Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Anijs! Wat leuk. Niet aan gedacht, komt op lijstje voor volgend jaar. Dille is een enorm makkelijke plant. Mijn bos is helaas nu in t zaad aan t schieten, maar als ik binnen ontkiem heb ik nog genoeg zaad & tijd voor een tweede oogst dit seizoen. Zo fijn dat je gewoon je tuin in kan lopen en plukken wat je nodig hebt!



Gisteren kippensoep gemaakt en helemaal vergeten mn lavas erin te doen er is over, dus vanavond nog een poging.



Verder beginnen de kersen een blos te krijgen, en de bosaardbeitjes ook! En de pruimen zijn sinds het uitdunnen flink gezwollen.



Dan tot slot wel vraag: ik merk dat mijn tomaten en aubergines die ik de volle grond heb gezet het, ondanks sochtends en savonds flink water geven, erg moeilijk hebben op dit soort dagen. Ze staan in de middagzon en de blaadjes hangenal gauw slap. Zou dat dan toch te heet zijn? Ik heb ze nog niet gemulchd. Zou dat kunnen helpen?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ze elke avomd heeel veel water, de aubergine wat minder. Daarna trekken ze direct bij, maar je moet dus echt flink water geven.



Dille gaat als een speer!



Heeft iemand van jullie al aubergines en paprika's? Bij mij zitten er bloemen aan, al een tijdje. Verder nog niks.
Mot met to
Anijs zat in het pakje met 5 theekruiden van de Action. De laatste keer dat ik er even door heen liep stonden er ook andere zaden.

Voor 1 euro of zo. Kan je gewoon in een bakje doen en water geven. Er zat ook een zakje lavendel in. Daar kwamen groene sprietjes uit, maar nu is die bak weer zwart. Niks geen groen meer te zien. De anijszaden roken wel heel sterk naar anijs.

Dit jaar te laat gezaaid? Volgend jaar komt het vanzelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu vier lavendelplantjes, via de moestuinwebshop. Nooit meer!

Levering duurde veel te lang, de plantjes waren uitgedroogd en geknakt. Waren gewoon los in de doos gezet! Er ontbrak een produkt, dus ik doe dit niet meer.

nu hopen dat ik ze gered heb.



Opeens groeien er paprika's aan de plant, zo leuk.

Bij de Action ga ik ook kijken wat ik kan scoren aan zaden.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Deze ga ik planten

http://www.tuinadvies.nl/ ... chenopodium_capitatum.htm
Mot met to
Hier in de tuin gaat het wisselend. Sommige groenten komen prima op, de rucola kan gegeten worden, de radijs al eerder. Ik weet alleen niet wat ik met de bieten moet doen. Die steken boven de grond uit maar zijn nog best klein. Iemand enig idee?

Goed om te weten dat rozemarijn pas bij 21 graden ontkiemt, dat verklaar al een hoop. Wel begrijp ik niet helemaal hoe het zit met mijn tomatenplanten. Ik had er twee gekocht en ik heb ze van de moestuintjes. Aan de gekochte planten hangen tomaten. Die heb ik zelfs al uitgedund. De anderen zijn groene stengels met blaadjes die er prima uitzien, maar dat zijn dunne stengels van nog zo'n 15 cm hoog. Gaan dat echt nog tomatenplanten worden dit jaar? Kan het me niet voorstellen. Tomatenplanten zijn bij mijn weten eenjarig. de aardbeien doen het prima, er zijn er al rood aan het worden. Morgen een net kopen want de vogels hebben ze inmiddels ook ontdekt. Mijn pompoenen beginnen nu serieus blad te krijgen net als de courgettes. Eerder vertelde ik dat we altijd zo'n last hebben van slakken. Het bier in ingegraven bakjes heeft niet geholpen, maar het lijkt dit jaar wat minder te zijn, gelukkig. Een paar planten zodanig aangevreten dat ze dood zijn, maar dat zijn enkelingen.

Jammer trouwens van de moestuinshop, leek me wel wat voor volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, dat klinkt heel goed! Geen slechte oogst dus.

Ik heb vandaag een extra zending gekregen dus ze hadden hun foutje ontdekt.

Toch raad ik het niemand aan.



Tomaten moet je dieven, dus de zijtakken waar geen bloemen aan komen haal ik er af.

Die halen de energie uit de tomaten die groeien en het wordt anders een groot oerwoud aan takken en bladeren. Bovenin groeien de tomaten, daaonder kun je dus dieven.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 09 juni 2015 @ 20:18:

Ik weet alleen niet wat ik met de bieten moet doen. Die steken boven de grond uit maar zijn nog best klein. Iemand enig idee?

Lekker laten groeien! De bieten komen idd boven de grond uit, maar de wortels zitten er gewoon onder. Ik oogst ze persoonlijk als ze nog niet heel groot zijn, dan vind ik ze lekkerder.
Bij Action hebben ze voor 2 euro van die regenpijp hangbakken. Niet echt milieuvriendelijk, denk ik.

Ik kan ze niet hangen vanwege de benedenburen.
...
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 10-06-2015 11:37
Reden: mislukte quote
% gewijzigd
Quoten gaat weer lekker....



vlinder021 schreef op 09 juni 2015 @ 20:18

Ik weet alleen niet wat ik met de bieten moet doen. Die steken boven de grond uit maar zijn nog best klein. Iemand enig idee?

--------------------------------------------

Geduld hebben helpt altijd, inderdaad, maar het zou ook kunnen dat ze te dicht op elkaar staan, of dat je bemest hebt met stikstofhoudende mest (hoge verhouding N). Stikstof doet vooral de bladvorming goed en de dat kan ten koste gaan van de knolvorming. Denk ook dat daarom je rucola het zo goed doet Voor de knolvorming is gewone compost het beste, of kaliumhoudende meststof (hoge verhouding K), en eventueel wat magnesium. Heb deze 'fout' ook gemaakt met mn radijsjes. Dat zijn echt sneue knikkertjes gebleven. Heb besloten maar niet te oogsten, en heb nu allemaal schattige roze en witte bloemetjes op hoge stelen in een bak staan.



Tomaten inderdaad dieven, anders gaan ze hun energie daarin stoppen. Ik heb ook nog geen tomaatjes hangen hoor, maar wel veel bloemetjes (dus ik blijf hoop houden). En het moet gewoon wat warmer worden, dan komt er heus een groeispurt.



Wat balen van die webshop Jenette! Ik haal het meeste bij de intratuin om de hoek, dan kan ik zelf lekker kieskeurig zijn in welke plant ik mee wil nemen. Onze heg (laurierkers) is wel bezorgd begin dit jaar, maar die mannen die het kwamen leveren gingen zó liefdeloos met die planten om. Planten zagen er na ingraven en en 1 goede storm echt behoorlijk gehavend uit. Gelukkig is alles nu wel aangeslagen, felgroen in de toppen.



Hier een nieuwe zwik dille ingezaaid (hij staat in bloei, dus dan is het gauw klaar nu). De koriander is ook doorgeschoten, maar daar ga ik gewoon een plantje van kopen denk ik...



Rozemarijn koop ik ook altijd als plant, maar heb er altijd wat moeite mee om hem in leven te houden. Net als de lavendel (ook hier een zaaiexperiment mislukt, 1 groen sprietje dat heel gauw de geest gaf). Iemand tips? Geef ik teveel water? Te weinig? moet ik bijmesten of juist niet?
Volgens mij even lezen op waar lavandel groeit. Rozemarijn is bij mij tot leven gekomen vorig jaar en heerlijk gegeurd. Was klein, nat als de salie .... heb ik die niet ook? ... Twijfel.

Anijs, Kamille, Koreander, Dille geven geur genoeg.



Sprietjes gespot die radijs of nog iets wat al 5 jaar (minstens) in zakje zat. Via post als cadeautje ontvangen van goed doel. Maar kan ook 10 jaar zijn.



Is de potgrond van de supermarkt ook voor groenten goed? Of is de mest er in niet zo geschikt voor consumptie?

Ik wil de rucola proberen te zaaien in een potje. En nog een andere groentesoort die uitlopers heeft.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Lavendel

Verzorging

Lavendelstruiken dienen 30 centimeter uit elkaar geplant te worden. Om verhoutering te voorkomen, waarbij de lavendel in een massieve struik met dikke takken verandert, dient deze wel twee maal per jaar gesnoeid te worden. Doet men dit niet, dan zal deze steeds dikkere takken krijgen waarbij de struik aan de onderkant geen bloemen meer zal bevatten. De eerste snoei vindt plaats in de tweede helft van maart. Hierbij kan de plant tot 15 cm boven de grond worden gesnoeid. Hierna groeien er snel nieuwe twijgen naar boven waar weer bloemen aan komen. De tweede keer vindt plaats na de bloei (augustus tot oktober). Deze keer moeten alleen de bloemen verwijderd worden. De plant mag dus niet kort gesnoeid worden aangezien deze de winter dan niet zal overleven.

Insecten

De bloemen worden vooral bezocht door hommels en koolwitjes. In zuid-west Frankrijk worden de bloemen ook bezocht door de kolibrievlinder. Hij kan stilstaan voor een bloem net als een echte kolibrie

Die Franse vlinder kan wel vergeten. Hoewel een paar jaar geleden de Koninginnepage in NL te zien (ik zag ze ook) was. Tijdens een hete zomer.
Basilicum buiten in een bakje. Er komen sprietjes. Hoeveel cm haalt het dit jaar? Het moet toch in bak worden over gezet.



Ja, bak met Dille is toch Dille. (Het leek op kamille... )

Kamille bleef klein, maar die staat ook in gebruikte potgrond in oud bakje. (Potgrond was op aan voorkeuren. Thee vind ik niet zo lekker.)

Alles doet het hier goed. Een blaadje anijs geproefd. Taai, maar apart smaakje.



Ik word blij van mijn op beperkte ruimte in bakjes tuintje.



Ik heb ergens een plaatje met uitleg (in een boek dus) gezien waar tomaten werden gezet in een plastic zak met potgrond. Ik die zak waren uitsparingen gemaakt voor bakken. In die bakken werden de tomaten gezet. Laat je fantasie werken - en koop het anders kant en klaar in de winkel - over hoe je dat zou kunnen doen. Ik weet het niet. Als ik het ga doen dan ga ik speuren. Nu heb ik het niet nodig.

Misschien dat iemand - en daarvoor plaats ik dit stukje - zoiets heeft gedaan? Is dan leuk om te zien.

Met de melkpakken bakken kan je zoiets ook doen. Paaltje in model kapstok en hangen maar. Wel net als een kapstok waar het niet in de weg staat.
quote:z-u-s schreef op 10 juni 2015 @ 11:37:



Rozemarijn koop ik ook altijd als plant, maar heb er altijd wat moeite mee om hem in leven te houden. Net als de lavendel (ook hier een zaaiexperiment mislukt, 1 groen sprietje dat heel gauw de geest gaf). Iemand tips? Geef ik teveel water? Te weinig? moet ik bijmesten of juist niet?



Ik heb dit jaar een rozemarijn plant gekocht en ik de tuin gezet, gaat prima. Ook zaad gezaaid en dat duurt erg lang, er komt wat op, maar niet zoveel. Met de plant weinig bijzonders gedaan. Wat is wel altijd doe als ik iets nieuws plant is zorgen dat hij de eerste week voldoende water krijgt, minimaal elke dag. Meer kan ik er niet over zeggen.

Lavendel heb ik ook al een paar jaar, in een pot, doet het niet zo fantastisch maar krijgt ook wel wat weinig aandacht. Maar volgens mij heeft lavendel inderdaad niet zoveel water nodig. Misschien leeft hij daarom nog steeds Toch ook maar eens een plant kopen en proberen of het daarmee lukt?



De bieten zijn nu van een formaat dat ze bijna geoogst kunnen worden. Ben benieuwd. En inmiddels aardbeien geplukt, al een paar keer. Eindelijk! Altijd al gek op geweest en mijn dochters ook. Afgelopen jaren zaten er in totaal een stuk of zes aan. Nu heb ik echt goed gelet op voldoende water geven en de grond heb ik dit jaar gemest.



Ik had eerder courgettes geplant, die kwamen niet uit. Dan maar nieuwe geprobeerd, deden het wel. Zie ik ineens ergens in een pot met bloemen vijf courgettes tussen de bloemen uitsteken. Ik had aarde van zaden die het niet deden hergebruikt, maar blijkbaar ben ik te ongeduldig geweest. Met tien courgetteplanten kan ik het hele dorp hier voorzien van groente komende zomer volgens mij. Maar er zijn er een paar die het toch niet gered hebben, ik denk door slakken, gelukkig hebben we er dit jaar een stuk minder last van en het bier helpt hier niet. Maar stukken minder, dus ik heb nu toch nog zeven corugetteplanten die een dusdanig formaat hebben dat ze het wel redden. En gelukkig zijn de kleine AH tomatenplanten een stuk groter geworden inmiddels. Ook goed water gegeven. Wie weet wordt het nog wat als er een paar zonnige dagen achter elkaar komen, zoals z-u-s al zei.
Lavendel moet in arme grond staan. Weinig aandacht en geen mest is dus goed. Las dat ook elders.

Mijn bieslook is eetbaar en ik vergeet die te gebruiken.



Ik kijk net WIE OVERLEEFT NEDERLAND en



WATERMUNT schijnt goed te werken tegen MUGGEN.... Even snel hier plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn de cherrytomaten nu bijna formaat gewone tomaat maar...ze worden niet rijp!

Wat duurt dat rijpen lang zeg, want de tomaten zitten er al een tijdje aan.



Lavendel mag je geen water geven, maar met die regen wordt dat lastig☺



Leuk dt je zoveel courgettes hebt, en bieten, Vlinder!



Ik heb de spinazie een boost gegeven en die doen het ineens goed.



Bij mij werkt bemesten enorm goed, ik heb van die korreltjes die ik vermeng met de potgrond. Water geven en het krijgt een opkikker.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Pumps, ik heb hetzelfde als jij. Ik vergeet ervan te eten, maar het staat zo leuk😀
Mot met to
Ik heb een blaadjes van de Anijs gegeten - geproefd. Dat moeten de zaadjes zijn.



Bonenkruid helpt tegen winderigheid. Maar DILLE ook!!!! Die doet het prima. Ik vind bijna alle kool en veel boonsoorten lekker. Maar daar krijg je veel gasvorming van. Van de Dille moet je dus wel de blaadjes hebben. Takjes of zo.

Kruidendroogrekje kan ook dit - als je het al hebt.

Ja, Lavendel hangt hier in de regen. Ik hang wel een witte vlag i.p.v. de lavendel.
Vandaag geoogst:



Aardbeien

rode bieten

de eerste paar frambozen

rucola

radijs (helaas doorgeschoten)



Helemaal trots!
Alle reacties Link kopieren
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Ik baal van het weer, want mijn groenten hebben een warmteboost nodig.

En ik heb afgelopen week eindelijk dille gebruikt!



Nu vier hele paprika's en ik zie er meer aan komen☺
Mot met to
Ach, ik geloof dat ik een probleem heb met de dille. He;e zakje met zaden in een bak gegooid. Samen met radijszaden, bieslook en het bakje met zaden voor de vogeltjes hangt er boven. Uitplanten..... Ik herken niets meer.

Maar, ik heb dille in 2 bakken staan. In de 2e staat het samen met koriander en die doet het ook goed.



Die eet ik normaal gesproken alle drie. Maar ik heb nog nooit - bewust - verse koriander gegeten. Altijd gedroogd.

Ik vind het gewoon lekker - en ik lust het gewoon bijna overal in. Omelet en bij veel verschillende soorten groente.



Dille vind ik lekker bij bonen en vis. Maar gaat ook bij meerdere groenten. Zoals koolsoorten, want het gaat winderigheid tegen.



Deze link via wikipedia onderaan gevonden. Is misschien wel interessant voor anderen.

http://www.tuinadvies.nl/artikels/kruiden_dille.htm



Ik was te lui om naar buiten te gaan. Moet wel om het bakje basilicum dicht te maken. Maar het is nat genoeg.



Groentezaden ga ik volgende week bekijken. Ik denk er over om die in een zak in een emmer te hangen. Is het snel weg opgeruimd als het grandioos gaat mislukken. Ik heb vast nog wel een plastic tas die past. Met een aantal gaatjes er in .... Nog even over denken.

Deze heb ik ook nog staan. Groen past wel op het balkon. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60239584/



Ik ben wel heel benieuwd hoe verse dille smaakt. Hoe groot moet het dan zijn?

(Ik heb trouwens weer zo'n potje met 3 soorten sla staan. Ik denk dat ik morgen de regen maar trotseer en een zak potgrond ga halen.

Maar vers is heerlijk.
Mijn hond graaft al mijn zaden uit :D dus als er nog ergens bonen opkomen dan is dat niet meer in mooie rijtjes. Helaas...



1 tomatenplant is gesneuveld bij het dieven: de top knakte, en daardoor groeide hij niet meer. Die heb ik uit de bak moeten halen. De andere plant doet het uitstekend. Ik heb 3 courgettes staan die ook fanatiek bloemen aan het produceren zijn, en mijn twee paprika's moeten nog een bak met warmte hebben voor ze echt de hoogte inschieten denk ik. Verder staat er rucola (moet even zaad bijhalen) en dat gaat ook prima. Al met al niet ontevreden, maar ik denk wel dat ik morgen op de markt nog even kijk voor een paar planten, want dat gegraaf daar word ik een beetje simpel van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zonnebloemen hebben een ziekte, het blad krult om. Nooit eerder gezien. Ik zie geen beestjes, alleen het blad krult als koolbladen ofzo. Weet iemand wat dat kan zijn?



Lavendel zaaien is heel lastig, ik heb geprobeerd in een grote bak die ik boven de cv had gezet in de vensterbank. De warmste en zonnigste plek in huis. En het kwam mooi op, zodat ik uit kon dunne. Maar toen werden de sprietjes veel te lang en dun. Toch teveel licht, denk ik.



Mijn tuin is een zootje, de sla en radijs zijn bijna op, de pluksla groeit wel terug. De peulen en bonen staan te donker, denk ik, dat schiet niet op. Ik ga een deel van de moestuin omturnen naar siertuin met vaste planten. Want nu heb ik veel kale plekken vrij vroeg in het seizoen. Ik denk wat rozen, kamperfoelie, lelies en knolgewassen zoals dahlia's en canna's. Dat is bijna allemaal verplaatsbaar, aangezien we niet weten hoe lang we hier nog kunnen wonen. En een boompje in een grote mand of pot, misschien een vijgenboom. Een kiwi is ook geweldig maar dat is een klimmer en groeit niet zo snel. Iemand in de wijk hier heeft een kiwi van meters hoog en kan elk jaar kilo's kiwi's oogsten.



Maar ja, wie weet moeten we er wel uit voor volgend voorjaar. Een ding hoop ik wel, ik wil heel graag een huis met een tuin. En dan een echte, de onze bestaat alleen uit bakken. Ik kan nu al dromen wat ik daar allemaal in zou zetten.



Ik heb mijn melkpakken ingezaaid met bijenbloemzaadmengsel, ben benieuwd of het nog opkomt!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Bij mij is de regenpijp het meest zonnige plekje, maar ik durf ze niet om te hangen.

Ik heb alle regels voor het laten ontkiemen overtreden. Maar het groeit allemaal. Met losse potten en bakjes kan je de leegtes opvullen.

Ergens een schaal gezien die hing. Op die schaal stonden meerdere kleine potjes met kruiden.



Aardappels voorkiemen in een eierdoos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven