Kavel kopen, huis laten bouwen

12-04-2016 17:53 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,



De titel zegt het eigenlijk al een beetje: wij zijn voornemens om een kavel te kopen bij ons in de buurt en willen hier een huis op laten bouwen.

Ik zou het erg leuk vinden om met mensen ervaringen uit te wisselen die ook op het punt staan om dit te ondernemen of het (een aantal jaren geleden) al hebben gedaan.



Iemand?
Hier iemand die het hele traject al heeft afgelegd.. Lijkt me wel leuk om ervaringen en mogelijk tips etc. te delen!



Man en ik hebben ruim 3 jaar geleden een kavel gekocht en een huis laten bouwen, door een aannemer die we zelf in de arm hebben genomen. Huis laten ontwerpen, onze eigen ideeen kunnen verwerken in het ontwerp. Echt een hele ervaring. Niet in een project oid, zelf een stuk grond gekocht en daarna zelf de plannen gemaakt, alles in overleg met de welstand. Alles zelf in de hand gehouden, veel zelf moeten regelen, eigenlijk een soort van projectleiders geweest van onze eigen bouw.



Erg leerzaam, een bijzondere tijd en de tijd is voorbij gevlogen We wonen nu alweer bijna 2 jaar in ons mooie, fijne huis

En tot nu toe DE relatietest
Alle reacties Link kopieren
Present! Enkele weken geleden nog naar bestaande woningen aan het kijken en bezichtigen. En toen head over heals gevallen voor een nieuwbouwproject. We zitten nu in het orienterend traject. We hebben nog geen handtekeningen gezet, maar hebben al wel behoorlijk wat gesprekken achter de rug met makelaar en aannemer, en volgens mij is de volgende stap dat er een concept-offerte opgesteld gaat worden.



Spannend dus!
Alle reacties Link kopieren
Ja, leuk!! Wij zitten in hetzelfde schuitje. Kavel is nog niet gekocht, we horen dit weekeinde of ons bod geaccepteerd is. Spannend! Hebben een architect in de arm genomen, daar kunnen we ook mee beginnen zodra het allemaal volledig door lijkt te gaan. Ons huis staat nog in de verkoop, we hebben nog wel wat bezichtigingen gepland staan. Leuk om hier met anderen over te schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Jep, architect en constructeur ingeschakeld om onze ideeën over ons droomhuis uit te werken. Inderdaad ben je zelf projectleider en dat leidt nogal eens tot hoofdpijn. Huis staat inmiddels! In welke regio ga je bouwen?



@Laylalala, een nieuwbouwproject verschilt wezenlijk van "zelfbouw". Er zijn natuurlijk overeenkomsten, maar het verschilt nogal of je overal zelf verantwoordelijk voor bent (van de keuze en aankoop de kavel, het ontwerpen van de woning en het kiezen van een aannemer tot aan het toezicht houden op de bouw aan toe) of dat er al veel voor je geregeld is door makelaar/aannemer (in de vorm van vaste plannen waar je meer/minderwerk op uit kunt laten voeren).
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Oh, die hoofdpijn inderdaad Blue Yoshi.. Achteraf vraag ik me wel eens af waar ik me in vredesnaam zo druk om heb gemaakt, want al met al liep het best goed. Een paar kleine tegenslagen gehad ( grotendeels door de planning van de aannemer, die ineens andere leuke projecten aannam tijdens 'onze' bouw en daar halsoverkop aan het werk ging) Maar goed, met de tijd vergeet je natuurlijk ook wat dingen..



Nu kijk ik er met een goed en trots gevoel op terug, dat we dat maar even hebben geflikt als broekies van 25 en 26.

Maar, dit doen we nooit weer Misschien nog wel een keer bouwen, maar dan neem ik wel een 'echte' projectleider in de hand en ga ik het niet meer zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
@ Chantilly: wat leuk! Geen moment spijt van gehad?

Hoe zijn jullie tot een ontwerp gekomen? Eerst voorbeelden gezocht van huizen die jullie mooi vinden en daarna uit laten werken tot een ontwerp?

Neem aan dat het traditionele bouw is?

Hoe lang heeft het hele proces geduurd?

Haha ja kan mij voorstellen dat het de ultieme relatietest is. Weleens spijt gehad van de beslissing om zelf te bouwen?



@laylalala: leuk dat jullie toch voor een nieuwbouwproject zijn gevallen! Hebben jullie je oog laten vallen op een kavel of een nieuwbouwhuis?



@Rosa30: Spannend joh! Hoe groot is het kavel waar jullie een bod op hebben gedaan? Is het onderdeel van een project of los een stuk grond?

Mocht de koop doorgaan, hebben jullie dat al een idee/ ontwerp dat jullie willen laten uitwerken?

Waarschijnlijk zullen jullie nog wel even de tijd hebben voor het verkopen van jullie eigen huis, aangezien ik vaak hoor dat het ontwerp/ vergunningen/ bouwen etc zo een jaar in beslag neemt.



@Blue_Yoshi: wat gaaf dat jullie dit ook zelf hebben gedaan. Heb je nog tips?



Bij ons in de regio is alles enorm duur. Dit kleinschalige project is iets verder weg, maar daardoor wel te betalen.

Er wordt een bestaand pand gerestaureerd, vier nieuwe huizen gebouwd en er zijn zes kavels te koop, waarbij wij een optie hebben op een kavel. Binnenkort is er een informatieavond en horen wij meer.
Nee, geen moment spijt gehad Maar, we doen dit nooit meer op deze manier, want het heeft best wat stress opgeleverd en daarbij fulltime werken zorgde wel dat we vrij weinig rust of vrije tijd hadden. Alle tijd ging zitten in de bouw.



Ons huis is inderdaad traditioneel gebouwd, in een Engelse stijl. We hebben veel rondgereden in wijken, bekeken wat we wel en wat we niet mooi vonden. Een aantal stijlen sprongen eruit, waaronder de stijl die we nu hebben. Met de welstand daarna overlegd, want we bouwden in een bestaande wijk, waar een bepaald soort huizen stonden. Hierdoor vielen een aantal voorkeursstijlen af.

Na het overleg met de welstand met de tekenaar om tafel gaan zitten, de aannemer aangehaakt om de kosten te ramen.



In november 2012 de kavel gekocht en direct de omgevingsvergunning ingediend. In april goedkeuring gekregen.



Al met al heeft de vergunningsaanvraag ruim een half jaar geduurd, de tekening is twee keer gewijzigd.

Normaal kan het sneller.



Toen de vergunning eenmaal binnen was, werd al snel gebouwd. Het uitzetten van de kavel en het uitgraven is in augustus 2013 begonnen. De oplevering van het huis was in juli 2014. Planning was eigenlijk april 2014, maar door een aantal kleine tegenslagen ( m.n. de planning van de aannemer en het aannemen van andere projecten tussendoor) liep dit dus uit.



Van aankoop kavel tot oplevering huis heeft al met al 21 maanden geduurd. Viel mee, maar tijdens de bouw zelf leek het heeeel lang te duren allemaal.



Wij hebben gebouwd in het oosten van het land, waar de grond niet al te duur was. Goed kunnen onderhandelen, want de kavel stond al jaren te koop. De aannemer kende mijn vader goed ( ouders hebben ook meerdere keren gebouwd) en daar konden we ook goed mee onderhandelen. Veel zelf gedaan, zoals het schilderwerk, wat weer in mindering werd gebracht op de rekening. Zgn. met een open begroting gewerkt met de aannnemer.
Dit is trouwens de tekening van het vooraanzicht van onze woning.

En in deze kleurstelling is gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 13 april 2016 @ 09:33:





@Laylalala, een nieuwbouwproject verschilt wezenlijk van "zelfbouw". Er zijn natuurlijk overeenkomsten, maar het verschilt nogal of je overal zelf verantwoordelijk voor bent (van de keuze en aankoop de kavel, het ontwerpen van de woning en het kiezen van een aannemer tot aan het toezicht houden op de bouw aan toe) of dat er al veel voor je geregeld is door makelaar/aannemer (in de vorm van vaste plannen waar je meer/minderwerk op uit kunt laten voeren).Ik ben me bewust van het verschil.. ik wist alleen niet dat dit topic dan kennelijk niet 'voor mij' bedoeld was. Sorry hoor.. Exit
Nee joh, gewoon meeschrijven Laylalala! Ik ben wel heel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, bouwen in een nieuwbouwproject.

Het blijft toch een hele happening, nieuwbouw

Heb je keuzes uit verschillende stijlen etc? En waar ( ruim begrip natuurlijk) gaan jullie waarschijnlijk bouwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:starter14 schreef op 13 april 2016 @ 09:51:

@Blue_Yoshi: wat gaaf dat jullie dit ook zelf hebben gedaan. Heb je nog tips?

Specificeer alles. En dan bedoel ik ook echt ALLES. Niet alleen de "grote" zaken zoals welk type wastafel je wil en waar je lichtpunten moeten komen, maar ook dingen waar je niet direct bij stil staat: welk deurbeslag met welk type cilinder, wat voor ventilatieroosters worden er binnen en buiten geplaatst en waar komen ze, enzovoorts. Neem nooit aan dat het wel goed komt. Alles wat je niet duidelijk (genoeg) in de overeenkomst laat opnemen, wordt precies uitgevoerd zoals je het niet had gewild. De aannemer vraagt niet, maar doet gewoon. Wij hebben aan heel veel details gedacht, maar zo af en toe kom ik weer iets tegen...
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Oh dat herinnert me inderdaad aan onze stomme aanname dat we vast wel aan de riolering zouden worden aangesloten.. nou.. mooi niet dus! Alles lag klaar, alleen die laatste aansluiting stond niet in de offerte van de installateur.



Uiteindelijk wel goed gekomen, maar echt. Wie verwacht er nu zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 13 april 2016 @ 11:52:

[...]





Ik ben me bewust van het verschil.. ik wist alleen niet dat dit topic dan kennelijk niet 'voor mij' bedoeld was. Sorry hoor.. ExitJe hoeft niet zo gepikeerd te reageren, want ik bedoel het niet vervelend Er is hier alleen ook een groot nieuwbouw topic waar je ervaringen kunt delen met anderen die in hetzelfde traject zitten. Daar heb je waarschijnlijk meer aan qua tips. Dat had ik er even bij moeten zetten.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21_1 schreef op 13 april 2016 @ 16:48:

Oh dat herinnert me inderdaad aan onze stomme aanname dat we vast wel aan de riolering zouden worden aangesloten.. nou.. mooi niet dus! Alles lag klaar, alleen die laatste aansluiting stond niet in de offerte van de installateur.



Uiteindelijk wel goed gekomen, maar echt. Wie verwacht er nu zoiets?







Oh en hou er rekening mee dat het een fulltime baan is naast je huidige baan. Het zal nooit helemaal vlekkenloos verlopen, want aannemers zijn nou eenmaal een volk apart. Zorg dat je altijd alert bent en alles driedubbel checkt. En laat je bij fouten of slordigheden nooit afpoeieren met "het komt wel goed" of "het voldoet prima zo". Vergeet niet dat JIJ de klant bent en jij dus niet naar hun pijpen hoeft te dansen.



Tot zover de minder leuke dingen: het resultaat is alle stress wel waard
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 13 april 2016 @ 16:48:

Er is hier alleen ook een groot nieuwbouw topic waar je ervaringen kunt delen met anderen die in hetzelfde traject zitten. Daar heb je waarschijnlijk meer aan qua tips. Dat had ik er even bij moeten zetten.In dat topic (nieuwbouw huis) schrijven ook mensen mee die zelf (laten) bouwen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om jullie ervaringen ook te horen!



@Starter14 wij gaan zelf laten ontwerpen, het is geen projectplan. De kavel is best ruim (bijna 2000 m2), maar dat is hier allemaal goed te betalen. We denken aan een schuurhuis-achtige woning. De zijkant (zuidzijde) en achterkant hebben vrij uitzicht, dus daar willen we veel glas. Ben druk bezig op Pinterest ;)



@Chantilly21_1 Mooi huis zeg!



Ben wel erg benieuwd hoe lang het met de vergunning enzo gaat duren. We zullen er niet aan ontkomen om tussentijds ergens anders te gaan wonen, maar dat is prima. (moeten we nog wel even vinden, maar zal wel goed komen)
Wat een mooie kavel Rosa! Wij hebben een kavel van 500m2, voor dit huis groot genoeg en we hebben een prima voortuin en een fijn formaat achtertuin ( zo'n 225 m2 achtertuin).

Midden in een bestaande woonwijk, waar dit eigenlijk de grootste kavel is.



Mijn ouders hebben ook een kavel van rond de 2000m2, in een woonwijk. Ik vind het echt prachtig, maar dat is voor man en mij nog niet weggelegd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn aan het oriënteren om het huis van mijn vriend af te breken en daar te gaan bouwen. Issue lijkt budget. Ons budget zou 250.000 zijn, maar lijkt haast onmogelijk om daar een huis voor te bouwen met 2 lagen en zo'n 150m2 oppervlak. Mag ik vragen wat jullie afmetingen zijn en bijbehorend budget? Of is het niet realistisch wat wij willen?
Afhankelijk van wat je denk ik aan huis wil..Het is denk ik niet onmogelijk.



Vaak wordt een berekening gemaakt op basis van kubieke meter inhoud.



Wij waren aan enkel de bouw 180.000 kwijt, inhoud 700 m3, oppervlakte 196m2.

Maar, zoals gezegd, met een open begroting gewerkt, dingen die we zelf konden doen, zelf gedaan.

Schilderwerk, keuken, badkamer, toiletten zaten bijvoorbeeld niet (volledig) bij de offerte in. Voor badkamer en toiletten incl. tegels kregen we een minimale stelpost terug. Daar hebben we zelf behoorlijk bij moeten leggen.

Maar de kosten an sich voor de bouw waren in ons geval niet duur, al had dat ook weer te maken met het feit dat mijn vader de aannemer goed kende.
Alle reacties Link kopieren
Daar valt niets over te zeggen Zoranya. Het is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld de constructie van het gebouw: "simpel" of een bijzondere constructie vereist en wordt het houtskelet, staal of (prefab)beton. Daarnaast is het ook afhankelijk van de mate van luxe die je vereist en in hoeverre je het laat afwerken of zelf gaat afwerken.



Verder heeft het geen zin om te vertellen wat de bouw van ons huis gekost heeft. Wij hebben midden in de crisis gebouwd, toen de prijzen relatief laag waren. De bouw blijft steeds verder aan trekken en de prijzen zijn daardoor enorm gestegen. Voor hetzelfde geld krijg je nu veel minder huis. Het beste is om eens te gaan zitten met een architect en tekeningen te laten maken. Vervolgens vraag je offertes op bij een aantal verschillende aannemers. Zo krijg je een beeld van de kosten die je kunt verwachten.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
@ Chantily: haha ja dat fulltime werken en bouwen zie ik ook wel tegenop.

Wij willen ook graag met een open begroting werken en zullen ook veel dingen zelf doen.

Fijn dat je vader jullie veel heeft kunnen helpen. Het is een prachtig huis zeg!



@Blue-Yoshi: ja dat specificeren heb ik inderdaad vaker gehoord, goeie.

Aansluiting riolering is ook al weleens voorbij gekomen in verhalen van mensen uit de omgeving.



@Rosa30: jeetje 2000m2! Niet te geloven zeg wat een stuk grond. Bij ons gaat het "maar" om 350m2, haha.

Wij wonen in de randstad dus alles is hier prijzig.

Heb je een voorbeeldfoto van een huis wat jullie leuk vinden?



@ Zoranya: budget vind ik ook lastig, maar is inderdaad moeilijk om in te schatten.

De kosten van Chantily klinken goed, alleen was dit wel in een andere tijd en blijkbaar waren zij bekend met de aannemer.



Wij hopen meer duidelijkheid te hebben na de informatieavond.

Huis dient in iedere geval in de oude stijl (tussen 1850 en 1920) gebouwd te worden, maar dit vinden wij ook juist mooi.

Aan het hele project is een architect verbonden, maar zijn benieuwd of wij ook zelf iemand in de arm kunnen nemen.

In de tussentijd ben ik ook al fijn om Pinterest aan het kijken. Tegen dit tijd moeten er telkens zoveel keuzes gemaakt worden, dat het volgens mij fijn is om vast een beeld te hebben van wat zaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 13 april 2016 @ 16:48:

[...]





Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren, want ik bedoel het niet vervelend Er is hier alleen ook een groot nieuwbouw topic waar je ervaringen kunt delen met anderen die in hetzelfde traject zitten. Daar heb je waarschijnlijk meer aan qua tips. Dat had ik er even bij moeten zetten.





Sorry Had kennelijk even mn 'kattige' bril op staan waardoor ik het onaardiger las dan het bedoeld was.



Ik kan me voorstellen dat als je alles helemaal zelf ontwerpt en organiseert, dat onze deelname aan een project een verademing moet lijken, maar toch vinden wij dit behoorlijk spannend

Nooit gedacht dat ons eerste huis direct een nieuwbouwhuis zou zijn. De grote lijn qua stijl is door de aannemer bepaald, maar er zijn behoorlijk wat opties qua uitbouw voor, zij of achter en we zitten nu in het proces waarin we een beslissing moeten nemen over de verschillende mogelijkheden.

Ons kavel is 225 m2 dus dat is een stuk kleiner dan wat ik hier zie staan, maar wij hebben nu slechts een balkonnetje 3 hoog, dus tuin en oprit is al een hele vooruitgang. Ons huis wordt straks zo'n 190 m2 en ook dat vind ik voor een eerste huis helemaal niet verkeerd. En het wordt zoooo moooi..



( zo mooi dat ik met liefde in álle huizentopics meeschrijf, mijn omgeving wordt al gek van me en we moeten nog een jaar )
Hahahaha, heel herkenbaar hoor Laylalala Dat hadden man en ik ook toen het bijna zover was. Mijn moeder werd er af en toe gek van, als ik WEER met de tekening aan kwam zetten, of WEER foto's liet zien van de voortgang oid



Dat is nu wel minder, maar ik merk dat ik nog steeds enthousiast ben als ik onze straat in rij en ons huis zie staan Gewoon echt trots op wat we neer hebben gezet .



We keken eerst naar projectbouw in een nieuwbouwwijk hier, maar al met al was dat een stuk duurder dan wat we nu kwijt zijn. En dat was een twee-onder-een-kap op een kavel van 150 m2, met een ieniemienie tuintje. Huis zelf was mooi groot hoor, maar de grondprijs was al met al gewoon idioot duur..
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Laylalal; een huis van 190m2. Heerlijk!

Het lijkt mij ook best moeilijk om voor alles keuzes te maken en telkens te moeten voorstellen hoe het eruit ziet.

Bij een bestaand huis kun je binnenlopen en voel je gelijk of het iets is de ja of de nee.

Volgens mij is het wel heel goed om juist veel aan andere mensen te laten zien, want soms zullen zij weer met andere punten/ ideeën aankomen waar je zelf misschien niet aan hebt gedacht.



Wat fijn dat jullie nog steeds zo enthousiast zijn over jullie huis Chantilly. Dat is toch wel erg fijn zeg!

En inderdaad wat zullen jullie trots zijn. Ik vind de tekening die je hebt gestuurd al erg mooi.

een ienieminie tuin zie ik hier ook bij elk nieuwbouw project voorbij komen en dit is een van de redenen dat wij graag zelf bouwen: je kunt alles maken zoals je zelf wilt en indelen op onze huidige situatie (alhoewel onze privé situatie hopelijk in de toekomst wel veranderd;)).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven