konijnen de do's en don'ts

17-10-2014 22:02 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
binnenkort krijg ik 2 jonge konijntjes. Hopelijk 2 vrouwtjes



Nu wil ik ze goed ontvangen uiteraard. Ik krijg een buitenhok erbij en voer en voerbakken ed. Ze mogen vrij rondlopen buiten, ik heb een goed afgesloten tuin. Het zijn ook buitenkonijnen. Als het goed is zijn ze zindelijk ( ze doen hun behoefte op dezelfde plek ).



Maar wat moet ik nog meer kopen voor hen? Speelgoed, knabbelspul? Ik weet dat hier heel veel mensen met konijnen zitten, dus kom maar op met de tips.
never a failure, always a lesson
Twee vrouwtjes is in regel niet zo'n goed idee fireandice.

Hebben ze de mogelijkheid tot graven?
Alle reacties Link kopieren
Waarom 2 vrouwtjes? Wat ik oa van konijnen weet is dat 2 vrouwen vaak gaan vechten.



Wel super dat je voor 2 hebt gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop eigenlijk stiekem voor je dat het een mannetje en een vrouwtje zijn. Die combinatie gaat namelijk over het algemeen veel beter op de lange termijn. Natuurlijk moet dan wel het mannetje gecastreerd worden anders heb je binnen no-time een hele tuin vol.

Twee vrouwtjes kan goed gaan maar vooral in de pubertijd, als ze last gaan krijgen van de hormonen, wil het wel eens flink knokken worden.



En qua speelgoed: Hier zijn ze vaak het blijst met het meest goedkope speelgoed. Niet het speelhuisje dat ik voor ze koop maar de kartonnen doos waarin het geleverd werd. En een tunnel is helemaal het einde. Al is het alleen al om te kijken hoe grappig het is als ze er allebei tegelijk in gaan en dan er in het midden achter komen dat de ander de doorgang blokkeert



Hier zijn ze ook zindelijk en ik heb open kattenbakken in hun hok staan en in de zomer is dat de enige plek waar bodembedekking ligt. In de winter gooi ik de hokken vol met stro voor de warmte. Maar dat alleen als het echt koud wordt, anders gooien ze het er toch weer uit.

Ohja, vooral geen knaagstenen voor ze regelen. Als je ze iets wil geven om aan te knagen, is een wilgentak veel beter. Van die knaagstenen kunnen ze abcessen krijgen in de kaken en krijgen ze veel te veel kalk binnen. Dat de rommel nog verkocht wordt...



Daarnaast ook even goed kijken of er geen gevaarlijke planten in je tuin staan. En konijnen graven. Hier heb ik meneer en mevrouw Konijn al een keer bij de buren op mogen pikken. Sindsdien zitten ze toch echt in een mooie ren.
Alle reacties Link kopieren
Pas op met je konijnen los in de tuin, al is deze goed afgesloten. Gevaar kan ook van boven komen (roofvogels).

Dit weet ik helaas uit ervaring, hier de konijnen dus tegenwoordig in een afgesloten grote ren.



Qua voer zeker geen knabbels (snoep). Worden ze dik van.

Wel veel hooi, voer Science Selective en veel groente (langzaam opbouwen). Wilgentakken zijn ze gek op en is goed voor hun tanden.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Leuk



Ja, vers voer. Als ze dat niet gewend zijn (brokjes) moet je ze langzaam laten wennen. Maar gras, paardebloem (laxerend) in combinatie met weegbree (stoppend), wikke, wilgentak, klaver en natuurlijk wortels (ook het loof): jammie!



Speeltjes: ze zullen wel gaan graven in je tuin, dat is dan het leukst. En inderdaad een buis ofzo, evt half ingraven, en omgekeerde houten kratten waar ze op kunnen gaan zitten. Ik kende 1 konijn dat altijd met een knuffelbeest rondliep. Waarschijnlijk was dat bij gebrek aan tweede konijn trouwens.
Doo en Don zijn leuke namen voor konijnen. Weer eens wat anders dan Knabbel en Babbel.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk geen vrouwtjes dat gaat ruzie worden. Geen snoep. Als ze loslopen idd opletten voor roofvogels, dit gaat makkelijk door visdraad te spannen. Kunnen gewone vogels wel doorheen vliegen, dus niet gevaarlijk voor konijnen.

Ik heb twee mannetjes, gaat goed, maar na een paar maanden wel laten steriliseren.

Brokjes (kan ook van de jumbo) en hooi en uiteraard water.
Alle reacties Link kopieren
hahaha ja die namen kunnen ook



. Ze zijn van een familielid die dacht dat ze 2 vrouwtjes had en toen had ze er 7



Ze eten nu al groenten, zijn ong 4 weken, dus ik moet nog even wachten.



tunnel: check: ga ik regelen



afgesloten tuin: ook al geregeld , ook van boven.



de speeltjes die ze bij dierenwinkels verkopen zijn dus geldweggooierij? Ook die van wilgentenen?
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Die bruggen van wilgentenen zijn hier wel populair. Konijnen zitten graag op dingen die wat hoger zijn dan de rest van de omgeving.

Hier krijgen ze een paar keer in de week groenten en elke dag zoveel hooi als ze op kunnen en in de avond een klein bakje met biks. Het lijkt elke avond weer alsof ze nooit eten krijgen maar de biks ( supreme science selective) is schijnbaar vreselijk lekker. Het ziet er niet heel geweldig uit maar dit voer is heel goed voor de darmen. Ook handig van dat eetmoment is dat ik meteen kan checken of ze allemaal nog goed eten. Als ze niet meteen aanvallen op hun eten, weet ik dat er iets niet goed is met ze. Een konijn moet altijd goed eten want als de darmen te lang stilliggen, verzwakken ze erg snel en komen ze er maar moeilijk weer bovenop.
Alle reacties Link kopieren
HOOI! Veel hooi, is belangrijk voor het darmstelsel. Hardvoer is maar een kleine portie van nodig..



Twee vrouwen kan gewoon goed gaan hoor, ik had er ooit drie bij elkaar..



Pas op met giftige planten en bepaalde soorten groenvoer, check op internet de groentenlijst!
Zorg dat je eerst 'n mannetje neemt en als dat gecastreerd is haal je er 'n jong vrouwtje bij. Geen 2 vrouwtjes of 2 mannetjes nemen, want dat wordt dikke bonje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren 2 vrouwtjes en dat gaat prima, maar hier hebben ze een grote ren en binnenhok.

Verder ligt het nogal aan het konijn wat ze leuk vinden, eentje is dol op rotzooi maken en hout slopen en de ander ligt graag beschut te soezen.

Eten in alle variaties is altijd goed en ook verstoppen zodat ze moeten zoeken.
Ja en?
Hier ook twee vrouwtjes (werden voor een koppel aangezien tot we bij de dierenarts waren voor castratie en sterilisatie en er dus geen ballen te knippen waren ).



Gaat overigens prima, nooit mot. Ze hebben wel de ruimte buiten.
do:

koppel een gecastreerde ram aan een voedster

grote kooi, minimaal 2 bij 2, ze moeten kunnen springen, rennen, verstoppen en graven

hoofdbestanddeel voedsel is hooi hooi hooi

lees alles over voeding en konijnen op konijnen.nl

inenten

meteen naar dierenarts als konijn ziek is en niet eet



don't

wortels, brood of sla geven

onbeschermd in de tuin laten lopen

zomaar twee konijnen bij elkaar zetten

denken dat je konijnen leuk zijn voor kinderen (dat zijn ze niet)

denken dat je konijnen knuffeldieren zijn (dat zijn ze niet)
Kennissen van mij hebben een konijntje in een buitenhok van 100 x 50 cm ofzo. Twee keer per week mag hij even rondrennen in de bestrate achtertuin. Zo zielig! Hun zoontje van 8 (met verstandelijke beperking) gaat er ook niet al te zachtzinnig mee om. En ik ken ze niet goed genoeg om er iets van te zeggen (plus dat ik dan de paria van het schoolplein word).

Maar ja, het is ook hoe de gemiddelde persoon met zijn konijn omgaat. Ze weten niet beter.
Toevallig komt op mijn FB net deze site voorbij:

Do's en don'ts van een konijn
Alle reacties Link kopieren
op http:/www.bunnybunch.nl is veel info te vinden oa wat ze niet en wel mogen eten.

wij hebben de eetlijst uitgeprint,wel zo makkelijk.

hier zijn ze gek van een hardplastic speelbal met een rinkelbelletje erin uit het tuincentrum.

Wij hebben franse hangoren dat is een heel mak ras,hobbelen vaak achter ons aan en als de garage deur opengaat zijn ze heel alert want dat betekend eten!
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik

heb zelf 6 zusterkonijnen gehad en 3 keer 2 zussen met succes

gekoppeld. Een koppel ging na 1,5 jaar toch vechten, de andere koppels

werden ontbonden omdat er eentje stierf. Ze zaten niet allemaal vanaf

jongsafaan bij elkaar. Dat kun je wel doen maar het kan zijn dat ze heel

erg gaan vechten in de pubertijd en dat het daarna niet meer goed komt.

Koppelen doe je op een speciale manier, zie voor uitleg het subforum

'Koppelen' op de bunny bunch.



Lees je goed in over wat konijnen kunnen mankeren, dat is echt

belangrijk. Wacht nooit af met een ziek konijn met naar de dierenarts

gaan. De darmen vallen stil na 24 uur niet eten, soms zelfs eerder, en

daar kunnen ze aan sterven. Castratie is altijd een goed idee, ook bij

voedsters, om kanker te voorkomen en nestjes natuurlijk. Rammen zijn

vruchtbaar met 12 weken, voedsters met 16 weken. Als een konijn ziek is,

moet je ze meestal dwangvoeren, dus lees je daarover in. En laat ze

inenten. Veel plezier toegewenst, konijnen zijn leuk!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik

bedenk me nog iets, zorg dat ze niet te dik worden. Dan kunnen ze nl

hun nachtkeutels niet meer goed eten omdat ze er niet bij kunnen.

Science selective is een goeie bik, en 20-25 gram biks per kilo

lichaamsgewicht is voldoende. En idd hooi eten is belangrijk, ong hun

lichaamsformaat aan hooi per dag.



Pas in de zomer op voor myasis, madenziekte. Als een konijn wat

ontlasting aan zijn vacht heeft hangen, trekt dat de groene vlieg aan,

die zijn eitjes onder de huid op de kont/rug van het konijn legt. Dat

worden maden en het konijn kan daar heel snel aan sterven. Er zijn

sprays verkrijgbaar om de vliegen weg te houden, oa nomyasis is een

goeie. Als je hun kont daarmee insprayt, zijn ze voor weken beschermd.

Controleer evengoed hun kont af en toe in de zomer, want het komt veel

voor en is erg dodelijk.



Inenten is ook belangrijk, myxomatose komt nog steeds voor en dit jaar

zijn er meer uitbraken geweest. Als ze niet zijn ingeent en ze krijgen

het, gaan ze onherroepelijk dood.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Myxomatose-vaccinatie inderdaad. Ik zag hier vorige week toevallig weer 2 zieke wilde konijnen. Zo zielig.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 oktober 2014 @ 23:56:

do:

koppel een gecastreerde ram aan een voedster

grote kooi, minimaal 2 bij 2, ze moeten kunnen springen, rennen, verstoppen en graven

hoofdbestanddeel voedsel is hooi hooi hooi

lees alles over voeding en konijnen op konijnen.nl

inenten

meteen naar dierenarts als konijn ziek is en niet eet



don't

wortels, brood of sla geven

onbeschermd in de tuin laten lopen

zomaar twee konijnen bij elkaar zetten

denken dat je konijnen leuk zijn voor kinderen (dat zijn ze niet)

denken dat je konijnen knuffeldieren zijn (dat zijn ze niet)Wortel (in mate) kan toch wel? Ik geef af en toe een klein stukje winterwortel, als traktatie.
Ik heb altijd 'n zak kleine worteltjes in huis en daar krijgen ze er per dag 'n paar van. En 'n stukje gedroogd volkorenbrood, dat is een delicatesse voor ze. Verder grote hoeveelheid andijvie, soms 'n restantje veldsla, paprika, spruitblad.



Mijn vorige 2 konijnen vonden wortels niet lekker, die bleven altijd liggen. Maar die waren weer verzot op appel. En dat blieven deze 2 weer niet echt.
Appel is hier ook geen succes. Ik geef weleens wat (gewassen) appelschil, maar dan word ik beledigd aangekeken.



Witlof is hier een groot succes, evenals paardebloemblad, selderij(loof), peterselie, wortelloof, gras, snijbiet etcetera. Konijnen zijn perfect voor de resten uit de moestuin.



Ik lees hier even gezellig mee, want ik ga vandaag op zoek naar een nieuw maatje voor mijn konijn. Ze was de afgelopen zomer heel ziek, maar is nu weer helemaal opgeknapt, dus tijd voor een nieuw maatje. Altijd weer spannend een koppeling.
Alle reacties Link kopieren
Konijnen zijn hele delicate beestjes. Vind het niet bepaald de makkelijkste huisdieren. Het lijkt alsof je hun hok al goed in orde hebt. Zorg dat ze altijd genoeg hooi hebben. Kijk uit met voeding, sommige groenten zijn heel slecht voor ze. Speciaal snoep enzo vind ik zelf alleen maar troep. Haal af en toe een wilgentak van een boom, vinden ze vaak geweldig. Zorg dat het hok goed schoongehouden wordt.

Het zijn echt leuke beestjes, maar laat ze vooral konijn zijn.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven