Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Lidl hebben ze fruitstruikjes voor ¤ 2,99. Ik heb de (rode) kruisbes meegenomen



Vorig weekend aan de tweede zaaisessie begonnen:



Komkommer

Ananaskers (physalis)

Linzen

Koriander

Bieslook

Tijm

Basilicum



De komkommer-plant en physalis zijn na 4 dagen al bijna 10 cm opgeschoten. Dus dit weekend nog wat grotere bloempotjes kopen.



Vorige maand had ik butternut squash, tomaat, paprika, aardbei en chilli geplant.



Tomaat, paprika en chilli beginnen nu hun volwassen bladeren te krijgen (maar nog erg wiebelige plantjes).



Aardbei is zo mini, kan me niet voorstellen dat zoiets deze zomer een echte plant wordt. Misschien staan ze te warm op de vensterbank?



Butternut is al groot (20cm), had misschien beter eerst opgezocht hoe zo'n plant er uit ziet, want die krijgt 2m lange uitlopers. Hopelijk kan ik ze in de lucht laten groeien, want zó groot is m'n balkon niet. We proberen in elk geval zoveel mogelijk "verticale tuin" ideeën van pinterest te plukken



Had ook al wat radijsjes buiten gezet. Het is heerlijk lenteweer in Zweden (13°C), maar zoals altijd heel afwisselend. Deze ochtend was het plots -7°C. Ik hoop dat de radijsjes daar wat tegen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Jee -7. Ik hoop niet dat wij zulke temperaturen krijgen. Het was echt heerlijk lente-weer vandaag. Wel hebben we enkele graden nachtvorst gehad.

Haha ja het is echt verbazingwekkend hoe uit zo'n klein zaadje een plant kan groeien en die ook nog vrucht geeft. Ik had er vorig jaar ook een hard hoofd in, maar ik had toch nog aardig wat aardbeien. (helaas het meeste opgegeten door de vogels :( Dit jaar maar een net of iets er over heen gooien)



Hier enkele foto's van mijn zelfgezaaide aardbeienplanten:



3 maart 2014



9 mei 2014



24 juni 2014

Wow, die maakten wel een groeispurt tussen mei en juni.



Voor de mijne heb ik een microscoop nodig om ze te fotograferen. Maar dat is dus normaal goed om te weten!
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik vorig jaar ook Lilapie, maar komt goed allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat gaaf dat je aardbeien hebt gezaaid. Ik dacht dat die meestal gestekt werden.

Lilapie, heb je de radijsjes al buiten staan dan? Ik haal alles nog angstvallig binnen en hier dipt het net onder 0, niet eens -7 dus.
@thistle: de radijsjes zijn de enige planten die ik buiten gezet heb, omdat ik gelezen had dat ze bij te warme temperaturen te snel groeien en veel energie in hun bladeren steken en te weinig in het radijsje zelf. De plant zou tegen lente-vorst kunnen, dus af en toe een nachtje min-temperaturen kan geen kwaad. We hebben dus de hele week al prachtig Zweeds lenteweer, overdag +15°C en ´s nachts -7°C, misschien is dat wel te veel vorst voor zo´n kleine plantjes. Elke ochtend check ik mijn planten en is het water in de pot helemaal hard bevroren, maar ze zien er nog levend uit. Viooltjes heb ik ook al buiten staan. Misschien ben ik een beetje optimistisch, maar ons balkon ziet er zo zielig uit zonder planten.



Aardbeien stekken is vast handiger, want dan heb je ten minste geen microscoop nodig om je planten terug te vinden
Alle reacties Link kopieren
Thistle, Je kan inderdaad niet alle aardbeien zaaien, daarom is stekken vaak het handigst en makkelijkst.
.
Mijn tomaatjes zijn bovengronds! De paprika's laten nog even op zich wachten, maar ik geloof dat dat normaal is. Ik heb zin om nu ook direct de courgettes enzo te zaaien, maar dat moet nog even wachten geduld is een schone zaak..
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, Pumps Italiaans!

Wanneer heb je de paprika's gezaaid Pampas?
@pampas: mijn paprika's kwamen een paar dagen (2 of 3?) achter op de tomaten.



Wanneer mag je courgettes zaaien? Komkommers heb ik al gezaaid, maar ik heb geen geduld ;)
Alle reacties Link kopieren
Paprika kan wel 2-3 weken duren voor het opkomt. Geduld dus.



Komkommer kun je binnen wel zaaien. Courgette wordt al snel erg groot, zou ik dus nog even mee wachten.
Tomaten en paprika's zijn gezaaid op 7 maart dus een weekje! Staan niet warm, wel zonnig, en met afgesloten deksel (dus in de zon wel warm). Ik hoop dat ze paprika's inderdaad met een paar dagen volgen.



Courgettes zaaien in april, want dan zijn de planten nog niet te iel geworden door te lang binnen te staan voor ze naar buiten kunnen. Dat ging vorig jaar bij mij mis
.. per ongeluk een quote (zie hierna) i.p.v. wijziging. Dus dubbel is verwijderd.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 14-03-2015 12:46
Reden: zie hierna
% gewijzigd
[
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je er eigenlijk niet zo heel veel over vertellen Pumps.

Ik heb wel eens zaden uit een supermarktpaprika gezaaid. Daar kwamen mooie plantjes uit, maar wel met weinig en kleine paprika's.

O en ik heb een supermarktaardappel laten kiemen en die heb ik vorige week in een emmertje gepoot. Geen idee of dat wat gaat worden, maar wel leuk om te proberen.



Van de week nog wat moestuinzaadjes geruild, en nu hebben we de moestuintjes compleet. De kinderen wilden wachten met zaaien tot we alles compleet hadden dus we hebben van de week wat te doen
Heb t ook ooit met aardappeltjes gedaan op t balkon! Paar gave uitgezocht op de markt, paarse en knalrode krieltjes en zo, uit laten lopen, en in een grote lege verfemmer gepoot. Paar maanden later eigen balkonkrieltjes geoogst.



Ik heb nu dus een experiment in mn vensterbank staat met cherrytomaatjes... zaadjes gedroogd in een koffiefilter en in de grond gestopt. And now we wait.... ik hou jullie op de hoogte!
Het lastige van eigen zaad telen is dat je (a) planten moet hebben die zaadvast zijn (dus geen F1-hybride-zaden, want dat zijn kruisingen met optimale eigenschappen die de jaren daarna alle ongewenste eigenschappen weer kunnen krijgen) en (b) genoeg planten moet hebben om te kunnen kruisbestuiven als dat nodig is. Veel planten kunnen zichzelf niet bevruchten, en om dan sterke planten te krijgen moet je er meerdere hebben staan, die gelijktijdig bloemen hebben. Als je meer wilt weten (per plant etc) zou je eens moeten kijken of je 'De moestuin van Mme Zsazsa' ergens kunt lenen of kopen, dat is een heel leuk geschreven, laagdrempelig boek, waarin veel info staat over zelf zaden winnen (en onbekende groentes, en teeltwisseling, en nog recepten ook!)
Ik heb net mijn moestuinbakken aangevuld met compost, ik laat 't nu even liggen en dan zaai ik aanstaande week mijn erwten, rucola en kropsla. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
Over compost gesproken: sommige gemeenten hebben gratis compostdagen. Dan kan je gratis wat compost ophalen.

Bij ons is dat volgende week zaterdag.
Leuk topic! Ik heb vorig jaar een frambozenstruik, 2 vlierbessenstruiken en een kruisbes gekocht bij de lidl. Van de frambozenstruik heb ik al vele lekkere vruchten kunnen eten en na het seizoen spruitte hij er 10 takken bij! Dat worden dus heel veel framboosjes dit jaar! De kruisbes en vlierbessen gaven vorig jaar geen vruchten. Maar ik heb goede hoop .



Bij de jumbo hebben ze trouwens een samenstelbakje met gele, oranje en verschillende soorten rode cherry tomaten. Daar heb ik een aantal van gezaaid . Werkte vorig jaar ook prima! Paprika's is me niet gelukt vorig jaar. Maar wellicht koop ik dit jaar wat planten van de appie .



Aardbeien zou ik graag willen, maar heb er ooit een schimmel in gehad. Vind ze een beetje moeilijk op het balkon. Frambozen daarentegen gaan als een speer .
quote:pampas schreef op 14 maart 2015 @ 17:20:

Het lastige van eigen zaad telen is dat je (a) planten moet hebben die zaadvast zijn (dus geen F1-hybride-zaden, want dat zijn kruisingen met optimale eigenschappen die de jaren daarna alle ongewenste eigenschappen weer kunnen krijgen) en (b) genoeg planten moet hebben om te kunnen kruisbestuiven als dat nodig is. Veel planten kunnen zichzelf niet bevruchten, en om dan sterke planten te krijgen moet je er meerdere hebben staan, die gelijktijdig bloemen hebben. Als je meer wilt weten (per plant etc) zou je eens moeten kijken of je 'De moestuin van Mme Zsazsa' ergens kunt lenen of kopen, dat is een heel leuk geschreven, laagdrempelig boek, waarin veel info staat over zelf zaden winnen (en onbekende groentes, en teeltwisseling, en nog recepten ook!)



Oh... grote kans dat mn experiment alleen maar kneusjes gaat opleven dus oh well...



Heb het boek gevonden op bol.com, ook daar lovende recensies. Ik ga even kijken of ik niet nog ergens een bon heb liggen. Tnx voor de tip!
.
Citroenmelisse tegen muggen, we hebben een aantal plantjes buiten in de vensterbank staan van de slaapkamer. Je kan er ook thee van trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven