Keizerskroon, gaat dit goed?

28-03-2015 10:32 14 berichten
Ik heb afgelopen najaar 3 bollen van de keizerskroon in de grond gedaan hier. Ik vraag me alleen af of dit wel goed gaat. Hoort het zo bruin op te komen? Ik twijfel vooral, omdat ik me afvraag of ze niet te nat zitten in de grond hier. Het is gewone potgrond die erin zit, maar er zitn antiworteldoek overheen dat ik heb ingeknipt op die plekken en daar overheen dus split. Iemand hier met wat meer verstand hiervan?







Een vriendin van me heeft ze ook staan, maar die zijn al helemaal groen met steel en de bloemen komen zowat al uit.
Ze doen het beter bij jou dan bij mij, bij jou komen ze in ieder geval boven de grond



Het zijn dure bollen, balen als ze het niet leuk gaan doen.
Ik heb op diverse sites gelezen dat het een paar jaar kan duren voor ze pas op komen. Ik was er dus al vanuit gegaan dat dat hier het geval zou zijn, maar nu zag ik dit vanmorgen ineens ikvind alleen die kleur zo dubieus haha! En idd, zijn best prijzig. Al had ik er bij intratuin destijds 1 voor 4 euro, dat viel nog wel mee. Ik vind ze zo mooi! Heb 3 kleuren staan, dus hoop echt dat het goed komt!
Ik heb een filmpje gevonden over de Keizerskroon en daar komt ie ook bruinachtig uit de grond.

Kijk en vergelijk



Fritilaria Imperialis



Hopelijk gaat ie het bij mij nog doen ik vind ze ook zo mooi. Anders ga ik ook maar naar Intratuin. Ik kwam achter deze bloem door het Vivaforum en een leuke bijkomstigheid is dat ze mollen uit de tuin houden.

Succes!
https://www.natuurmonumen ... ort/hackforts-tuinblog/83
Dank jullie wel! Dat ziet er inderdaad gewoon hetzelfde uit! ik kon weinig vinden, googlede op keizerskroon opkomen enzo, maar kwam bij bier uit

Ik heb goede hoop



Keausje : kan best zijn dat je hem ooit via mij hebt gezien dan ik heb hem volgens mij vaker gepost hier. Ben hem ooit tegen gekomen in Europapark, daar stonden hele perken vol met deze bloemen. Schitterend gezicht! Heb er toen meteen foto's van gemaakt en ben gaan zoeken wat het was. Ben daar ook een cornus kousa tegen gekomen ooit, zelfde verhaal. Die staat nu ook hier in de tuin en heeft vorig jaar niet gebloeit maar staat nu vol in de knop!

Volgens mij zijn de bollen trouwens wel alleen in het najaar te koop. Ik ben ooit eens in mei ofzo gaan zoeken, maar kon ze toen niet vinden in het tuincentrum.
Alle reacties Link kopieren
Als je googelt op 'keizerskroon plant' (wat ik heb gedaan, omdat ik de plant niet kende ), dan zie dat veel van de planten bruine stengels hebben. Ik zag er een paar die wel zwart leken. Dus ik denk dat het gewoon zo hoort.

Mooie bloemen trouwens!
Dat van die steel wist ik idd dat verschilt per kleur volgens mij. Maar ik twijfelde, omdat hij bij die vriendin dus echt gewoon als groen plukje in de grond stond vorige week. Maar heb hem niet gezien tien hij net boven de grond uit kwam.
Ah, nostalgie! Mijn moeder had 3 keizerskronen in de voortuin staan. Ze was er elk jaar mega-trots op, vond ze prachtig. En wij werden helemaal gestoord van haar enthousiasme (we waren pubers he).

Totdat op een nacht de bloemen vakkundig door uitgaande jongeren zijn afgesneden en er alleen nog een paar rechte stelen te zien waren. De ontzetting bij mijn moeder, toen ze dat ontdekte, ai ai! Ze was echt verbijsterd, het was gewoon zielig.



Maar on topic: bruin klopt. Veel plezier ervan!
Splinter : ow ik kan me de reactie van je moeder zo goed voorstellen! Ik kan hier ook zo blij van worden, mooie bloemen maar neem aan dat ze het jaar erop weer gewoon opgekomen zijn of niet?



Uiteindelijk valt de prijs overigens nog wel mee. Per bol zo rond de 6 euro, maar je hoeft er maar weinig aan te doen en elk jaar komen ze weer terug
Ja, ze komen gewoon weer terug!
Gelukkig maar

Ik vind het alleen wel apart dat ze bij die vriendin al zo groot zijn itt hier. Ze woont een straat verderop, dus je zou zeggen zelfde omstandigheden enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 maart 2015 @ 10:50:

Dank jullie wel! Dat ziet er inderdaad gewoon hetzelfde uit! ik kon weinig vinden, googlede op keizerskroon opkomen enzo, maar kwam bij bier uit

Ik heb goede hoop



Keausje : kan best zijn dat je hem ooit via mij hebt gezien dan ik heb hem volgens mij vaker gepost hier. Ben hem ooit tegen gekomen in Europapark, daar stonden hele perken vol met deze bloemen. Schitterend gezicht! Heb er toen meteen foto's van gemaakt en ben gaan zoeken wat het was. Ben daar ook een cornus kousa tegen gekomen ooit, zelfde verhaal. Die staat nu ook hier in de tuin en heeft vorig jaar niet gebloeit maar staat nu vol in de knop!

Volgens mij zijn de bollen trouwens wel alleen in het najaar te koop. Ik ben ooit eens in mei ofzo gaan zoeken, maar kon ze toen niet vinden in het tuincentrum.Die bollen moeten dan in het najaar geplant worden, dus er gaat geen verkoper daar plaats voor gebruiken die beter ingenomen kan worden door bollen die in het voorjaar geplant kunnen worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 28 maart 2015 @ 11:54:

[...]





Die bollen moeten dan in het najaar geplant worden, dus er gaat geen verkoper daar plaats voor gebruiken die beter ingenomen kan worden door bollen die in het voorjaar geplant kunnen wordenDat snap ik. Ik zeg toch ook dat ze alleen in het najaar er zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven