Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Wat voor stilstaand water heb je staan? Is het geschikt voor wat guppen? Dan ben je er zo van af.
Ik groei vaak planten uit zaadjes die ik van gekochte (bio-)groenten haal. Paprika, tomaat, pompoen, avocado... Heb wel een stuk minder zaden die ontkiemen dan wanneer ik gekocht zaad koop. Maar het kost niets, dus ik gooi gewoon 50 zaden in een pot en zie wel of er iets uitkomt.



De zaden van je eigen gekweekte groenten gebruik je beter niet als je verschillende gelijkaardige soorten bij mekaar staan hebt. Een bij kan dan eerst op een courgette-bloem gaan zitten en daarna een pompoen bevruchten. Het zaad zal dan een mix van beide zijn, heel misschien creëer je een heerlijk nieuwe soort, maar hoogstwaarschijnlijk is het resultaat niet wat je wil.
anoniem_207266 wijzigde dit bericht op 15-03-2015 10:37
Reden: Te snel gepost
% gewijzigd
N
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik nu ook volop bezig om plantjes te kweken voor mijn sier/moesbalkon.



Een paar weken geleden was er bij Dirk een aanbieding hetzelfde zoals ik hier over Lidl gelezen heb over die bessenstruikjes. Ik heb een paar bessenstruikjes gekocht en als sierplant een forsythia. Ook heb ik hier hortensia's.



Verder heb ik hier binnen tomaatjes, paprika's, pepers, komkommer en zonnebloem. En afgelopen vrijdag een week geleden heb ik courgette en aubergine gezaaid, maar daar is nog niets van opgekomen.



Ook heb ik van die Deense winkel Flying Tiger een blikje met 'Magic Bean' in mijn vensterbank staan, maar daar zit ook nog nog weinig leven in.



Ik heb al veel geleerd. Bijvoorbeeld niet ineens heel enthousiast een heel zakje tegelijk zaaien, maar de kansen verspreiden.
Yaaay sinds gisteren hebben we een volkstuintje. We hadden al de hele tijd ons oog op een tuintje op 1km van waar we wonen, maar gisteren vonden we er één op 1,5 km. Snel effe gebeld en we mochten onmiddellijk het "contract" gaan tekenen.



Vandaag checkte m´n man zijn mails en zag hij dat we zaterdag ook een plekje gekregen hadden in de volkstuintjes op 1km, maar nu hebben we geen zin om het andere tuintje af te zeggen. Het leek ons eigenlijk toch een betere locatie, veel langer zonlicht (in de zomer zal het bijna 24u zon hebben, hopelijk is dat niet te veel), betere bodem, maar wel iets langer fietsen.



We vroegen even aan de mensen bij wie het contract tekenden wanneer zij ongeveer in de tuin beginnen te werken... Eind april, begin mei. Whoeps! Wij zijn er wel wat te vroeg bij. Nouja, we houden de vorstgevoelige planten toch binnen tot juni. Volgend weekend gaan we de bodem omspitten (als ie niet te hard bevroren is) en misschien wat planten zaaien die tegen -5°C kunnen.



Wie kent er vorst-bestendige groenten? Ik dacht aan spinazie en ajuin. Zou ze eerst binnen laten ontkiemen en dan eventueel achter glas buiten zaaien.



@nepese: wat die kansen spreiden betreft, als je tomaten en paprika´s al wat groter zijn, moet je de okselknop er uit halen ("dieven") om te zorgen dat er meer energie naar de hoofdstengel gaat. Je kan die okselknop ook laten zitten tot het een 5-10cm lang stengeltje is en dan gebruiken om nieuwe stekjes van de maken. Die nieuwe stekjes zijn een goede back-up voor als er iets mis gaat met je eerste plant.

Ik vind het grappig dat Flying Tiger overal een andere naam heeft. In Zweden noemt ie TGR
Zijn spruitjes en boerenkool ook niet aardig vorstbestendig?



En dat van die die kopjes ken ik, pumps! Man is enthousiast pottenbakker. Alles wat lek/beneden verwachting is gaat de tuin in. En alles wat echt niet mooi is eindigt in scherven onder in de bloempotten..



Hier hebben de aubergine en de thijm hun kopjes boven de grond gestoken gister de bosaardbei heeft het er tot nu toe maar moeilijk mee...
Alle reacties Link kopieren
Zie deze link:



http://www.plantaardig.co ... voor-vorst-een-overzicht/



Boerenkool is nog veel te vroeg om te zaaien, spruiten eet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Bosaardbei kan nog, z-u-s. Een aardbei heeft er ongeveer 2 weken voor nodig om te ontkiemen.

Wat leuk zeg lilapie dat jullie nu een eigen volkstuintje hebben! En anderhalve km is nog wel goed te doen, toch?

Leuk dat je ook wat bessenstruiken hebt gekocht nepese. Ik ben dan altijd zo ongeduldig. Ik hoop dan altijd op een (kleine) oogst in dat jaar. Maar vaak moet je nog wel een jaartje geduld hebben.

Zo heb ik vorig jaar op de kinderboerderij (voor maar ¤ 1,75) een frambozenstruik gekocht. Die heeft vorig jaar nog aardig wat frambozen gegeven. Ook heb ik vorig nog een blauwe bessen- en rode bessenstruik gekocht. Daar heb ik niets van geoogst. Nu moet ik zeggen dat ik de rode bes een 'opknappertje' was en ik die wat later in het jaar had gekocht. Hij was afgeprijsd, en stond er maar zielig bij. Maar, hij loopt nu uit
Thx Dahlia! Heel handig die lijst.



Denk dat ik vanavond achter zaad ga voor sla, spinazie, pastinaak, ajuin, broccoli, paksoi, spruitjes, erwt en bloemkool.

Die zijn allemaal +/- vorstbestendig. Sowieso laat ik alles binnen ontkiemen, dit weekend gaat het weer sneeuwen en ik vermoed dat dit fataal zou zijn voor kleine kiemplantjes. Misschien zet ik ze binnen 2 weken (begin april) buiten.



Leuk, dat Zweeds lenteweer :( Wanneer je eindelijk optimistisch je winterjas opbergt, komt er plots nog een sneeuwbui op je af.



Ik ga vandaag ook het Mme Zsa Zsa moestuinboek bestellen. Bij de zaairichtlijnen ga ik altijd een maand opschuiven, Maart in NL komt overeen met April in Zweden.
Alle reacties Link kopieren
Lilapie, lees goed de instructie op de verpakking. Paksoi zaai je bijvoorbeeld pas in juli. erwt heeft veel ruimte nodig, is veel werk voor een relatief kleine opbrengst.



Broccoli en bloemkool zijn moeilijk groente om te kweken. Ze hebben de neiging snel door te schieten. Verder is dit een ideale plant voor rupsen. Deze groentes groeien niet op elke grondsoort. Ik heb het jaren geprobeerd met helaas een lage opbrengst. Probeer bijvoorbeeld ook eens rode kool, spitskool of savooiekool.



Pastinaak kun je het best gewon gelijk buiten zaaien, net als de wortel is het een lastige plant of te verpotten. Ajuin weet ik niet of het werkt om deze eerst binnen te zetten. Ik zou deze ook gewoon gelijk buiten poten.



Voor wat jij in gedachte hebt, heb je best een aardige tuin nodig, heb je dat? Veel groentes hebben de ruimte nodig. Oja, je woont in Zweden, dan heb je die ruimte vast en zeker. Wel een kort groeiseizoen lijkt mij.
Op de (Zweedse) verpakking van Paksoi staat er dat je kan oogsten van April t.e.m. Oktober, dus dan ga ik er van uit dat je nu al mag (binnen) zaaien.



Wortel, Pastinaak, Radijs zal ik dan buiten zaaien eind maart of begin april. Dan kan het wel nog eens sneeuwen, maar blijft dat doorgaans niet lang liggen.



Het volkstuintje dat we hebben is vrij groot. We gaan werken met verschillende vakken van iets meer dan 1 vierkante meter, die we vervolgens opdelen in vierkanten van 30-40 cm (dus volgens square-meter-gardening). Op zo´n vak van 30 cm hebben we dan 1 grote plant (vb. tomaat), of 4 kleinere (vb. sla) of 16 heel kleine (vb radijzen). Verder kiezen we voor liever veel variatie in groenten, dan veel groenten van dezelfde soort. Dat er soms iets zal mislukken nemen we er bij. Het bodemtype waar ik woon is klei. Het groeiseizoen is kort, maar we hebben wel het voordeel dat het in de zomer niet donker wordt en dat onze tuin vrijwel de hele dag zon vangt. Het nadeel is natuurlijk dat we veel planten lang binnen moeten houden, omdat het gemakkelijk tot juni kan vriezen. Gelukkig hebben we een Zuid-West georiënteerd balkon waar ook veel planten terecht kunnen in afwachting tot hun plekje in de volle grond.



In elk geval zijn we niet de enige die groenten telen, de volkstuintjes zijn razend populair.
Twee jaar geleden hadden ze dit soort kweektunnels voor 9 euro bij de Aldi. Deze zijn een stuk duurder, maar er zijn meer mogelijkheden om planten te beschermen tegen nachtvorst als ze nog niet sterk genoeg zijn.



Ik heb mijn zaadjes nog niet gevonden.

Ik heb wel een simpele rek bij het raam gezet om er wat plantjes op te zetten. waar ze voldoende licht krijgen.



En misschien koop ik nog zoiets om aan de regenpijp te hangen. Kan je ook de hoogte in zonder zitruimte kwijt te raken.



Er is nog zo'n stapelbaar bakkensysteem, maar dat wordt kostbaar.
Handige lijst, Dahlia, ik heb hem toegevoegd aan mijn favorieten. Inmiddels heb ik het aantal kweekbakjes al aardig uitgebreid, mede dankzij AH staat er vanalles wat ik eerder niet had. Ben benieuwd. Inmiddels de tuin gemest. Met het weer van vandaag ben ik geneigd alle kweekbakjes naar buiten te doen, maar ik wacht nog maar even, het kan nog licht vriezen. de courgettes zijn nu serieuze plantjes aan het worden en de basilicum begin boven de aarde uit te komen. Nog een paar dagen van dit weer en dan krijg ik een beter idee wat het in de kruidentuin gered heeft na het planten vorig jaar. Al een jaren staat daar salie, bieslook, selderij, peterselie, thijn, citroenmelisse en munt. En ik wil graag nog wat meer. Maar helaas is niet alles meerjarig, basilicum bv niet helaas. Oregano hoop ik dit keer nu eindelijk eens in leven te houden.
Alle reacties Link kopieren
Lilapie, lees deze link eens over paksoi.



http://www.mooiemoestuin. ... eelt/koolgewassen/paksoi/



Als je de ruimte hebt is een kas heel handig. Ik heb nu een paar jaar een kas en vind dat echt ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik heb een vraag over de moestuintjes van de AH en misschien kunnen jullie die wel beantwoorden als moestuinexperts? ;)



Ik heb nu 8 van die potjes gezaaid en er zijn er inmiddels al 3 opgekomen. Eentje (radijsjes) heb ik vandaag verpot. Nou vraag ik me het volgende af: er zitten natuurlijk meerdere zaadjes in zo'n potje maar wordt dat dan 1 plantje of meerdere? Ik bedoel stel dat ik de kropsla verpot krijg ik dan gewoon 1 krop sla of moet ik het plantje splitsen en krijg ik dan meerdere kroppen sla? Of werkt dat niet zo?
1 zaadje wordt 1 plantje. Sommige planten kan je 'splitsen' door te stekken (met een takje munt gaat dat bijvoorbeeld heel makkelijk), van andere planten kan je de kluit scheuren, en uit de deelkuiten groeien dan weer volledige planten. Met citroenmelisse kan dat prima.



Sla kan je helaas niet stekken of scheuren.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 20-03-2015 18:27
Reden: URLs plakken is moeilijk...
% gewijzigd
Nog een vraag van mij: ik heb 3 komkommmerplantjes die zijn opgekomen. Het ging echt supergoed, maar nu zijn de kiembladeren aan het krullen/verfrommelen. Ze zien er echt niet happy uit. De eerste 'volwassen' bladeren zitten er volgens mij wel aan te komen, maar ik vroeg me af wat ik eraan kan doen? Of dat ik me druk maak om niets?
Mijn komkommerplantjes deden dit ook en elke avond kwamen ze er weer bovenop. Ik heb ze toen verhuisd naar een kamer waar het minder warm was en doen ze het prima.
Minder warm zetten, dat ga ik proberen! Thanks voor de tip!
Update na deze druildag (het wordt lente, echt, houd moed): 4 aubgergineplantjes in de vensterbank ontkiemd, komommers zijn wat bijgetrokken, en mn cherrytomaten zijn ook ontsproten 11 stuks!



Ik haf ze een beetje verwaarloosd (want ongeduldig) dus vriend had ze een grote plens water gegeven en ze schoten spontaan uit de grond! Ben benieuwd hoe ze zich verder gaan houden...



Hoe staat het er bij jullie bij?
Alle reacties Link kopieren
Koffiezetapparaat heeft hier plaats moeten maken voor plantjes 😂

Ik woon op 7 hoog en de plantjes vinden de koude wind niet lekker dus ik denk dat het nog wel 2 maanden duurt voor mijn keuken weer keuken is en geen halve plantenkas.

Alles is goed ontkiemt en als ik bereidt ben nog meer keuken op te offeren ga ik verder met verpotten.
Mijn tomaten zijn verplaatst van de (warme, afgesloten) bak naar plastic potten (3 per pot tot ze te groot zijn). De paprika's beginnen nu hun koppen boven de grond te steken, leuk om te zien! En volgende week gaan de courgettes in de zaaibak
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat t ook lekker, paprika's en pepers beginnen aan hun 2e echte blaadjes. Sommigen ontkiemen nog, na 3 weken.



Tomaten hebben al zeker 6 bladparen.



Ananaskers kwam via deno wel op en de 2e gewone zaaironde ook. Ik heb het bakje van de 1e zaaironde maar weggegooid kwam echt niks uit.



Nu dus wel veel weg te geven. Gelukkig gegadigden genoeg.



Gezellig ook al dat groeiende groen in huis. Let the sun shine!
@granny: haha dat ken ik. Bij ons is elke centimeter voor het venster ingepalmd door planten. In de woonkamer (zuid-west gericht) de liefhebbers van warmte (paprika, butternut, tomaat...), in de keuken (oost-gericht) de "gewone" planten en dan in de logeerkamer de planten die het liever wat koud hebben (sla, broccoli en bloemkool), want daar staat de verwarming niet aan. Voorlopig hebben er nog geen toestellen moeten sneuvelen, alleen wordt de ruimte om te eten aan onze keukentafel elke week een beetje kleiner.



Ik had een mix met verschillende courgette-soorten gekocht en daar is na een week nog niets van ontkiemd :( Zou dat normaal zijn?



Binnen een week of twee verhuizen er een aantal planten naar onze koude kas op de volkstuin: sla, bloemkool, broccoli, prei en spinazie. Vanaf begin april vriest het niet meer zo vaak ´s nachts.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven