Konijnenren bouwen, tips?

22-03-2017 18:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (mijn vriend en ik) hebben een huis met een vrij grote tuin (80m2). We hebben een klein terras tegen het huis aan en achterin de tuin nog een groot terras (avondzon ) en er tussenin gaat gras komen We gebruiken nu alleen het kleine terras en ongeveer de helft van het grote terras en de rest wordt dus niet gebruikt. Omdat ik dat nogal zonde vind èn omdat ik gek ben op konijntjes, zou ik graag een deel van de tuin gebruiken om een konijnenren van te maken. Maar welk deel? En hoe bouw je zo'n ren dan?



Er zijn 2 opties qua locatie: op een deel van het grasveld, wat zo'n 16m2 is of op de helft van het achterste terras, zo'n 10m2.

Voordeel van gras is dat het groter is, ze dus beter kunnen rondrennen en ze lekker kunnen graven (er komt dan uiteraard gaas onder het gras) en dat het grasveld vanaf een uur of 11 al voor zeker de helft in de schaduw ligt.

Nadeel is eveneens het graven, waardoor er waarschijnlijk binnen no time iets over is van het gras. Tevens ligt het grasveld tegen de schutting van de buren aan en ik ben bang dat ze daaraan gaan knagen of dat er stro, hooi en/of keutels onder de schutting door komen. Ik heb behoorlijke zeikburen, dus het zou me niet verbazen als ze daar over klagen.



Voordeel van tegels is dat dat enigszins netjes blijft, vergeleken met een gehavend grasveld, en dat het goed schoon te houden is, keutels e.d. zijn makkelijk op te vegen met een bezem. Aan de kant van het terras hebben we geen buren dus de konijnen zouden de hele schutting kapot mogen knagen (liever niet natuurlijk ) zonder dat we er iemand anders mee lastig vallen. Wat betreft graven zou er eventueel een zandbak in de ren te plaatsen zijn.

Nadeel is eigenlijk met name de zon. Dat deel van het terras ligt bijna de hele dag in de zon. Daar is natuurlijk wel wat tegen te doen door schaduwplekken te creëren, en op de andere kant van het terras staat een parasol die ik dan open zou kunnen zetten waardoor de hele ren in de schaduw ligt. Toch vraag ik me af of dat wel voldoende is? Daarbij hebben we op het terras toch iets minder ruimte voor een ren.



Verder lees ik overal dat een ren overdekt moet worden. Tegen roofvogels, maar ook voor onze eigen jaagkat . Maar hoe doe je dat dan? Moet ik de omheining dan gewoon 2 meter hoog maken oid, zodat ik het aan de bovenkant kan afdekken en er ook nog in kan staan om het hok schoon te maken? Zo'n hoge omheining vind ik helemaal niet mooi eigenlijk. Maar hoe doe je dat anders met een lage omheining? Op je hurken er in en zo het hok schoon maken? Lijkt me ook niet zo fijn.. Of afdekken met een soort gaas wat je los kan maken en als je klaar bent weer kan vastdoen?



En tot slot: hoeveel konijnen zal ik nemen? Gewoon 2, of 3? En dan alleen vrouwtjes of beter een mannetje en een of twee vrouwtjes?



Heeft iemand verder tips om een goede en fijne ren te bouwen? Wat vinden jouw konijnen bijvoorbeeld helemaal fantastisch en wat had je achteraf anders gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Bij voorbaat alvast sorry trouwens als ik even niet reageer, mijn internet heeft kuren
Misschien kun je bij de lage optie, de opening boven maken? Dus dat je het dak openklapt ipv een deur maken.
neem altijd een koppel, een gecastreerde ram en een voedster en haal deze uit de opvang dat scheelt een hoop narigheid. Je moet de bovenkant idd afdekken.
je kan dus niet zomaar een stel konijnen bij elkaar zetten. konijnen hebben echte relaties met elkaar en als het niet klikt bevechten ze elkaar tot de dood.
schaduw is erg belangrijk, konijnen hebben het nooit te koud maar er sterven jaarlijks vele konijnen door hitte
goede info https://www.bunnybunch.nl ... /post/huisvesting-konijn/
Alle reacties Link kopieren
Alles wat Meds zegt



Een soort dak aan de bovenkant wat je openklapt is niet zo'n goed idee (sorry Lemon), konijnen zijn doodsbang van alles wat van boven komt, dat is hun instinct.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 konijnen, die zitten in een hok van 2 verdiepingen, met daaraan vast een overdekte ren van ca 75 cm hoog. De ren kan open aan de de bovenkant zodat ik de boel gemakkelijk kan schoonmaken en ze staat op tegels zodat de konijnen niet kunnen graven.



Als je de ren op het gras wil zetten, zul je gaas moeten ingraven, anders ben je je konijnen zo kwijt. De ren overdekken zou ik sowieso doen ivm katten en andere roofdieren. Ik heb geen ervaring met een groepje van 3 konijnen dus geen idee hoe dat gaat met koppelen enzo. Als je 2 konijnen neemt, dan kun je het beste een mannetje en vrouwtje nemen. Ik kijk overigens vaak op Bunnybunch voor dergelijke info.
Alle reacties Link kopieren
Schaduw, maar als er ook een plekje met zon is vinden ze dat ook heerlijk om in te liggen, als het niet te warm is
Gaas aan de onderkant of ingegraven in de grond. Dat voorkomt een hoop ontsnappingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een standaard konijnenhok op pootjes gekocht. Daaraan heb ik zelf een ren gemaakt van houten palen (hoogte ongeveer 1 meter 20) met daaromheen gaas. Bovenin de palen heb ik haken gemaakt met daaroverheen een bagagenet (wat je over een aanhangwagen kunt doen). Als ik het zand aanveeg (was ooit voor 1 week gras) haal ik het net eraf en stap ik in de ren
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn konijnen in zo'n verblijf (niet zelf gebouwd), alleen wat langer en dieper qua afmeting





Alleen het onderste huisje wordt gebruikt als nachthok (alleen in de winter als het echt heel koud is of er veel wind staat schuilen ze daar), de bovenste twee huisjes gebruik ik voor de opslag van stro en tuinspullen.

Om te voorkomen dat ze zich uitgraven liggen er tegels in, maar ik heb een aparte ren aangebouwd waar ze naar hartenlust kunnen graven.
...
Alle reacties Link kopieren
Hier twee konijntjes. Een dubbel hok, dan een soort tunnel naar een buitenren.



Konijnen zijn (vaak) relatief zindelijk, in ons hok staat onderin een kattenbak met zaagsel en dat is bijna het enige dat we vaak moeten schoonmaken, voor de rest gebruiken ze hun hele hok gewoon om in te rennen en te knuffelen.

Het hok staat, helaas, in de volle zon, de ren staat min of meer in/onder een vlinderstruik. Ik wil er nog een klimplant tegenaan zetten voor extra schaduw, afgelopen jaar heb ik er zo´n picknickdeken overheen gelegd, dat hield het ook redelijk koel.



Konijntjes houden van kou. Ik ben zo´n muts, ik heb een fijn houten huisje gekocht voor in de ren, omdat ze daar zo graag zitten. Ik dacht; dan kunnen ze uit de wind zitten en toch in de ren. Maar ik heb ze nog nooit in dat huisje gezien, ze zitten er altijd bovenop.

Rare beesten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 19:08:

Hier twee konijntjes. Een dubbel hok, dan een soort tunnel naar een buitenren.



Konijnen zijn (vaak) relatief zindelijk, in ons hok staat onderin een kattenbak met zaagsel en dat is bijna het enige dat we vaak moeten schoonmaken, voor de rest gebruiken ze hun hele hok gewoon om in te rennen en te knuffelen.

Het hok staat, helaas, in de volle zon, de ren staat min of meer in/onder een vlinderstruik. Ik wil er nog een klimplant tegenaan zetten voor extra schaduw, afgelopen jaar heb ik er zo´n picknickdeken overheen gelegd, dat hield het ook redelijk koel.



Konijntjes houden van kou. Ik ben zo´n muts, ik heb een fijn houten huisje gekocht voor in de ren, omdat ze daar zo graag zitten. Ik dacht; dan kunnen ze uit de wind zitten en toch in de ren. Maar ik heb ze nog nooit in dat huisje gezien, ze zitten er altijd bovenop.

Rare beesten.Klimop is giftig voor konijnen. Dat weet je hopelijk wel?
Alle reacties Link kopieren
@ Meds: de plaatselijke kinderboerderij verkoopt hun konijnen (er worden er jaarlijks namelijk teveel over het hek gegooid om allemaal te houden) dus ik was van plan ze daar te kopen. Die mensen kennen de konijnen en weten als het goed is welke konijnen samen kunnen en welke niet.

Verder begrijp ik dat van die hitte volkomen, vandaar ook de vraag. Ik kan dus schaduw maken dmv de parasol dus bijvoorbeeld, maar is dat voldoende? Die kan de hele ren dan in de schaduw zetten, maar dat is niet zulke 'donkere' schaduw als van een schutting. Eventueel kan ik natuurlijk nog meer schaduwplekken maken dmv houten panelen oid. Zou dat genoeg zijn of nog steeds niet?



@ calamitycat: maar hoe kan in anders dan makkelijk in het hok komen? Het hok moet tenslotte toch schoon gemaakt worden.



@ Filee: er ligt nu nog 'niks' (er lagen lelijke tegels maar die zijn nu weg) dus voordat het gras komt ben ik sowieso van plan om overal gaas onder te leggen, gewoon voor de zekerheid. Dan kan ik de ren altijd nog verplaatsen mocht het nodig zijn.



@Beeertje: wat slim! Daar ik zelf echt nooit aan denken. Misschien een domme vraag, maar waar koop je zo'n bagagenet dan ? En hoe groot zijn die dingen ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 19:08:

Hier twee konijntjes. Een dubbel hok, dan een soort tunnel naar een buitenren.



Konijnen zijn (vaak) relatief zindelijk, in ons hok staat onderin een kattenbak met zaagsel en dat is bijna het enige dat we vaak moeten schoonmaken, voor de rest gebruiken ze hun hele hok gewoon om in te rennen en te knuffelen.

Het hok staat, helaas, in de volle zon, de ren staat min of meer in/onder een vlinderstruik. Ik wil er nog een klimplant tegenaan zetten voor extra schaduw, afgelopen jaar heb ik er zo´n picknickdeken overheen gelegd, dat hield het ook redelijk koel.



Konijntjes houden van kou. Ik ben zo´n muts, ik heb een fijn houten huisje gekocht voor in de ren, omdat ze daar zo graag zitten. Ik dacht; dan kunnen ze uit de wind zitten en toch in de ren. Maar ik heb ze nog nooit in dat huisje gezien, ze zitten er altijd bovenop.

Rare beesten.De konijnen die ik vroeger had waren ook zindelijk, hadden een vast plekje in het hok. Maar als er een keer flinke wind stond waaide al die keutels en al het hooi en stro de hele tuin in . Vandaar dat ik 'makkelijk schoon te maken' toch wel belangrijk vind
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 22 maart 2017 @ 19:09:

[...]



Klimop is giftig voor konijnen. Dat weet je hopelijk wel?



Maar goed dat ik dat overal al weg gehaald heb dan!

(Al was dat eigenlijk vanwege alle spinnen die er in woonden )
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 22 maart 2017 @ 19:13:

@ calamitycat: maar hoe kan in anders dan makkelijk in het hok komen? Het hok moet tenslotte toch schoon gemaakt worden.

Door toch gewoon ren op stahoogte te maken waar je via een deur naar binnen gaat.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 22 maart 2017 @ 19:09:

[...]



Klimop is giftig voor konijnen. Dat weet je hopelijk wel?



Ja, dat weet ik. Daarom staat er ook nog niks, ze knagen alles op. Als het aan de nijnen zelf lag zou ik er paardebloemen planten, of mais .

Ik twijfel daarom ook of ik er een klimmer zet of een hoge bak met bloemen. Maarja, die ren is net zo leuk vanwege het uitzicht op de tuin en het gezelschap van de katten (die op het dak van de ren, middenin de vlinderstruik liggen). Maar afgelopen jaar was die ren dus vaak compleet dicht met die stomme deken. Vonden de nijnen niet zo erg, koel is koel. Maar ik vond het geen gezicht. Daarvoor heb ik die dure ren niet gekocht tenslotte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ingraven en tot in diep kippengaas zetten. Zo kunnen ze niet onder het hekje door en ontsnappen
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 22 maart 2017 @ 19:13:

@ Meds: de plaatselijke kinderboerderij verkoopt hun konijnen (er worden er jaarlijks namelijk teveel over het hek gegooid om allemaal te houden) dus ik was van plan ze daar te kopen. Die mensen kennen de konijnen en weten als het goed is welke konijnen samen kunnen en welke niet.

Verder begrijp ik dat van die hitte volkomen, vandaar ook de vraag. Ik kan dus schaduw maken dmv de parasol dus bijvoorbeeld, maar is dat voldoende? Die kan de hele ren dan in de schaduw zetten, maar dat is niet zulke 'donkere' schaduw als van een schutting. Eventueel kan ik natuurlijk nog meer schaduwplekken maken dmv houten panelen oid. Zou dat genoeg zijn of nog steeds niet?



@ calamitycat: maar hoe kan in anders dan makkelijk in het hok komen? Het hok moet tenslotte toch schoon gemaakt worden.



@ Filee: er ligt nu nog 'niks' (er lagen lelijke tegels maar die zijn nu weg) dus voordat het gras komt ben ik sowieso van plan om overal gaas onder te leggen, gewoon voor de zekerheid. Dan kan ik de ren altijd nog verplaatsen mocht het nodig zijn.



@Beeertje: wat slim! Daar ik zelf echt nooit aan denken. Misschien een domme vraag, maar waar koop je zo'n bagagenet dan ? En hoe groot zijn die dingen ongeveer?





Die van mij heb ik geloof ik bij de Aldi gekocht voor een tientje. Maar ze zijn ook te koop bij de plaatselijke bouwmarkten. Die van mij is ongeveer 3 bij 5 maar volgens mij zijn ze er ook in andere maten.



Onder het zand (waar ooit dus gras lag) hebben we gaas ingegraven. Maar geef konijnen een doos (liefst een beetje een stevige) en ze hebben pret voor 10. Momenteel hebben ze zelfs dubbel feest omdat ik de appelboom heb gesnoeid. Die takken vinden ze een feestje en knagen ze de hele bast af. Goed voor de tandjes.



Aangezien mijn konijnenhok op pootjes staat en tegen de zon geplaatst is, hebben ze in ieder geval onder het hok altijd schaduw. Daar heb ik stoeptegels onder gelegd en die zijn door de schaduw ook in de zomer heerlijk koel.
Aan het typen...............
quote:grotestapelkoekjes schreef op 22 maart 2017 @ 19:30:

Ingraven en tot in diep kippengaas zetten. Zo kunnen ze niet onder het hekje door en ontsnappen Inderdaad. Ik heb vroeger als kind heel vaak achter een konijn aan gezeten omdat die dan weer eens net onder het hek door ontsnapt was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 22 maart 2017 @ 19:37:

[...]



Inderdaad. Ik heb vroeger als kind heel vaak achter een konijn aan gezeten omdat die dan weer eens net onder het hek door ontsnapt was.Bij ons helpen de katten dan mee. De konijntjes horen in het hok. Dus als ze daar niet zitten gaan de katten er in rondjes omheen, steeds kleiner, totdat ze weer netjes terug in hun ren zitten
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:klogs schreef op 22 maart 2017 @ 18:56:

Ik heb 2 konijnen, die zitten in een hok van 2 verdiepingen, met daaraan vast een overdekte ren van ca 75 cm hoog. De ren kan open aan de de bovenkant zodat ik de boel gemakkelijk kan schoonmaken en ze staat op tegels zodat de konijnen niet kunnen graven.



Als je de ren op het gras wil zetten, zul je gaas moeten ingraven, anders ben je je konijnen zo kwijt. De ren overdekken zou ik sowieso doen ivm katten en andere roofdieren. Ik heb geen ervaring met een groepje van 3 konijnen dus geen idee hoe dat gaat met koppelen enzo. Als je 2 konijnen neemt, dan kun je het beste een mannetje en vrouwtje nemen. Ik kijk overigens vaak op voor dergelijke info.niet echt groot voor twee konijnen zou ik zeker 4 m2 nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven