Kattenvragen en weetjes

30-08-2011 14:08 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel hier je vragen over je poes/kater en misschien kunnen we elkaar helpen en leuke weetjes uitwisselen.



Ik zal alvast aftrappen,



- waarom wilt mijn poes niet meer in haar mooie rotan "holletjesmand" terwijl ze dit eerst heerlijk vond?



- Waarom is mijn poes meteen in de badkamer te vinden zodra de douche aangaat? Ze gaat dan lekker onhandig voor de deur liggen spinnen en gaat geen cm opzij als ik erlangs moet.
quote:SunnyC schreef op 16 oktober 2012 @ 09:47:

Echter, kat begint nu steeds meer hond aan te vallen! Ze heeft haar van de week de tuin uit gejaagd en ook binnen valt ze regelmatig aan. Ik grijp steeds is, maar dit lijkt niet te helpen. De hond doet echt niks, dus dat is het niet. Sterker nog, hondje wordt steeds banger van kat. Vanmiddag was het weer raak en nu gaf kat hondje dus echt een lel. Hondje piept, ik troost hondje en negeer kat een poosje. Helpt ook niet. Wat kan ik doen om kat dit gedrag af te leren / te straffen zodat ze wel gaat begrijpen dat dit niet kan??? Ben bang dat op een dag hond een keer iets terug doet en dan is het leed natuurlijk niet te overzien...



Allereerst moet je stoppen met het troosten van de hond en het negeren van de kat, want dan trek je partij voor de zwakste in deze "machtsstrijd" en dan duurt het alleen nog maar langer voordat de rust wederkeert.



Je moet dus terugkeren naar de periode van introductie van die twee en dit langzamerhand weer opnieuw gaan doen. Het internet heeft tal van voorbeelden van de introductie van honden en katten. Meestal gaat dit over de hond die de kat wat aan wil doen, maar het gebeurt dus ook andersom.



Daarnaast zal je aan stressreductie moeten doen. In ieder geval van je kat, want die ervaart nu grote stress, maar wellicht ook van je hond als deze erg bang begint te worden. Dit doe je met RC Calm Brokjes (die zijn er voor kleine honden en voor katten) en Zylkène (ook voor hond en kat). Een Feliwaystekker in huis kan daarbij ook helpen.



Als de stressniveau's van beide dieren dan flink gedaald zijn zal de angst van de hond de agressie van de kat niet meer zo triggeren en dat helpt dan bij de herintroductie van hen beiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een katten-kitten vraagje, onze kitten hebben we nu 5 weekjes, we hebben haar met 2 weken oud gevonden, haar moeder ook maar helaas overreden. Ik vroeg me af, als ze nu niet in de gordijnen hangt, gaat ze dit dan (gelukkig) ook niet meer doen? Ze speelt veel en is echt wel heel actief maar de gordijnen laat ze tot nu toe met rust. Ik vraag het omdat we pas nieuwe gordijnen hadden gekocht maar nog niet opgehangen....allemaal niet heel belangrijk natuurlijk maar toch...
love is enough...
quote:weleer schreef op 16 oktober 2012 @ 23:23:

Ik heb ook een katten-kitten vraagje, onze kitten hebben we nu 5 weekjes, we hebben haar met 2 weken oud gevonden, haar moeder ook maar helaas overreden. Ik vroeg me af, als ze nu niet in de gordijnen hangt, gaat ze dit dan (gelukkig) ook niet meer doen? Ze speelt veel en is echt wel heel actief maar de gordijnen laat ze tot nu toe met rust. Ik vraag het omdat we pas nieuwe gordijnen hadden gekocht maar nog niet opgehangen....allemaal niet heel belangrijk natuurlijk maar toch...Alles is nog mogelijk als ze straks in de pubertijd komt (vanaf een maand of 6), want dan gaan ze nog eens extra actief de wereld verkennen, maar het is ook mogelijk dat ze nooit interesse in de gordijnen zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Iris. Ik ga er (weer) mee aan de slag...
@Iris, een vraagje,

Ik heb sinds 2 weken een kitten van 15 weken in huis, nu duikt mijn andere kat , die 1 jaar is , er constant bovenop en grijpt haar in haar nek vast, zodra de kleine rondloopt.

Die kleine begint dan te piepen alsof ze vermoord wordt.

Wat kan ik het beste doen, ik begreep uit andere antwoorden dat je het liefst niet mag ingrijpen, maar ik vind het zo zielig voor die kleine, en het gooien van een bos sleutels helpt wel even, maar daarna duikt ze er weer meteen op.



Het gekke is dat ze 's nachts allebei op mijn bed liggen op ong 50 cm afstand van elkaar , en dan laat ze de kleine wel met rust.

Heb jij nog tips hoe of wat ik het beste kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Iris en de rest, ik heb even advies nodig.

Ik kom net terug van de dierenarts en wat ik al vermoedde is nu officieel, mijn kat is te zwaar. Ze is nu 5,7 kilo wat ook niet past bij haar bouw, ze is niet zo groot. En wat nog erger was, ze is dus in een jaar tijd een hele kilo aangekomen. Dat is vermoedelijk sluimerend gegaan, ik had geen idee dat ze nu echt zoveel zwaarder was en was daarom best geschrokken.



Vraag is dus nu wat te doen. Dierenarts had goede ervaringen met zo'n activity ball. Die had ik eerder al eens gekocht, maar dat begreep ze toen niet zo goed en ik heb ook niet doorgezet, maar die heb ik dus nu wel uit het stof gehaald. Brokjes voorlopig dus alleen even in die ball doen en hopen dat ze het oppikt. Verder krijgt ze nu dus dagelijks minder voer.



Maar wat verder? Ze is gewoon niet zo speels, houdt wel van een spelletje maar niet langer dan 10 minuten en dus alleen dingen die we samen moeten doen (hengeltjes, muisjes gooien). Ik werk full time dus kom daar niet altijd aan toe, ik probeer het wel, maar in die paar vrije uurtjes na werk moeten er ook nog andere dingen gebeuren. Soms is ze ook gewoon niet in een speelmood.



Dierenarts had het nog over speciaal voer, maar waarschuwde meteen voor het compenseereffect (als menselijk voorbeeld, light chips kopen en daar dan meer van denken te kunnen eten waardoor het geen effect heeft).



Wie heeft er tips/tricks? Eerst was ze nog gewoon wat aan de mollige kant maar nu moet er dus wel echt wat veranderen....
Alle reacties Link kopieren
Iris, bedankt voor je antwoord. Ik had al zo'n vermoeden

dat het te maken heeft met voorkeur. Maar goed, hij is dus echt een homo-kat ;).

Maar goed ik ben dus een soort substituut voor mijn gehandicapte-homo-kat, mooi is dat, ik hou het van zn zakgeld in.

Moet wel zeggen dat ik er nog 2 heb, eentje vindt iedereen wel leuk (vooral bezoek, dat vindt ze eerst eng, maar op een gegeven moment sjanst mevrouw er op los. De andere dame (de 'dramaqueen') die is dikke vriendjes met mij. Geen idee, maar ik heb echt wat met wat fellere katten. Daar doe ik ook wel mn best voor, het leuke van katten is dat als je er even wat aandacht in stopt je het ook weer terug krijgt.



nog ff een leuk fotootje om het weekend mee in te luiden:







dit is mevrouw dramaqueen (zo onschuldig kijkt ze altijd als ze wat uitgespookt heeft, erg grappig); nee ik bak geen katten, ik had de pan al schoongemaakt. hoorde ik opeens een gek geluid, ik naar de keuken, was mevrouw met haar billen in de pan gaan zitten om hem nog even extra schoon te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 19 oktober 2012 @ 15:19:

Iris en de rest, ik heb even advies nodig.

Ik kom net terug van de dierenarts en wat ik al vermoedde is nu officieel, mijn kat is te zwaar. Ze is nu 5,7 kilo wat ook niet past bij haar bouw, ze is niet zo groot. En wat nog erger was, ze is dus in een jaar tijd een hele kilo aangekomen. Dat is vermoedelijk sluimerend gegaan, ik had geen idee dat ze nu echt zoveel zwaarder was en was daarom best geschrokken.



Vraag is dus nu wat te doen. Dierenarts had goede ervaringen met zo'n activity ball. Die had ik eerder al eens gekocht, maar dat begreep ze toen niet zo goed en ik heb ook niet doorgezet, maar die heb ik dus nu wel uit het stof gehaald. Brokjes voorlopig dus alleen even in die ball doen en hopen dat ze het oppikt. Verder krijgt ze nu dus dagelijks minder voer.



Maar wat verder? Ze is gewoon niet zo speels, houdt wel van een spelletje maar niet langer dan 10 minuten en dus alleen dingen die we samen moeten doen (hengeltjes, muisjes gooien). Ik werk full time dus kom daar niet altijd aan toe, ik probeer het wel, maar in die paar vrije uurtjes na werk moeten er ook nog andere dingen gebeuren. Soms is ze ook gewoon niet in een speelmood.



Dierenarts had het nog over speciaal voer, maar waarschuwde meteen voor het compenseereffect (als menselijk voorbeeld, light chips kopen en daar dan meer van denken te kunnen eten waardoor het geen effect heeft).



Wie heeft er tips/tricks? Eerst was ze nog gewoon wat aan de mollige kant maar nu moet er dus wel echt wat veranderen....Up! In de hoop dat iemand nog met een goede tip komt.
Wij hebben hier ook zo'n ultralui exemplaar die liever alleen rent als hij z'n brokken hoort rammelen. Hij was veel te dik toen we hem kregen en is inmiddels 1,2 kg afgevallen en al n tijd op gewicht.

Spelen deed ie niet, de bal met brokjes alleen bij erge honger maar ook niet lang. Dus alles afgewogen en hem geen brokje meer gegeven dan dat. Probleem was dat hij zo vreselijk snel at dat hij dat twee tellen later vergeten was en weer begon te miauwen om meer.



Dus hebben we bij de dierenwinkel een voederbak gekocht die eigenlijk bedoeld is voor schrokkende honden. Werkt heel goed hier. Hij doet noodgedwongen veel langer (nu 15 min) over z'n maaltijd dan voorheen (1 à 2 min). Nadien is hij verzadigd en dan redt hij het wel op het aantal gram dat hij mag.



De laatste tijd begint hij echter weer eerder te vragen om z'n brokken. In overleg met de dierenarts krijgt hij nu sperziebonen bij zijn brokken. Was even wennen maar nu vindt hij het heerlijk.



Edit: hij krijgt Royal Canin Senior consult stage 1 Balance. Daarvoor had hij ander voer, geen idee hoe t heet, maar dat was wel een light variant volgens mij. Afvallen ging daarmee heel goed, ondanks de zeer geringe beweging die meneer wenst
In de meeste brokjes zitten granen en suikers als opvulmiddel en katten worden hier snel te dik van als ze te weinig bewegen. Je kunt dan Lightbrokjes geven, maar tijdens mijn cursus Voedingsleer Katten heb ik geleerd dat dit pure commercie is en meer bedoeld is voor het baasje dan dat de kat er van afvalt.



Dan kun je beter brokjes en blikvoer geven waar dit niet in zit maar wel veel vlees of vis, zoals van de merken Almo Nature, Bandit e.d. Nog beter is het om je kat rauw vers vlees te geven (waar dat is best veel werk om het goed uitgebalanceerd te doen) of een paar plakken worsten van bijv. Carnibest, Prins e.d.



Als je je kat dan ook nog in beweging wilt krijgen gooi je de brokjes met een paar tegelijkertijd door bijv. de gang. Dat stimuleert zijn jachtgevoel en hij gaat vanzelf achter de brokjes aan rennen.



Daarnaast zijn er nog andere manieren om hem langzamer te laten eten en tegelijkertijd actief bezig te houden met z'n eten dan het antischrokbakje en Activity Ball die hiervoor zijn genoemd. Ik zal de post met voorbeelden even voor je opzoeken.



En tenslotte kun je met hem spelen met een laserlampje. Dan kun jij lekker lui blijven zitten terwijl je kat aan het rennen is .
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie! Ik probeer poeslief nu aan die bal te laten wennen, maar ze snapt het nog niet goed en loopt er nu met een grote boog omheen. Ze heeft wel wat brokjes gegeten die ik ervoor had gelegd, dus ze overleeft het wel. Maar hoe lang duurde het bij jou voordat kat het snapte?
Deze leuke ideeën om hem langzamer te laten eten en actiever met z'n voedsel om te laten gaan (dmv voedselverrijking) van Doxycycline stonden al eerder in dit topic:



Maak het wat spannender met de eierdozen:





Of bouw deze na met plastic bekertjes/wc-rollen:





Verstop brokjes op randjes en in handgrepen:





Verstop brokjes in een bak met walnoten, balletjes etc.





Creatief met WC-rollen:





Met melkkuipjes:





Of gewoon een ketting van brokjes ergens ophangen:

quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 19:17:

Dank voor je reactie! Ik probeer poeslief nu aan die bal te laten wennen, maar ze snapt het nog niet goed en loopt er nu met een grote boog omheen. Ze heeft wel wat brokjes gegeten die ik ervoor had gelegd, dus ze overleeft het wel. Maar hoe lang duurde het bij jou voordat kat het snapte?Ze moeten het vrj snel snappen, maar veel katten zijn er te dom voor.
Oh en inderdaad het laserlampje. Werkt redelijk bij onze ex-dikkerd. Hij blijft binnen een straal van anderhalf/twee meter maar beweegt wel wat.
Dit is ook leuk voor je kat. Hij komt er niet van in beweging, maar hij eet wel een stuk langzamer en daardoor tegelijkertijd ook een stuk minder:



Alle reacties Link kopieren
Iris1969, dat ding is leuk! Waar haal je dat? Heb het ergens eerder gezien, maar kon het nergens vinden.
quote:tuya schreef op 20 oktober 2012 @ 19:39:

Iris1969, dat ding is leuk! Waar haal je dat? Heb het ergens eerder gezien, maar kon het nergens vinden.Via het internet kan het bijv. bij Zooplus: Informatie over een Activity Fun board
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips. Poeslief en ik gaan ermee aan de slag. Ik hoef eigenlijk pas volgend jaar terug te komen, maar had bedacht dat ik over een half jaar nog even terugwil om te laten checken en wegen. Kijken of we dan op de goede weg zitten. Ik heb helaas zelf geen goeie weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
Hallo kattevrienden!



Ik heb een Ragdoll van bijna 1 jaar (kater) en wij hebben vandaag de beslissing genomen er een Ragamuffin (katertje) bij te kopen.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Ragamuffin? Zijn ze echt zo hetzelfde als een Ragdoll? En heeft iemand tips voor als de nieuwe Muffin komt? Hoe pak je dat 'goed' aan?

Wij willen natuurlijk graag dat ze het gezellig gaan heeben samen... )
Lekker laten leven...
@Iris, een vraagje,

Ik heb sinds 2 weken een kitten van 15 weken in huis, nu duikt mijn andere kat , die 1 jaar is , er constant bovenop en grijpt haar in haar nek vast, zodra de kleine rondloopt.

Die kleine begint dan te piepen alsof ze vermoord wordt.

Wat kan ik het beste doen, ik begreep uit andere antwoorden dat je het liefst niet mag ingrijpen, maar ik vind het zo zielig voor die kleine, en het gooien van een bos sleutels helpt wel even, maar daarna duikt ze er weer meteen op.



Het gekke is dat ze 's nachts allebei op mijn bed liggen op ong 50 cm afstand van elkaar , en dan laat ze de kleine wel met rust.

Heb jij nog tips hoe of wat ik het beste kan doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 19:56:

Dank voor alle tips. Poeslief en ik gaan ermee aan de slag. Ik hoef eigenlijk pas volgend jaar terug te komen, maar had bedacht dat ik over een half jaar nog even terugwil om te laten checken en wegen. Kijken of we dan op de goede weg zitten. Ik heb helaas zelf geen goeie weegschaal.

Heb je wel een digitale personenweegschaal?

Ga eerst zelf op de weegschaal staan en kijk hoeveel je weegt. Ga dan samen met je kat op de weegschaal staan en trek van dit getal je eigen gewicht af en dan heb je het gewicht van je kat.

Heb je geen speciale weegschaal voor nodig.
quote:MagiC_ schreef op 20 oktober 2012 @ 20:03:

Hallo kattevrienden!



Ik heb een Ragdoll van bijna 1 jaar (kater) en wij hebben vandaag de beslissing genomen er een Ragamuffin (katertje) bij te kopen.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Ragamuffin? Zijn ze echt zo hetzelfde als een Ragdoll? En heeft iemand tips voor als de nieuwe Muffin komt? Hoe pak je dat 'goed' aan?

Wij willen natuurlijk graag dat ze het gezellig gaan heeben samen... )

Van Ragamuffins is bekend dat ze zeer vriendelijk zijn en enorm van knuffelen houden, net als Ragdolls, dus wat dat betreft lijken ze op elkaar.



Wat betreft de introductie van het nieuwe katje: je schrijft er niet bij hoe oud hij is, maar als hij nog jong is gaat de acceptatie meestal heel snel, dus dat scheelt.



Daarbij komt dat Ragdolls en Ragamuffins beiden heel makkelijk en sociaal zijn én conflictvermijdend, dus waarschijnlijk zullen ze elkaar niet in de haren vliegen en direct tolereren en omdat ze beiden nog jong zijn zullen ze waarschijnlijk ook snel samen gaan spelen en hierdoor heel snel een band opbouwen.



Tenslotte zijn het beiden katers en die zijn ook nog eens makkelijker in de acceptatie van elkaar dan 2 poezen of een poes en een kater, want ze zijn gemoedelijker van aard, vooral na de castratie. Het kan zijn dat het even een machtstrijdje wordt voordat ze gecastreerd zijn, maar daarna is dat meestal direct over.



Ik weet natuurlijk niet of je ze wilt laten castreren omdat je wellicht een nestje wilt laten komen met 1 of beide katers, omdat ze heel gewild zijn als dekkaters, maar dan moet je dus wel rekening houden met evenueel sproeien is huis en een machtstrijd om het territorium.
quote:marjorette schreef op 20 oktober 2012 @ 21:20:

@Iris, een vraagje,

Ik heb sinds 2 weken een kitten van 15 weken in huis, nu duikt mijn andere kat , die 1 jaar is , er constant bovenop en grijpt haar in haar nek vast, zodra de kleine rondloopt.

Die kleine begint dan te piepen alsof ze vermoord wordt.

Wat kan ik het beste doen, ik begreep uit andere antwoorden dat je het liefst niet mag ingrijpen, maar ik vind het zo zielig voor die kleine, en het gooien van een bos sleutels helpt wel even, maar daarna duikt ze er weer meteen op.



Het gekke is dat ze 's nachts allebei op mijn bed liggen op ong 50 cm afstand van elkaar , en dan laat ze de kleine wel met rust.

Heb jij nog tips hoe of wat ik het beste kan doen?



De ene kat heeft langer de tijd nodig om een indringer in huis te accepteren dan een ander, dus het kan zij dat ze gewoon nog langer dan 2 weken de tijd nodig heeft om dit kittentje te tolereren en vervolgens ook helemaal te accepteren.



Ze is echter wel wat langzamer hiermee dan gemiddeld, omdat jonge katten meestal sneller een andere kat accepteren dan oudere katten én omdat het andere katje nog een kittentje is die meestal snel geaccepteerd wordt, omdat deze vrij snel als geen bedreiging wordt gezien.



Maar je hebt dan weer als nadeel dat je 2 poezen hebt en die zijn meestal wat feller van aard en daarom minder snel vriendjes dan 2 katers.



Toch hoef je de moed nog niet op te geven, want meestal komt dit uiteindelijk wel goed en ik zie nu al 2 goede tekens:

- Het kittentje direct begint te piepen als ze in haar nekvel gegrepen wordt. Daarmee geeft ze aan dat ze zich helemaal gewonnen geeft en daarmee triggert ze de oudere kat gelukkig niet tot nog meer of een nog fellere actie.

- Ze slapen 's-nachts al in elkaar nabijheid en dat laat de oudste de jongste met rust, dus het begin van acceptatie is zeker al gestart en dus hoef je ze in ieder geval 's-nachts niet gescheiden te houden.



Wat je in de tussentijd kunt doen is heel veel samen met ze spelen, want tijdens het spelen vergeet ze dat ze boos op de indringer in huis is én ze associeert het kittentje met iets fijns. Je zou hier bijv. een laserlampje voor kunnen gebruiken, dan rennen ze samen achter het lichtje aan.



En daarnaast is het ook een goed idee om ze heel dicht bij elkaar te laten eten, want in de natuur verdragen ze elkaar alleen op hele korte afstand van elkaar als ze al een band samen hebben en zo kun je haar foppen zodat ze onbewust denkt dat ze al vrede heeft gesloten met deze indringer. Als het met de brokjes niet lukt dan lukt het zeker met blikvoer, want daar zijn ze meestal zo gek van dat ze alles om zich heen vergeten.
Bedankt voor de tips, ga het zeker proberen.



Nog een goed teken, de oudere kat heeft nu al 3 x de kop van de kitten schoongelikt als ze samen op bed liggen.



Het jagen als de kleine rondloopt doet ze ook nog wel, maar ik ga het samen eten nu proberen!
quote:marjorette schreef op 21 oktober 2012 @ 14:12:

Bedankt voor de tips, ga het zeker proberen.



Nog een goed teken, de oudere kat heeft nu al 3 x de kop van de kitten schoongelikt als ze samen op bed liggen.





Dat is zeker een goed teken, want elkaar wassen doen ze alleen als ze de band met elkaar willen versterken door te laten zien dat ze geen kwaad in de zin hebben. Dit is dus geen "moederpoes"-actie richting het kitten, maar echt een teken van acceptatie.



Dit komt dus helemaal goed .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven