Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Stukje cake: ik ben jaloers!!



Ga morgen maar eens aan de gang met een kwastje.



Mijn hoop voor een beetje oogst is toch echt gericht op de courgette en de tomaat die ik gezaaid heb (en paprika=klein plantje en wortel=geen idee) in de emmers..



hoop dat volgend jaar de tuin is aangepakt en ik een vierkante meter moestuin heb!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog een heleboel planten in de tuin zetten. Het is me of te warm of te nat. Of ik heb andere dingen te doen.



Mijn tomaten staat al wel in bloei! En ik heb een stevia plantje gekregen. Weet nog niet zo goed wat ik er mee moet.



Ik heb al mini wortels & ik moet nog meer peulen oogsten. De sugarsnaps doen het ook goed.

De uien zijn opgegeten door de slakken & de kersen zijn nog niet rijp genoeg.
Mijn tomaat staat ook in de bloei. De wortels hebben veel loof, maar ik heb geen idee wanneer ik het zou kunnen oogsten..
Nou, hier staat alleen bieslook. De salie is nu echt morsdood.

Wat er stond is van vorig jaar. Is niet ontkiemd.

Bieslook blijft groeien. Misschien zaai ik nog wat voor proef. Dit jaar gaat het toch niet meer lukken, maar het blijft leuk om te doen. Ik moet eerst nog alle informatie verzamelen en ordenen van vorig jaar om er echt mee aan de gang te gaan. De bomen bij mij worden pas in het najaar gesnoeid. Dan kan ik andere dingen zaaien in potten.
Net terug van vakantie en meteen mijn emmers met courgette, paprika en tomaat bekeken.



De worteltjes heb ik voor de vakantie geoogst. Een beetje misvormt, maar de smaak was goed. Volgend seizoen beter zaaien!



Ook had ik 2 courgettes geoogst en die zijn de bbq opgegaan. Heerlijk! Ik heb dus 1 plant in een emmer staan. Nu groeien er nog 2 aan, dus die zal ik ook te zijner tijd gaan oogsten.



Ik heb 14 kleine paprikatjes aan de planten hangen. Volgens mij zijn het 3 plantjes in 1 emmer(?). Die zijn nu zo'n 4/5 cm groot en groen. Wanneer oogsten?



De tomaat (2 planten in 1 emmer) doet het goed. Ik heb net 2 tomaten geoogst. Er hangen nu nog een stuk of 6 groene aan en 1 rode.



Leuk! Het resultaat is beter dan verleden jaar. Toen had ik 1 courgette en 1 mini (groen) tomaatje..



Hoe gaat het in de andere tuinen?
Ik dacht even dat er een babietje was geboren.

Of loop ik dan hopeloos achter. Bij mij staat nog steeds een bakje met bieslook dat een paar sprieten heeft.

Ik heb er helemaal geen tijd voor gehad.

Er zat wel een slak op een bak waarin ik het regenwater opvang.



Vreemd genoeg was die bijna leeg. Zelfs na die flinke buien van gisteren. Hier is alles donker en de dakgoten zaten vol met bladeren. Dan zal daar die slak dan wel op af zijn gekomen.

Volgend jaar doe ik weer mee.



Lijkt me leuk om dat ook echt iets te oogsten als het zaaien lukt. Ik moet anders de zaden toch weg gooien. Ik kon dit jaar ook niet fatsoenlijk op mijn balkon zitten.

Maar..... de zomer is nog niet voorbij. Ik neem gewoon een paraplu als parasol en dan kan ik alle weertypes aan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mag ik er bij?

Dit jaar ben ik voor het eerst ook begonnen. Ik heb aardbeien, komkommers, paprika en meloen (vrij laat) gezaaid.

Verder heb ik een frambozenstruik, blauwe bessen en rode bessen struik. En een appelboompje.



Alles doet het eigenlijk heel goed. Ik heb 4 snackkomkommers en 2 'gewone' komkommerplanten (long island) en ik pluk elke dag wel wat komkommers, al denk ik dat het haast wel teveel is. Ik denk dat ik volgend jaar wat minder komkommerplanten ga poten.



Marjolein, wat voor paprika's heb je? Want volgens mij kan je ze oogsten als ze hun oorspronkelijke kleur hebben.
Iemand eenvoudige plantenbakken gezien die in de aanbieding zijn?

Iets eenvoudigs dat aan het balkon kan worden gebruikt om regenwater op te vangen. Voor de rest van dit jaar. Liefst in een onopvallende kleur en op te hangen zonder iets te beschadigen.
Wordt dit topic nog wel gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Pumps, ik ben momenteel zo druk dat ik geen tijd heb om te forummen. Zelfs mijn moestuin ligt er verwilderd bij.



Van de peultjes en sugarsnaps heb ik 2x kunnen oogsten en toen gingen de planten spontaan dood. De boontjes ben ik vergeten te oogsten (lekker dom), dus daar zitten zaden voor volgend jaar aan. Broccoli komt de tuin niet meer in, van 3 planten heb ik niet eens genoeg voor een avondmaaltijd voor babyzoon (7 maand alweer, zelfs bijna 8 maand) en de bloemkool is ook 20x niks.

De tomaten deden het onwijs goed en gingen door de grote hoeveelheid regen in 2 dagen van prachtig groen naar rot. Echt balen.

De bietjes waren overheerlijk en een deel van de wortelen zit nu in de oven als onderdeel van een heerlijke pastasaus in wording. De aardappelen hebben de droogte niet overleefd, maar toch heb ik uit 1 emmer een kilo krieltjes gehaald. De andere emmer moet ik nog leeghalen.

En ik vond 2 tomatenplanten die achter het speelhuisje tussen de tegels groeien. Tomaten als onkruid is best grappig. Er kwam ook een plantje tussen de broccoli opzetten, ondanks dat we de grond 30cm opgehoogd hebben.

De meloenpeer bloeit, maar daar is ook alles mee gezegd denk ik. Maar even kijken of ik hem ergens kan overwinteren, hier in huis is nergens een koele plek.

De aardbeien doen voor het eerst een 2e ronde in een jaar tijd en de frambozen doen het geweldig. Ergens tussen nu en een week of 3 kunnen we weer oogsten, er zitten wel zeker 100 kleine vruchtjes aan de 2 planten. Mijn dochter heeft alle bramen zo van de plant af opgegeten.

De gele komkommer had de nachtvorst niet overleefd en de opbrengst van de mexicaanse mini komkommer is matig. Her en der eens een keer eentje, dan 2 tegelijk en zo 2 weken niks te oogsten.

De kruiden doen het wel immens goed, lekker overwoekerd stukje is dat.
Aha, er is toch nog leven in de tuinen.

Ik heb ook een oud tuintje in de tegelvoegen. Met een beetje mazzel komen daar steeds meer bloembolletjes aan. Hoewel de mieren steeds verder oprukken.

Ik heb alleen nog een bakje bieslook van vorig jaar. Die zaadjes waren zo klein en ik liet per ongeluk het hele zakje vallen.



Zaden kunnen als ze maar diep genoeg zitten zelfs na 1000 jaar nog ontkiemen. Komt er opeens een uitgestorven soort boven de grond uitsteken. Ik heb ik ooit van een boswachter gehoord.



Ja, dat natte weer en dan weer die zon.

Bieslook is echt het sterkste. Die red het zelfs met weinig water. Het staat wel in de schaduw en ik vergeet het telkens water te geven. Salie is minder sterk.



Ik ben benieuwd of er ook nog anderen zijn die ondanks de dumpprijzen toch nog oogsten.

Maarten ;t Hart vind ik een raar mannetje als schrijver/

Als groenteteler en kok uit eigen tuin vind ik hem wel leuk om naar te kijken. Krijg ik spontaan zin om ook iets te doen.

Maar ik heb weinig plaats en nog steeds veel te weinig zon daarvoor. Ik plaats dan wel alles tegen maar een muur,

Maar de aardappels in een bak kan misschien wel.

Ik heb hier alleen vogels en andere beesten zitten. Ik vind tenminste dode kikkers, heel veel mieren, slakken en poep.

Dat laatste kan van alles zijn. Er zit ook een wespennest hier in de buurt. Ik had regelmatig wespen in huis. Het nest gelukkig een aantal huizen verderop.

Ja, die vogels worden gelokt. De perfect gevormde keutel van een muis of rat... Het leek wel op het afbakenen.

Ik zal eens op poep scannen. Het lag bij een deurtje, maar ik heb het maar opgeruimd. En bij mijn deur ligt een heleboel.

Maar het kunnen ook de buurkinderen zijn die grappig proberen te zijn.
Ik zie dat dit topic meer dan 3500 posten heeft.

Ook de @TO is er niet meer. Die heeft geen profiel meer.

Ik vermoed dat het niet meer echt loopt.

Of dat er ooit een ander is geopend zonder dat er een koppeling was.

Misschien dat er nog een paar afsluiters komen die de status van hun tuintje uitleggen.

Of een andere @TO die het leuk vind om zo'n topic aan dit te verbinden.

Ik heb zelf geen tuin op het moment. Dus is het onlogisch als ik een topic zou openen. Ik heb wel de aanloop tot een balkonbak -moestuin genomen. Daarvoor heb ik eerst veel gelezen en geprobeerd met zaaien. Erg leuk om te doen.



Dan vind en vond ik het ook erg leuk om te lezen van Stukje Cake haar tuin. En ook van de anderen.
Ik heb, tot nu toe, uit mijn emmers het volgende geoogst:



Misvormde kleine worteltjes (niks mis met de smaak)

4 tomaten (en nog 8 aan de plant)

4 courgettes, nu er nog wat mooi weer aan zit te komen, hoop ik op nog 1.

Er zitten 8 paprika's aan de planten en er zijn er nu 2 rood aan het worden..



Was leuk om het te lezen en ik hoop dat er toch weer een topic over komt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn komkommers staan er maar droevig bij. Denk niet dat ze het gaan overleven, maar ik geef het een kans.

De paprika's willen ook niet echt verder groeien en ik heb (helemaal met het weer van de afgelopen dagen) de hoop op meloenen opgegeven.

Aardbeien doen het redelijk maar die heb ik begin dit jaar pas gezaaid, dus daar zou ik volgend jaar volop van moeten kunnen oogsten.
Van de week had ik regenwater opgevangen in een bakje. Dat over de bakken met de kruiden gegoten.

En vanmorgen zat ik lekker in het zonnetje.

De bieslook is weer tot leven gekomen.
Mooi Pumps!



Hier heb ik weer bloemen aan mijn paprikaplant en er zitten een stuk of 10 kleine paprikaatjes aan. Denk dat ik de plant, die in een emmer staat, maar naar binnen ga halen..



Verder ook nog 2 kleine courgettes aan de plant en hij bloeit nog elke dag. De tomaat is overleden..
De laatste bladeren zijn opgeruimd. Ik heb een zak (van het plastic afval) gevuld met bladeren en in de schuur gezet.

Ik ga kijken of dit wordt omgezet naar compost. Ik heb er wel een doos onder staan tegen lekken, knoeien of wat dan ook.



De planten die niet op het balkon kunnen die zet ik ook maar in de schuur.

Bladeren zijn trouwens een prima bescherming tegen vorst.

Nu nog tomaten. Dat is lekker. Ik heb nog een aantal zakjes met zaad en die zijn houdbaar tot ergens in 2015.

Dat wordt dus weer een experiment. Ik heb een klein muurtje waar ik met een paar bevestigingen aan de muur wat plantenpotjes kan hangen in de zon. Een bakje er onder tegen knoeien. Maar moet nog even wachten.



Tot volgend jaar waarschijnlijk. :-)
De paprika's staan nu binnen. Het zijn 2 plantjes in 1 emmer. In de ene plant zitten nu kleine paprika's van 2-4 cm. Heb ze geteld en het zijn er 17!! Niet normaal toch? Ben benieuwd of ze nog groter gaan worden en een rode kleur gaan krijgen...



In de andere zitten hele kleine bloemetjes. hahaha.. We zien wel wat het gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Ik zou een van de forummers hier willen verzoeken om een nieuw deel te openen van dit topic aangezien er meer dan 3000 postings nu hier geplaatst zijn . In het verleden is er geconstateerd dat topics met meer dan 3000 postings het forum trager maken, wat we uiteraard graag willen vermijden.



Graag na het openen van het nieuwe deel, het oude topic even staffen of melden op het Centraal Moderator topic op de pijler Overig zodat we het oude deel kunnen sluiten.



mvg,



Junior.
Ik weet niet of hier nog een moestuintje gaat komen. Ik heb wel een paar hangbakken gekocht. Maar ik weet niet of ik genoeg licht heb om alles te laten groeien. Maar.... hier staat vandaag de bieslook nog steeds buiten te groeien.

Ik heb ze weer wat regenwater gegeven. De gieters van Ikea kunnen hier worden opgehangen als een soort van regenton. Genoeg voor een paar bakjes onder een afdakje. Ze staan dan wuivend in de wind en laten zo zien dat het lekker was.



Niemand die een nieuwe topic wil openen? Bij mij komt er misschien geen nieuw tuintje.



Voor de rest van het jaar veel plezier en alvast de beste wensen.

Green union heet hij ook. Weer wat geleerd. Is lekker in kerstgerechten, maar dat weet ik zo nog niet.
Is er al een nieuwe topic?



Is het al bijna tijd om in te zaaien?



Hier zijn meerdere bakjes gekocht om op zonnige plekken iets te hangen en te kweken. Ik hoop dat het ook lukt. De houdbaarheid is dit jaar afgelopen. Ik wil ze dus wel gaan gebruiken.



Ik open geen nieuwe topic. Iemand anders? Als ik het zo las dan was er voldoende enthousiasme.
Een nieuwe lijkt me prima! Maar het duurt nog even voor ik weer begin te zaaien . Ik heb nog spitskool, witte kool en knoflook in mijn bakken staan (waarvan de witte kool nog niet echt wat doet, dus ik vrees het ergste). Hoe staat het bij de rest?
Alle reacties Link kopieren
Zal ik een nieuwe openen?



Ik heb aardbeien gezaaid.

Ik heb ook al een aantal AH moestuinpotjes, die ga ik samen met de kinderen zaaien maar ik wacht denk ik even tot ik er wat meer heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven