Kitten....

02-10-2014 11:35 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan zaterdag in het asiel kijken naar een nestje kittens. Vrij grote kans dat we er met 1 thuiskomen





Nou heb ik niet echt ervaring met katten, dus wat vraagjes:

- Ik wil een kattenbak, reismand , voederbakken ed kopen. Ik wil graag ook een krabpaal met een soort van mandje eronder waar de kitten lekker kan slapen. Is dit geschikt? Kunnen die kittens al wat klimmen om bij de krabpaal te komen?

- Maakt t uit of je een poes of kater aanschaft? Wil ze wel laten 'helpen' maar ben bij een kater wat bang voor 'sproeien' al heb ik ergens gelezen dat poezen dat ook wel kunnen doen



- Aankomende week is er 1 dag 8u niemand thuis. De rest van de dagen zijn we er gewoon. Waar kan ik de kitten dan laten? In de huiskamer kan ie natuurlijk van alles kapot maken. Dacht even een bench, maar dat is ms wel zielig. Hoe hebben jullie dat gedaan?



Ik hoor t graag! En alle verdere tips zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je nog te weinig weet van katten. Ik zou eerst eens kennis gaan verzamelen en dan pas aan een kat beginnen.



En nee, een kitten van 12 weken kun je niet meteen 8 uur alleen laten. Zeker de eerste week zit je gewoon vast.
Alle reacties Link kopieren
Katers zijn gemiddeld iets aanhankelijker dan poezen, maar gaan ook weer verder van huis als poezen.



Ik zou hem niet in een bench doen, want het is niet gesteld dat hij werkelijk dingen kapot gaat maken. Ik zou in het begin echter wel zijn ruimte nog even beperken zodat hij de boel geleidelijk aan kan verkennen en zijn kattenbak meteen kan vinden.



Zorg voor de nodige prikkels in zijn ruimte, in de vorm van een krab en klimpaal. Ook kittens zijn uitstekende klimmers en dat doen ze dan ook graag. Leg ook wat matjes op de grond zodat hij zich aanwent om daar aan te krabben voordat je hem bij het meubilair laat. Als je de aankomende week onvoldoende thuis bent, wacht dan effe een week, of nog liever, neem een week vrij.



Het is goed dat je hem wilt laten helpen, maar als het een poesje is, laat haar dan wel tenminste 1x krols worden zodat ze in fysiek opzicht haar ontwikkeling helemaal klaar is. Ik denk dat ook een gecastreerde kater minder ver van huis gaat.



Wil je de kat eigenlijk buiten laten lopen? Ben je er dan van verzekerd dat hij of zij geen andere mensen lastig valt in hun tuin? Is het mogelijk om je tuin af te bakenen?
Alle reacties Link kopieren
Een lekker warm mandje is altijd geschikt, een krabpaal uiteraard ook. Kittens kunnen aardig klimmen! Is het niet aan een krabpaal dan is het wel aan je broekspijp omhoog ;) Ik prefereer zelf altijd krabpaal apart van mand, maar dit omdat we het mandje soms op de bank erbij zitten, vinden we gezellig en de katten ook



Katers zijn vaak aanhankelijker dan als ze eenmaal geholpen zijn. Je kan ze ook op vroege leeftijd al laten helpen! Sproeien heb ik zelf nog nooit meegemaakt, volgens mij doen ze dit alleen doen als hun territorium bedreigd wordt en niet geholpen zijn. Ik heb ook een poes, op latere leeftijd genomen allebei, er is nooit gesproeid, allebei geholpen. (een krolse poes is erg ververlend..)



Als je de kitten even alleen moet doen kan je dit het beste in een kamer doen waar ze niet veel schade aan (zichzelf) kan richten. Let daarbij ook op stroomkabeltjes..
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 02 oktober 2014 @ 11:38:

Het klinkt alsof je nog te weinig weet van katten. Ik zou eerst eens kennis gaan verzamelen en dan pas aan een kat beginnen.



En nee, een kitten van 12 weken kun je niet meteen 8 uur alleen laten. Zeker de eerste week zit je gewoon vast.Dat ben ik nu aan t doen toch...kennis verzamelen :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 02 oktober 2014 @ 11:42:

Katers zijn gemiddeld iets aanhankelijker dan poezen, maar gaan ook weer verder van huis als poezen.



Ik zou hem niet in een bench doen, want het is niet gesteld dat hij werkelijk dingen kapot gaat maken. Ik zou in het begin echter wel zijn ruimte nog even beperken zodat hij de boel geleidelijk aan kan verkennen en zijn kattenbak meteen kan vinden.



Zorg voor de nodige prikkels in zijn ruimte, in de vorm van een krab en klimpaal. Ook kittens zijn uitstekende klimmers en dat doen ze dan ook graag. Leg ook wat matjes op de grond zodat hij zich aanwent om daar aan te krabben voordat je hem bij het meubilair laat. Als je de aankomende week onvoldoende thuis bent, wacht dan effe een week, of nog liever, neem een week vrij.



Het is goed dat je hem wilt laten helpen, maar als het een poesje is, laat haar dan wel tenminste 1x krols worden zodat ze in fysiek opzicht haar ontwikkeling helemaal klaar is. Ik denk dat ook een gecastreerde kater minder ver van huis gaat.



Wil je de kat eigenlijk buiten laten lopen? Ben je er dan van verzekerd dat hij of zij geen andere mensen lastig valt in hun tuin? Is het mogelijk om je tuin af te bakenen?Bedankt voor de info! Ik wil hem / haar op termijn wel naar buiten laten. We wonen in een woonwijk waar heel veel katten rondlopen door de buurt. Heb eerlijk gezegd niet bedacht dat de tuin afgebakend moet worden. In het begin kan dat wel.We hebben schuttingen en een poort; daar kan die niet onderdoor, op termijn kan ze daar natuurlijk overheen
Alle reacties Link kopieren
quote:itsagirlthing schreef op 02 oktober 2014 @ 11:42:

Een lekker warm mandje is altijd geschikt, een krabpaal uiteraard ook. Kittens kunnen aardig klimmen! Is het niet aan een krabpaal dan is het wel aan je broekspijp omhoog ;) Ik prefereer zelf altijd krabpaal apart van mand, maar dit omdat we het mandje soms op de bank erbij zitten, vinden we gezellig en de katten ook



Katers zijn vaak aanhankelijker dan als ze eenmaal geholpen zijn. Je kan ze ook op vroege leeftijd al laten helpen! Sproeien heb ik zelf nog nooit meegemaakt, volgens mij doen ze dit alleen doen als hun territorium bedreigd wordt en niet geholpen zijn. Ik heb ook een poes, op latere leeftijd genomen allebei, er is nooit gesproeid, allebei geholpen. (een krolse poes is erg ververlend..)



Als je de kitten even alleen moet doen kan je dit het beste in een kamer doen waar ze niet veel schade aan (zichzelf) kan richten. Let daarbij ook op stroomkabeltjes..Een kater lijkt dan wel meer geschikt denk ik. Lijkt me wel leuker als ze lekker aanhankelijk zijn
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het asiel aan het nestje trouwens?

Op straat geboren? Want dan heb je straks nog je handen vol aan het katje.. Die moeten dan helemaal 'tam' gemaakt worden nog.
Alle reacties Link kopieren
"Bedankt voor de info! Ik wil hem / haar op termijn wel naar buiten laten. We wonen in een woonwijk waar heel veel katten rondlopen door de buurt."



Dan heb je dus wel kans dat je kat je tuin onder gaat sproeien ;) Ook niet erg fijn.. Ik heb verder weinig ervaring met buitenkatten, die van mij durven niet in hun upje naar buiten.. (kneusjes)



Kater is naar mijn ervaring aanhankelijker inderdaad, maar dat kan ook gewoon aan de karakters van mijn katten liggen, ze hebben ook een verschillend verleden. Ga er trouwens niet 100% vanuit dat het een lekker knuffelkat wordt, die van mij vind aandacht héérlijk en ligt altijd bij je in de buurt, maar op schoot zijn ze nooit geweest ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:itsagirlthing schreef op 02 oktober 2014 @ 11:52:

Hoe komt het asiel aan het nestje trouwens?

Op straat geboren? Want dan heb je straks nog je handen vol aan het katje.. Die moeten dan helemaal 'tam' gemaakt worden nog.Deze katten zijn binnen het asiel geboren en het nestje is met de moeder in een gastgezin geplaatst. Daar hebben ze in hun gezin geleefd. Nu zijn ze oud genoeg om bij de moeder weg te kunnen en zijn een paar dagen geleden naar het asiel gegaan
Alle reacties Link kopieren
Als het vaak voor gaat komen dat het beestje een hele (werk)dag alleen is, zou ik overwegen om er 2 te nemen. Het is doodzielig als hij of zij de hele dag alleen thuis moet zijn...
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 02 oktober 2014 @ 12:03:

Als het vaak voor gaat komen dat het beestje een hele (werk)dag alleen is, zou ik overwegen om er 2 te nemen. Het is doodzielig als hij of zij de hele dag alleen thuis moet zijn...Dit is eigenlijk maar bij een paar rassen zo.. In principe zijn katten solitaire dieren. Het is natuurlijk een ander verhaal als je 2 kittens uit hetzelfde nestje neemt, dan zijn ze wel vertrouwd met elkaar. En het is natuurlijk heel schattig om 2 van die hummeltjes samen te zien slapen.. Maarrrr; 2 katten; 2x verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 02 oktober 2014 @ 12:03:

Als het vaak voor gaat komen dat het beestje een hele (werk)dag alleen is, zou ik overwegen om er 2 te nemen. Het is doodzielig als hij of zij de hele dag alleen thuis moet zijn...Het is maar 1 dag in de week; onze gezamelijke werkdag. De rest van de dagen is er altijd iemand thuis, dus dat valt mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je aankomende week een lange dag weg moet, zou je ook kunnen afspreken dat je pas daarna de kitten meeneemt.
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:yeps1 schreef op 02 oktober 2014 @ 12:06:

[...]





Het is maar 1 dag in de week; onze gezamelijke werkdag. De rest van de dagen is er altijd iemand thuis, dus dat valt mee.Heb je iemand in de buurt die, de eerste paar weken, op die ene gezamelijke werkdag bij de kitten kan gaan kijken? Dan krijgt kitten even aandacht, hoef jij je geen zorgen te maken dat hij/zij te lang alleen is. Als kat straks wat ouder is hoeft dat natuurlijk niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Neem een volwassen kat! Zeker als je nog geen ervaring hebt, in het asiel zitten zat leuke katten waarvan je meteen ziet of ie knuffelig is of niet! Als je een binnenkat neemt, zal ie best tevreden zijn met een lekkere tuin!



Koop een goed boek over katten en lees dat van a tot z door!



ik heb een kater en een poes, beide binnenkatten. Kater is een sukkel en aanhankelijk, poes is wat feller en meer op zichzelf.



Wat het sproeien betreft, op tijd laten helpen en niks aan de hand. Als ze op latere leeftijd toch gaan sproeien, heeft dat vaak te maken met veranderingen binnen het gezin, verhuizing, baby erbij etc... of een vervelende buurkat..
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 02 oktober 2014 @ 12:12:

Neem een volwassen kat! Zeker als je nog geen ervaring hebt, in het asiel zitten zat leuke katten waarvan je meteen ziet of ie knuffelig is of niet! Als je een binnenkat neemt, zal ie best tevreden zijn met een lekkere tuin!



Koop een goed boek over katten en lees dat van a tot z door!



ik heb een kater en een poes, beide binnenkatten. Kater is een sukkel en aanhankelijk, poes is wat feller en meer op zichzelf.



Wat het sproeien betreft, op tijd laten helpen en niks aan de hand. Als ze op latere leeftijd toch gaan sproeien, heeft dat vaak te maken met veranderingen binnen het gezin, verhuizing, baby erbij etc... of een vervelende buurkat..Ben het hier helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ps, een kitten opvoeden vergt veel tijd en geduld! Hou rekening met halen in de bank, duizend keer nee dat mag niet zeggen, veel spelen etc.. Verder kost een kitten een smak geld, drie keer enten, laten helpen etc...
Als het je eerste kat is en je hebt inderdaad weinig ervaring, ga dan alsjeblieft voor een volwassen asielkat?



Alle kittens zijn schattig en leuk, maar je weet niet hoe ze opgroeien. Bovendien weet jij nog niet hoe je ze moet opvoeden! Een volwassen asielkat wordt gematcht op karaktereigenschappen en jouw verwachtingen.



Een kitten zal met je willen knuffelen, maar bij een volwassen kat weet je direct of hij dat ná babytijd ook nog wil. Een kitten hoeft niet naar buiten, maar met een volwassen kat weet je direct of je een kat hebt die fulltime buiten wil zijn of ook graag binnen zit. Alle kittens zijn schattig, maar dat is na een tijdje ook voorbij. Heb je dan nog steeds een leuke kat? Bij een volwassen kat wéét je wat je in huis haalt.



Mijn eerste kat was een asielkat van 3 jaar. Het is echt zo'n dikke lieverd. We hadden echt niet meer van elkaar gehouden als hij een kitten was.
Als je weinig opvoedervaring hebt en je wilt persé een kitten, kun je er inderdaad beter twee nemen. Die zullen elkaar nog van alles leren (zoals niet doorbijten tijdens het spelen, etc..). Als je er 1 neemt zul jij die taak op je moeten nemen. En het is best lastig.



Zo'n kitten is een baby. Écht een baby. Van 's nachts piepen als hij wakker en alleen is, tot meerdere malen per dag voeren en constant moeten opletten.



Wij hebben er net een kitten bij (mijn volwassen asielkat had vroeger een hekel aan andere volwassen katten, dus een kitten was veiliger voor hem. Anders was het weer een volwassen kat geworden). Onze kater neemt nu al een deel van de aandacht op zich. Maar nog steeds ben ik heel veel bezig met de kleine.





Hier heb je een link van een goed kattenforum. Ze geven hier fijne adviezen en hebben erg veel ervaring. Ze zijn zo ongeveer het tegenovergestelde van het Viva forum en zijn heul lief betreffende st/d-omme vragen .



Het kattenforum



Je vindt hier ook lijsten met benodigdheden en *wat moet je weten over aanschaf van een kitten* informatie.
Neem er twee! Veel leuker voor het kitten en ook voor jou. Met als bonus, veel minder kans op dat je huist verwoest wordt want ze spelen samen ipv met de meubels ;)



Let erop dat kittens pas met 12 weken oud genoeg zijn om bij hun moeder weg te kunnen. En laat ze sowieso helpen (poes of kater), dat kan al vanaf 14 weken.



Poezen zijn vaak net wat feller/speelser, katers wat luier/suffer. Knuffeligheid vind ik geen verschil in.



Verder een kat absoluut niet in een bench opsluiten. Überhaupt niet maar zeker niet 8 uur lang. Dat is gewoon dierenmishandeling.
Ik heb de studeerkamer volledig kittenproof gemaakt. Daar gaat hij in als wij weg gaan. Alhoewel ik nu een maand vrij ben en er max 2 a 3 uurtjes iemand weg is.
Alle reacties Link kopieren
quote:yeps1 schreef op 02 oktober 2014 @ 11:46:

[...]





Dat ben ik nu aan t doen toch...kennis verzamelen :-)
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 02 oktober 2014 @ 12:33:

Als je weinig opvoedervaring hebt en je wilt persé een kitten, kun je er inderdaad beter twee nemen. Die zullen elkaar nog van alles leren (zoals niet doorbijten tijdens het spelen, etc..). Als je er 1 neemt zul jij die taak op je moeten nemen. En het is best lastig.



Zo'n kitten is een baby. Écht een baby. Van 's nachts piepen als hij wakker en alleen is, tot meerdere malen per dag voeren en constant moeten opletten.



Wij hebben er net een kitten bij (mijn volwassen asielkat had vroeger een hekel aan andere volwassen katten, dus een kitten was veiliger voor hem. Anders was het weer een volwassen kat geworden). Onze kater neemt nu al een deel van de aandacht op zich. Maar nog steeds ben ik heel veel bezig met de kleine.





Hier heb je een link van een goed kattenforum. Ze geven hier fijne adviezen en hebben erg veel ervaring. Ze zijn zo ongeveer het tegenovergestelde van het Viva forum en zijn heul lief betreffende st/d-omme vragen .



Het kattenforum



Je vindt hier ook lijsten met benodigdheden en *wat moet je weten over aanschaf van een kitten* informatie. Thanks! Ik ga snel op t forum kijken
quote:yeps1 schreef op 02 oktober 2014 @ 12:57:

[...]





Thanks! Ik ga snel op t forum kijkenIk zie je daar .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven