Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de zakjes makkelijker zijn. Minder gepruts. Zaadjes zijn slecht verdeelt, je kunt ze gewoon los zaaien hoor.



En op de bosaardbeien moet eigenlijk geen grond geloof ik. Ik koop dit jaar denk ik witte aardbeien, ook een x leuk.

Wel plantjes, heb al genoeg gezaaid verder.
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt. Aardbeien hebben licht nodig om te ontkiemen. Als je ze bedekt met zand zullen ze moeilijker of niet ontkiemen.



De witte aardbei heb ik ook gezaaid, maar daar zijn er niet veel van opgekomen, ongeveer 3. Ik heb er 2 per ongeluk dood laten gaan, en 1 doet het goed (krijgt een derde blad). Ik had nog 5 zaadjes over en die heb ik ook gezaaid, maar mocht het nou niets worden dan ga ik ook plantjes kopen. Ben zo benieuwd naar de smaak!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag samen met vriendlief buiten bezig geweest.

Van de aardbeien alle uitlopers afgehaald, en die hebben we opnieuw geplaatst.

De oude planten zijn nu weg.

Aardbeienperkje is ook best groot, denk zon 1 meter bij 2 meter.
Dat is inderdaad best groot. Ik heb een stuk of 20 planten staan, kleiner oppervlak ook. Maar er komt altijd maar heel weinig aan. Daarom hebben we besloten de grond maar eens te gaan bemesten dit jaar. Betekent ook meteen meer onkruid, maar ik denk echt dat het nodig is. Verder besloten om een kas aan te gaan schaffen. Jippie! Komend weekend wordt het echt voorjaar en de verwachting is hetzelfde voor de rest van de week. Dan beginnen de kriebels bij mij steeds erger te worden. Hebben jullie dat ook?
quote:vlinder021 schreef op 04 maart 2015 @ 19:56:

Komend weekend wordt het echt voorjaar en de verwachting is hetzelfde voor de rest van de week. Dan beginnen de kriebels bij mij steeds erger te worden. Hebben jullie dat ook?Ja!! De Agenda voor dit weekend is totaal leeggeruimd :-) Zin in! Zag dat mn zonnebloemen (nee, die kan je niet eten, I know...) ook hun kopjes boven de grond hebben gestoken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 04 maart 2015 @ 19:56:

Jippie! Komend weekend wordt het echt voorjaar en de verwachting is hetzelfde voor de rest van de week. Dan beginnen de kriebels bij mij steeds erger te worden. Hebben jullie dat ook?Ja zeker weten! :-D
Alle reacties Link kopieren
Jaaa ook hier zin in zon en warmte!



Winters, ook al benieuwd naar de x ananassa dus. Ze zien er leuk uit in elk geval.



Vlinder 021, leuk, een kas! Ik heb einde seizoen 2 van die plastic tomatenkassen gescoord voor weinig. Ze worden nu weer voor ruim het dubbele verkocht...



Z-u-s , zonnebloempitten kun je wel eten haha. Fijn he weer groen en kleur!

Mijn lelies komen ook mooi op. Hopelijk gaat het niet al te erg meer vriezen. Zijn er nogal veel om allemaal af te dekken.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook benieuwd Biekkie, ik heb ze nog nooit gehad. Ze schijnen een beetje naar ananas te smaken.

Vlinder, mesten zou ik zeker wel doen bij de aardbeien. Dat bevordert de oogst. Is worteldoek misschien een idee? (gat in knippen, plantje er door) Ik wil dat denk ik ook gaan doen.

Zonnebloemen, gezellig Z-u-s, dat vind ik altijd zo leuk in de zomer, als je dan rondfietst dat dan overal zonnebloemen in de tuin ziet staan. Ik had vorig jaar bij de Hema zaden voor rode zonnebloemen gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar ze niet en geef ze aan de kinderen bij de deur van de supermarkt. Ik vind het erg leuk om dat te doen dus sorry dat ik ze niet aan jullie geef, hahaha.



Maar ik heb zelf een moestuin in hele grote bloembakken die mijn vriend heeft gemaakt. Ik zal wel foto's maken als er wat staat. Moet wel gaan beginnen nu.



De kleine moestuintjes hebben een turfen potje, dacht ik. Iig geen plastic en dan moet je ze echt goed nathouden. De aarde mag niet gortdroog worden als de plantjes klein zijn. Ik zou ze in een schaal zetten zodat de potjes minder snel uitdrogen.



Het is een goed idee om op internet op te zoeken hoe je de groente/kruiden het best verzorgt. Hoeveelheid licht, water, voeding, allemaal belangrijk en kan verschillen van plant tot plant. Ik vond dat er heel weinig informatie in stond over de verzorging iig en als je ze allemaal op dezelfde manier verzorgt, gaan er zeker wat dood.



Je kunt voor plantjes die veel vocht nodig hebben, wat sateh prikkers in de aarde steken en met huishoudfolie een mini kasje maken. Dus rondom de pot en prikkers wikkelen. Plakt vanzelf vast.



Jonge plantjes verbranden snel in de volle zon, zeker buiten. Wind droogt planten uit. Voeding zeker geven. Slakken, ik accepteer ze. Ze vinden wortelloof het lekkerst van alles en ik heb best wat soorten groenten en kruiden staan. En wortelloof zat, bovendien zie je ze daarin heel goed zitten. Ik geef het aan mijn konijnen dus ik was het goed. Slakken kunnen konijnen ziektes bezorgen. Maar mensen eten het wortelloof natuurlijk niet.



Ik accepteer luizen voor zover ze geen schade veroorzaken. Ik vind de beste truuk, met je handen verwijderen, als dat kan. Ja, vies. Maar bij rozenknoppen wel heel effectief en je hoeft de knop niet te beschadigen met water of gif. En dan in de goot wegspoelen, niet van je hand schudden want dan komen ze gewoon weer terug. Bij heel veel luizen biologisch luizenmiddel. Dan kun je alles nog biologisch eten. Succes iedereen!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn rucola en broccoli kunnen bijna worden overgepot. Nu vraag ik me af of ik de plantjes allemaal samen in een pot mag zetten of dat er maar één plantje in een pot mag. Dat gaat een duur grapje worden, ik heb 18 broccoli plantjes!

Alle reacties Link kopieren
Je m'appelle, 3/4 broccoliplantjes per pot van 20/25 liter. Niet te veel aarde, dan kun je ze nog aanaarden. Ook voeding niet vergeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Biekkie schreef op 05 maart 2015 @ 13:08:

Je m'appelle, 3/4 broccoliplantjes per pot van 20/25 liter. Niet te veel aarde, dan kun je ze nog aanaarden. Ook voeding niet vergeten.Thanks! Ik zat er aan te denken om een grote plastic opbergbak te halen bij de Action. Die zijn niet zo duur en dan kan ik al veel plantjes kwijt. Ik heb namelijk niet zo veel potten en wil ze uiteindelijk toch in een grote houten bak op het balkon hebben, die moet vriendlief alleen nog even maken. De plantjes vinden het hopelijk niet vervelend als ze weer een keer moeten verhuizen..

.
quote:JeMappelle schreef op 05 maart 2015 @ 12:59:

Mijn rucola en broccoli kunnen bijna worden overgepot. Nu vraag ik me af of ik de plantjes allemaal samen in een pot mag zetten of dat er maar één plantje in een pot mag. Dat gaat een duur grapje worden, ik heb 18 broccoli plantjes!



Ik kwam er ook achter dat ik waarschijnlijk een miljoen potten nodig ga hebben Oeps! We hebben dus wel een tuin sinds dit najaar, maar we zijn de boel nog zo aan het omgooien de hele tijd, dat ik gewoon nog niet weet waar ik alles wil gaan neer zetten. Een pot is dan toch wat flexibeler. We hebben gister een haag geplant, dus dat geeft wel iets meer duidelijkheid.. Maar waar de zonnige en/of beschutte plekjes zijn... Dat is gewoon nog niet helemaal helder. Bovendien vind mn vriend het belangrijker om op de zonnige plekjes te kunnen zitten, dan dat er planten staan!



Bijkomend voordeel van die haag was wel dat iedere plant in een grote pot kwam. Heb nu dus 25 'gratis' plastic potten. Ze zijn niet mooi, vooruit, maar er kan er wel mn plantjes is kwijt straks.



Je mápelle, vergeet je niet wat gaten te boren in de bodem van de opbergbak? Anders kan het water nergens heen. Té natte voetjes vindt geen enkel plantje lekker volgens mij.



In other news: Mijn komkommers komen op!! En die zonnebloemen gaan echt als een trein... Heb ze als één van de laatsten geplant, maar ze groeien alles voorbij. Verder gisteren echt heerlijke cherry tomaatjes gegeten... Ik heb wat zaadjes gedroogd in een koffie filter en ze zojuist in de grond gestopt. Ik heb geen idee of dat gaat werken...
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 09 maart 2015 @ 17:06:

[...]





Ik kwam er ook achter dat ik waarschijnlijk een miljoen potten nodig ga hebben Oeps! We hebben dus wel een tuin sinds dit najaar, maar we zijn de boel nog zo aan het omgooien de hele tijd, dat ik gewoon nog niet weet waar ik alles wil gaan neer zetten. Een pot is dan toch wat flexibeler. We hebben gister een haag geplant, dus dat geeft wel iets meer duidelijkheid.. Maar waar de zonnige en/of beschutte plekjes zijn... Dat is gewoon nog niet helemaal helder. Bovendien vind mn vriend het belangrijker om op de zonnige plekjes te kunnen zitten, dan dat er planten staan!



Bijkomend voordeel van die haag was wel dat iedere plant in een grote pot kwam. Heb nu dus 25 'gratis' plastic potten. Ze zijn niet mooi, vooruit, maar er kan er wel mn plantjes is kwijt straks.



Je mápelle, vergeet je niet wat gaten te boren in de bodem van de opbergbak? Anders kan het water nergens heen. Té natte voetjes vindt geen enkel plantje lekker volgens mij.



In other news: Mijn komkommers komen op!! En die zonnebloemen gaan echt als een trein... Heb ze als één van de laatsten geplant, maar ze groeien alles voorbij. Verder gisteren echt heerlijke cherry tomaatjes gegeten... Ik heb wat zaadjes gedroogd in een koffie filter en ze zojuist in de grond gestopt. Ik heb geen idee of dat gaat werken...



Wat fijn dat je zo veel potten van de haag hebt zeg! Ik heb onderin gaten gebrand met het puntje van een paperclip. Omdat de bakken van doorzichtig plastic zijn kan ik in de gaten houden of ik genoeg gaten heb gemaakt, anders maak ik er zo een paar bij. Thanks voor de tip! Als het straks niet meer zo koud is 's nachts gaan ze allemaal de tuin in. Ik durf het nu nog niet aan omdat de nachten nog best koud kunnen zijn. Heb al wel een paar broccoli plantjes buiten staan, dicht tegen het huis aan. Daar is het meestal ook wat warmer. Er waren er uiteindelijk maar liefst 20 uit één AH moestuintje gekomen.. Dan worden die opbergbakken van de Action ook best duur!



Ben benieuwd hoe je tomaatjes het gaan doen! Als het werkt ga ik dat ook eens proberen

.
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 09 maart 2015 @ 17:06:

[...]





In other news: Mijn komkommers komen op!! En die zonnebloemen gaan echt als een trein... Heb ze als één van de laatsten geplant, maar ze groeien alles voorbij. Verder gisteren echt heerlijke cherry tomaatjes gegeten... Ik heb wat zaadjes gedroogd in een koffie filter en ze zojuist in de grond gestopt. Ik heb geen idee of dat gaat werken...



Laat je zonnebloemen niet te hard groeien. Je loopt dan de kans dat je geen sterke stelen krijgt. Ik weet niet waar je ze hebt staan? Mocht je ze in huis hebben staan achter glas, zet ze dan op een minder zonnig en licht plekje.



Met tomaten heb ik het niet geprobeerd, wel met paprika's gekocht in Spanje. Werkt prima. Zowel in als buiten de kas.



Iemand schreef iets over 20 broccoliplantjes. Dat is erg veel, kies de mooie plantjes uit. Ikzelf heb de AH moestuintjes nog niet gezaaid. Het is nog vroeg in het seizoen, veel plantjes zijn vorstgevoelig en kun je nog niet buiten zetten. Dus daar zit je dan mee in je huis. Ik wacht tot eind maart.



Vandaag wel gezaaid in de koude kas. Rode Biet, Rode Kool, Zonnebloem, sla en koolrabi. In de kas gaat het vriezen en deze plantjes kunnen wel een beetje tegen koude. Komkommer, paprika en tomaat heb ik in huis staan.
quote:Dahlia74 schreef op 09 maart 2015 @ 17:36:

[...]





Laat je zonnebloemen niet te hard groeien. Je loopt dan de kans dat je geen sterke stelen krijgt. Ik weet niet waar je ze hebt staan? Mocht je ze in huis hebben staan achter glas, zet ze dan op een minder zonnig en licht plekje.



Thanks voor de tip! ze staan inderdaad in een zonnige vensterbank. Ik ga ze verhuizen naar de schaduw vensterbank...
Mijn paprika's en tomaten staan ook van het licht te genieten, sinds gisteren . Ik hoop dat ze goed aanslaan, maar heb er wel vertrouwen in, vorig jaar ging het uitstekend op deze plek. De courgettes mogen nog een maand wachten, anders zijn ze veel te ielig zodra ze uitgeplant kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 09 maart 2015 @ 17:36:

[...]





Laat je zonnebloemen niet te hard groeien. Je loopt dan de kans dat je geen sterke stelen krijgt. Ik weet niet waar je ze hebt staan? Mocht je ze in huis hebben staan achter glas, zet ze dan op een minder zonnig en licht plekje.



Met tomaten heb ik het niet geprobeerd, wel met paprika's gekocht in Spanje. Werkt prima. Zowel in als buiten de kas.



Iemand schreef iets over 20 broccoliplantjes. Dat is erg veel, kies de mooie plantjes uit. Ikzelf heb de AH moestuintjes nog niet gezaaid. Het is nog vroeg in het seizoen, veel plantjes zijn vorstgevoelig en kun je nog niet buiten zetten. Dus daar zit je dan mee in je huis. Ik wacht tot eind maart.



Vandaag wel gezaaid in de koude kas. Rode Biet, Rode Kool, Zonnebloem, sla en koolrabi. In de kas gaat het vriezen en deze plantjes kunnen wel een beetje tegen koude. Komkommer, paprika en tomaat heb ik in huis staan.Ik kom er nu ook achter dat ik beter even had kunnen wachten met zaaien.. Maar ja, ongeduldigggg en het is zo leuk! Ik wist het ook niet hoor, ik ben me er pas echt in gaan verdiepen toen het allemaal begon te groeien. Tja, dan staat m'n huis maar even helemaal vol met bakken met plantjes

Alle reacties Link kopieren
Potjes maak ik zelf van oude kranten. Knip een strook van ongeveer 6 cm breed. Rol deze strook om een deodorant-bus, het papier moet aan de onderkant net een centimeter uitsteken. Soms doe ik met een lijmstift het randje even plakken. Vouw de onderkant naar binnen. Doordat de deo-bus hol is aan de onderkant, vouw je het papier dan ook iets naar binnen. Ik gebruik deze potjes voor het zaaien, dan gaan er een stuk of vijf zaadjes in ieder potje. Bij het verpoten krijgt ieder kiempje zijn eigen kranten-potje. Als de plantjes straks de tuin in gaan, kan dat met de kranten er om heen, dat verteert prima. Eventueel de onderkant weer openvouwen.
..
Alle reacties Link kopieren
Potjes ontsmetten? Dat heb ik nog nooit gehoord. Doe ik ook niet, gebruik al jaren dezelfde potjes.



Voorzaaien doe ik vaak ik bakjes van de chinees of boterkuipjes. Vervolgens verpot ik deze in van de plastic potjes waarin je eenjarige plantjes koopt. Het liefst zo'n tray voor 10 plantjes.



Bieslook is net onkruid, het groeit altijd. Jarenlang. Elk jaar even de pol uit de grond halen en halveren zorgt voor een mooie plant met goede smaak. Bieslook bloeit ook mooi.



Denk erom om de komende nachten hetgeen je buiten hebt staan of binnen te halen of af te dekken. Er wordt nachtvorst voorspeld.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 10 maart 2015 @ 17:38:

Denk erom om de komende nachten hetgeen je buiten hebt staan of binnen te halen of af te dekken. Er wordt nachtvorst voorspeld.

Bedankt! Van het weekend waren er nachten van 1 graad voorspeld en ik had sindsdien niet meer gekeken. Ik haal het jonge spul gauw binnen.

Je hebt gelijk, bieslook heeft hele mooie bloemen en ook zonder bloemen is het een mooie plant met zijn bladvorm. Ik heb niet echt een moestuin, bloementuin en moestuin loopt hier door elkaar. Dus de rucola kan hier zomaar naast de viooltjes staan. Ik heb veel kruiden gezaaid, zo wel 20-30 van ieder soort. Oregano met donkerrood blad, kruiptijm, loopkamille, allemaal mooi genoeg voor mijn tuin.

Ik ben nog op zoek naar lekkere aardbeien, dus niet van die grote waterige dingen, maar echt van die snoepjes die je in de avondzon plukt. Het liefst doordragers. Dus als iemand daar nog tips voor heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven