kippenexperts gevraagd

26-01-2014 13:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zitten erover te denken om kippen te nemen. Altijd konijnen gehad die los liepen en dat gaf toch veel gezelligheid in de tuin. Kippen zijn dood en het is stil. Man kwam op het idee kippen te overwegen maar.....we hebben totaal geen idee welke, huisvesting, leefritme van kippen, overlast ed.

Wie kan er wat info geven?



We hebben een hoekhuis in de wijk. Overal schuttingen. Stuk gras en langs de schutting planten. Zijn kippenin een woonwijk handig ivm geluidsoverlast? We zijn soms max 4 dgn weg. Zitten te denken om kippen los te laten lopen en als we die dagen weg zijn in de ren. Hoe gaat het met eten? Soorten kippen?

We hebben 3 katten die in de tuin lopen en achter het schuurtje ook hun behoefte doen ( besmetting?)
Kippen ploegen alles om, dat is waar je even bedacht op moet zijn als je ze loslaat in de tuin.



Kippen moeten gevoerd en in elk geval iedere dag vers water.



Onze kippen jagen de katten weg... Maar niet alle kippen zijn zo volgens mij.



Overlast van kippen, ik vind van niet, wij vinden het wel gezellig het gekakel van de dames. De haan hebben wij uiteindelijk wel weggedaan, een van onze kinderen werd er wakker van en had last in haar dagelijks functioneren van het gebrek aan slaap.
Kippen zijn leuk, maar geven genoeg werk.

Wij gaan alleen dagen weg als de buren "oppassen"

Ze moeten toch elke dag schoon water. Legkorrel kun je voor een paar dagen wel neer zetten maar water wordt toch een probleem.

Elke week het hok schoonmaken en zo nu en dan wel eens tussen door.

Ik zou geen haan nemen in een woonwijk, maar hennen alleen maken ook genoeg lawaai hoor.

Ik heb nu al 7 jaar kippen en krijg er geen genoeg van, maar van een kat heb je minder werk.
Alle reacties Link kopieren
Kippen geven niet zoveel overlast. Een haan daarentegen. vooral als je enigszins in de buurt van niet opgesloten hanen woont, (tegen het kukelen kun je de haan/kippen in een lichtdicht binnenhok opsluiten) want ze steken elkaar allemaal aan.



Maar goed een paar doodsbedreigingen naar het hoofd van je haan geslingerd krijgen van straten verderop, is best te overzien. Ze zijn wel mooi!



Kippen zijn wel echte gravers, dus ik hoop dat je geen bloemperkjes hebt. Maar ik zou ze sowieso gewoon in een ruime ren laten, en zo nu en dan even een paar uurtjes naar buiten,. Anders verandert je hele tuin in een kale kippenren.

En dan heb je toch nog wat natuurlijke bemesting van de kippen zo her en der.



En je kunt ze rustig een tijdlang alleen laten met genoeg voer en water.
Onze kippen gaan alleen in de namiddag de tuin in. Er wordt eigenlijk nauwelijks geploegd mss omdat het van die kleintjes zijn. Ze scharrelen alleen, echte scharrel eieren dus:-)
Kippen kunnen alleen los in de tuin als ze gekortwiekt/geleewiekt zijn anders vliegen ze weg. (weet ik uit ervaring helaas)

Zijdehoenders kunnen trouwens niet vliegen dus die zouden wél los in de tuin kunnen lopen.



Ik zou zelf kiezen voor krieltjes in een woonwijk, ik vind een beetje woonwijktuin niet groot genoeg voor 3/4 grote hennen. Graven doen ze idd maar ze hebben het grasveld hier toch aardig in tact gelaten, volgens mij is het juist wel goed voor het gras. In het hok had ik zand en daar gooide ik af en toe wat vers zand bij. Het nachthok incl stok moest wel wekelijks schoongemaakt worden, kippen zijn schijterts in de meest letterlijke zin van het woord.

Controleer ze regelmatig op luis/bloedluis/kalkpoten.



Dagelijks legkorrel en ik gaf ook graan, kiezel en kalk bij.

Ik vond de herrie enorm meevallen, juist gezellig.
Alle reacties Link kopieren
het gedrag per ras is sterk verschillend. Veel/weinig leggen, rustig/herrie, tuin omploegen/niet zo heel erg tuin omploegen. Overigens zou ik voor krieltjes gaan. Ze zijn kleiner, dus de krabben en herrie is minder en ze hebben ook een iets kleiner hok nodig (of gewoon meer kipjes )
Alle reacties Link kopieren
De buren vinden onze kippen erg gezellig. Wij wonen ook in een hoekhuis maar we hebben geen zijtuin. onze tuin is 100m2 en de kippen lopen meestal los. Alleen je hele tuin zit wel onder de kippenpoep... ook het terras. Wij hebben vijf kinderen en dan is het niet zo handig. Dus we gaan ze wel meer inperken in de zomer. Ze hebben een nachhthok en een buitenren. Ze scharrelen heerlijk door de tuin en we hebben geen vreemde katten meer in de tuin.

Wij hebben gekozen voor Wyandottes (4) en een Amrock. Die konden we overnemen van mensen in de buurt. Bleek alleen dat ze kalkpoten hadden...

Hier is het gras nog in tact en al het mos is er tussenuit gegeten ;) ook tussen de tegels is het lekker schoon.

En we hebben elke dag verse eitjes :D We hebben kuikens van april 2013 die zijn van de maand begonnen met leggen en de 3 volwassenen (anderhalf jaar) zullen van het voorjaar wel weer gaan leggen.

Mocht je besluiten ze niet door de tuin te laten lopen. Zorg er dan voor dat ze zich goed kunnen vermaken. Een happy kip is een actieve kip. Ze zijn dol op scharrelen.



Het zijn trouwens supergoede waakdieren want zodra er iets in de tuin loopt dat er niet hoort gaan ze herrie maken ;)



Onze kippen eten legkorrel, mix van mais en granen, kalk (bijv schelpjes, is goed voor de eierschaal) en verder veel leftovers van ons. We kunnen de biobak wel afschaffen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst in de Buitenleven dat je ze ook knoflook kunt geven, schijnt luis te voorkomen. Of het smaakeffect heeft voor je eieren weet ik niet
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij hebben er 4, gekortwiekt en al, maar toch vliegen/fladderen ze over het hekwerk, naar het terras. Dat moet je dus zeer regelmatig herhalen. Ze zijn wel zo slim om op ons terrein te blijven. Elke dag 3 eieren, ook nu in de winter. 1 legt maar eens in de zoveel tijd een ei, makkelijk te herkennen omdat die witte eieren legt.

4 dagen alleen laten? Hoe doe je dat dan met voer en water?

Wij geven ze legkorrel en wat we overhouden aan eten (dat delen ze met de hond). Overigens, katten en kippen, gaat dat samen? Onze hond heeft 1 kip doodgebeten. Inmiddels heeft hij door dat dat niet mag en komen ze zelfs in de hondenren. De kippen die we nu hebben werden geadverteerd als "legkippen", klopt dus volledig!
Alle reacties Link kopieren
Hier loslopende kippen en een haan. Maar ik woon dan wel in het buitengebied. De kippen zijn niet gekortwiekt. Maar het terrein is omheind. De haan is te groot/te zwaar om er overheen te komen (het zijn kraaikoppen, een vrij groot en zwaar ras. De hennen kunnen er wel overheen maar dat gebeurd echt zelden want dan gaat de haan er zich mee bemoeien.



Zelf vind ik het gekakel erg gezellig. De haan kan echt bij voortduren blijven kraaien, daar word je in een woonwijk natuurlijk niet vrolijk van. Althans niet de buren. maar ook de hennen kunnen zo nu en dan behoorlijk luidruchtig zijn. Ik vind dat niet erg, maar in een woonwijk moet je toch rekening houden met de omgeving.



En verder zorgen kippen voor ontzettend veel ontlasting. In een nachthok is dat dagelijks zo weg geschraapt maar met loslopende kippen heb je dus echt overal stront. Realiseer je dat wel. Hier hebben ze dus echt heel veel ruimte maar desondanks erger ik me er soms best wel aan dat als ik buiten wil zitten eerst een half uur kippenstront kan gaan ruimen.



Kippen moet je eigenlijk slechts zoveel voeren dat ze het gelijk opeten. Voer je ze meer dan krijg je extra huisdieren in de vorm van ongedierte. Dus even voer weg zetten voor 4 dagen is er echt niet bij. En met warm weer ater wegzetten voor vier dagen lijkt me ook niet echt veilig. zeker omdat kippen er een echt zootje van kunnen maken.



Zelf vind ik koppen geweldig. met hun gescharrel door de tuin stralen ze echt rust en gezelligheid uit. Maar in feite heb je er bijna meer werk mee dan met honden/katten of konijnen. Je krijgt er dan wel eitjes voor terug.





Honden en katten gaan hier goed samen met de kippen maar dat vooral dankzij de haan. Niet altijd overigens want helaas hebben we ooit wel een hen verloren door de hond.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben krielkippen in de tuin van een rijtjeshuis, tuin is 100 m2.

Kippen lopen altijd los, hebben wel een nachthok maar slapen liever op de plank onder de tafel.

Deze kippen ploegen echt niets om, alle plantjes blijven ook staan. Wel heel fijn dat ze de slakken op eten.

Als kippen loslopen eten ze eigenlijk maar heel weinig, voer blijft vaak staan. Zeker in de zomer als ze veel wormen en slakken eten en mos en zaadjes.

Oja, de aarbeien werden helaas wel opgegeten.



Krielkippen zijn heel gezellig. Gaat ook prima samen met onze katten en honden.



Buiteneten is wel een stuk onrustiger met al die beesten onder de tafel.



Wij hebben ook konijnen maar ik vind de kippen veel leuker.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Nou hier hebben ze 2000m2 scharrelruimte krijgen iedere dag groenteafval en regelmatig resten rijst maar evengoed eten ze dagelijks met zijn vijven 2 volle drinkbekers scharrelkorrels. Dat eten ze gelijk in een paar minuten op. Maar goed het zijn dan ook geen krielkippen maar juist een redelijk groot ras.



's nachts sluit ik ze overigens wel op in hun nachthok ivm bunzings die hier zitten. Met winterdag is dat een kwestie van het hok dicht doen want dan zitten ze toch wel binnen tegen de avond. Maar met zomerdag moet ik de hennen soms wel van het dak van het nachthok of uit de boom plukken om ze een veilige overnachting te bieden.
losse kippen zijn een lekker hapje voor roofvogels, katten, steenmarters, ratten etc.
Alle reacties Link kopieren
Groente en ander etenafval eten ze ook wel op hoor. Maar 't kippenvoer pikken ze een beetje van en de rest laten ze staan.

Hele zwermen vogels komen in de zomer hun voer opeten.

Maar inderdaad, zijn kleine krieltjes.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Roofvogels hebben we nog nooit last van gehad.

Katten hebben we zelf. Steenmarters heb ik hier (helaas) ook nog nooit gezien.

Ook geen ratten.

Maar de katten en honden lopen ook regelmatig in onze tuin
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Toen ze nog klein waren zaten ze nog wel voor de veiligheid in de ren. Want niet alleen roofvogels maar zelfs de kraaien zaten op ze te loeren. Maar nu komen ze echt niet meer in de buurt hoor.



En hier zitten wel degelijk bunzings. Zie ze regelmatig. Maar overdag heeft het nooit problemen opgeleverd. De honden (op een keer na ) en de katten vormen ook geen enkel probleem. Vreemde katten komen echt het terrein niet meer op ivm met onze honden. En mocht er ooit een kip sneuvelen (zoals dus een keer door de hond) dan hebben ze in ieder geval een heerlijk leven gehad.



Ik ben niet zo van beesten in hokjes zetten. Aan kippen in een kippen rennetje zou ik ook geen plezier beleven. Juist het rondscharrelen, het zien hoe ze een zandbad nemen of gewoon hoe ze om vijf uur bij de achterdeur op het groenteafval staan te wachten maakt het houden van kippen zo leuk.



Maar ik begrijp niet dat jij geen last hebt van ratten en muizen Gatti als je het voer gewoon de hele dag laat staan.



Hier komen er wel eens duifjes van bovenaf kijken op het moment de kippen voer krijgen. Maar die krijgen geen schijn van kans. Grappige is dat als ik etensresten neergooi voor de kippen de katten wel gewoon mee mogen eten van de haan.
Alle reacties Link kopieren
Voer staat bij mij voor de veranda waar vrijwel altijd 2 katten slapen.



Ons huis is 100 jaar oud, toen wij 't kochten stoven de muizen alle kanten op. Bij 't openbreken van de plafonds, allemaal muizenlijkjes.

Wij hebben nooit geen muizen meer gehad. Heel soms komt in de zomer een kat met een klein veldmuisje binnen, maar dat is hoogst zelden.

Katten komen ook niet buiten de tuin.



Konijnenvoer en kippenvoer staat in de garage. Ook daar (vrijwel) geen muizen want de zakken blijven heel.



mijn vader woont in een dorp en heeft duiven, die heeft wel last van buizerds.

Gelukkig ligt de buurkat hele zomer's op 't dak van de duivenkooi, de duiven zijn eraan gewend en de buizerds blijven uit de buurt.



Ik ben ook niet zo van de hokken.

de konijnen zitten wel in een grote ren helaas. Konijnen zijn helaas te verleidelijk voor de honden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben de cavia's een hele cavia berg met ingebouwde nachthok en een grote uitloop met bomen en stuiken om te schuilen maar met winterdag verblijven ze dan enkel nog maar onder de grond dus die overwinteren nu dus weer een aantal maanden binnen (in een hok). Hopelijk kunnen ze in de loop van maart weer naar buiten.



Hier dus ook een oud huis maar het is hier ondanks de katten toch een voortdurende strijd tegen muizen en ratten. Op dit moment lijkt het huis muis en rat vrij maar nu het weer kouder wordt kan dat zo weer veranderen. En in de paardenboxen hebben we eigenlijk altijd wel muizen. De katten komen daar wel, ze vangen ook heel veel maar schijnbaar niet voldoende. De katten lopen overigens wel buiten het terrein. Als ik de hond uitlaat kom ik ze vaak in de weilanden achter het huis tegen. Alles wat ze daar vangen zet voor ons natuurlijk geen zoden aan de dijk.



De katten lopen overigens ook gewoon tussen de cavia's maar die doen ze dus echt niets. Terwijl ze soms wel met een haas thuiskomen die bijna groter is dan zijzelf.
quote:Gatti schreef op 26 januari 2014 @ 18:20:

Roofvogels hebben we nog nooit last van gehad.

Katten hebben we zelf. Steenmarters heb ik hier (helaas) ook nog nooit gezien.

Ook geen ratten.

Maar de katten en honden lopen ook regelmatig in onze tuinGeen last van roofvogels? Dat je ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. In Nederland zitten ze overal, en zeker ook in de stad
Gatti wees maar blij dat je nog nooit steenmarters hebt gezien. Die veroorzaken echt veel overlast en je mag er niks tegen doen.
Alle reacties Link kopieren
Het valt allemaal wel mee qua werk. Gewoon een stuk in de tuin afzetten met gaas. Liefst een plek met wat zand en struiken. een stok waar ze op kunnen gaan zitten op een beschutte plek uit regen en wind, en wat leghokken waar ze hun eieren kwijt kunnen. Je hebt wat luidruchtigere rassen en wat rustigere.



haantjes kraaien natuurlijk. Mooi geluid vind ik, maar niet sochtends vroeg onder je raam of in een ommuurde omgeving waar het geluid niet weg kan dragen maar tegen aan schettert.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 januari 2014 @ 19:06:

[...]



Geen last van roofvogels? Dat je ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. In Nederland zitten ze overal, en zeker ook in de stad





Geen last. als in persoonlijk geen last.

Ik weet dat ze er wel zitten, zien ze ook wel eens als we in de auto zitten, op lantaarnpalen enzo of in de lucht zweven. Maar zie ze hier (centrum) eigenlijk nooit in de lucht.

Bij mijn ouders b.v. zie je ze regelmatig rondcirkelen.



Hoe vreselijk ik 't ook zou vinden als ze een kip zouden pakken, 't blijft de natuur. Als ze een wild dier (konijn ofzo) pakken vind ik dat net zo erg. Of erg, die beesten hebben ook eten nodig.

En gelukkig zijn ze nog nooit hier geweest in de 10 jaar dat we hier wonen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Wij raken er wel eens een kwijt aan de vos. Ze lopen los rond, en jaren terug ben ik er wel eens eentje kwijtgeraakt aan een roofvogel. Komt maar zelden voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit ze dan nog wel 's nachts op om de kans dat er iets gebeurd aanzienlijk te verkleinen. Bovendien is er dan ook gelijk controle of het nog goed gaat met ze en of ze er nog allemaal zijn. In de zomer moet ik weleens op zoek omdat er dan eentje broeds is geraakt en de eieren (en later ook zichzelf heeft verstopt). En dan is het onvoorstelbaar hoe lang je soms moet zoeken naar een toch wel grote kip.



Maar ik verkies verder toch bewust het vrije leven van de kippen met een betrekkelijk klein risico dan de kippen levenslange opsluiting geven.



Als de katten met een jonge haas of konijn uit het wild aan komen zetten vind ik ook altijd heel zielig. Maar toch niet te vergelijken met die keer dan mijn eigen hond mijn lievelingskip te grazen had genomen. Wat dat betreft zijn de kippen toch wel echte huisdieren. Ik kan ze allemaal uit elkaar houden, ze hebben allemaal hun eigen gewoontes al vind ik kippen wel echt hele domme dieren. Maar in al hun dommigheid zijn ze dan ook wel weer heel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven