Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Alle reacties Link kopieren
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik verveel me.

Veel plezier samen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha!

Dank je wel!



Ik heb inmiddels aardbeien gezaaid.

Ook wil ik stamslabonen gaan zaaien en watermeloenen, 1 of 2 komkommerplanten en dan natuurlijk de moestuinpotjes van de AH
Mag ik ook meeschrijven? Ik ben dit weekend begonnen met zaaien. Aangezien ik in Zweden woon, zal alles nog heel lang binnen moeten blijven staan, maar kon het toch niet laten om al te beginnen. Als alles goed gaat heb ik deze lente een volkstuintje en anders zal ik gewoon een gezellig groen balkon hebben.



Op zondag gezaaid:

- Tomaat

- Chilli

- Paprika

- Radijsjes

- Butternut squash

- Aardbei



Tomaat, butternut squash en radijs zijn al ontkiemd. Yaaay!
Wat leuk dat hier een topic over is! Ik ga dit jaar er ook weer mee aan de slag. Ik heb het al een paar jaar geprobeerd met wisselend succes. We hebben nogal last van slakken. Slakkenkorrels helpen niet, dit jaar andere maatregelen treffen.



Hebben jullie ook al de kriebels? Met het mooie weer van vorig weekend kan ik niet wachten. Vorig weekend bij de Lidl heb ik flink wat zakjes met zaden ingeslagen. Ik ga dit jaar proberen te kweken:



aardbeien (afgelopen nazomer nieuwe planten gezet)

kropsla (die zet ik ook als afleidingsmanoeuvre voor de slakken)

ijsbergsla

rucola

broccoli

courgette

witte kool

rode bieten

lente-ui

radijs

en wat ik bij de AH nog krijg

diverse kruiden, sommige staan er al van vorige jaren



Basilicum en courgette heb ik al gezaaid in bakjes in de keuken.



Ik las ooit de tip om rucola in het voorjaar/zomer elke 2-3 weken opnieuw een rijtje te zaaien, dan heb je de hele zomer door rucola. Je moet dan wel voldoende ruimte hebben. Misschien is dat wat veel, maar elke maand wil ik proberen. Rucola kun je van het voorjaar tot het najaar zaaien, vanaf 10 graden.
Ik heb een moestuintje van appie en ben benieuwd wat het wordt. Ik weet natuurlijk wel wat ik gezaaid heb, dat zijn cherrytomaatjes en aubergines en morgen ga ik weer boodschappen doen en krijg er dan weer twee bij. Spannend hoor, nieuw leven in huis.
Alle reacties Link kopieren
Slakken zijn gek op sla. Als afleidingsmanoeuvre niet voldoende. Gebruik je wel die blauwe slakkenkorrels? Deze is bij mij zeer effectief.



Sla saai ik inderdaad zo'n elke 4 weken. Meestal gewoon even snel in een potje in de vensterbank. Rucola zaai ik elke maand in de tuin. Heeft niet zoveel ruimte nodig.



Mijn tuin staat vooral vol met rode bietjes, wortels, diverse soorten kool, tomaat, paprika, aardbei en komkommer. Voor prei, ui, e.d.. is mijn grond niet zo geschikt.



Op dit moment heb ik paprika en tomaat in de vensterbank staan. Daar komen nog de rode bietjes bij. Ook heb ik diverse potjes van de AH. Ik wacht nog even met zaaien, aangezien de meeste plantjes niet van nachtvorst houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat jullie onder een kleine moestuin verstaan, maar wij hebben er ook 1

Vriend wil binnenkort beginnen met zaaien in de kas.

Verder hebben wij straks in de tuin staan:

aardbeien

boontjes

peultjes

sla

rucola

veldsla

komkommers

rode peper

paprika

tomaten

prei

En verschillende kruiden: bieslook, peterselie, rozemarijn, tijm, basilicum

maggiplant



ui, aardappels en wortels lukt helaas niet zo goed hier.



Wat een leuke actie van de appie, misschien daar ook maar een keer heen.





- Butternut squash nog nooit van gehoord. Zo maar eens googlen
Gelukkig een nieuw topic!



Ik kon ook niet wachten en heb al tomaat, paprika en courgette gezaaid. De courgette ga ik van daag in een iets groter potje overplaatsen, de tomaat is heel zielig (lang en dun; te vroeg gezaaid?) en de paprika begint te ontkiemen..



Verder heb ik nu 31 potjes en a.s. dinsdag komen er weer 12 bij.. Doen nogal veel boodschappen bij Appie. De kinderen vinden het erg leuk. (ik wat minder; de tuintjes zijn al 2 keer gevallen; ruzie en kamer onder de aarde..)
Twilight, ik heb mijn plantjes eerst binnen in een klein kweekkasje, daarna in iets grotere potjes binnen en dan in grote emmers in de tuin.



De tuin moet nog onder handen genomen worden, maar eerst een aantal dingen in huis (keuken, kinderkamers, nieuw laminaat woonkamer)
Leuk! Tot nu toe heb ik altijd balkontuintjes gehad, nu sinds de vorig najaar een huis met tuin!



Hier al bieslook, munt, basilicum, peterselie, oregano, die kun kopjes boven de grond uit steken. Dille heb ik 2 weken geleden gezaaid en is nu al een enorme bos. Dat spul groeit hárd!



Verder 5 tomatenplantjes die ontkiemd zijn, en komkommer, aubergine, radijs, en wortel zitten in de grond.



Op t moment staat alles nog in de vensterbank, maar zodra de nachtvorst wijkt verhuist de boel naar buiten!



Op het balkon was bladluis de grootste uitdaging, hier vrees is voor slakken, met name die hele grote dikke naaktslakken. Die de vogels ook niet lusten... Iemand ervaring met het ingraven van blikjes bier om ze te weren? Of andere tips behalve korrels?



Oh en we hebben 2 fruitboomjes geplant afgelopen najaar waar ik erg benieuwd naar ben! Ze zitten vol in de knop.. afwachten maar!
Ik heb vorig jaar mijn plantjes al in februari gezaaid (pepers, komkommer, paprika, tomaat, courgette) maar daardoor werden het iele plantjes voor het warm genoeg was om ze uit te planten in de tuin. Op advies van Mme Zsazsa (die heeft de tofste moestuin van de wereld) zaai ik dus pas over een week of 2, zodat de plantjes het beter redden. Ik doe wel boodschappen bij de ap, maar maar weinig want we zijn met 2 en ik ga vaak naar de markt, dus ik heb alleen nog maar tomaatjes en sla. Zaad uit voorraad: rucola, andijvie, botersla, stamslaboontjes. Zaad gekocht: courgette, tomaat, paprika. Eens zien wat het wordt dit jaar :)! Vorig jaar heb ik ruim 80 tomaten van 1 plant gehaald, dus ik hoop op grote successen.
Alle reacties Link kopieren
Ik tover ieder jaar mijn balkon om tot moesbalkon.

Met wisselende resultaten helaas. Vorig jaar had ik 8 appels aan mijn appelboompje maar na een storm nog maar 1. Die heeft het wel de hele zomer volgehouden.

Tomaat doet het altijd wel goed en de kruiden ook maar aardbeien zijn meestal een flinke teleurstelling.

Buiten de vruchten die er al aanzitten komt er weinig tot geen nieuwe vrucht en als er al wat komt is het te klein om lekker te zijn.

Hetzelfde met mijn framboos helaas.

Zou dat aan de hoogte kunnen liggen?

Ik woon 7 hoog en buiten muggen hebben we weinig vliegende insecten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij voorstellen dat vocht en voedingsstoffen een belangrijk attentie punt zijn op een balkon. Het kan ook zijn dat de gewassen te beschut en/of te zonnig staan en het daarom niet goed doen.



Aardbeienplanten produceren in hun 3e levensjaar de meeste aardbeien, daarna dien je ze te vervangen. Je kunt ze gewoon stekken. Ik plant elk jaar nieuwe stekken tussen de oudere planten.



Ik zaai altijd voor binnen in huis. Ik zet de bakjes niet boven de verwarming bijvoorbeeld, om zo te voorkomen dat ze te hard groeien en daardoor te iel worden. Meestal begin ik half februari en kunnen ze half april de kas in. Half mei gaan ze buiten, of eerder afhankelijk van de weersvoorspellingen.
quote:granny71 schreef op 26 februari 2015 @ 12:25:

Ik tover ieder jaar mijn balkon om tot moesbalkon.

Met wisselende resultaten helaas. Vorig jaar had ik 8 appels aan mijn appelboompje maar na een storm nog maar 1. Die heeft het wel de hele zomer volgehouden.

Tomaat doet het altijd wel goed en de kruiden ook maar aardbeien zijn meestal een flinke teleurstelling.

Buiten de vruchten die er al aanzitten komt er weinig tot geen nieuwe vrucht en als er al wat komt is het te klein om lekker te zijn.

Hetzelfde met mijn framboos helaas.

Zou dat aan de hoogte kunnen liggen?

Ik woon 7 hoog en buiten muggen hebben we weinig vliegende insecten helaas.Je kan met een penseeltje zelf de bloesem bevruchten door met het penseeltje iedere bloem af te gaan, dan wordt de oogst hoogstwaarschijnlijk veel groter.
@Dahlia, ik heb vorige keer de blauwe slakkenkorrels gebruikt, maar helaas. Ik heb er nog over, dus ik ga ze wel weer gebruiken.

@Twilight, onze moestuin is ook niet zo klein en een kas staat hoog op mijn verlanglijst. Wie weet dit jaar



Ik wacht ook nog even met zaaien tot over een paar weken omdat het nog vroeg is, maar een paar dingen kunnen vroeger dus daar heb ik me alvast op uitgeleefd.



Bij mij komen er ook elk jaar weinig frambozen aan, al neemt het wel steeds iets toe. Hetzelfde geldt voor de bramen. Fruitbomen zijn wisselend, de een beter dan de ander.
Hier met de kinderen ook begonnen met de moestuintjes van de AH. Wat er uit gaat komen is nog een verrassing, want dochter heeft alle bordjes door elkaar gehaald. .
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, zijn het wel slakken? Geen andere insecten (koolvlieg, rupsen )of vogels bijvoorbeeld?



Een kas is ideaal. Ik heb er sinds een paar jaar ook een en gebruik deze vooral voor paprika's, tomaten e.d.. In het voorjaar ook om vast voor te zaaien, zoals sla en bietjes.
Alle reacties Link kopieren
Zouden weinig frambozen en aardbeien kunnen komen door (te) weinig mest of licht? Of een te kleine pot?

Ik had vorig jaar bij ons op de kinderboerderij een zelf gekweekte frambozenstruik gekocht, ik heb er veel frambozen aan gehad. Hij staat wel in de volle grond en ook veel (zon)licht in de zomer. Ook redelijk veel aardbeien gehad (ook aan de plantjes die ik begin vorig jaar had gezaaid) maar hier vonden de vogels ze ook heel lekker :( Dit jaar maar een net er over doen.
Bietjes, die heb ik ook nog! Ik moet alleen nog even bedenken wat ik waar neerzet, want ik heb twee moestuinbakken (60x120) met een rek erachter, maar bietjes nemen veel ruimte in en doen het niet altijd even goed. Eens kijken.. Voor de mensen die in Groningen wonen trouwens nog een tip: de gemeente geeft gratis compost weg, gemaakt van het GFT-afval van stadjers. De datum is nog niet bekend, maar meestal is het eind maart/begin april. http://gemeente.groningen.nl/schone-sta ... mpostactie
Alle reacties Link kopieren
Geweldig, die moestuintjes van de AH. Wij hadden voorheen alleen frambozen en aardbeien in de tuin en waren niet heel erg actief met zaaien. Dit jaar komt daar prei, broccoli, lente-ui, aubergine, wortel, basilicum, spinazie, andijvie en radijs bij. Wij doen eigenlijk al onze boodschappen bij de AH dus het gaat hard met de tuintjes. Broccoli en radijs zijn gezaaid op 20/2 en allebei al uitgekomen, de rest doet nog niks. Ik vind het zo leuk dat ik heb besloten me wat meer te verdiepen in het (onder)houden van een moestuin en fanatieker ga zaaien

Alle reacties Link kopieren
Frambozen of bramen zou ik ook nog wel graag willen hebben.



Ojaa we hebben elk jaar ook te veel kroppen andijvie haha
Alle reacties Link kopieren
Haha!

Ik had vorig jaar 4 snackkomkommerplanten en 2 'gewone' komkommerplanten. Dat was ook teveel. Op een gegeven moment zaten we elke dag komkommers te eten. Dat is wel lekker maar op een gegeven moment komt dat ook wel je neus uit.

Nu denk ik maar 1 of 2 planten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een keer 4 komkommerplanten gehad, terwijl ik niet eens komkommer lust haha

Nu zet vriendlief er meestal maar 2 neer.

Het leek me nooit zo leuk een moestuin, maar stiekem vind ik het toch ook wel heel leuk!



Ohja we hebben ook nog een grote rabarberplant, blehg!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven