Kookeiland, do's en dont's.

24-03-2017 11:50 66 berichten
Hallo,



Wij hebben onlangs een prachtig 2 onder 1 kap nieuwbouwhuis gekocht.

Mijn wens is een mooie woonkeuken incl kookeiland.

Nu hebben we al veel ideeën opgedaan via internet en keukenwinkels maar toch vroeg ik me af of er meer tips te krijgen zijn.

Onze keuken zal 5.2 mtr lang en 5.7 mtr breed worden.

Wat belangrijk voor mij is dat ik tijdens het koken met mijn gezicht naar de tafel sta.

Deze komt tegenover het eiland te staan.

Mijn kookgedeelte en spoelgedeelte komen dan ook in het eiland.

Over de breedte van de muur komt een kastenwand, hier komt de meeste apparatuur in.

Het eiland zelf zal 3 mtr worden met op de kopse kant ruimte voor 2 barkrukken.

Wat ik wil weten is of er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat écht niet mag ontbreken in mijn woonkeuken en of jullie nog tips hebben mbt het indelen van het kookeiland.

En dan met name de kasten indeling ed. Er komen aan beide kanten kasten.

Bedankt vast!
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:39:

Is er ook iemand die ervaring heeft met een stoomoven?

Is dat handig?Ja! En ik ben er gek op
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet gek maken: je hebt genoeg ruimte.



Wij hebben 90 cm tussen het eiland en de wandkasten en dat is meer dan genoeg. We kunnen er makkelijk met zn 2en navigeren. Ik was ook bang dat het krap zou zijn, maar dat vind ik helemaal niet. Mijn eiland is 80 cm breed: ook prima. Dan kun je inderdaad wel maar een 1 kant lades.

Natuurlijk had ik mijn keuken ook liever groter gezien, maar dat is ie niet. En ik wilde graag een kookeiland. En nu vind ik het helemaal geweldig en ben ik blij dat ik niet naar al die droeftoeters geluisterd heb .



Dan nog een paar tips:

- kijk hoe je driehoek wasbak-vaatwasser-kookplaat zit. Die gebruik je heel veel en het is niet fijn als dat ver uit elkaar zit.

- wij hebben een geweldige oplossing voor onder de gootsteen: het ziet eruit als een kastje maar je trekt het uit als een lade. Daar staan 3 verschillende afvalbakken in, om je afval te scheiden. Echt fijn!

- hoezo vind je een quooker niet fijn? Daar snap ik niets van. Het is zó fijn!
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 12:41:

[...]



Haha ja dat hou je toch altijd, al woon je in een kasteel denk ik. Maar het komt vast goed



Ik vind een eiland van 1 meter overigens prima. Hebben wij ook en het werkt fijn. 120 is ook mooi maar erg massief dus moet je heel veel ruimte voor hebben.



Als het lukt om dat looppad wat breder dan 1 meter te maken zou ik dat wel echt doen. Liever dat dan een breder eiland.





Voor mij is het al een kasteel haha

Het eiland van 3 bij 1 mtr is ook echt meer dan genoeg.

Bedankt voor je tip!
quote:suuz393 schreef op 24 maart 2017 @ 12:43:

- hoezo vind je een quooker niet fijn? Daar snap ik niets van. Het is zó fijn!Daar snap ik ook niks van. Als ik ooit weer een nieuwe keuken zou moeten uitkiezen zou dat het eerste zijn wat weer terugkomt.
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 12:42:

[...]



Ja! En ik ben er gek op Mag ik vragen waar je hem zoal voor gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik geen bovenkasten in mijn lL keuken omdat dit minder mooi lijkt.



Nou de volgende keer ga ik dus weer voor praktisch in plaat van mooi.



In jouw geval zou ik die geplande kastjes bij het kookeiland dus echt vervangen voor laden. Laden zijn zover praktischer dan kastjes.



Hoe kan je een quooker nou niet praktisch vinden?



Je kan je aardappelen, pasta en groenten gelijk opzetten in kokend water. Dus je maaltijden zijn sneller klaar.
quote:Tr0tter schreef op 24 maart 2017 @ 12:47:

[...]



Daar snap ik ook niks van. Als ik ooit weer een nieuwe keuken zou moeten uitkiezen zou dat het eerste zijn wat weer terugkomt.



Ik kom ze in mijn werk geregeld tegen en vind ze op een 1 of andere manier niet erg fijn..

Waarom vinden jullie ze juist wél fijn?

Ik sta open voor veranderingen
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 24 maart 2017 @ 12:47:

[...]



Daar snap ik ook niks van. Als ik ooit weer een nieuwe keuken zou moeten uitkiezen zou dat het eerste zijn wat weer terugkomt.



+ 10000

vond het vooraf ook onzin, maar sinds ik hem heb wil ik nooit meer zonder!!
quote:geboluti schreef op 24 maart 2017 @ 12:55:

[...]





+ 10000

vond het vooraf ook onzin, maar sinds ik hem heb wil ik nooit meer zonder!!En omdat je Chummy als pic hebt geloof ik je meteen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:52:

[...]





Ik kom ze in mijn werk geregeld tegen en vind ze op een 1 of andere manier niet erg fijn..

Waarom vinden jullie ze juist wél fijn?

Ik sta open voor veranderingen



Geen waterkoker op je aanrecht

Altijd direct kokend wat, zo één kopje thee gepakt.

Warm eten koken gaat sneller, de aardappelen, groente rijst, alles is sneller klaar omdat je start met direct kokend water.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen sinds juli in onze nieuwbouwwoning. Onze keuken is uit mijn hoofd 4.20 x 5.70. Wij hebben ongeveer dezelfde opstelling als jullie alleen niet geheel kastenwand tegen de muur maar daar ook het kookgedeelte. Bij ons zit tussen het eiland en kookgedeelte 95cm en dat gaat wat mij betreft prima. Daaromheen hebben wij ook genoeg loopruimte en zeker als je een bank doet tegen de muur ipv stoelen moet het ruim voldoende zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ohw ja en van een Quooker krijg je echt geen spijt. Ook al zijn wij niet eens echte thee drinkers we gebruiken hem heel veel..
quote:geboluti schreef op 24 maart 2017 @ 12:58:

[...]





Geen waterkoker op je aanrecht

Altijd direct kokend wat, zo één kopje thee gepakt.

Warm eten koken gaat sneller, de aardappelen, groente rijst, alles is sneller klaar omdat je start met direct kokend water.



Maar krijg je dan niet altijd zo'n wit laagje op je thee omdat het water net niet lang genoeg gekookt heeft?

Of heb ik gewoon de verkeerde ervaringen.
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:51:

[...]





Mag ik vragen waar je hem zoal voor gebruikt?

Alles! Ik kook meer daarmee dan met pannen. Alle mogelijke ovenschotels maar ook losse groenten, kikkererwten, vis, etc etc.



En de quooker ook overigens. Echt doen! Scheelt een lelijk apparaat en het is supersnel en handig.
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 13:03:

[...]



Alles! Ik kook meer daarmee dan met pannen. Alle mogelijke ovenschotels maar ook losse groenten, kikkererwten, vis, etc etc.



En de quooker ook overigens. Echt doen! Scheelt een lelijk apparaat en het is supersnel en handig.



Ik wilde eigenlijk een waterkoker van Smeg

Dus je kunt in de stoomoven ook ovenschotels bereiden?!

Word het dan ook krokant?
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 13:03:

[...]





Maar krijg je dan niet altijd zo'n wit laagje op je thee omdat het water net niet lang genoeg gekookt heeft?

Of heb ik gewoon de verkeerde ervaringen.Absoluut geen wit laagje op de thee!! Hier een zeer fervent thee drinker, water is echt prima gekookt!
quote:geboluti schreef op 24 maart 2017 @ 13:07:

[...]





Absoluut geen wit laagje op de thee!! Hier een zeer fervent thee drinker, water is echt prima gekookt!Potjandorie, ik raak nog overtuigd zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:28:

[...]





Zoals nu berekend hebben we 60cm kastenwand, 1mtr loopruimte (wat nog niet vaststaat), dan een eiland van een 1mtr , de bank tegen de muur en een tafel van een mtr.

Dan denk je een ruime keuken te hebben met zoveel vierkante meter en dan valt het toch opeens tegen..Dus dan hou je 3m over voor tafel en stoelen. Waarvan 1m tafel is, dus dat is aan iedere kant 1m voor bank en stoelen. Dan kun je niet meer om de tafel heen lopen als er mensen zitten. En 1m zitruimte is best weinig.... dan kun je amper met je stoel schuiven zeg maar. En voor mensen om in de bank te wurmen is al nagenoeg ondoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 24 maart 2017 @ 12:24:

[...]



Wij hebben 1.20 aan looppad. En daar ben ik zó blij om. 1 meter is echt krap, dan kan je niet meer met 2 personen bewegen.



Ik denk ook dat het krap wordt om ook je tafel nog kwijt te kunnen overigens. Of heb je een smalle tafel en wordt het eiland niet breder dan 1 meter? 60 kastenwand, 120 loop, 100 eiland, 150 loop met stoelen, 90 tafel, 80 bank. Is totaal 600, dus dan kan het precies.Ik weet niet hoe jullie het precies bedacht hebben, maar je wilt ook een la of deur open kunnen doen als er iemand op een stoel zit. Of er met een dienblad langs kunnen als een stoel niet aangeschoven staat etc
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:39:

Is er ook iemand die ervaring heeft met een stoomoven?

Is dat handig?

Heb een miele stoomoven met hetelucht oven. Geweldig. Echt. Gebruik hem incidenteel wel eens een dag niet.

En geen cooker. Heb de waterkoker in de bijkeuken , dus uit het zicht. En door de stoomoven kook ik de aardappels, groente , pasta etc in ee stoomoven.
Alle reacties Link kopieren
Als je het een beetje strak wil houden van die verborgen lades in lades en apotheek kasten.

Vaatwasser op hoogte ook fijn

5 pits koken met wok gebeuren

Stoomoven

Veeeeel stopcontacten

Magneetplaatje aan de wand voor messen ipv blok

Plek voor je kruiden plantjes
quote:spinnekop schreef op 24 maart 2017 @ 13:24:

Als je het een beetje strak wil houden van die verborgen lades in lades en apotheek kasten.

Vaatwasser op hoogte ook fijn

5 pits koken met wok gebeuren

Stoomoven

Veeeeel stopcontacten

Magneetplaatje aan de wand voor messen ipv blok

Plek voor je kruiden plantjes



Precies dit is wat mij allemaal erg mooi én handig lijkt. Bedankt!

En dat met die loopruimte ed komt het vast wel goed
Alle reacties Link kopieren
O ja, bij een 5pits gasstel: ga voor 1 met de wokbrander aan de zijkant en niet in het midden. Dat geeft veel meer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4. Pits met stoomoven. Ik heb noooit alle 4 de pitten in gebruik. Wel vaak 3 etages in de stoomoven. 5 pits zou bij mij dus onzinnig zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mijne is 180x 120 maar staat aan kopse kant (overdwars) tegen de muur.

Dus het smalle gedeelte tegen de muur en de lengte vh kookeiland in de breedte van de ruimte, snap je het nog?

Geen kasten ervoor of erachter.



Aan de ene lange kant is het kookgedeelte aan de wandkant en lades daaronder.

Daarnaast aanrecht en kastjes (ik vind lades eigenlijk juist mooier en handiger! Zeker met die indelingen van ikea, waardoor je dubbele laders krijgt aan de binnenkant).

En 1 meter loopruimte (is ruim voldoende, vind ik).

Vandaaruit kijk ik kokkerellend de kamer in (is 10 m en achter kookeiland staat dan in de lengte de eettafel).

Aan de andere lange kant aan muurkant espressomachine (geen inbouw dus) en rechts op de hoek afwasbak.

Kastjes daaronder links en rechts van de afwasmachine.

Daar tot aan de (kopse kant van de) tafel 86 cm loopruimte.



Onhandige van deze opstelling is dat ik aan allebei de kanten afvalbakken heb staan (niet steeds wil omlopen).

En met klep v afwasmachine open kun je niet langs de tafel lopen of iemand aan het hoofd vd tafel zetten.

Ik vind een spoelbak op de hoek (zoals bij mij) niet handig, ik had liever aan weerszijden een stuk aanrechtblad gehad.

De kasten heb ik om het hoekje, die zijn niet in het zicht vanuit de rest van de woonkamer.

Vanuit de woonkamer zie je tafel en voorzijde kookeiland en daarachter raam.



Dit kookeiland zat er al in toen ik dit huis kocht, daar viel ik juist op!

Echte aanwinst vind ik het, praktisch en ruimtelijk ook, en ik kijk de hele kamer door en daarachter naar buiten door de ramen aan de achterkant tijdens het koken en bakken.

En na meer dan 10 jaar ben ik er nog steeds heel blij mee!

Bij mij kunnen er geen stoelen/barkrukken omheen, heb er eentje voor mezelf aan de kookkant en menigmaal blijft bezoek kletsen, koffie drinken of borrelen aan dat eiland.

Heeft anderen ook op ideeen gebracht
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven