Kattenvraagje

03-03-2015 20:26 26 berichten
Ik ben vandaag in het asiel geweest omdat ik graag een kat wil. Ik heb aangegeven dat ik een knuffelkat wil die niet naar buiten hoeft omdat ik in een flat woon.

Ik heb er een gezien en dat was eigenlijk meteen liefde op het eerste gezicht, een heerlijke knuffelkont van 7 jaar, maar... hij heeft chronische niesziekte en een blaasgruisdieet. Ook heeft ie grote stukken van zijn vacht kaalgeplukt/gelikt vanwege de stress van het in het asiel zitten, waar hij ook weer (tijdelijk) medicijnen voor krijgt. Nu vraag ik me dus toch af of dit beest wel de beste keuze is of dat ik beter nog even kan afwachten. Het zou mijn eerste kat worden, heb dus nog geen ervaring met katten.
Alle reacties Link kopieren
Bij liefde op het eerste gezicht zou ik er voor gaan. Je moet natuurlijk wel in staat zijn om de kosten te kunnen dragen voor de dierenarts en de medicijnen die hij nodig heeft. Als dit geen probleem is dan kunnen jullie vast samen genieten van het knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
Het blaasgruisvoer is prijzig, als je dat kunt betalen is dat alvast 1 puntje wat je kunt skippen. Kater heeft hier al 13 van de 14 jaar blaasgruis, zolang hij het goede voer heeft is er niks aan de hand.

Als het likken ed weer over zou gaan, dan is er toch niks verder wat je tegen zou kunnen houden? Het gaat om die klik toch?
Ik zou hem zeker een kans geven. Beide aandoeningen hoeven helemaal geen probleem te zijn en dit beestje verdient ook een lief warm thuis.
Dit is een kat met een extra kostenplaatje. Kan je je dat veroorloven en heb je het er voor over? Zo ja, doen!
quote:ambra schreef op 03 maart 2015 @ 20:34:

Het blaasgruisvoer is prijzig, als je dat kunt betalen is dat alvast 1 puntje wat je kunt skippen. Kater heeft hier al 13 van de 14 jaar blaasgruis, zolang hij het goede voer heeft is er niks aan de hand.

Als het likken ed weer over zou gaan, dan is er toch niks verder wat je tegen zou kunnen houden? Het gaat om die klik toch?Dat klopt niet, je geeft het voer afgemeten, waardoor een dier minder nodig heeft en je veel langer met de hoeveelheid in de zak toekan. Als je je daaraan houdt dan ben je zelfs nog goedkoper uit dan met Gourmet Gold blikjes of wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken heel veel katers die op blaasgruisdieet zitten. Meer mét dieet dan zonder. Het is geen probleem verder alleen is het voer wat duurder dan reguliervoer. Dat kaallikken heeft vaak met stress te maken en zal vanzelf weer verdwijnen.

Chronische niesziekte is ook niet ernstig en zal hij niet altijd hebben alleen met vlagen komt dat opzetten.



Als de klik er is, zou ik er helemaal voor gaan want die medische dingen zijn niet ernstig
Bij een goed blaasgruis dieet is blaasgruis geen enkel probleem. En idd, de aanschaf van het voer is ff kaching, maar je doet er érg lang mee! Wat betreft zijn kale plekken: Denk dat dat wel goed komt hoor. De chronische niesziekte is vervelend, maar geen ramp.



Ik heb ook een blaasgruizige liefde op het eerste gezicht. En we hebben het heerlijk samen .
Als ik jou was, zou ik het zeker doen.



Heb zelf geen ervaring met katten met een chronische niesziekte, dus daar kan ik geen tips over geven. Onze kater is ooit 'geholpen' en heeft daardoor zo nu en dan last van blaasproblematieken. Financieel is dit voor ons te behappen - niet dat we vaak met 'm naar de dierenarts hoeven-, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Geen idee hoeveel het voer kost speciaal tegen blaasgruis (omdat onze kat gewoon brokjes eet), al verwacht ik dat het mee zal vallen - vooral als je het voer doseert.



En ik denk dat het zeker goed gaat komen met zijn vacht, omdat het vanwege de stress van het in het asiel zitten komt. Als je 'm de liefde en zorg geeft die hij nodig heeft, moet het helemaal goed komen. Onze kat was enorm angstig toen mijn man 'm uit het asiel haalde (je hoefde maar naar 'm te wijzen en hij hing al bijna in de gordijnen bijvoorbeeld) en van de angst is nu nog maar weinig te merken, hij komt op momenten gerust naar je toe.
als je de kosten kunt dragen zou ik het gewoon doen
Chronische niesziekte is prima te doen, blaasgruis is idd opletten met het dieet maar verder ook geen probleem, kosten daarin als je het online besteld vallen ook mee.

En een beestje van 7 jaar en een klik, ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren
Welk blaasgruisvoer gebruiken jullie dan?

Ik ben namelijk wel duurder uit dan met gewoon voer, ook qua hoeveelheid. Ben heel benieuwd.



@ Leaf: geweldig dat je een kat uit het asiel haalt. Ik zou ook voor de knuffelaar gaan. Zo gauw de stress weg is, groeit dat haar wel weer aan (heb ook een stresskat gehad).

Verder (vind ik) is het blaasgruisvoer iets duurder, maar een kitten kan ook op een gegeven moment op blaasgruisvoer moeten: dat weet je nooit van te voren.

Nogmaals: ik zou het doen!
Ik gebruik deze
Ik heb hier een vergelijkbaar geval rondlopen. Hij heeft blaas- en nierproblemen (en zit daarom op een ingewikkeld dieet) en is chronisch verkouden (oftewel, overal snottebellen). En hij zou ook nog niet zindelijk zijn, was het verhaal.



Ik heb hem uit het asiel gehaald toen hij een jaar of 12 was, en toen zat hij daar al 3 (!!!) jaar omdat niemand hem wilde hebben met al die problemen.



Inmiddels is hij 19 à 20 jaar en doet hij het nog altijd prima. Hij is - naast zijn kwaaltjes - nooit ziek en ik ben echt nog nooit met hem bij de dierenarts geweest. En hij is altijd vrolijk en heeft altijd zin in knuffelen (hij maakt me er zo af toe zelfs 's nachts voor wakker ). Zijn behoefte doet hij keurig op de bak, behalve als Mr Zoveel per ongeluk een keer te laat verschoond (en gelijk heeft hij, ik wil ook niet op een vieze wc).



Dieetvoer is omgerekend helemaal niet zo duur (want ze hebben er maar weinig van nodig).



Los van de snottebellen die ik van de muren moet poetsen, ben ik echt ontzettend blij met hem. En ben ik ook heel blij dat deze oude man zijn laatste jaren in een fijn thuis heeft kunnen slijten, in plaats van in een asiel. En daar is hij ook blij mee, dat merk ik aan alles. Hij is zo lief en zo gek op me. Kortom, ik zou zeggen: doen!
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt betalen, doen!
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
@Ephina: dank je voor de tip, heb even gegoogled en ik betaal voor een zak van 3,5 kilo hetzelfde als jij voor een zak van 5 kilo! Dat scheelt echt veel!
Overleg met je nieuwe dierenarts over het kostenplaatje. Verder kun je bij zooplus voer kopen. Dit is merkvoer maar goedkoper dan in de winkel. Ook hebben ze een puntensysteem zodat je kunt sparen voor korting.



Onze kat is ook niet de mooiste qua vacht maar zo lief....



Als je de kosten kunt dragen.....doen!!!!
Ook ik zeg als je het financieel kunt; doen!

Een klik is zo belangrijk, en wie weet hoe lang het beestje anders nog op een thuis moet wachten. En je krijgt er zoveel liefde voor terug!
Moeilijk....ik heb 12 jaar raskatten gefokt en wil je best mijn mening/telefoonnummer geven per pb, weinig zin om hier nog een keer afgebrand te worden om een kat.
Algemene tips; katten drinken vaak te weinig, eigenaren zien nat voer als een overbodige luxe zonder toegevoegde waarde. Qua voedingsstoffen heeft nat voer ook geen toegevoegde waarde naast een premium of high premium voer (de high-premium van de aldi of lidl is van betere kwaliteit dan royal canin, je betaalt voor de naam, de pr, dure kitten pakketten voor fokkers etc) De toegevoegde waarde van nat voer, zelfs de aller goedkoopste, is het extra vocht wat de kat binnen krijgt en dat voorkomt blaasgruis. Steek anders je licht eens op op kattenplaza. Succes! Enne, net zoals bij mensen is liefde alleen soms niet genoeg...
Ps, brokken en nat voer voor een nier dieet hoeven geen kapitalen te kosten, je hebt genoeg nier dieet brokken die even goed zijn als de merk brokken. Dus laat je door de merkprijzen niet afschrikken.
En waarom is hij zo gestressed? Omdat hij niet naar buiten kan en dit wel gewend was? Kan dat bij jou wel? Informeer je goed en bezint eer ge begint, anders is het beestje niet veel beter af...
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg doen!!!



Ik liep stage in een dierenasiel en deze lieverds bleven altijd zo'n lange tijd zitten :(



Terwijl de 'extra' kosten echt wel mee vallen..



Laat ons weten wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Lastige keuze. Ik had een witte pers en ik heb via een vriendin een kitten uit Griekenland gekregen. Mijn Pers had al een hartkwaal en de kitten bleek na 3 weken in NL hersenvliesontsteking te hebben. Ik heb beide verzorgd en de kitten met antibiotica en prednison behandeld. Helaas heeft in dezelfde week mijn pers een hartaanval gekregen voor mijn ogen en werden de neurologische klachten van de kitten zo ernstig dat ik hem heb moeten laten inslapen. Ik dacht nooit meer een kneusje.



Paar maanden laten ging ik naar het asiel en ik had een hele lijst met katten die ik graag wilde zien (foto en verhaal stond op internet). Ik wilde perse geen kneusje meer. Ik wilde 2 perzen bekijken en nog wat andere katten en als laatste op de lijst had ik een katje staan met een gebroken bekken, zij had verder een goede omschrijving en kon ook in een appartement wonen, ...etc.



Kortom de pers in het asiel bleef naar mij uithalen (had ie nog nooit bij iemand gedaan), het leuke katertje ging met een gezin mee, de andere pers was onder narcose want liet zich niet kammen. Ik kom bij kneus en zij begint direct kopjes tegen en te spinnen.

Dus ik toch de kneus mee naar huis genomen en die is hier nu al 8 jaar. Het bekken is goed geheeld. Zij heeft echter ook tandproblemen waaraan zij is geopereerd. Ook dat gaat nu weer goed. Ik denk niet dat iemand anders haar had meegenomen en ik zou haar niet meer willen missen.



Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of je de eventuele extra kosten kunt dragen. Indien jullie elkaar erg leuk vinden dan zou ik ervoor gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook doen!



Wij hebben ook een kat uit het asiel en eerlijk waar het was liefde op het 1e gezicht. Hij strekte gelijk een poot naar me uit toen hij me zag. Volgens de medewerkster van het asiel kon je hem niet aanhalen, kon hij niet bij andere huisdieren, zou hij niet naar buiten gaan enz. enz.

Inmiddels trotseert hij een stoere Stafford, is super aanhankelijk, gaat veel naar buiten en komt dan thuis met gevangen muizen en mollen en slaapt prinsheerlijk op bed.



Als het financieel haalbaar is voor je, dan zou ik er voor gaan.
Enjoy the little things in life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven