Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Hier in Zweden begint het EINDELIJK wat warmer te worden. Dit jaar is het de koudste lente ooit, en het eerste jaar dat wij aan een tuin begonnen.



Maar we hebben tot nu toe al veel sla, radijs en paksoi kunnen oogsten. Deze week gaan we de spinazie eens onder handen nemen. Die is helaas flink de hoogte in geschoten en heeft niet zoveel blad aangemaakt. Volgende keer probeer ik ander zaad.



Sommige groenten worden aangevallen door aardvlooi, vooral het loof van de radijsjes en paksoi. Denk dat ik er voorlopig nog niets ga aan doen, een paar gaatjes in het blad storen me niet echt.



Dit weekend hebben we de laatste zaadjes in de grond gedaan. Alle zaadjes gaan nu op een dik bed van potgrond, met een vlies doek er over, anders droogt alles uit door de wind, en dat werkt prima.



Iemand ervaring met bloemkool en broccoli? Vanaf wanneer begint dat te lijken op een bloemkool / broccoli? We hebben er in maart gezaaid en die heeft nu nog steeds geen bloem.



Aardbeien hebben we hier nog niet kunnen oogsten. Het werd zelfs aanzien als een schande dat door het slechte weer in Zweden, de midzomeraardbeien dit jaar uit België kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al jullie verhalen te lezen.

Hier gaat alles wel goed. Alleen het aantal aardbeien valt me een beetje tegen. Ik zie dat mijn zelfgezaaide witte aardbei bloemtrosjes aan het maken is Alleen hoop ik dat ik tegen die tijd wel een bloeiende aardbeienplant heb, omdat de witte aardbei een kruisbestuiver nodig heeft.

De planten groeien goed. Alleen is 1 komkommerplantje overleden. Geen idee waarom. De andere 2 doen het wel goed. Ik zie ook best wel veel frambozen, en ook in de blauwebessenstruik die ik vorig jaar heb geplant zitten aardig wat besjes.



Fijn dat het zo goed gaat bij jou Lilapie.

Kiwi lijkt me ook leuk Gladoortje. Ik heb een aantal kiwizaden in de grond gestopt, eens kijken wat er uit komt. Alleen is het met kiwi zo dat je een mannelijke en een vrouwelijke plant moet hebben wil je kiwi's krijgen. Misschien dat jouw kennis een zelfbestuiver heeft. Die kan je volgens mij ook kopen.

Jammer van je tomatenplant, Pampas. Heb je er nog meer?

Fijn dat je paprika's zo goed gaan Jenette. Bij mij zijn het nog vrij kleine plantjes. Bij mij staan ze buiten, en het is natuurlijk ook nog niet zo heel warm. Ik verwacht dat als het wat warmer wordt dat ze wel een groeispurt krijgen.

Zo te lezen had je een mooie oogst vlinder. Je frambozen waren dan al vroeg rijp. Hier nog kleine kleurloze frambozen aan de struik. Maar ik verwacht dat dat wel goed komt. Ik had de struik op de kinderboerderij gekocht vorig jaar en ik heb er vorig jaar toch aardig wat frambozen van kunnen eten.

Volgens mij moet je inderdaad de zaden eten van de anijsplant, Pumps. Ik moet ze nog steeds zaaien
Anijs, Kamille, maar ook de Dille schijnen als thee een drogerende werking te hebben. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dille



Toepassingen

Het kruid speelt een belangrijke rol in de keukens van de Scandinavische en Baltische landen, Duitsland, Polen en Rusland. Dille wordt niet meegekookt en niet gecombineerd met andere kruiden, omdat het dan zijn smaak verliest. Dille wordt gebruikt in soepen en sauzen. Ook gaat verse dille bijzonder goed samen met zalm en andere vis. Het gedroogde dillezaad wordt gebruikt voor het wecken of inleggen van komkommers en augurken. Ook kan er azijn mee worden gearomatiseerd.[1]



Dille kan het beste ter plaatse worden gezaaid, omdat het kruid zich bijna niet laat verplanten. Dit komt door het pinachtig wortelgestel. De beste zaaiperiode is april–mei, de optimale afstand tussen de zaadjes is 30 cm. De zaden zullen na twee weken ontkiemen. Om ongestoorde groei te bevorderen kunnen de planten het best worden uitgedund op 20 cm. Volgens de biologische zaaitabel die wordt gehanteerd bij de biologische methode van tuinieren kan het zaaien van dille tussen tuinbonen goede afweer geven tegen zwarte luis op de bonen.



Dille is rijk aan vitamine C. Thee getrokken van dillezaadjes kan een (licht) slaapverwekkend effect hebben en kan daardoor een goede nachtrust bevorderen. Door het gebruik van dille kan ook de vorming van overtollig darmgas worden tegengaan, zodat men minder last kan hebben van winderigheid.



Op wikipedia staat best wel interessante informatie. Is alleen niet 100% betrouwbaar, maar als zoekrichting (meerdere bronnen raadplegen) wel behulpzaam. Dille heeft al blaadjes en binnenkort kan ik wel proberen om thee te zetten.



Ik heb een bak verplaatst en de lavendel ga ik ook proberen. Die hangt nu in de veel regen die hier valt. Dan hoef ik geen water meer te geven.

Munt die wil niet, maar een plens water (gieter schoot uit) heeft de jonkies gedood of zoiets...
Alle reacties Link kopieren
Lilapie, ik heb slecht ervaring met bloemkool. Het eerste jaar dat ik ze teelde, was het redelijk succesvol. Daarna is het zelden nog wat geworden. Eigenlijk wel altijd bloemen, maar ze rotten of snel weg, of werden weggevreten door diverse beestjes. Of het weer zat niet mee. Kortom, ik ben ermee gestopt. Heb diverse soorten geprobeerd. Broccoli heb ik dit jaar voor het eerst. Wanneer de bloemen komen durf ik niet te zeggen. Moestuin bezit is ook geduld hebben.
Winters, bij mij zijn alledrie de komkommerplanten overleden, weet ook niet waarom. Ik ging er vanuit dat het lag aan mijn gebrekkige moestuinkennis Die overigens snel toeneemt, mede dankzij jullie! En een kiwiplant lijkt me ook erg leuk, wie weet volgend jaar. Ik heb het geluk jarig te zijn rond de tijd dat je ook dit soort leuke dingen cadeau kunt krijgen. Hier doen de aarbeien het juist heel goed dit jaar, maar ik heb ze vorig jaar waarschijnlijk ook echt te weinig water gegeven. Dit jaar beter op gelet.



Lilapie, sinds vorige week heeft bij ons de broccoli het begin van een bloem/hart (hoe noem je zoiets?). De bloemkool nog niet maar die heb ik pas paar een paar weken geleden als kleinere plantjes geplant. De broccoli gewoon met zaad gedaan, al veel eerder, ook maart volgens mij. Maar bij jullie is het veel kouder geweest, zal ook schelen.



Gladoortje, dat zou inderdaad heerlijk zijn, een tuin. Ik realiseer me nu pas dat dit forum over een moestuinTJE gaat, ik heb een vrij grote moestuin maar we hebben ook echt een grote tuin. De reden dat ik nog veel niet heb is dat ik het allemaal wil kunnen overzien en er tijd aan kan besteden. Dat is hier het grootste probleem aangezien we drie kleine kinderen hebben. Maar dat is dit jaar al veel beter dan volgend jaar. Dus volgend jaar wordt het serious business met de moestuin
Mijn bieslook is verplaatst en die gaat heel goed. Ik zou hem vandaag kunnen eten. Ik hoop dat ik het niet vergeet.

Verse koriander geproefd en ik vind gedroogd toch lekkerder. Maar puur is anders dan ergens in verwerkt. (* Komkommer vind ik flinterdun gesneden - met kaasschaaf - lekker en verfrissend. Bij dikke plakken gaat de smaak van komkommer overheersen. Is wel een heerlijke dorstlesser. *)

Munt heeft ook weer een paar minuscule blaadjes. Hier woekert niks.

Dille staat ook in bak en over potten is dus niet nodig.



De bak met lavendel omgewisseld met andere bak waarvan ik niet meer weet wat er in zit. Dan eet ik het toch niet. Lavendel was er voor de geur. Die hing te nat. Mest wordt hier toch niet gegeven. Het blijft klein, maar ik hoop dan maar dat er meer smaak in zit.

(* Bij koeien is het ook zo. Meer melk is minder voeding per liter. Daarom is die van paarden en geiten zo sterk... Met geur is het ook zo. De prijs per liter is hoger. *) Boerenwijsheid is doelgericht denken. Ik heb alleen maar een paar bakken op mijn balkon. Ik doe het er maar mee.



De groenten ga ik binnenkort toch maar proberen. De zaden zijn anders toch over de datum heen. (Ik loop nu naar de zakjes en ga ze in een emmertje zetten. Die kan ik ergens hangen en zijn zo opgeruimd als het toch mislukt. Een zak met gaatjes er in hangen en knoeien is ook geen probleem. Een omgekeerde petfles in folie voor droge perioden dat ik er niet ben.

Met losse bakken zijn lege plekken ook zo weer opgevuld.



OPM. Dat eierhort is zelf - als het goed is - biologisch afbreekbaar en kan dus zo de grond in bij verpoten naar grotere bak. Is dat zo?
@Vlinder

Je zou ook een paar bakken kunnen plaatsen met goedkope zaden. Wel oppassen met woekerende planten. En een paar bakken gebruiken die ook zo weer zijn opgeruimd. Een test en het overlaten aan de elementen.

Mijn vader lukte het wel om uit een zakje zaad met broccoli een hele rij te halen. Ik vind het jammer dat ik toen geen tijd had om me er in te verdiepen hoe hij dat deed. Hij had er plezier in. Ik denk dat het een van de geheimen is. Jarenlange ervaring en hij wist ook hoe hij een deel kon gebruiken om er zaden uit te halen.

Ik ben nu eigenlijk alleen nog maar 3 jaar bezig om proef te zaaien. Gewoon voor de ervaring hoe het te laten groeien.

De ideeën en problemen komen vanzelf.



Typ ik en ik heb nog steeds niks gegeten van eigen balkon.

Ik krijg zo nu en dan iets uit de tuin van anderen als ze het anders moeten weg gooien.



EDIT: Het bakje met lavendel gaat sprieten. Ik weet alleen niet meer of daar nog meer in is gekomen. Dat is nu de tweede keer. Munt, basilicum, koreander. Het gaat allemaal groeien. Ik hoop dat er genoeg zon is. Het ruikt in elke geval wel lekker als de zon er op staat. Aan de andere kant van het huis heb ik wel een stukje muur met wat meer zon. Ik ga kijken of ik daar nog iets kan hangen.

Ik geloof dat de lavendel samen met de rozemarijn staat. Dat is dus niet goed. Maar misschien dat de ochtendzon genoeg kiemkracht heeft de komende dagen.

Mijn bakje tricolor SLA uit de supermarkt gaat nu zijn 2e week in. Ik heb het in een leeg bakje van yoghurt gezet. Die is volledig transparant en zo kan ik precies zien of de sla droog staat en water wil. Ik heb er al 3 keer van gegeten nadat ze verlept waren. Ik hoop dat het toch weer gaat groeien. De kluit zit er nog aan. Dit keer zaten er geen beestjes in.



EDIT2: Van de bieslook heb ik ondertussen ook enkele sprietjes gegeten. Ik heb het bakje verplaatst en nu gaat die beter. Kan zomaar in 1 dag.

De dille gaat vel te goed. Ik denk dat ik de hele kluwen over zet in een andere bak. Die kan anders niet over.

Sla en spinazie ga ik inzaaien. Dat blijft laag. Ik moet nog even verzinnen wat ik met de kruiden doe. Die zou ik elders buitenhuis kunnen plaatsen, maar dan moet ik wel iedere dag even gaan water geven. Op die plek is voldoende zon en plaats. Kan ik daarna nog zien of de bakken daar kunnen blijven staan.
Mijn tomatenplant is enorm gegroeid! Zes weken geleden gekocht als compact plantje op de markt en nu al een hele struik.

Frambozenplant groeit ook netjes.

Bessenstruik heeft zelfs al een paar rode besjes, hopelijk pikken de vogels niet alles.
Rozemarijn zaaien. Nu komen er een paar dagen achter elkaar waarbij dat zeker moet lukken.



Ik geloof dat bij mij een plantje begint te kiemen.
Jippie, het gaat echt goed! Nog steeds aardbeien, steeds meer frambozen, de tweede lichting rucola, de tomaten beginnen oranje/rood te worden en de pompoenplanten, courgetteplanten en witte kool groeien heel hard. Broccoli hart wordt steeds groter en de aubergine was lastig maar laatste keer zaaien heeft geleid tot kleine plantjes nu. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor een beginner geen slechte score vind ik zelf. En wat is dit leuk, heeft wel echt een verslavende werking. Volgend jaar pak ik het wat professioneler aan, bekijken wat waar moet komen en lijnen spannen zodat alles ook vrij recht staat in rijtjes, De afgelopen warme dagen is alles heel snel gegroeid na de regen, net als bij NYC. Hoe is het bij de anderen?
Het is me nog niet gelukt om die grote zak potgrond thuis te krijgen.

Wel heel veel potjes in de schuur gevonden en potten waar ooit planten in stonden. Ideaal voor op het balkon. Het zijn mooie potten.



Leuk! Al die groenten!

Ik heb hier spinazie, rucola, lente-uitjes, tomaten.... om in te zaaien.

Ik ga het toch proberen. Er staat 08/2015 op de zakjes. Ik reken nergens op, maar er staan nog zoveel lege potten.

Ik ga gewoon overal hangen waar iets kan groeien aan de muren. Het is zo leuk en lekker!
Bij mij is het echt een verloren jaar..



Het enige wat iets heeft wat er op lijkt zijn de courgettes. Alleen na 2 cm groei gestopt en aan het sterven.. (niet bevrucht?)



De paprika doet nog niks, zelfs geen bloemen. Verder heb ik nog 2 bakken met iets, maar ik weet niet meer wat..



Volgend jaar een nieuwe poging. Wij gaan over een week of 2 4 weken op vakantie, dus deze zomer schrijf ik af. Wel alles gezaaid, geen plantjes gekocht/geplant.
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo belachelijk veel aardbeien. Ik heb ze gisteren maar gepureerd met de staamixer. Nu in ijsklontbakjes in de diepvries. Gebruik het wel voor smoothies en als sausje over de vla.

De sla en peultjes doen het ook super goed!
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker verslavend en ik blijk groene vingers te hebben. Het zet dus ook aan tot nog meer tuinieren waar ik vorheen er nooit naar omkeek.



Mijn tomaten zijn deels rijp en ik heb sperziebonen! Aubergine is mega maar 0 aubergines helaas. De dille is hoger dan ik, echt absurd.

De andijvie is enorm maar hij staat zo leuk😀
Mot met to
Aardbeien zijn heel goed om wittere tanden te krijgen. Doe er je voordeel mee.
Verloren jaar?

Ik heb 40 liter potgrond voor 3 euro. Met deze hitte ga ik meerdere bakjes vullen, eierhort (3 x 6 en 1 x 10 stuks) en ga ze overal plaatsen waar het zou kunnen ontkiemen. Ik heb zeker 20 plastic potjes van plastic staan.

Ik heb een paar "gast"-adressen waar ze wel kunnen staan totdat het ergens op gaat lijken. Moet er wel een paar keer heen om water te geven. Ik vind het gewoon jammer om de zaden weg te gooien. Alles wat gaat sprieten is een leuke poging om te kijken of het nu nog gaat lukken.



Bak met lavendel heeft sprieten, maar kan het niet herkennen. Wel grappig dat de spriet een dubbel druppel vast houdt. Het is vast gewoon graszaad, maar het mag totdat het zeker gras is. Dan gaat het er uit.

Ik heb vannacht niets gehoord, maar vanmorgen was alles nat.



Spinazië, Rocula, lente-ui, prei.... Ik ga het gewoon proberen.



EDIT: Nou.... op zoek naar een afbeelding van kiemplantjes ven Lavendel... Kom ik op een forum uit met informatie over wiet.

Het is in elk geval wel zeker dat er 1 Rozemarijn is ontkiemd. Dat herken ik nog. Toen waren er 5 van de 6 uit gekomen, maar verder dan 6 blaadjes kwamen ze niet.

Salie is ook eetbaar. Dille heb ik ook gegeten. Is wel apart. Leer ik de verse variant kennen uit die kleine potjes.

Peterselie en Lavas heb ik ook nog om te zaaien.
quote:twilight84 schreef op 01 juli 2015 @ 07:40:

Ik had zo belachelijk veel aardbeien. Ik heb ze gisteren maar gepureerd met de staamixer. Nu in ijsklontbakjes in de diepvries. Gebruik het wel voor smoothies en als sausje over de vla.

De sla en peultjes doen het ook super goed!Je kunt aardbeien ook gewoon zo (schoon, zonder kroontje) invriezen, dan kun je ze lekker gebruiken in taarten en smoothies . Gewoon in een plastic zakje ofzo!
Mijn tuin gaat redelijk. 1 tomaat is jammerlijk gestorven omdat ik de top eruit brak toen ik diefde (helaas), de andere krijgt flink wat bloemen. Mijn courgettes krijgen allemaal bloemen nu, maar ik heb nog niet gezien of er al 1 bevrucht is en groter wordt. De paprika's doen het matig; ik zie nu de eerste bloembeginselen zitten, maar vorig jaar werd dat ook niks, dus we gaan het zien. Verder wat kruiden in de tuin, die doen het prima, maar de hond groef mijn boontjes en bieten uit dus dat laat ik zitten tot ik een hond-proof tuin heb
Vrijdag Rocula gezaaid en die is nu al aan het ontkiemen. Miniscuul klein, maar het staat in een papieren koffiebekertje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rucola

Dat gaat wel erg snel. Volgens info schiet het snel door. Het is goed dat ik maar weinig in een bakje heb gedaan. Kan ik later deze zomer de rest van het zaad gebruiken. Maar volgens wiki zou het over 2 tot 4 weken geoogst kunnen worden.

Dit gaat wel erg snel met dit weer!



Ik ben benieuwd wat de spinazie gaat doen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spinazie Ach..... het wordt toegepast als laxeermiddel.....

Maar spinazie kan het hele jaar door worden gezaaid. Dat wist ik niet. Staat allemaal op wikipedia.



Ja, dat kan je dus kopen bij de Action. Het zit met 6 kleine zakjes in een pakketje. Alleen zat er geen broccoli in, maar twee zakjes prei. Misschien gebruik ik een lege melkpak om 1 boon in te zetten. Daarvan zaten er 3 in het zakje.



De ingezaaide bak met tomaat viel en is me niet duidelijk of daar nog zaad in zit.

Peterselie heb ik ook nog gezaaid. Nou..... het lijkt op elkaar.... Het is wel veel informatie zo.
Mijn rucola schoot door door de hitte vorige week. Ik zaai weer wat als ik terug ben van vakantie, als ik nu zaai dan kan ik net niet oogsten en zul je zien dat het opnieuw doorschiet .
Gisteren eerste tomaten geoogst
Lavas begint ook te ontkiemen. Munt heeft hulp nodig om te wortelen. Anders waait het plantje weg.

Fijn om veel potgrond te hebben voor de komende weken.



EDIT:

Tijm en de tomaten (als het geen ander zaad is dat er in is gewaaid) krijgen ook kiemen.

Is leuk. Als ik volgend jaar weer sla of spinazie doe. Dan weet ik dat ik zo'n zakje over meerdere weken moet spreiden. Lege plekken opvullen etc.



EDIT2: Er vliegen ook fruitvliegjes ..... Maar gelukkig alleen bij een bak waarvan ik toch niet wil eten. Is niet meer duidelijk wat daar in zit. Ook de anijs lijkt te verschrompelen. Maar die hangt te hoog en was ook alleen maar voor geur en decoratie. Ik geef helemaal geen mest. Ik vind het wel goed zo.

Volgend jaar ga ik het iets anders aanpakken. Ik had nu nog zaden over die al te lang lagen. Volgend jaar ziet alles er misschien weer anders uit.

Ik ben nog steeds aan het opruimen. Wat eetbaar is dat wordt gegeten.

Ik vind de rozemarijn trouwens verdacht veel op paardenbloem lijken. De vorige keer kon ik het echt ruiken dat het rozemarijn was.
Ik heb 3 bonen in bakjes gezet. Tomaten zijn echte tomaten. In twee verschillende potjes staan dezelfde kiemen.



Hoeveel plantjes basilicum staan er in één bakje? Ik heb er eentje overgezet om uit te proberen.

EDIT: Het gescheiden plantje leeft nog steeds. Tomaten planten doen het ook goed, maar ik hoop dat ze de regen overleven....
De tomaten spruiten heel makkelijk. Zelfs als er nooit tomaten aan komen... Ik heb de kiemen zien opkomen. Een apart bakje heeft 3 planten.

Peterselie begint ook te ontkiemen met meerdere plantjes. Dille krijgt duidelijke bloemen. Ook de anijs krijgt bloemen, maar of het ras is klein of ze hebben te weinig vocht gehad. Oregano begint te ontkiemen. Er staat 1 klein plantje in. Formaat speldenknopje. Tijm staat behoorlijk vol met veel plantjes.

De basilicum groeit ook gewoon goed. Het is heel leerzaam. In papieren koffiebekertjes (gebruikt) met kleine gaatjes op een schaal tegen lekken of gehangen in een oude mok. Het gaat prima tot zover.



Een plantje lijkt toch op lavendel. Zou het dan toch? Niets dat ruikt als rozemarijn.

Maar dille neemt alle licht weg. Doet het alleen samen met koriander. Bak staat wel vol in de wind.

http://www.plantaardig.co ... en-om-boontjes-te-zaaien/ Boontjes zaaien kan nog. Als je nog wat hebt. Deze week kan het nog. Ik heb het ook gelezen.



EDIT2: Boontjes moeten waarschijnlijk over, want ze staan veel te nat. Maar wel in een papieren bekertje.

Ooooo, de prei heeft ook 4 plantjes die opkomen.

Dus: Niet herkend is spinazie, lente-uitjes, rozemarijn, radijs, lavendel???



ZAAIEN: buiten kan het deze week nog. Weinig aandacht geven en het laten gaan. Het lijkt wel alsof dan alles gaat groeien.



EDIT3: 17-7-2015

De bonen zijn aan het groeien. Ik dacht dat het te nat was. Lavas gaat het waarschijnlijk niet redden.

Wat gek, een van de zinnen die ik had getypt. Die was weg.... Boontjes zaaien kan dus nog. Ik heb ook een advies gelezen.

Dus wie het nog wil proberen. In een emmer kan echt nog wel wat. Eetbaar is de vraag. Dille zou bepaalde schimmel weg houden.
Ik heb me aan het zaaien van de brocoli gewaagd.

De boontjes lukten ook in een week.



Ik ga een paar bakjes weg brengen als ze uitkomen. Boontjes in een bakje valt niet echt op als ik die elders plaats, hoop ik.



EDIT: Eindelijk.... 1 sprietje in het bakje met spinazie. Rucola blijft klein. Hoe zou dat komen? (Ze krijgen alleen water bij mij.... en goede potgrond.)

Maar heb er nog zakje LEEK uit gezaaid. Ze zijn allemaal geknakt. En er zat een broccoli te weinig in het zakje. De lente-uitjes ook maar gezaaid. Kon tot augustus 2015 volgens het zakje. Tomaten staan er al teveel en een zakje LEEK over. LEEK is prei. IK wil het hier lekker laten stinken in de buurt.

Bieslook is heerlijk om te eten. Salie is nog te klein, maar begint wel lekker te ruiken. Anijs is aan het verschrompelen.

Dille heeft duidelijke bloemknoppen. Maar lijkt heel erg op onkruid. Komt wel uit het allereerste kruidenzakje. Munt blijft ook klein.

Ik moet echt ruiken om te weten wat er in de bakjes zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven