Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Mijn kamille is zichtbaar! Het zijn kleine puntjes, maar het leeft!

De sla leeft ook nog steeds, maar ik heb nu wel een aantal kleine (onschuldige) vliegjes op het raam.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat jammer Granny

Wat leuk Pumps dat het goed gaat met je plantjes. Ik heb vorig jaar vleesetende planten gezaaid. Het zijn al behoorlijke plantjes geworden die lekker van die vliegjes en al het ongedierte smullen.



Over tomaten zaaien kan ik niks zinnigs zeggen. Ik heb ze dit jaar voor het eerst gezaaid. Het zijn al aardige planten die het goed doen, alleen nog geen bloemknop te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:winters schreef op 21 mei 2015 @ 12:26:

Ach wat jammer Granny



Inderdaad jammer maar het is niet anders.

Ga gewoon lekker shoppen met dochter als het vakantiegeld binnen is.

Heb nog wel een appelboom, framboos en wat kruiden dus helemaal kaal is mijn balkonnetje niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 21 mei 2015 @ 12:59:

[...]



..Ga gewoon lekker shoppen met dochter als het vakantiegeld binnen is...Dat is ook heel leuk! :-)
Tuinieren in Zweden is toch niet zo gemakkelijk.



In maart hebben we allerlei groenten gezaaid en geplant in tuinbakken onder glas, en alles dat daar in zit doet het prima. Zelfs de linzen hebben het overleefd, terwijl het toen nog meerdere nachten gevroren heeft. Op sommige stukjes is er heel veel aan het groeien, maar weet ik eigenlijk nog altijd niet welke plantjes onkruid zijn en welke niet. Zolang het nog klein is laat ik het staan.



Vanaf april/mei zijn we begonnen met voorzichtig wat dingetjes in volle grond te zaaien en te planten. De meeste plantjes hebben het onmiddellijk begeven en de zaadjes willen maar niet ontkiemen. Ik denk dat het probleem ligt bij de combinatie van wind en koude. Ons tuintje ligt in een open vlakte, waardoor de wind de grond uitdroogt (ook al is het stevige kleigrond) en waardoor het heel onderhevig is aan temperatuurschommelingen (vandaag bvb is het overdag 25°C en ´s nachts +3°C).



Heeft iemand ervaring met vezel doeken? Ik weet niet goed wat de Nederlandse naam is, maar het is een witte doek die je op de grond legt en die de planten beschermt. Verschillende mensen op ons volkstuintje-terrein hebben zo´n doeken liggen en misschien is dat wel de enige manier om iets te laten overleven.
,
Alle reacties Link kopieren
Ik had tuinbonen gezaaid vorige week en die zijn uitgekomen en groeiende. Wat snel!



Ik wil ook nog de spinazie aardbei, dan heb je dubbel plezier van 1 plant!



Tot nu toe goede ervaring met wortel, radijs, cherrytomaatjes, aubergine, paprika, spinazie en andijvie.

Allemaal van de AH.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Jammer Lilapie!

.toch maar binnen houden dan?



Ik ga ook eens naar de Action.
Mot met to
@pumps: vliesdoek, dat zal het zijn wat ik zoek! In het Zweeds noemt het fiberduk



@jenette: heb veel binnen staan. Maar zou toch liefst ook iets in de volkstuin hebben. Alles in de koude kas doet het prima, maar te duur om de hele tuin vol te zetten met die dingen.



Dit weekend eens kijken voor een vliesdoek en voor een kleine serre.
Alle reacties Link kopieren
Die doeken werkt goed, wat je ook vaak ziet zijn tunnels. Eenvoudig te maken van PVC buizen en stevig plastic. Als je googled begrijp je wat ik bedoel.



Ikzelf dek voor de koude nachten de plantjes af met jute zakken.
@ streepjessokken: ja dat zou met veel dingen nog wel moeten lukken. Met de bosaardbeitjes ben je echt te laat, dat zijn langzame groeiers, maar bijvoorbeeld sla, rucaola, dille en perterselie zouden nog prima moeten lukken. Mijn ervaring is dat het papieren 'oplosvelletje' niet goed oplost, en daardoor het ontkiemen belemmerd. Met een beetje gepruts kan je de velletjes van elkaar trekken, en dan vallen de zaadjes eruit (doe dit dus boven een wit vel papier oid!). Je kan het zaad dan ook beter spreiden in kleine potjes.



@ jenette: Bedankt voor de link over het dieven! Ik zat al te dubben.... Mn tomaten zijn enorm uit de kluiten gegroeid in het weekje dat ik op vakantie was (mn zusje was komen house-sitten en heeft fantastisch voor mn platen gezorgd), ik dacht dat de (grote!) potten waar ze nu in staan wel voldoende zouden zijn, maar ik kwam gister thuis en toen waren ze omgevallen onder hun eigen gewicht (ja, ze stonden nog binnen, het is nog zo koud 's nachts!). Ze beginnen met hun zijtakken (waarvan deels dieven) elkaar het licht te benemen dus ze moeten nu écht naar buiten. Ruimte!

Gister begonnen met tegels lichten in de achtertuin, en die dan rechtop plaatsen bij wijze van rand. Straks naar het tuincentrum om liters grond te halen (vakantiegeld is binnen). Ze gaan de volle grond in, en dan ga ik de boel netjes opbinden, dieven, alles. Voor een kas toch geen tijd gevonden dit jaar, misschien volgens jaar...



@ granny: wat balen dat het mislukt is! Maar lekker plantjes shoppen is ook niet vervelend...



Verder groeit alles flink. We hadden een kamille plantje gekocht, die is nu zeker een meter hoog. De zelf gezaaide peterselie weet niet van ophouden, en ook de salie is flink gegroeid. Alleen de bieslook krijg ik niet helemaal blij... Ik geloof dat die nogal last heeft van de wind? Ben geneigd em te verplaatsen naar een rustiger/schaduwrijker plekje. Mn zusje heeft de eerste courgette geoogst en opgegeten in onze afwezigheid ;) En mn boontjes zijn opgevreten door slakken... Ach ja, ik was er toch te vroeg mee. Ga gewoon weer een nieuwe poging wagen (ruimte zat, nu ik toch tegels aan het lichten ben...).



De pruim heeft zoveel vruchten gemaakt dat ik gister zeker 2/3 heb uitgedund. Het boompje staat er net een half jaar, en ik denk dat ie zou knakken onder het gewicht. En de moerbei bloeit! Op zijn eigen, vreemde manier. Niet echt bloemetjes, meer een soort tentakeltjes (google: mulberry flower cluster)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al een courgette kunnen oogsten, leuk!!



Verbaas me ook over hoe snel een plant ineens groeit. Jammer genoeg is het nu niet heel erg warm buiten, zodat sommige planten moeite hebben met groeien.

Bij mij wil de lente ui niet groeien, en inderdaad de bieslook ook niet.



Gaaf dat je pruim en kruiden het zo goed doen, dat wordt flink pruimenjam maken!



Ik heb net via de moestuinwebshop lavendelplantjes, spinazie aardbeizaden en een druivenplant besteld.

Kom om in de groenten maar had geen fruit staan. Meteen biologische mest besteld in kleine zakjes, 200 gram per zakje. Dit zou goed zijn voor alle groente en fruitplanten.
Mot met to
Ook de nieuw ingezaaide bieslook - of wat het ook is - begint sprietjes te krijgen. Hier vliegen alleen heel veel zaadjes door de lucht.

Er zijn de afgelopen week 3 nieuwe bakken met kruiden - munt, salie, koreander, dille ingezaaid.

Rozemarijn niet, want daarvoor is het te koud. Moet minimaal 3 tot 4 dagen warmer dan 24 graden zijn om uit te komen. (Is te weinig zon.)



Dit is mijn geheugensteun, want ik raak alle notities kwijt. (Het terug gevonden groentezaad kan nog - of zelfs tot augustus de hele zomer in de grond gestopt. In potjes is het anders en tot juni.
Ik vind lavendel altijd zo heerlijk ruiken als je er langs loopt. Doet me denken aan vakanties in Frankrijk! En wij hebben vanochtend ook een druif geplant! Vriend wilde een bebladerd tunneltje tussen huis en schuurtje, gaat nog wel een paar jaar duren voordat dat zover is.



Tja pruimenjam... dat komt er alleen als de vogels de boom niet leegeten! Netten vinden we niet zo gezellig staan. Hopen dat de buurkatten de vogels op afstand houden.



De tweede courgette is inmiddels geoogst. Die doet het zo goed! Door dat succes helemaal gemotiveerd om ook nog rode bietjes, andijvie en rucola te planten. Nu staat mn tuin echt helemaal vol de tomaten en aubergine hebben hun verplaatsing naar buiten ook overleefd lijkt het.



Qua kruidentuin heb ik niets meer te wensen over: dille, lavas, peterselie, kamille, bieslook, salie, oregano, citroentijm, gewone tijm, dragon, citroen verbena, kruizemunt, chocolademunt, Marokkaanse munt, citroenmelisse, rozemarijn, en lavendel.



Basilicum probeer ik ieder jaar, maar lukt eigenlijk nooit.



Ik heb de hangende bieslook in de volle grond geplaatst en helemaal afgeknipt. Dat zag ik in het tuincentrum.. misschien dat ie nu weer met frisse moed begint?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik jullie voorstellen aan meneer Megaradijs!







Whahaha, ik hoef voorlopig geen mest te geven, geloof ik. Ter vergelijking een gewone radijs:







En saampjes:







De megaradijs heeft een doorsnee van 4 cm en een omtrek van 13 cm en de gewone een doorsnee van 2,5 cm en een omtrek van 8 cm. Lang leve de wietkwekersgrond, hahaha. Ik heb net een klein hapje genomen en ik ben nog niet high, haha.



Nu zit ik wel met een dillema, kan ik de sla en radijs wel aan de buren aanbieden? Ik heb nu zoveel sla en radijs dat ik het beter kan uitdelen voordat het verpietert. De meeste buren weten wat voor grond het is. Moet ik het dan nog uitleggen, dat het wel veilig is om te eten? THC kan niet in de grond gaan zitten en in de groente komen, volgens mij.



Misschien moet ik het gewoon aanbieden en kijken wat ze zeggen? Of moet ik erbij vermelden dat er ooit wietplantjes op gekweekt zijn? Wat vinden jullie? Die radijs is gewoon zo groot omdat er blijkbaar langwerkende, goeie mest inzit. Waarschijnlijk wel kunstmest, al weet ik dat niet zeker. Maar mest kan verder geen kwaad, lijkt mij.



We hebben het een aantal buren verteld dat we de grond hebben gepikt omdat die anders toch weggegooid moest worden. En ik denk dat die het de andere buren wel verteld hebben. Het is toch een sappig verhaal, haha. Ze weten ook dat we aangehouden zijn, onterecht, en ze hadden heel lief onze katten eten gegeven toen we niet terugkwamen die avond. En dat wij er niet verantwoordelijk voor waren. De bakken zijn gemaakt van hout en andere delen van de verlaten kwekerij. Maar ik denk niet dat de groente schadelijke stoffen bevatten, dat lijkt me iig stug. Een wietplant is uiteindelijk ook gewoon een plant en die geef je geen gif. Maar goed, misschien denken jullie er anders over. Ze smaken wel heel goed, die hele grote zijn wat zachter van smaak namelijk.



En ik kom om in de pluksla, die erg op botersla lijkt, ook erg lekker. Nu nog wachten op de peulen, bonen en wortels en die groeien ook goed.



De klokwinde, wel interessant, groeit niet bij mijn slabonen. Wel bij mijn peulen. Misschien maken de slabonen een sterker wortelsysteem, zodat de winde er niet doorheen kan? Hij is wel flink afgenomen in groei, ik trek er nu veel minder stengels uit. Alleen op legere plekken maakt hij stengels.



Of zou hij bezwijken onder teveel mest? Ik geef nog organische mest nu wekelijks. Mijn theorie is, meestal houdt een kruid als de klokwinde van arme grond. Dus misschien als ik veel mest geef, dat hij minder hard zal groeien. Maar noodzakelijk voor de groente is mesten duidelijk niet meer en overbemesten kan ook slecht uitpakken. En ik weet niet precies waarom hij nu minder hard groeit, misschien heeft het niks met de mest te maken. Al ben ik er blij mee.



Twee dillema's dus eigenlijk, nog mest blijven geven, en de buren mijn oogst met uitleg aanbieden of niet. Ik ben benieuwd naar jullie mening.



Leuk, zus dat alles het goed doet. Mijn courgetteplantjes moeten nog wat groter groeien en ze zijn niet zo sterk. Heb jij veel zon? Courgettes zijn dol op veel zon, ik denk dat ik ze te donker heb staan.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Vraag het aan R. Ad die weet misschien wel welk "ijs" er gebroken moet worden.

Ik zit met hetzelfde dilemma met de potgrond die ik heb gebruikt. Ik weet niet zeker of die wel geschikt is voor groenten. Heb ik in de supermarkt gehaald. Maar met de kleine hoeveelheden van kruiden die ik gebruik.

Mijn bakje sla uit de supermarkt heb ik buiten gezet. Er zaten heel veel kleine beestjes achter het raam. Die wilden schijnbaar ook naar buiten. Maar .... de sla was lekker en die heb ik kort in de magnetron gehad voordat ik hem gegeten heb.



Maar die radijs rijs rijs.... ga naar een buurman die wiet gebruikt. Misschien kunnen ze er een spacecake gelijkende radijssalade van maken. Zo eentje waarmee je kan opstijgen. Wie dat eet... Nou, die kan ook de radijs aan.



En kijk eens...... Smulweb heeft het recept voor de cake. http://www.smulweb.nl/recepten/1112004/Spacecake Ik denk dat wikipedia er ook een heeft staan.



Radijs ZONDER space heb ik wel gevonden.

http://www.libelle.nl/leu ... radijs-uit-eigen-moestuin

http://www.ah.nl/allerhan ... 46696/tzatziki-van-radijs

Radijs is ook lekker in hummus http://www.ah.nl/allerhan ... s-met-hummus-en-sesamzaad

Je kan ook een tuinfeestje geven of aan iemand die dat gaat geven.



Het laatste recept - hummus als dip voor radijs - vind ik zelf lekker. Is eenvoudig te maken en heftig. Zwaar en voedzaam. Olijven zijn er ook lekker bij.

Ongeveer zo maak ik het ook. Maar ik gebruik olie van sesamzaad i.p.v. het te roosteren. De humus maak ik van kikkererwten die ik met een staafmixer pureer. Tahina laat ik weg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hummus (Kort: Geen kant en klaar uit bakje, maar een verzonnen variant die ook lekker is.)



Ik lees dus ook graag wat de invloed is van gebruikte mest op eetbaar.



EDIT: Ik heb hier een gigantische hoeveelheid opgeruimd.... en ik heb zoveel ruimte dat ik straks meer tijd voor het moestuinieren ga krijgen. Niet zoveel tijd om een rechtstreeks verhaal te typen.

Radijs is heerlijk met dip bij een tuinfeest. Hummus is een lekkere dip.

"Inmaken" kan ook met radijs: http://www.weckenonline.e ... jes_inmaken_in_azijn.html Is één mogelijkheid. Kan je het ook als cadeau geven misschien.



EDIT 26 05: Er zijn steeds meer sprietjes te zien. Het kijkt dus toch te gaan gebeuren. De kruiden komen uit, maar ik weet niet meer van alle bakken wat ik er in heb gegooid.

De sla met kluit uit de supermarkt leeft nog steeds. De beestjes.... ook, maar dat zijn onschuldige wezentjes die er niet van eten.
Alle reacties Link kopieren
Super dat je al zoveel kunt oogsten zus.



En die mega radijs

Je kunt trouwens de zaailing weer opnieuw planten las ik. Dan groeien er weer radijzen.



Bij mij duurt het lang voordat de paprika en aubergine groter worden. Het is niet erg warm natuurlijk, maar ze staan binnen.



Hebben jullie gelezem dat de HAK bonenzaden heeft uitgedeeld? Ze vonden dat een gemis van de AH actie en nu hebben zij dus moestuintje met bonen!



Mijn bonenplantjes doen het goed, het gaat haast vanzelf omdat ze weinig water nodig hebben.
Mot met to
Kan HAK er ook zaden voor bonenkruid toevoegen? Ik kan ze nergens vinden. Ook niet om op te eten.

Gaat winderigheid tegen en smaakt er uitstekend bij qua kruid. Ik zou het graag willen proberen, maar ik weet niet waar het te koop is.



EDIT: Ach, en nadat ik dit heb getypt. Krijg ik wel informatie: https://www.dezaden.nl/zaden/kruidenzaden/bonenkruid/ Maar in mijn directe nabijheid op de manier waarop ik het wel wil kopen....



EDIT : Even een vrije aanvulling op vliesdoek. OP die site met bonenkruid (ken het verder niet, maar gevonden via google) staan ook tunnels van kweekgaas Uitverkocht, maar om verder te zoeken is het misschien wel bruikbaar.



Deze "klokvorm" is ook bruikbaar om iets te laten groeien. Een soort van één-plant kassen. Als je glazen voorwerpen hebt dan kan je die ook met wat toevoegingen aanpassen. Afwerking is alleen niet altijd geschikt om buiten te gebruiken. Een OUDE lampenkap of zo en dan ander materiaal er om spannen. Jerrycan van wijn of melk (5 liter) kan zo ook een 2e leven krijgen voordat het wordt weg gegooid. Je kan wel testen of het werkt.

Met een beetje handigheid kan meer dan je denkt.

Ik doe dat laatste meestal voordat ik iets koop. Om te voorkomen dat toch niet past of wat dan ook. Er is ook een speciale techniek om een glazen fles door te zagen. Kan het niet meer terug vinden. (De eerste keer zag het er leuk uit, maar recent vond ik het lelijk. Maar handig is een fles zonder onderkant wel.

EDIT 3: ik vraag me nu af of een glazen gesloten bovenkant of bruikbaar is vergelijkbaar met een glasplaat uit een kasje. Lijstjes met plexiglas..... Verzin maar wat. Een collage van lege fotolijstjes als tuinkastje. Zou dat al bestaan?
Alle reacties Link kopieren
Geinig, die klok.



Het is niet echt het goede weer voor onze groenten en fruit..voordeel is dat je geen water hoeft te geven c want het regent zo hard dat de grond heel nat wordt.

Ook jammer dat tuinieren er nu niet inzit.

Ik durf de tomaat en paprika niet buiten te zetten.



Hoe gaat het met jullie moestuin? Mijn wortels zijn gelukt! Andijvie wil niet groeien, blijft mini.

Ik had nog AH zaden dus ik ga voor de herkansing.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Tip voor bonen die je binnenhoudt; je moet deze dagelijks even aantikken!

Er vindt geen verstuiving plaats binnen, dus moet handmatig.



Terwijl ik typ zie ik ineens dat er een mini aubergine groeit😀
Mot met to
Ik gebruik wel eens halve petflessen (bovenkant) als klok om de hele jonge plantjes te beschermen en als minikasje. Overdag is de dop eraf (ze moeten ook kunnen ademen), en 's avonds gaat de dop erop zodat de slakken er niet bij kunnen. Werkt goed!



Wat ook goed werkt is je bieslook een buzzcut geven. Groeit gewoon verder als kool, en nu met gezonde, stevige, groene sprieten.



Wat betreft de tomaten buiten zetten: ik zou het gewoon doen Jenette. Die van mij doen het (goed opgebonden) helemaal prima (staan nu een weekje buiten geloof ik?). Oké, ze groeien niet zo keihard als binnen, maar er zit zeker nog wel schot in, en ze bloeien ook en blijven mooi groen.



En wauw een aubergine! Wat goed zeg! Die van mij hebben prachtige bladeren, maar ik vraag me af of ik uberhaupt vruchten zal krijgen deze zomer... er zijn soorten die het buiten de kas wel willen doen. Die hebben vaak meer, maar kleinere vruchten. Geen idee wat voor soort ik heb, en ze staan wel buiten



De courgette blijft maar gaan... Inmiddels nummer 4 geoost, en geen kleine ook! Die staat inderdaad pal op het zuiden (we hebben een hoekhuis, tuin op ZO, ZW, en NW, dus altijd wel ergens zon). Andere superbevredigende plant blijkt rucola. 5 dagen buiten in de grond, en begint nu al op te komen!
Alle reacties Link kopieren
Niet de aubergine van de AH? Geen idee welke dat is maar ik denk de standaard.

Jeetje die courgettes! Ze staan erom bekend dat ze veel vruchten geven. Maar inderdaad zon op het zuiden doet een hoop.



Rucola, spinazie doet het bij mij ook super. En de dille is megagroot, is dat normaal??
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Ik vind overigens de bladeren van de aubergine ook zo mooi. En ze zijn wat harig, heel zacht.

Er gaat een wereld voor me open om te zien hoe onze groenten eigenlijk groeien.
Mot met to
Nee de aubergines van de HEMA... zou zomaar hetzelfde kunnen zijn dille kan ruim een halve meter hoog worden, dus dat kan kloppen ja!



Ik leer ook een hoop van alleen maar kijken hoe alles het doet. Mn moerbei vind ik echt heel bijzonder "bloeien". Maar ook mn in radijsjes zitten nu bloemknoppen. Ik weet dat je ze eigenlijk voor de bloei moet oogsten, maar ben zo benieuwd wat voor bloemetje er uit komt! Dus laat er toch maar een paar staan.. en mn koriander krijgt nu andere blaadjes in de toppen, ik denk dat ie binnenkort in t zaad schiet?



Kan me er echt over verwonderen.
Alle reacties Link kopieren
Een halve meter? Ok!

Ja, je leert een hoop en het is zo mooi om dagelijks de ontwikkeling te volgen.

Ik vind het geweldig om te zien en vooral te merken wat ik beter kan doen of laten.



Ik had de paprika gesnoeid, onderste bladeren afgesneden. Nu denk ik dat dat stom was, want misschien hadden daar ook paprika's aan gegroeid.



Ik heb de radijsjes geoogst zodra ik ze boven de grond zag komen.



Hoe bloeit de moerbei dan?
Mot met to

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven