Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik heb ook een kleine moestuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal gek op mijn Japanse wijnbes. Die groeit tegen de schutting en geeft de hele zomer lang genoeg besjes om in mijn yoghurt te doen. Heerlijk! Wij hebben zelf een regenput, maar die levert in hele hete tijden een beetje goor groen water, dus die gebruik ik niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_68519 wijzigde dit bericht op 09-02-2010 21:11
Reden: Te veel info
% gewijzigd
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een moestuin, ik pas het squarefoot gardening toe.

Als je daar op googlet vind je veel informatie.

In het kort: je maakt bakken van 1,2m bij 1,2m en ongeveer 30 cm hoog. Die leg je op de grond, en daar stort je aarde, compost en vermiculite in. Vervolgens deel je die bak in 16 gelijke vierkanten, waarbij je in ieder vierkant iets anders plant.

Zodra je de groente hebt geoogst mest je het vak bij en plant je er iets anders in.



Ik woon op erg rotsige grond dus voor mij is dit ideaal. Je groentes kunnen echter niet heel groot worden. Komende jaar probeer ik ook bonen te planten, ben benieuwd of dat lukt op een klein oppervlakte.



Helianthus, mag ik je ook een mail sturen? Ik vind het interessant om over moestuinen te lezen!
Alle reacties Link kopieren
.
quote:hybelkanin schreef op 09 februari 2010 @ 21:03:

Ik heb ook een moestuin, ik pas het squarefoot gardening toe.

Als je daar op googlet vind je veel informatie.

In het kort: je maakt bakken van 1,2m bij 1,2m en ongeveer 30 cm hoog. Die leg je op de grond, en daar stort je aarde, compost en vermiculite in. Vervolgens deel je die bak in 16 gelijke vierkanten, waarbij je in ieder vierkant iets anders plant.

Zodra je de groente hebt geoogst mest je het vak bij en plant je er iets anders in.





Ik woon op erg rotsige grond dus voor mij is dit ideaal. Je groentes kunnen echter niet heel groot worden. Komende jaar probeer ik ook bonen te planten, ben benieuwd of dat lukt op een klein oppervlakte.



Helianthus, mag ik je ook een mail sturen? Ik vind het interessant om over moestuinen te lezen!



Wat leuk, die bakken. Ook veilig met kinders in de buurt enzo



Wij hebben een kleine tuin en ik heb afgelopen jaar tussen de gewone planten wat groenten geplant. Koolrabi lukte prima, bloemkool helemaal niet en sla maar mondjesmaat, maar dat was ook omdt het zo heet en droog was
Alle reacties Link kopieren
quote:Dejavu schreef op 09 februari 2010 @ 21:02:

Ik heb in het voorjaar een volkstuin, hoei! Weet dus nog helemaal niet hoe het allemaal werkt, maar heb er veel zin in.

Haal alvast boeken uit de bieb om je wat in te lezen en koop zaden van groente die je lekker vindt.



Tuin staat trouwens al vol met gewassen, het is een moestuin van 200 m2. Alles houden zal niet lukken, we willen ook een terrasje aanleggen, maar het is wel de bedoeling om echt te gaan verbouwen. Verheug me nu al op de eerste oogst.

Dat is zo leuk en zo lekker! Het is mooi om te zien hoe een groente zich ontwikkelt tot hij goed is om geoogst te worden!



Ben benieuwd wat voor tips hier langs gaan komen. En waarom is een regenton een goed idee? Levert je dat alleen gratis en zuiver water op de juiste temperatuur op of heeft het meer voordelen?

Het is zonde om steeds kraanwater te gebruiken. Op een complex heb je niet altijd kraanwater, maar als je een moestuintje in je achtertuin hebt, dan is er niks anders voorhanden dan kraantwater. De meeste planten doen het het beste op regenwater en het komt toch wel uit de lucht vallen, dus waarom niet opvangen?
Alle reacties Link kopieren
quote:hybelkanin schreef op 09 februari 2010 @ 21:03:

Ik heb ook een moestuin, ik pas het squarefoot gardening toe.

Als je daar op googlet vind je veel informatie.

In het kort: je maakt bakken van 1,2m bij 1,2m en ongeveer 30 cm hoog. Die leg je op de grond, en daar stort je aarde, compost en vermiculite in. Vervolgens deel je die bak in 16 gelijke vierkanten, waarbij je in ieder vierkant iets anders plant.

Zodra je de groente hebt geoogst mest je het vak bij en plant je er iets anders in.

Je kunt hem ook indelen in 12-en, dan zijn de vakken wat groter. Vermiculiet hoeft niet perse, je kunt ook compost gebruiken. Het gaat om het luchtig maken van de grond. En dat kan dus ook met compost.



Ik woon op erg rotsige grond dus voor mij is dit ideaal. Je groentes kunnen echter niet heel groot worden. Komende jaar probeer ik ook bonen te planten, ben benieuwd of dat lukt op een klein oppervlakte.

Ja, dat lukt! Je kunt vanuit 2 vakken een bamboestok naar elkaar toe laten groeien en tegen de stokken stokbonen planten. De planten slingeren zich vanzelf om de stokken heen (soms met wat hulp). Je kunt ook stamboontjes zaaien: dat blijven kleine struikjes: kleinere oogst, eerder oogstbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen megamoestuin, maar wel courgettes, tomaten, paprika's, aardappels, boontjes, pompoen, komkommer en andijvie en pepers.



Die pompoen en komkommers kunnen de lucht in, lang leven de rozenboog, de aardappels kunnen er dan onder. Verder heb ik op de stoep nogal wat grote potten/bakken, daar staan de tomaten en paprika's in



Mn frambozen en bramen staan tot opluchting van de buurman tegen de schutting. (Hij heeft ze dus nu ook haha)



En ook nog een bak voor regenwateropvang.
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 09 februari 2010 @ 20:53:

Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Heb je het boek De Familiemoestuin ook gelezen? Dat vind ik een leuk boek om te bekijken en te lezen. Voor beginners met een kleine tuin een aanrader. Er zijn ook een paar pagina's speciaal voor kinderen en de moestuin. Ook staan er enkele recepten in, die heel erg lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
http://www.makkelijkemoestuin.com/
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, ik ga dit jaar voor het eerst broccoli en kapucijners en venkel proberen.

Vorig jaar heb ik sla, tomaten, dille, peterselie, bieslook en rozemarijn vanaf zaad gekweekt. En bij mijn ouders thuis hebben we al jaaaaren bieten, wortels, bonen, boerenkool en aarbeien, paprikas, komkommers en heel veel druiven in de tuin staan.

Het is me ook gelukt een tomatenplant in een rokerige studentenkamer met 1 raam op het noorden te kweken, dus ik ga deze uitdaging ook wel aan, haha!

Nu ben ik verhuisd naar een erg noordelijk land, kijken hoe het hier werkt. In de zomer is het 24 uur licht en de temperatuur is zomers rond de 30 graden. Er blijft wel langer kans op nachtvorst.



Het lijkt me leuk om ook van jullie te horen over jullie moestuinavonturen!
Alle reacties Link kopieren
hybelkanin: welk land? Ik zag in Denemarken heel veel mensen die een tuinkas hadden. Maar je zult wel noordelijker zitten, nu ik je post nog eens lees



Heb ik trouwens ook, een klein kasje. Echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon vlakbij Ålesund, 62 graden NB. In Noorwegen. Een vallei hier vlakbij staat bekend om de vele aardbeien die er vandaan komen, hier in het dorp staan ook perzikbomen. (wel beschut)

Ik zat te denken om misschien een provisorische kas te maken, zo'n halfronde met plastic erover.

De buitengroenten zullen wel lukken hier denk ik, maar tomaten, paprikas etc zal lastiger worden.
Het lijkt mij ook zo leuk om een moestuintje te hebben! Vorig jaar heb ik aardbeien gehad. Heerlijk!



Hoe doen jullie dat met katten? Wij hebben er zelf 2 en verder lopen er hier aardig wat rond.

Toen we hier net kwamen wonen stond hier nog en rijtje kruiden en daar lag ook allemaal kattenpoep tussen. Niet zo fris.
Alle reacties Link kopieren
quote:hybelkanin schreef op 09 februari 2010 @ 21:40:

Als er zelfs perziken staan, dan is er genoeg zonkracht! Aardbeien en perziken worden dan geen probleem bij jou! Ik heb even via Google Maps gekeken waar het lag. Het scheelt misschien toch ook iets omdat je aan de kust zit? (of maakt dat in N. niet zoveel uit?



quote:Ik zat te denken om misschien een provisorische kas te maken, zo'n halfronde met plastic erover.

Doet het ook heel erg goed! Je verlengt daarmee het seizoen en dat is denk ik met dat klimaat ook handig.

De buitengroenten zullen wel lukken hier denk ik, maar tomaten, paprikas etc zal lastiger worden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken Helianthus!

Ik woon wat verder landinwaarts maar wel aan het fjord. De Warme Golfstroom heeft hier een gunstige uitwerking, de warme zeedampen blijven tussen de bergen hangen. Neemt niet weg dat het hier nu -9 is, in december zelfs -20, al is dat wel uitzonderlijk.

Ik denk ook dat het vele aantal uren licht wel positief uit zal pakken.



Ook ik heb 2 katten en ik vrees dat die de moestuin gaan uitproberen...even afwachten dus!
Leuk dat er al zoveel reacties zijn:D



Hybel, bijzonder dat er in het hoge noorden perzikbomen staan, dat had ik niet gedacht zeg.



Helianthus, jij klinkt alsof je er veel vanaf weet.



Over die katten, het stikt hier ook van de katten (inclusief mijn eigen) zijn er geen planten die katten op afstand houden?



Vorig jaar had ik een trostomaat, die tijdens mijn vakantie met noodweer geknakt is. Ik vond hem te hoog, en weinig vrucht dragen. Iemand een idee hoe je de tomaat in pot een beetje in toom houdt?
Alle reacties Link kopieren
Ik wou een link naar de makkelijke moestuin plaatsen, maar dat is al gebeurd . Ik heb hier niet echt een tuin voor moestuin (lees: studententuin), maar ik zou wel wat groenten in potten willen kweken. Tomaten, aarbeien? Iemand nog suggesties? :-)
Alle reacties Link kopieren
Pepers, als je er van houdt. Groeide bij mij als een tierelier in de vensterbank. Heb je teveel, kun je ze ophangen en drogen.

En kruiden doen het ook goed, een eitje met verse bieslook, of kip met verse rozemarijn, smullen maar!
Ik heb ook een moestuin. Ik kan niet wachten tot dat het mooi weer wordt. Nadat ik de zaden e.d. heb besteld, maak ik a.d.h.v. een tuinkalender een tuinplanning, i.v.m. de vruchtwisseling, maar ook omdat sommige groente (zoals peulen) heel vroeg in het seizoen groeien en bijvoorbeeld paksoi pas halverwege juni de grond ingaat.

Een paar linkjes: voorbeeldtuintjes

indeling van een moestuin

Kruidentuin
quote:queenie1 schreef op 09 februari 2010 @ 21:23:

http://www.makkelijkemoestuin.com/

Jaaaaaaa! Ik ben fan! (Heb deze site ook al veelvuldig gespamd op het forum )



Ik (eehm wij) beginnen dit jaar met onze moestuin, met als leidraad bovenstaande site! We richten een deel van onze tuin in als moestuin c.q. gedeelte voor de kippen (moeten nog gekocht worden). We willen ze wel gescheiden houden van de moestuin ivm het aanrichten van schade



Het wordt een stuk grond van zo'n 130 m2 waarvan 1/3 voor de kippen is (4 of 6 stuks) en de rest als moestuin. Nahja, ik lees mee dus!
Alle reacties Link kopieren
Kleine moestuin is misschien juist slim, ook al is het noodzaak: kost minder tijd, goed te overzien, veel makkelijker om alles goed bij te houden, en in je eigen tuin is toch handiger dan een volkstuintje op een paar kilometer afstand huren.....



En idd bij courgettes e.d. kun je een mega opbrengst hebben, ook uit een kleine moestuin.



Katten vinden die altijd keurig geharkte en omgeschoffelde aarde ook onweerstaanbaar......je tuin afrasteren, ik weet geen andere oplossing.
Quattro dat van die katten kan je ondervangen door bv die bakken af te zetten met gaas, of door ze op poten te zetten.

Overigens.....als je tuin maar groot genoeg is, vermoed ik dat ze niet persé in de moestuin willen schijten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven