whiskas, dat soort brokken), zoals je doet. Onze kat lust alleen brokken (heeft nooit nat voer gelust) en wij voeren brokken van Hill's.

Bij brokken moet je wel voldoende water aanbieden, daarom hebben wij een drinkfontein.



Kun je niet enkel brokken geven en zo af en toe vlees als tractatie?
Nadat mijn katten gesteriliseerd zijn heb ik ook dat sterilisatie voedsel gehad en eten dat ze deden..... hartstikke duur dat spul en ze aten 2x zoveel. Ik had het idee dat ze juist niet verzadigd raakten hierdoor. En ze werden er juist zwaarder door. Die van mij krijgen 1x per dag (verschillende tijden) de dagportie nou ja laten we zo zeggen de dagportie voor 1 kat want ze eten met zijn tweeën dat nog niet eens op. En eens in de 2 dagen beide een eetlepel natvoer. Het probleem van schransen ken ik niet echt.



Ik denk dat een vast schema voor jou katje goed is. Dat ze erop kan rekenen dat er eten komt. Ik zou kijken wat er op de zak staat bv 60 gram delen door 3 en dan 3x daags 20 gram geven en 1x natvoer. Na verloop van tijd krijgt ze vast door dat ze altijd eten krijgt. Of je verdeeld het over vaker per dag een beetje. Iedere keer een eetlepel brokken en daarna een eetlepel vlees. Maarja dan moet je wel hele dagen tijd hebben.



Soms is het ook een kwestie van het juiste voer vinden hoor, kan zijn dat dit gewoon niet verzadigd. En heel begrijpelijk dat ze schranst ze heeft natuurlijk niet zo'n fijne start gehad. Het lastiger maken om te eten lijkt mij geen wijsheid. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening.



Je kunt ook de da even bellen om te vragen wat je het beste kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Als een schema zegt dat je 50g per dag moet voeren, maar je wilt combineren met natvoer, dan neem je toch 25g. En dan ook 50% van de voeraanbeveling van het natvoer. Zondoe ik het ten minste.

Ik vind natvoer zeker belangrijk omdat ze daarmee ook vocht binnenkrijgen (wat weer belangrijk is omdat ze niet een sterke dorstprikkel hebben).
Bij jouw katje denk ik dat je er goed aan doet om haar inderdaad een goede brok te voeren, maar het zeuren en obsessieve lijkt me meer een aangeleerd probleem. Ze heeft een tijdlang waarschijnlijk te weinig te eten gehad en is nu geprogrammeerd om zoveel mogelijk voer te regelen voor zichzelf. Wat ze hierboven al zeiden, het kan ook een kwestie van tijd zijn en dat ze moet leren dat ze nu wel genoeg eten krijgt? Ook zou ik nu heel consequent zijn en zeuren niet belonen. Dus ook niet een keertje, want dan leert ze dat als ze lang genoeg zeurt, er kans is op succes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dierenarts zegt dat gewone harde brokjes het beste zijn oa voor de tanden.

Hij zegt juist liever niet verwennen met allerlei zacht en nat voer. Ik geef mijn kat af en toe zacht voer (2x per week) en heel soms een paar flinters vis wanneer zij rustig bij mij zit en niet wanneer zij zeurt.



Mijn kat is een grazer, er staan altijd brokjes en zij eet gedurende de dag af en toe.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tav dorst, er staat bij mij in huis altijd vers water in een glas een paar meter van het voer af (een kat wil niet eten en drinken op dezelfde plek). Mijn kat drinkt best veel 1/2 tot bijna heel glas per dag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een ander probleem met onze kat maar misschien kan je er iets mee. Onze kat ad heel snel haar bakje leeg. Zo snel mogelijk moest ad ze alles op. En daarna gaf ze over. Om het schansen tegen te gaan hebben we een groter bakje gekocht waardoor er maar dun laagje brokjes lag en ze meer moeite moest doen om de brokjes te pakken te krijgen. Ze ad daardoor veel rustiger. Misschien helpt dit jouw kat om met wat meer rust te eten en daardoor minder te eten.
anoniem_29393 wijzigde dit bericht op 24-01-2015 08:59
Reden: tik fout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook van die ballen/speeltjes waarin je brokjes kunt verstoppen, misschien is dat wat voor je kat dan moet zij er echt voor werken.

http://www.zooplus.nl/sho ... kspeelgoed/voerbak/239103

http://www.zooplus.nl/sho ... enkspeelgoed/snack/321548
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook een ex zwerfkat. Vond hem op vakantie. Hij was toen een week of 8 en zwaar ondervoed. Moederpoes was al zeker 3 weken uit beeld volgens andere toeristen.



Thuis was hij ook enorm gefixeerd op eten. Stal de broodkorsten zelfs van mijn bord.

Dat is gelukkig over gegaan. Heeft even geduurd dat wel.

Hij at ook de eerste maand grommend zijn bord leeg. De andere katten mochten niet in de buurt komen.



Kun je niet iets onder het schema van de brokken gaan zitten en dat aanvullen met 1x per dag een klein beetje vlees?

En haar dan iedere week wegen. Krijg je snel genoeg door of het teveel is of niet en dan stel je bij.



Bij mijn kat is het dus vanzelf gegaan. Ik kon niet afwegen omdat er nog 2 katten aten en ik had dus wel onbeperkt voer. Misschien is dat ook wel wat mijn kat de rust gaf. Hij hoefde niet meer op zoek en knokken voor voer. Soms is hij wat dikker en soms wat dunner.
3 kilo met 9 maanden is opzich niet overdreven veel. Ik heb twee katten, zijn ook 9 maanden, wel een brede bouw en die wegen nu 3,8 kilo. Volgens de dierenarts (meerdere overigens) is dat niet teveel. Dus daar zou ik me niet al teveel zorgen om maken.



Wat betreft het voedingsschema, onze katten hebben hier de hele dag de beschikking over gewone brokjes, en bij het avondeten krijgen zij natvoer. Onbeperkt brokjes is bij jouw kat dus niet mogelijk, maar drie keer per dag is niet veel vind ik. Misschien kun je er nog 1 of 2 porties tussenplaatsen? En dan gewoon de hoeveelheid verdelen. Dus kleinere porties maar vaker op een dag.
quote:viva-amber schreef op 24 januari 2015 @ 08:55:

Tav dorst, er staat bij mij in humois altijd vers water in een glas een paar meter van het voer af (een kat wil niet eten en drinken op dezelfde plek). Mijn kat drinkt best veel 1/2 tot bijna heel glas per dag.

Ik zal mijn poezen even zeggen dat ze al jaren iets doen wat niet hoort.



Sorry hoor maar wat een onzin. Ik heb al 40 jaar katten en de waterbak en brokjes staan altijd bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 24 januari 2015 @ 08:52:

Mijn dierenarts zegt dat gewone harde brokjes het beste zijn oa voor de tanden.

Hij zegt juist liever niet verwennen met allerlei zacht en nat voer. Ik geef mijn kat af en toe zacht voer (2x per week) en heel soms een paar flinters vis wanneer zij rustig bij mij zit en niet wanneer zij zeurt.



Mijn kat is een grazer, er staan altijd brokjes en zij eet gedurende de dag af en toe.Ik krijg nooit de indruk dat katten op die brokjes goed kauwen. Ze pakken een brokje en weg is het, meer of ze het gewoon doorslikken zonder kauwen.
Een kattengebit is ook niet gemaakt om te kauwen. Het heten niet voor niks knipkiezen. Ze knippen een brokje misschien, maar daar blijft het bij :-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal!



Misschien inderdaad even helemaal overstappen op droog voer..wat sommigen hier al zeggen en het mezelf niet te moeilijk maken. Poes maakt het niet uit wat ze eet...alles gaat snel naar binnen...maar voor mij makkelijker af te passen qua hoeveelheid. En dan af en toe vlees als extraatje.



Het is echt een soort overlevingsstrategie geweest om zo te schrokken. Mijn kat heeft van de week snachts een plastic zak stuk gekrabbeld waar oude korstjes brood in zaten en daaraan zitten knagen. Echt die straat kat stijl want ze krijgt echt zat. Het is echt aangeleerd survival gedrag. Misschien slijt het na een tijdje. Onbeperkt neerzetten om haar zo te laten zien dat ze niet zo hoeft te schrokken doe ik liever niet. Schat zo in dat ze zich dan tonnetje rond/ziek eet en haar daarna op dieet moeten zetten vind ik zielig en zal ze niet begrijpen en opnieuw schrokken natuurlijk als ik uiteindelijk weer 'moet' minderen voor haar bestwil.
Je schrijft dat je dit katje sinds kort hebt. Dan kan 'de honger' best nog minderen hoor.

Toen ik destijds mijn volwassen kat uit het asiel haalde, liep ze grommend weg met een broodkorst (!) als ze de kans kreeg.

Na verloop van tijd normaliseerde dat.

De hoeveelheid voer die de fabrikant vermeldt is meestal aan de hoge kant.



Een goede brok is bij voorbeeld Taste of the Wild. Dat is graanvrij met een hoog vleespercentage.

Je hebt er relatief weinig van nodig en het geeft dan uiteindelijk ook minder ontlasting.
Alle reacties Link kopieren
Ze is trouwens nu nog niet te dik maar zie in die paar weken dat ik haar heb dat haar figuur al voller begint te worden en ze is een stuk zwaarder. Ze is 9 mnd dus nog niet helemaal volwassen alleen baarde mij het tempo waarin ze aankomt mij zorgen. Ze is ook net een paar weken gesteriliseerd dit zorgt er ook voor dat de energie behoefte wat afneemt, maar de eetlust niet, begreep ik.
Alle reacties Link kopieren
Het jezelf niet te moeilijk maken? Ik snap het even niet hoor. Het is toch helemaal niet moeilijk om te combineren? Stel voeraanbeveling brok is 50g en voor natvoer 125g, dan neem je toch van beide de helft? Hoe moeilijk is dat?
Ik geef alleen vers vlees en dat is handig af te meten. Ooit kreeg ik de tip om onbeperkt eten te geven omdat hij zichzelf dan zou reguleren. Dat was de grootste fout ooit. Mijn kat heeft bodemdrang, alles gaat op. Hij kwam in korte tijd kilo's aan en woog op een gegeven moment 9 kilo. Ik geef vers vlees omdat dat beter is voor de tanden. Waarbij krijg jij meer plak en blijft er meer aan je tanden zitten, een biefstuk of een koekje?



Mijn kat is nu trouwens heel blij nu er niet meer heel de dag eten staat waar hij mee bezig moet zijn. Een portie voer om 07.00 en een om 19.00 en verder denkt hij er niet meer aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb2.0 schreef op 24 januari 2015 @ 09:36:

[...]



Ik zal mijn poezen even zeggen dat ze al jaren iets doen wat niet hoort.



Sorry hoor maar wat een onzin. Ik heb al 40 jaar katten en de waterbak en brokjes staan altijd bij elkaar.

Je doet al 40 jaar hetzelfde en inhoudelijk heb je niets te melden.

Onwetend en ermee koketteren, nogal dom: http://www.triple-animal. ... at-meer-te-laten-drinken/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat drinkt uit mijn glas wanneer zij zelf geen glas heeft of wanneer het bijna leeg is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn kat drinkt uit alles behalve uit het bakje naast het voer inderdaad. Maar verspreid door het huis is veel water te vinden.
quote:viva-amber schreef op 24 januari 2015 @ 10:00:

Mijn kat drinkt uit mijn glas wanneer zij zelf geen glas heeft of wanneer het bijna leeg is.Mijn kat heeft altijd water staan. Maar ze drinkt liever van andere dingen zoals de tuintafel na regen of het omgespoelde bakje in de gootsteen. Ik hoef alleen in de zomer het drinkbakje snel bij te vullen, omdat ze de andere tijd genoeg buiten drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven