Koolvis slecht voor kat?

28-10-2014 10:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat heeft voedselallergie en mag 1 bepaald soort brokken. Na een aantal weken mocht ik gaan experimenteren waar hij wel tegen kon. Nu blijkt hij goed op vis te reageren.



Voorheen kreeg hij s'avonds natvoer, waar hij dol op was, maar dat kan dus niet meer omdat hij daar ontzettende jeuk van krijgt met als gevolg (open) wonden in zijn nek.



Nu is mij verteld dat tonijn (op waterbasis) niet goed is voor een kat omdat dit te zout is. Geldt dit ook voor gekookte koolvis? Is het slecht als hij dit iedere avond, of om de dag krijgt, naast zijn hypo-allergenic brokjes?
Mijn katten houden meer van hart/nekjes/lever etc. Ik kook niets van te voren, gaat er allemaal rauw in.

Als je toch wil koken, pas op voor graten. Deze worden glashard na verhitting en dus gevaarlijk voor de kat. rauwe graten kunnen ze wel tegen. Als je gewoon geen zout toevoegt kan het heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Het is gewoon koolvis uit de vriezer die ik dan kook, hier zit dus geen graat in.



Dit mag hij dus gewoon iedere dag hebben? (met af en toe afwisseling met tonijn?)
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ook koolvis uit de vriezer voor mijn kat.

Zitten graatjes in en kan prima.



Dit wissel ik af met kip ( gekookt in water) vind ie heeerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ook al is het diepgevroren koolvis, er kan altijd nog een graatje inzitten.
verba volant, scripta manent.
Die uit de vriezer kan prima inderdaad, daar zit niet tot nauwelijks graat in, daar kan die kat wel tegen. En elke dag verschilt ook per kat, even zien hoe die van jou daar op reageert, anders kan je ook nog andere dingen proberen ter afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Draakkie,



Geef jij dan elke dag of koolvis óf kip? Is dit ook vanwege een voedselallergie of omdat hij het erg lekker vindt?



@Evenwatanders; bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Koken? En waarom zou je dat doen dan? Het beestje is een carnivoor hoor, zijn maag en darmstelsel zijn geperfectioneerd voor het verteren van RAUW vlees en vis (ooit een kat met een pannetje in de weer gezien?)



Overigens vind ik iedere dag hetzelfde te eenzijdig, eens met EvenWatAnders, lekker afwisselen en vooral rauw geven, als je dat eng vind, koop dat een kant en klare vleesmix, daar zit gegarandeerd alles in wat het beestje nodig heeft en geen rommel zoals in brokken en blik. Bijvoorbeeld Carnibest bio vleesmix of Bandit vleesmix (ook bio).
Het beestje moet hypoallergeen eten. TO mag beetje bij beetje iets gaan toevoegen, dan ga je de kat dus geen vleesmixen voorschotelen want als hij dan reageert, weet je niet waarop.



Daarnaast is rauw voeren niet per definitie het beste voor elke kat/hond.
Daarom ook per soort uitproberen uiteraard, je zet ze niet een soort van mixed grill voor. En geen varkensvlees rauw voeren, daar kunnen katten niet best tegen.

Carnibest is inderdaad ook een goede optie, maar je zal toch moeten proberen wat wel en niet goed is voor je kat.
Veel allergieën van katten en honden komen voort uit vreemde dingen in het voedsel, zoals granen, conserveringsmiddelen, smaakmakers. Een van mijn katten heeft er ook last van, maar met rauw vlees heeft ze nergens last van. En wederom wil dit niet zeggen dat je kat allergisch voor granen is, maar het is het proberen waard toch?
Zonnetje had het over vleesmixen.

Als ik mijn kat rauw ga voeren kan ik er donder op zeggen dat hij binnen een paar maanden vol zit met oxalaatstenen. De ph van rauw voer is zodanig dat hij daar blaasstenen van krijgt.



Rauw voeren is niet voor alle katten de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zeker ook wat afwisselen, maar weet niet zo goed met wat. Gekookte kip kan ik inderdaad ook proberen. Nog andere suggesties?



Wat is Carnibest? En waar kan ik dat kopen?



Omdat ik het nu eindelijk onder controle heb en er achter ben gekomen dat het voedselallergie is ben ik heel voorzichtig (in het asiel dachten ze dat het van stress kwam).



En hoe kan ik het beste afwisselen? Een tijdje kip geven en kijken hoe hij daarop reageert en dan afwisselen met vis?
Alle reacties Link kopieren
Wel afwisselen met de brokken. Of de brokken neerzetten om over de rest van de dag te eten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Eendagskuikens kopen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou steeds een periode van een week of 3 aanhouden. Mocht dat goed gaan kan je nog wat gaan proberen. Dus inderdaad de brokken als hoofdvoedsel beschouwen, en steeds iets erbij proberen. Zo kom je er van zelf achter wat wel/niet wil.



Met carnibest zou ik nog even wachten, die kan je kopen via dier speciaal zaken, of via regio verkopers (even googelen voor jou dichts bijzijnde) .
Bij de AH kan je runderhart kopen, makkelijk in kleine stukjes.



Ook nekjes, lever, maagjes etc op de markt bij de poelier.
quote:Lughnasadh schreef op 28 oktober 2014 @ 12:48:

Zonnetje had het over vleesmixen.

Als ik mijn kat rauw ga voeren kan ik er donder op zeggen dat hij binnen een paar maanden vol zit met oxalaatstenen. De ph van rauw voer is zodanig dat hij daar blaasstenen van krijgt.



Rauw voeren is niet voor alle katten de oplossing.Dat moet je ook niet hebben inderdaad. Maar dat geldt voor al het voedsel, je weet niet meteen waar je kat tegen kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvenWatAnders schreef op 28 oktober 2014 @ 12:59:

Bij de AH kan je runderhart kopen, makkelijk in kleine stukjes.



Ook nekjes, lever, maagjes etc op de markt bij de poelier.



Bedankt voor de tip EvenWatAnders. Moet ik deze dan rauw geven? En nekjes, lever, maagjes van welk dier? (kip?) En de runderhart bij AH ligt deze in het vriesvak of bij dierenvoer?



Andere vraag; heb je naast tonijn & kipfilet nog andere tips wat ik kan geven wat geen orgaanvoer is?



Heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand het antwoord op onderstaande vraag? Dan kan ik zo na het werk snel even langs de supermarkt en vanavond mijn vriendje blij maken... :-)



Moet ik deze dan rauw geven? En nekjes, lever, maagjes van welk dier? (kip?) En de runderhart bij AH ligt deze in het vriesvak of bij dierenvoer?



Andere vraag; heb je naast tonijn & kipfilet nog andere tips wat ik kan geven wat geen orgaanvoer is?

Alle reacties Link kopieren
Lees even het eerste stukje over katten.



http://kattenzorg.nl/katenvoeding.htm
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Carnibest kun je trouwens kopen bij de dierenspeciaalzaak. Het is diepgevroren en je kunt er plakken vanaf snijden met een goed mes. Het is rauw vlees (mix).
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 28 oktober 2014 @ 12:27:

Het beestje moet hypoallergeen eten. TO mag beetje bij beetje iets gaan toevoegen, dan ga je de kat dus geen vleesmixen voorschotelen want als hij dan reageert, weet je niet waarop.



Daarnaast is rauw voeren niet per definitie het beste voor elke kat/hond.



Daar had ik even overheen gelezen, klopt inderdaad. Maar, negen van de tien keer is de kat niet allergisch voor de dierlijke bestanddelen maar voor het 'vulmiddel' waar brokken toch vooral uit bestaan. Dan is een uitsluitingsdieet met rauw vlees sowieso een goede optie. Begin dan wel met bijvoorbeeld geit, dat zit meestal niet in de reguliere diervoeding en de kans dat het beestje daar allergisch voor is, is klein.



Voor wat betreft je vragen, to, begin met iets makkelijks, ook voor je kat, neem bijvoorbeeld kipfilet, of koolvis inderdaad, dat is makkelijk klein te maken. Niet teveel tegelijk proberen om bovenstaande reden, dan weet je op den duur waar ze wel en niet tegen kan.



Verder zag ik iemand iets roepen over varkensvlees, dat moet je überhaupt niet geven, ook niet gekookt, je loopt dan het risico dat het besmet is met het virus dat de ziekte van Aujeszky veroorzaakt en dat kan heel schadelijk zijn voor je kat.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniempje19877 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:46:

Weet iemand het antwoord op onderstaande vraag? Dan kan ik zo na het werk snel even langs de supermarkt en vanavond mijn vriendje blij maken... :-)



Moet ik deze dan rauw geven? En nekjes, lever, maagjes van welk dier? (kip?) En de runderhart bij AH ligt deze in het vriesvak of bij dierenvoer?



Andere vraag; heb je naast tonijn & kipfilet nog andere tips wat ik kan geven wat geen orgaanvoer is?





Ja, sowieso alles gewoon rauw geven. Runderhart ligt in het vriesvak. Ik haalde het ook wel bij de bio slager, die sneed het dan in grote stukken, da's beter voor de tandjes en ze doen er dan wat langer mee maar daar zou ik me nu nog even geen zorgen over maken. Nekjes etc. zou ik ook nog even mee wachten, de meeste katten snappen dat niet meteen, zo'n stuk bot



Verder kun je eigenlijk alles uit het vleesvak voor mensen geven, zo lang het maar niet bewerkt is (geen zout, kruiden etc.) of varkensvlees bevat. Runder riblap of stoofvlees is een ook een goede voor beginners, dat kun je lekker klein snijden.
Vroeger gaven wij onze katten s-morgens natvoer en s-avonds vis, brokjes stonden er de hele dag. Uiteraard waren ze dol op de vis. Totdat er een kat ziek werd. Haar niertjes waren naar de haaien. Volgens dierenarts destijds kwam dat door de vis die ze elke avond kreeg, Te veel dierlijke eiwitten had ze op deze manier binnen gekregen, beestje heeft het dus ook niet overleefd :S. Dit is al wel zo'n 15 jaar geleden, de meningen van de dierenartsen kunnen inmiddels best gewijzigd zijn hoor, maar ik zou toch eerst even overleggen met de DA, stel dat, dat wil je niet op je geweten hebben toch ?.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven