Kiezen tussen twee appartementen.

23-08-2016 10:38 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik sta op het punt om mijn eerste (starters) appartement te gaan kopen, maar twijfel héél erg tussen twee appartementen. Ik hoop dat jullie adviezen hier mij wat meer houvast kunnen bieden. Beide appartementen liggen in dezelfde woonplaats. Het betreft een plaats met ca. 30.000 inwoners en een daarbij behorend centrum met redelijk wat winkeltjes, brasserietjes en cafe's.



Een van de appartementen ligt midden in het centrum. Voordeel is dat het appartement uitkijkt op een leuk pleintje en dat het er vrij levendig is. Wat ik ook wel leuk vind is dat je vanuit dit appartement je boodschappen in principe lopend kunt doen, sneller even op een terrasje gaat zitten en er toch wat meer bedrijvigheid is. Nadeel is dat dit appartement iets kleiner is (ca. 65 vierkante meter), dat de keuken vrij klein is en direct in de woonkamer zit en dat er maar een slaapkamer is. Ook geldt hier betaald parkeren dus zul je een parkeervergunning of iets dergelijks nodig hebben.



Het andere appartement ligt buiten het centrum in een erg rustige wijk waar voornamelijk ouderen wonen. Voordeel is dat het appartement vrij groot is (bijna 80 m2), dat er twee ruime slaapkamers en twee balkons zijn. Ook is er een aparte keuken met zelfs een kookeiland er in, waardoor je toch iets minder een ''studio'' idee hebt. Ook kun je de auto voor de deur parkeren en die rust is natuurlijk zowel een voordeel als een nadeel. Nadeel van dit appartement is dat ik het er van de buitenkant nogal armoedig uit vind zien, is een soort flatblok uit de jaren 60.



Ik ben op dit moment 27 en vrijgezel. Ik weet natuurlijk niet hoe de toekomst zal verlopen wat betreft relatie / kinderen en dergelijke, maar ik heb wel degelijk een kinderwens en sta ook open voor een relatie. Dit is natuurlijk allemaal toekomstmuziek maar het eerste appartement is natuurlijk alleen maar geschikt voor een persoon of een koppel. Mocht er opeens snel verandering komen in mijn leven, dan zou ik moeten verhuizen mocht ik zwanger worden. Het andere appartement biedt veel meer mogelijkheden op de langere termijn.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso niet in een wijk met overwegend ouderen gaan wonen als je 27 bent.

Kun je ook naar andere mogelijkheden kijken? Of moet je per se nu iets hebben?



Vriendin van mij heeft met 27 soort appartement in centrum gekocht wat jij beschrijft. Later kwam ze man tegen en weer later kregen ze een kind. Toen dat kind 1 was, zijn ze naar een huis verhuisd. Maar al die tijd hebben ze in het appartement gewoond en volgens haar ging dat prima.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je leeftijd zou ik voor appartement twee gaan. Deze is groter en biedt mogelijkheden. Het andere appartement is met oog op een relatie, misschien een gezin wat primitief en dat ga je waarschijnlijk willen verkopen.



Je kan natuurlijk altijd naar een cafe, of de gezelligheid elders opzoeken. Uit ervaring weet ik dat ondanks de kroeg op de hoek zit, je toch ook gerust drie weken niet gaat omdat thuis ook prima is. Dus ik zou geen huis kiezen op terrasjes in de buurt. Supermarkt op loop afstand is handig maar ook geen must.



Mijn keuze zou zijn appartement twee.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon trouwena met gezin in een wijk met vergrijzing den top. Ik heb er geen last van en de mensen hier zijn zo oud nog niet van geest. Mijn dochter noemt ze nu allemaal opa en oma maar feitelijk hebben we er echt geen last van en zij niet van ons.
Welk appartement is het beste verkoopbaar? Die factor zou ik ook mee laten wegen.

De verschillen zijn best wel groot. Het appartement van 80 m2 klinkt voor mij het meest aantrekkelijke, op de buitenkant na dan. Heb je per se een auto nodig? Een parkeervergunning aanvragen kan lang duren (heb je al geïnformeerd?). Betaald parkeren kan peperduur zijn.



Je kunt ook nog even verder zoeken tot je het ideale appartement hebt gevonden!
Ik zou het appartement in het centrum nemen of verder keken voor iets dat een beetje van beide heeft.



Het appartement buiten het centrum klinkt ideaal maar ik vraag me af of het werkelijk zo is. Met maar 15m2 meer heb je een slaapkamer meer én een aparte keuken. Dan zal de woonkamer een stuk kleiner zijn dan in appartement 1 denk ik?

En je bent pas 27. Te jong om in een bejaardenwijk te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerste appartement doen. Lekker in het centrum, leuk uitzicht en alles dichtbij. En het lijkt me ook wel dat je dit appartement makkelijk verkocht krijgt mocht je de liefde van je leven tegen het lijf lopen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor 2 gaan. Ruimte over hebben zoals een extra kamer is altijd prettig. (ruimte heb je eigenlijk niet over want is zo in gebruik)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou voor app 2 gaan. Maar ik ben dan ook gesteld op mijn rust. Mijn ergste nachtmerrie zou zijn als er bv s avonds of s nachts hangjongeren op dat pleintje zouden rondhangen en voor geluidsoverlast zouden zorgen. Sowieso als er terrasjes in de buurt zitten is de kans groot dat dat geluidsoverlast geeft lijkt mij.



Daarbij is het toch ook wel erg fijn om een extra slaapkamer te hebben, die als rommelkamer dienst kan doen. En 2 balkons klinkt ook fijn. Heeft app 1 überhaupt wel een balkon?



Overigens ik woon ook in een app wat er aan de buitenkant niet zo mooi uit ziet.. Boeien denk ik dan. De binnenkant heb ik erg leuk en mooi gemaakt, al zeg ik het zelf . En daar gaat het uiteindelijk om toch?



Waar ik trouwens ook naar zou kijken is bijkomende kosten zoals bv VVE. Hoe hoog is de maandelijkse bijdrage? En is de VVE "gezond"? Is er geld om noodzakelijk onderhoud te doen of moet je dan opeens duizenden euro's bijleggen?
Alle reacties Link kopieren
Hou je van Braderie, kermis markten en dat soort dingen? Hoe groot is de mogelijkheid dat die vlak onder je raam in het centrum gehouden worden? Ook wel iets om over na te denken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou voor appartement 1 gaan, heb een levendige voorstelling bij je omschrijving want ik kan het in theorie zó toepassen op de plaats waar ik ben opgegroeid inclusief de beschrijving én ligging van de appartementen. Wie weet liggen ze daar wel (TO, in Brabant toevallig?) Ik ben opgegroeid in het centrum en vond dat altijd heel leuk, ook al ging op mijn 19e weg.
Ik zou voor het centrum kiezen. Met een kamer extra slibt je huis ongewild makkelijk vol met zooi. En appartement in centrum is denk ik makkelijker verkoopbaar mocht er iets anders op je pad komen. (Relatie, kind oid)



Persoonlijk zou ik in jouw situatie kiezen voor huren. Minder gebonden en minder financieel risico.
Alle reacties Link kopieren
Welk appartement is het beste verkoopbaar?

Persoonlijk klinkt een klein appartement met de keuken en woonkamer in 1 en maar 1 slaapkamer niet heel aantrekkelijk. Vraag me af of je zoiets ook snel verkoopt als je er vanaf wilt.

Ik hou van rust en ruimte, dus ik zou voor 2 gaan. Al zou ik een lelijk ogend appartement ook niet aantrekkelijk vinden. Voor huur maakt dat weinig uit, voor koop misschien wel. Je wilt toch dat er mensen op af komen als je er vanaf wilt.



Heb je ook winkels bij appartement 2 in de buurt?



Kun je niet gewoon nog wat verder zoeken?
Ik denk inderdaad ook dat het appartement in het centrum tzt beter verkoopt en mogelijk ook minder risicovol is voor eventuele waardevermindering.
Alle reacties Link kopieren
Als alleenstaande zou ik voor het appartement in het centrum kiezen, gewoon omdat je sneller je huis uit gaat om iets te doen, terrasje, winkeltje, film.



Maar als je zo twijfelt over twee, dan zou ik eigenlijk gewoon verderzoeken tot je iets tegenkomt waar je niet over moet twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de rust en de ruimte in het appartement gaan, maar hey, dat ben ik.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Waarom je keuze beperken tot deze twee appartementen?



Zo op het eerste gezicht lijkt nummer twee me niet te passen bij jou, waar nummer één dat wel doet. Dus als nr. 1 je aanstaat, herrie geen punt is voor jou en je de kosten ervoor over hebt dan vooral doen. Zoniet dan even verder zoeken; je bent 27, er kunnen nu ook nog wel een paar maanden bij toch om naar een fijne plek te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Maar over welke stad gaat dit? (als je dat wilt zeggen).
Alle reacties Link kopieren
Heb je al aan geluidsoverlast gedacht tav app 1?



Mbt grote zou je in app 2 kunnen samenwonen. Hoe ver is app2 van het centrum. Gezien het aantal inwoners moet het centrum toch binnen 10-15 min fietsen te bereiken zijn. Een app stijgt niet zo snel in waarde dat je er binnen 2-3 jaar winst op maakt die tijden zijn echt wel voorbij. Ik zou voor de lange termijn gaan een woning waar je minimaal 5 jaar wilt wonen maar evt ook 10 jaar.



Je zou ook nog verder kunnen kijken of er nog een derde optie is. A la app2 maar met een wat meer gezellige buitenkant.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel maakt het uit qua kosten? Zijn ze even duur?

Is er een VVE? Hoe zit het met de VVE-kosten? Heb je ook al geinformeerd naar de status van de VVE, dus is er een potje geld voor gepland onderhoud ed. Is er geen VVE, hoe wordt het onderhoud aan de buitenkant dan gefinancierd?

Wat ik zelf ook relevant vond bij het kopen van een appartement, wordt er gebruik gemaakt van stadsverwarming of heb je een eigen ketel ed? Vriend had een gemeenschappelijke ketel voor de verwarming en een eigen voor douchen ed. De facturen daarvan waren altijd erg... bijzonder.

Hoe is de staat van de isolatie (wel/niet, dubbele beglazing)? Heb je boven/onder buren (ivm gehorigheid ed).



Maak dus een lijstje van welke kosten je hebt bij aanschaf en welke er allemaal nog bij komen. Misschien wordt de keuze dan voor je gemaakt.



Zelf merk ik dat terrasjes, bioscoop ed dichtbij heel leuk is, maar dat ik er toch niet zoveel gebruik van maak als ik had verwacht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou appartement nr. 1 doen - dat past nu gewoon het beste bij je. Who knows wanneer je waar uitkomt in je leven, daar hoef je nu nog niet per se op vooruit te lopen toch? Geniet van de reuring!

Ik heb zelf, toen we nog geen kinderen hadden, twee jaar in een heel groot herenhuis gewoond in een woonwijk. Prachtig pand, mooie groene buurt. Man, ik ben nog nooit zo ongelukkig geweest, het paste zó niet bij de fase waarin ikzelf zat. Toen ik dat gigapand verruilde voor een kleinere woning in een stad/wijk die wèl bij me paste, barstte ik zowat uit elkaar van geluk.

Het gaat niet om de grootte van het appartement, maar om de sfeer die je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd de eerste nemen.



Je bent vrijgezel. Voordat je een relatie hebt, samenwoont en een kind krijgt, dat duurt nog jaren. En 65 vierkante meter is royaal genoeg voor een kleintje hoor, zelfs met 1 slaapkamer is dat wel te doen (maar dan zul je al wel op zoek zijn naar iets anders).



Maar je gaat jezelf toch niet begraven in een bejaardenwijk omdat er misschien, ooit, later, andere plannen zijn? Dat zie je dan wel. Sowieso 50% kans dat jij bij je partner intrekt, in plaats van andersom.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb tien jaar in een centrum gewoond. Ik vond het heerlijk! Lopend boodschappen doen. Lopend een terrasje pakken, lopend uit eten. Vergeten boodschapje om de hoek halen. Zaterdags om 16.55 nog even bij de banketbakker om de hoek iets lekkers halen voor de helft van de prijs. Op zaterdagmorgen vers brood halen voor het ontbijt.



Nu woon ik in een buitenwijk en heb de fiets nodig of de auto voor al die dingen. Doe je het toch minder vaak.
Ik zou ze beide niet doen.



TO, waarom ga je niet huren? Je bent nu alleenstaand en vrij jong, maar de kans is groot dat je leven er over vijf jaar heel anders uitziet dan nu. Appartementen verkopen doorgaans niet zo lekker en je haalt je voor een paar jaar een hoop rompslomp op de hals. De kans dat je iemand tegenkomt met een koophuis is groot, maar diegene kan ook aan de andere kant van het land werken waardoor jij misschien wil verhuizen. Het is dan niet handig om met een koopappartement te zitten!



Ik zou lekker gaan huren als ik jou was en rustig kijken waar je over een jaar of vijf staat.
Ik zou appt 1 doen. In een stadje met 30000 inwoners zal parkeren geen probleem zijn en ook niet peperduur, zoals iemand hier opperde.



Maar is even rustig verder zoeken geen optie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven