Kleiner wonen? Ervaringen gevraagd.

30-08-2016 23:04 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij denken erover om kleiner te gaan wonen. We winen nu in een ruime eengezinswoning met 3 slaapkamers. Het is een bewerkelijk huis met veel hout en grote ramen, wat dus o.a. veel poetswerk oplevert.

We willen het liefst naar een appartement, gelijkvloers en qua oppervlakte kleiner.

Wie heeft er ervaring mee? Is het leven rustiger geworden doordat je minder poetswerk hebt?
Alle reacties Link kopieren
Met hoeveel personen en kinderen leef je in je huis ?



Hoeveel uur ben jij bezig met schoonmaken per dag ?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 7 jaar geleden van een eengezinswoning naar een (kleiner) appartement gegaan en ben er nog steeds blij mee.

Niet zozeer vanwege het mindere werk, want ik ben niet zo huishoudelijk, maar wel vanwege dat alles nu gelijkvloers is. Vind ik zo veel makkelijker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben naar een kleinere woning verhuisd. Niet gelijkvloers maar wel kleiner en geen zolder.



Heb twee kleine kinderen maar vind het eigenlijk wel fijn zo, het was noodgedwongen maar prima qua ruimte en veel minder schoonmaak en opruimwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ecam: wij wonen met zijn 3-en plus een hond. En ik zou meer moeten poetsen om het huis netjes te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het omgekeerde gedaan. Van een appartement naar een woning met drie slaapkamers, zolder en een tuin. Ik heb onderschat hoeveel werk dat is. Maar de extra ruimte is wél heel fijn. Ik vind een appartement al snel te krap als je niet alleen woont.
.
Ik woonde in een appartement en nu in een eengezinswoning met zolder, tuin en schuur. Ik vind het veel meer werk! De oppervlakte woon en slaap zijn ongeveer gelijk. Zolder en schuur gebruik ik nauwelijks en tuin is betegeld. Dus dat is het niet. Als de kinderen de deur uit zijn verhuis ik dezelfde week terug naar een flat.
ik ben verhuisd naar een veel, véel kleinere woning en ik kan oprecht zeggen dat ik het heerlijk vind!

alles wat ik nodig heb is er - maar niet meer in veelvoud (bv 5 pannen ipv vh 12, nog maar 1 stofzuiger want nu is alles gelijkvloers). heerlijk overzichtelijk, en t voelt letterlijk lichter zonder al die overtollige spullen waar ik me aan gecommiteerd had.

maar let wel: ik woon alleen en heb geen kinderen, daarmee is mijn input hier welicht niet zo zinnig



als ik een gezin had, zou ik nog altijd voorstander zijn van compact 'maatwerk' wonen maar zou ik denk ik wel graag een woning met een leef- en slaapetage hebben. kunnen de kids rustig boven slapen als jullie nog even beneden zijn s avonds, en vice versa in den ochtend :-)

twee etages geeft me ook het gevoel van lebensraum, als je met meer mensen woont. gelijkvoers ben je hypothetisch aldoor in elkaars zichtlijn en dicht binnen gehoorsafstand.
Een paar jaar terug ben ik noodgedwongen veel kleiner gaan wonen, heerlijk was dat. Het hele huis van links naar rechts en voor naar achter in een uurtje grondig gepoetst. Nu woon ik in een passend huis en heb ik mijn huis a la Marie Kondo opgeruimd en ik mis al het werk van een groot huis nog steeds niet. Groot huis=groot werk.
Ik ben een hele grote voorstander van klein wonen, maar het poetsargument vind ik niet heel sterk met een gezin. Mijn ervaring is dat een kleine woning veel sneller en troep lijkt als een grote woning. Je bent dus veel meer tijd kwijt aan opruimen en met de details bezig.



Het is niet de extra m2 wat je met laat poetsen maar de troep die er in staat. Je bent niet sneller klaar met een kleinere badkamer bijvoorbeeld. Hooguit de extra ramen op de verdiepingen die echt tijd kosten (die doe ik dan ook ongeveer nooit ) en het extra toilet.



Wat vinden de andere 2 gezinsleden ervan? Of poetsen doe nooit wat?
Wij zijn zo'n anderhalf jaar geleden kleiner gaan wonen, van een eengezinswoning van vier etages naar een (nieuwbouw)appartement van 70 m2. Omdat we heel veel spullen hadden in ons vorige huis zijn we meer dan een jaar voor de verhuizing al begonnen met opruimen en vooral dingen weggeven/weggooien. Op het laatst werd het echt een sport om zo min mogelijk spullen over te houden en toch niet het gevoel te hebben dat we iets zouden missen. Hoe langer we bezig waren met opruimen, des te meer dingen die toch weggingen. We werden steeds makkelijker in wegdoen, op het laatst werd het zelfs een sport om te kijken of er nog meer spullen overbodig waren. De verhuizing was dan ook een fluitje van een cent; we hielden minder over dan dat we al hadden weggegooid.



Nu we eenmaal in onze huidige woning zitten hebben we nog nooit ook maar iets van al die spullen gemist. En juist omdat we zoveel minder spullen hebben gaat het opruimen en schoonmaken sneller dan eerst. In vierkante meters hebben we minder ruimte dan ooit, maar doordat we minder troep hebben hebben we voor ons gevoel veel meer ruimte. En rust, vooral in onze hoofden.
Alle reacties Link kopieren
Hier de laatste jaren verbouwd. We wonen met z'n tweeën, maar toch nog een verdieping erbij. Voor mij minder werk, want veel gemakkelijker om opgeruimd en schoon te houden ( heb wel een hulp, 1x in de 14 dagen en m'n moeder springt en dan eens bij).

Maar doordat alle oppervlakken groot en opgeruimd zijn (vloer en kasten) is het juist sneller klaar dan toen we twee verdiepingen hadden.



En vooral je kind ook haar eigen portie van het werk laten doen
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=24099125,noline]ZonnigKleintje schreef op 31 augustus 2016 @ 06:59

, maar het poetsargument vind ik niet heel sterk met een gezin. Mijn ervaring is dat een kleine woning veel sneller en troep lijkt als een grote woning. Je bent dus veel meer tijd kwijt aan opruimen en met de details bezig.



Het is niet de extra m2 wat je met laat poetsen maar de troep die er in staat. Je bent niet sneller klaar met een kleinere badkamer bijvoorbeeld. Hooguit de extra ramen op de verdiepingen die echt tijd kosten (die doe ik dan ook ongeveer nooit ) en het extra toilet.



Wat vinden de andere 2 gezinsleden ervan? Of poetsen doe nooit wat?Dit dus!
Wij wonen groot en zelfs als de kinderen de deur uit zijn wil ik hier blijven.



Mijn ouders wonen in een ruime eengezinswoning, drie kinderen met aanhang en zeven kleinkinderen in de puberteit of groter. Als we er allemaal zijn dan past dat prima.



Mijn tante woont in een appartement heeft net zomveel kinderen en kleinkinderen. Kunnen nooit allemaal tegelijk er zijn, want dan barst je er uit.



Nou koop je geen huis met het oog op visite, maar toch lijkt het mij vreselijk als mijn gezin niet compleet in mijn huis zou passen.
quote:ZonnigKleintje schreef op 31 augustus 2016 @ 06:59:

Ik ben een hele grote voorstander van klein wonen, maar het poetsargument vind ik niet heel sterk met een gezin. Mijn ervaring is dat een kleine woning veel sneller en troep lijkt als een grote woning. Je bent dus veel meer tijd kwijt aan opruimen en met de details bezig.



Het is niet de extra m2 wat je met laat poetsen maar de troep die er in staat. Je bent niet sneller klaar met een kleinere badkamer bijvoorbeeld. Hooguit de extra ramen op de verdiepingen die echt tijd kosten (die doe ik dan ook ongeveer nooit ) en het extra toilet.



Wat vinden de andere 2 gezinsleden ervan? Of poetsen doe nooit wat?



Eens. Ik ben van 60m2 apt naar 120m2 eengezinswoning gegaan en doe nauwelijks langer over schoonmaken. Je moet toch dezelfde spullen afstoffen, een badkamer en een keuken schoonmaken (keuken gaat nu juist veel sneller want is veel handiger ingedeeld) en spullen slingeren niet zo snel.



Het scheelt me wellicht een halfuurtje per week schoonmaakwerk, maar het is zo fijn om ruimte te hebben. Maar goed, ik ben geen hoarder, dus ik ga geen troep verzamelen, ook niet als ik de ruimte heb. Alles in mijn huis moet een functie hebben. Ik kan me niks voorstellen bij pannen hebben die je niet gebruikt, bijvoorbeeld. En ik heb ook maar 1 stofzuiger
quote:ZonnigKleintje schreef op 31 augustus 2016 @ 06:59:

Ik ben een hele grote voorstander van klein wonen, maar het poetsargument vind ik niet heel sterk met een gezin. Mijn ervaring is dat een kleine woning veel sneller en troep lijkt als een grote woning. Je bent dus veel meer tijd kwijt aan opruimen en met de details bezig.



Het is niet de extra m2 wat je met laat poetsen maar de troep die er in staat. Je bent niet sneller klaar met een kleinere badkamer bijvoorbeeld. Hooguit de extra ramen op de verdiepingen die echt tijd kosten (die doe ik dan ook ongeveer nooit ) en het extra toilet.



Wat vinden de andere 2 gezinsleden ervan? Of poetsen doe nooit wat?Eens met het poetsverhaal! Ik ben onlangs groter gaan wonen (van 60m2 naar 120m2) en ben nu juist minder tijd kwijt aan het huis. In het vorige huis werd alle ruimte intensief benut en gebruikt. Met de nodige troepjes en gebruikssporen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleine badkamer gaat een heel stuk sneller dan mijn vorige grote hoor. Het is nu een betegeld rechthoekig hok met een douchekraan en een wasbak, dus een dweil er doorheen en 80% van het werk is al gedaan. Ik doe er nog maar een minuut of tien over, de vorige badkamer duurde bijna een uur om te poetsen. Die had een badkuip, een balkonnetje, 2 ramen, een toilet, een kast, allemaal gekke hoekjes.
quote:heavenorhell schreef op 31 augustus 2016 @ 09:50:

Mijn kleine badkamer gaat een heel stuk sneller dan mijn vorige grote hoor. Het is nu een betegeld rechthoekig hok met een douchekraan en een wasbak, dus een dweil er doorheen en 80% van het werk is al gedaan. Ik doe er nog maar een minuut of tien over, de vorige badkamer duurde bijna een uur om te poetsen. Die had een badkuip, een balkonnetje, 2 ramen, een toilet, een kast, allemaal gekke hoekjes.Maar dat ligt ook aan je wensen hè. Ik wil geen huis zonder bad. En eigenlijk ook niet zonder aparte douchecabine. Maar goed ik ben nogal een snob als het om badkamers gaat
Wij gaan binnenkort kleiner wonen. We wonen met z'n 2en nu in een ruime eensgezins woning, 3 slaapkamers en enorme zolder ( die dus volstaat met spullen) en we gaan naar een huis met 3 kleinere slaapkamers, zonder zolder maar het is vrijstaand! We zijn al bezig met opruimen/ weggooien maar we zijn er nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt nooit meer terugwillen naar het appartement waar ik ooit begonnen ben.. Al die mensen naast je, boven je, onder je.. Het lawaai.. echt.. never ever nooit meer. Dan zou ik liever in een kleine eengezinswoning gaan wonen in rustige buurt. Wij wonen nu 2 onder 1 kap in een klein dorp.. Heerlijk.. Als de kinderen het huis uit zijn is het voor ons nog steeds prima, we wonen nl. nu niet al te ruim en met zijn 2-en is het meer dan genoeg straks. We kunnen in garage eventueel kamer/badkamer maken, dus levensbestendig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man poetst mee hoor, dat is het probleem niet.

Ons huis is vooral beneden erg groot. We hebben het van papier gekocht en ons danig vergist in de ruimte. Zo hebben we een grote woonkeuken en 2! zitgedeelten, waarvan we er maar 1 gebruiken. We hebben zelfs een 2+3 zitsbank erbij gekocht, anders was dat stuk woonkamer leeg.

Er zit wel wat in wat er geschreven wordt: elke vierkante meter wordt intensiever gebruikt als je klein woont.

We zullen zeker veel spullen moeten wegdoen als we kleiner gaan wonen, daar ben ik van overtuigd, maar of dat nou zo erg is?

Is het niet zo: bezit = zorg?
Alle reacties Link kopieren
Maar doordat je het intensiever gebruikt is schoonmaken weer lastiger omdat je minder ruimte hebt om bijvoorbeeld even snel met de stofzuiger door het huis te gaan. Ik ben van een appartement van 70 naar 120 m2 gegaan gegaan en heb nog dezelfde hoeveelheid spullen. Schoonmaken kost zeker 20% minder tijd omdat je veel minder spullen aan de kant hoeft te zetten.
Dat intensiever gebruik valt reuze mee. Ik heb er in ieder geval niks van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van de grootte: Een gewoon huis wordt veel viezer dan een appartement, omdat je alle rotzooi direct naar binnen loopt. Daarbij heb je de hele 'buitenboel' die bijgehouden moet worden. Dat is eigenlijk het grootste verschil met een appartement. Zeker als het een koophuis is en je groot onderhoud ook zelf moet regelen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon wel stuk kleiner dan wat ik hierboven genoemd zie en loop er tegenaan dat er gewoon niet genoeg opbergruimte is, en dan met name dat alles een vaste plek heeft. Daardoor ben je heel vaak spullen aan het verplaatsen en is het (te) rommelig. Ik ben dus juist aan het rondkijken naar iets groters.. Lijkt mij zo heerlijk als alles een plek heeft en de basis gewoon opgeruimd is. Scheelt ook met schoonmaken, want je hoeft niet alles telkens te verplaatsen om erbij te kunnen..
every journey starts with a single step

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven