Kookeiland, do's en dont's.

24-03-2017 11:50 66 berichten
Hallo,



Wij hebben onlangs een prachtig 2 onder 1 kap nieuwbouwhuis gekocht.

Mijn wens is een mooie woonkeuken incl kookeiland.

Nu hebben we al veel ideeën opgedaan via internet en keukenwinkels maar toch vroeg ik me af of er meer tips te krijgen zijn.

Onze keuken zal 5.2 mtr lang en 5.7 mtr breed worden.

Wat belangrijk voor mij is dat ik tijdens het koken met mijn gezicht naar de tafel sta.

Deze komt tegenover het eiland te staan.

Mijn kookgedeelte en spoelgedeelte komen dan ook in het eiland.

Over de breedte van de muur komt een kastenwand, hier komt de meeste apparatuur in.

Het eiland zelf zal 3 mtr worden met op de kopse kant ruimte voor 2 barkrukken.

Wat ik wil weten is of er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat écht niet mag ontbreken in mijn woonkeuken en of jullie nog tips hebben mbt het indelen van het kookeiland.

En dan met name de kasten indeling ed. Er komen aan beide kanten kasten.

Bedankt vast!
Wat echt niet mag ontbreken? Een Quooker en een inbouwkoffiezetmachine. Anders heb je altijd weer een paar van die apparaten op je eiland staan.

En verder zou ik vooral bij de onderkasten voor lades kiezen, dan hoef je niet altijd op je knieën om iets achteruit de kast te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Slechts één tip. Neem een afzuigkap met heel veel vermogen en geluidsarm. Als je deze dan gebruikt met een lage stand heb je amper geluidsoverlast is mijn eigen ervaring.
Je kunt maar beter jezelf zijn, er zijn al genoeg anderen.
Alle reacties Link kopieren
Stopcontacten in of tegen het eiland voor je mixer oid
Een Quooker wil ik niet. Vind ze niet fijn.

Een inbouw koffieapparaat komt er zeer zeker wel!

Net als een oven en aparte combi magnetron (of combi stoomoven) en een grote vaatwasser.

Wij dachten zelf aan lades aan de kant waar je staat en kasten aan de kant van de tafel. We vinden lades niet zo mooi staan.



Zouden jullie je stopcontacten in het blad verwerken of aan de zijkant?
Alle reacties Link kopieren
Komt de eettafel in de keuken?
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:02:



Zouden jullie je stopcontacten in het blad verwerken of aan de zijkant?



Stopcontacten zou ik zeker niet aan de zijkant doen. Dan krijg je uitstekende snoeren, waarbij je per ongeluk apparaten van je eiland kan trekken bij het langslopen. Wij hebben een contactdoos die je naar wens omhoog kan laten komen uit het blad, heel handig.



En mocht je cv ketel op zolder komen, dan raad ik een plintboiler aan, ideaal! Wij hoeven nooit te wachten tot we eindelijk warm water hebben.
Alle reacties Link kopieren
Stopcontacten aan de zijkant, niet met de openingen naar boven ivm vuil.

Afzuigkap op zo'n hoogte dat je er makkelijk onderdoor kijkt, zeker in de opstelling die jij voor ogen hebt.

Plek voor kookboeken aan de zijkant zou ik zelf heel fijn vinden.



En inderdaad: lades!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Denk goed na over de locatie van de vaatwasser. Niet dat wanneer je de vaatwasser open heb je niet meer normaal om je kookeiland kan lopen.

En een goede afzuig oplossing. Een afzuigkap op het plafond heeft als gevolg dat de lampen die je eventueel boven je eiland hangt heel vettig worden.
De tafel komt inderdaad in de keuken. Met aan de kant van de muur een bank en aan de andere kant fijne stoelen.

Qua afzuigsysteem willen we een verlaagd plafond met daarin spotjes en de afzuigkap.

Bedankt voor het meedenken
Hebben jullie ervaring met de ruimte tussen jullie eiland en de kasten erachter?

Vanuit de keukenzaken is het advies minimaal 1 mtr. dit lijkt me zo krap.

En is er iemand die zijn vaatwasser verhoogd heeft.

Er schijnt er ook 1 te zijn waarvan je de lades eruit trekt en vervolgens omhoog zodat je niet hoeft te bukken.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat gaat toch niet passen... 6m breed.



Dus dat is 1m voor kastenwand, 1m voor loopruimte, 1m voor kookeiland.

Dan hou je 3m over voor tafel, stoelen en bank. Een tafel is ook 1m breed.



Echt je houdt 0 ruimte over om te bewegen.
quote:streepjessokken schreef op 24 maart 2017 @ 12:08:

Stopcontacten aan de zijkant, niet met de openingen naar boven ivm vuil.

Afzuigkap op zo'n hoogte dat je er makkelijk onderdoor kijkt, zeker in de opstelling die jij voor ogen hebt.

Plek voor kookboeken aan de zijkant zou ik zelf heel fijn vinden.



En inderdaad: lades!

Dit allemaal inderdaad! En denk aan of je rechts of links bent en aan welke kant je dus zaken neerzet of juist wil kunnen pakken.



Hoe breed wordt je eiland? Zorg ook dat je een lekker groot stuk werkblad hebt wat niet steeds onderbroken wordt.



Denk ook aan waar je olie en kruiden enzo neerzet, wij hebben daar aan de wand een rekje voor, vrienden een speciale lade. Maar ik zou het wel zo inrichten dat je eiland zo clean mogelijk blijft.



Veel plezier met plannen en uitzoeken
quote:ghostly41 schreef op 24 maart 2017 @ 12:19:

Maar dat gaat toch niet passen... 6m breed.



Dus dat is 1m voor kastenwand, 1m voor loopruimte, 1m voor kookeiland.

Dan hou je 3m over voor tafel, stoelen en bank. Een tafel is ook 1m breed.



Echt je houdt 0 ruimte over om te bewegen.





Kasten zijn 60 cm.

Past wel, hebben het uitgebreid getekend en gemeten in de keukenzaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:22:

[...]





Kasten zijn 60 cm.

Past wel, hebben het uitgebreid getekend en gemeten in de keukenzaak.Tuurlijk past het, maar echt ruim is het niet....
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:15:

Hebben jullie ervaring met de ruimte tussen jullie eiland en de kasten erachter?

Vanuit de keukenzaken is het advies minimaal 1 mtr. dit lijkt me zo krap.

En is er iemand die zijn vaatwasser verhoogd heeft.

Er schijnt er ook 1 te zijn waarvan je de lades eruit trekt en vervolgens omhoog zodat je niet hoeft te bukken.

Wij hebben 1.20 aan looppad. En daar ben ik zó blij om. 1 meter is echt krap, dan kan je niet meer met 2 personen bewegen.



Ik denk ook dat het krap wordt om ook je tafel nog kwijt te kunnen overigens. Of heb je een smalle tafel en wordt het eiland niet breder dan 1 meter? 60 kastenwand, 120 loop, 100 eiland, 150 loop met stoelen, 90 tafel, 80 bank. Is totaal 600, dus dan kan het precies.
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 12:20:

[...]



Dit allemaal inderdaad! En denk aan of je rechts of links bent en aan welke kant je dus zaken neerzet of juist wil kunnen pakken.



Hoe breed wordt je eiland? Zorg ook dat je een lekker groot stuk werkblad hebt wat niet steeds onderbroken wordt.



Denk ook aan waar je olie en kruiden enzo neerzet, wij hebben daar aan de wand een rekje voor, vrienden een speciale lade. Maar ik zou het wel zo inrichten dat je eiland zo clean mogelijk blijft.



Veel plezier met plannen en uitzoeken



Ja! Veel werkblad! Ben daar zo blij mee straks, sta nu vaak te klungelen in de keuken.

Ik dacht aan het eiland inderdaad niet te vol te zetten maar alleen de waterkoker en een leuke bak oid voor de oliën.

Kruiden wil ik graag in een la opgeboregn.
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 12:24:

[...]



Wij hebben 1.20 aan looppad. En daar ben ik zó blij om. 1 meter is echt krap, dan kan je niet meer met 2 personen bewegen.



Ik denk ook dat het krap wordt om ook je tafel nog kwijt te kunnen overigens. Of heb je een smalle tafel en wordt het eiland niet breder dan 1 meter? 60 kastenwand, 120 loop, 100 eiland, 150 loop met stoelen, 90 tafel, 80 bank. Is totaal 600, dus dan kan het precies.



Zoals nu berekend hebben we 60cm kastenwand, 1mtr loopruimte (wat nog niet vaststaat), dan een eiland van een 1mtr , de bank tegen de muur en een tafel van een mtr.

Dan denk je een ruime keuken te hebben met zoveel vierkante meter en dan valt het toch opeens tegen..
quote:ghostly41 schreef op 24 maart 2017 @ 12:19:

Maar dat gaat toch niet passen... 6m breed.



Dus dat is 1m voor kastenwand, 1m voor loopruimte, 1m voor kookeiland.

Dan hou je 3m over voor tafel, stoelen en bank. Een tafel is ook 1m breed.



Echt je houdt 0 ruimte over om te bewegen.Ik vind het ook krap. Een eiland van een meter vind ik trouwens best smal, 1,20 is mooier (en handiger, omdat je dan aan beide zijden volwaardige onderkasten van 60 cm diep kwijt kunt).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken naar werkbladafzuiging ipv afzuiging aan het plafond. Bora (heb ik zelf binnenkort) of een ander systeem dat uit je werkblad om hoog komt. Dan hou je de ruimte boven je eiland mooi open. Wij hanglampen boven het eiland.
quote:Tr0tter schreef op 24 maart 2017 @ 12:34:

[...]

Ik vind het ook krap. Een eiland van een meter vind ik trouwens best smal, 1,20 is mooier (en handiger, omdat je dan aan beide zijden volwaardige onderkasten van 60 cm diep kwijt kunt).Hm, bedankt. Ik ga dit toch voorleggen bij de mensen van de keukenzaak. Daar zeggen ze allemaal dat het moet lukken.
quote:mayolijn28 schreef op 24 maart 2017 @ 12:35:

Ik zou kijken naar werkbladafzuiging ipv afzuiging aan het plafond. Bora (heb ik zelf binnenkort) of een ander systeem dat uit je werkblad om hoog komt. Dan hou je de ruimte boven je eiland mooi open. Wij hanglampen boven het eiland.Dank. Ook een handig systeem inderdaad.
Is er ook iemand die ervaring heeft met een stoomoven?

Is dat handig?
Ik heb het net trouwens even opgemeten, de ruimte tussen de kastenwand en het eiland is hier 1,02 meter, en dat is ruim genoeg. Als we samen in de keuken bezorgd zijn staan we toch naast elkaar, niet achter elkaar, en er blijft ruimte genoeg over om kruiden of bestek uit een lade te pakken. Het eiland is, zoals ik al schreef, 1,20 meter.
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:28:

[...]





Zoals nu berekend hebben we 60cm kastenwand, 1mtr loopruimte (wat nog niet vaststaat), dan een eiland van een 1mtr , de bank tegen de muur en een tafel van een mtr.

Dan denk je een ruime keuken te hebben met zoveel vierkante meter en dan valt het toch opeens tegen..

Haha ja dat hou je toch altijd, al woon je in een kasteel denk ik. Maar het komt vast goed



Ik vind een eiland van 1 meter overigens prima. Hebben wij ook en het werkt fijn. 120 is ook mooi maar erg massief dus moet je heel veel ruimte voor hebben.



Als het lukt om dat looppad wat breder dan 1 meter te maken zou ik dat wel echt doen. Liever dat dan een breder eiland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven