Kopen of huren?

10-03-2013 23:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: met welke argumenten besloot jij voor een koopwoning of een huurwoning te kiezen?



Ik merk namelijk dat ik het lastig vindt om een keuze te maken.

Wat random info: ik ben 26 jaar, single, en heb net een nieuwe baan waarbij ik een jaarcontract heb gekregen (gezondheidszorg). Ik woon nu zo'n vier jaar in een klein studio-appartement in de randstad en ben echt aan meer ruimte toe.



Het liefst zou ik nu een twee- of driekamerappartement willen hebben, ook in de randstad of net daarbuiten, en dit helemaal naar mijn smaak willen inrichten.



Met mijn salaris zou ik een hypotheek kunnen afsluiten, maar ik merk dat ik het ook wel spannend vind. Ik heb, buiten een broer om, geen handige mannen in mijn omgeving die me een handje kunnen helpen en ik zal dus een hoop zelf moeten doen of iemand in moeten huren wanneer er grote klussen gedaan moeten worden. Huren klinkt in dat opzicht wat veiliger. Je bent ingedekt voor groot onderhoud en hebt weinig verantwoordelijkheden. Anderzijds, ik ben 26 en de huizenprijzen zijn op dit moment zo laag, dat het kopen van een huis een goede investering zou zijn. Ook kijkend naar hetgeen dat je opbouwt.



Ik heb wat spaargeld, maar ook niet zóveel dat ik grote verbouwingen zou kunnen doen (bouwkundige aanpassingen en dergelijke).



Al met al vind ik het dus een lastige keuze. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan? En zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik, wanneer er iets kapot gaat, geen vrienden kring, vriend of spaarpot heb om het makkelijk te laten maken, blijf ik huren.

Bij het kopen van een huis zit je toch al snel met tuinonderhoud, de dakgoot schoonmaken zelf voor kosten opdraaien van defecten van CV en onderhoud. Dat kan ik financieel op dit moment niet opbrengen en qua handigheid kom ik ook niet echt ver. Daarom kies ik bewust om te huren.
Alle reacties Link kopieren
Er was eerder een blog met wat interessante reacties. Ik weet niet of je die gezien had? Misschien heb je ook iets aan de voors en tegens die daar genoemd worden.



Huren vs Kopen
Alle reacties Link kopieren
Ons argument was dat we een ietsje grotere flat wilden, want we hadden een piepklein flatje met woonkamer van 3 bij 4 meter en verder ergerden we ons aan de rest van de mensen die daar woonden en die het gewoon vonden om supermarktkarretjes in de bosjes achter te laten, en om ruzie te gaan maken van 4 hoog (lekker schreeuwen tegen je man die dan beneden staat). Ook werden alle reclame blaadjes steevast in de bosjes geworpen.

Dus ik woon nu groter en in een betere wijk en lekker rustig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewust gekozen voor kopen. Wel een huis dat erg gemakkelijk betaalbaar is, dus een stuk kleiner dan onze inkomsten zouden kunnen betalen. nu zo'n 20 jaar later is onze aflossing minder dan wat we nu aan huur kwijt zouden zijn voor een gelijkwaardig huis.

En qua onderhoud; CV kun je verzekeren, dakgoot schoonmaken is een makkie en anders is er wel een buurman die dat wil doen. De tuin heb je ook bij een huurhuis. Enige prijzige onderhoudskosten welke je niet bij een huurhuis hebt is het schilderwerk aan de buitenkant. Het is een pokkenwerk, maar dat kan iedereen (misschien niet 100% netjes). En dat kun je nog per 5 jaar opzij zetten als je er rekening mee houdt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dezelfde situatie als jij TO en mij slaat de schrik om het hart als ik aan de verplichtingen en het gebrek aan flexibiliteit denk die bij een koopwoning horen. Ik zou nog eerder kiezen voor het huren van een huis in de vrije sector.



Hoe lang zou je de hypotheek Nog kunnen betalen als je je baan kwijtraakt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben pas gekocht toen we iets vonden waar we ons helemaal in konden vinden. Daarvoor woonden we in een redelijke flat. De maandlasten zijn voor ons ongeveer hetzelfde gebleven (iets minder want ons huis is veel energiezuiniger).



We wilden overigens toch al verhuizen, aangezien wij onze dochter niet in dat dorp wilden laten opgroeien. Huurwoningen komen hier in goede wijken bijna niet vrij, of ze zijn zo klein dat je je kont niet kunt keren. En naar een andere stad wilden we beiden niet.

Onderhoud hebben we nog niet zo veel aangezien we een nieuwbouwhuis hebben. Wat er nu aan mankeren zal, valt onder de garantie, tenzij we het wel heel bont maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor veel we en ons in de postings...... Samen een huis kopen is heel iets anders dan alleen. Alleen heb je over het algemeen Veel minder om op teug te vallen bij ellende dan samen.
Alle reacties Link kopieren
een appartement heeft misschien iets minder onderhoud dan een gezinswoning.

maar t is gewoon een hele kluif in je eentje.

ik zie het ook bij meer alleenstaande vrouwen zonder een hulp op afroep.



improvisatie en niet te nauw kijken zijn een pre.
wij slapen nooit.
Belangrijk bij kopen is dat je op de lange termijn kunt blijven wonen waar je woont indien dat nodig is.



Wat je ziet we zitten nu in een economische crises. Echter op lange termijn is het een golfbeweging die op en neer gaat. Nu gaan de huizenprijzen neerwaarts over 10, 15 of 20 jaar kan het weer anders zijn. Kijk maar naar de gemiddelde huizenprijzen sinds de einde van de tweede wereldoorlog tot nu.



1. Kopen kost mij per maand voor de hypotheek minder dan huren.

2. Door te kopen heb ik hypotheekaftrek en dat scheelt heul veel. Totdat ik een huis kocht wist ik niet dat dat zo veel scheelde.

3. Door te kopen bouw ik vermogen op.

4. Ik heb mijn koopwoning v.o.n. tegen zo'n prijs ingekocht en gefinancierd dat ik mijn woning in de toekomst op de lange termijn kan verkopen zonder een restschuld.

5. Ik heb mijn koophuis op 1 inkomen gekocht.

6. Ik heb mijn koophuis op de groei gekocht. Wij begonnen hier met ons tweeën. Gezinsuitbreiding was geen probleem.

7. Op een hele goede locatie. Soms denken we aan verhuizen alleen vinden wij onze huidige locatie ideaal.

8. Ik heb een garage voor de auto's. Ideaal!

9. Je moet geld sparen voor onderhoud.

10. Je hebt gemeentebelastingen voor huiseigenaren.



11. Nadeel van huren is dat huurprijzen elk jaar geïndexeerd stijgen i.v.m. correctie voor de inflatie.



12. Een koophuis kan afhankelijk van hoe je het financiert op een bepaald moment afbetaald en hypotheekvrij zijn. Dat betekent dat je dan een groot deel van je woonkosten een stuk minder worden, namelijk je hoeft geen aflossingen en rente meer te betalen voor je hypotheek. Dat kan bijvoorbeeld zijn nadat je 65 bent of al eerder. Je moet nog wel je huis kunnen onderhouden.

Als je huurt betaal je nog steeds huur en die huur wordt steeds duurder. Ook na je pensioen. Je pensioen zal na je 65e of 70e waarschijnlijk niet veel meer stijgen.



13. Voordeel van huren is flexibiliteit.
Alle reacties Link kopieren
dat is wel zo rtie, maar jij hebt het ook over we.

dan kan je grote reparaties ook met z,n 2en dragen.

een handige partner, en mannen zijn vaak handiger, scheelt enorm veel.



daarnaast kennen mannen vaak ook weer andere mannen die ergens handig in zijn. als ik aan mijn samenwonende vriendinnen vraag of de stank in huis kan worden veroorzaakt door een verstopte convectorput kijken ze me wazig aan.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Punt 6/7/8 zijn ook met huur te realiseren rtje. En inderdaad, weer een we....



Bovendien betekent niet kopen op je 26e niet dat je nooit gaat kopen. Op die leeftijd al het hele pensioenplaatje meenemen lijkt me wat overbodig.
Alle reacties Link kopieren
Als je puur naar het financiële plaatje kijkt (dus los van de argumenten over of je wel of niet goed kunt klussen etc), hangt het nogal van de individuele situatie af wat voordeliger is.



Soms is het op de lange termijn voordeliger om te kopen, soms is het voordeliger om te huren. Wij mogen zelf kiezen of we ons huis blijven huren of alsnog kopen en hebben laten berekenen wat voordeliger is. In deze berekening werd alles meegenomen: de waarde van het huis, notariële kosten, VVE, eigen onderhoud, gemeenteheffingen, etc. Rente hoorde er niet eens bij, want we gingen uit van dat we het in één keer kopen (dus geen hypotheek). En zelfs tóen nog kwam de adviseur erop uit dat ons vermogen toch echt harder groeit als we blijven huren.



Misschien geven argumenten zoals onderhoud, vrijheid of zekerheid de doorslag. Maar mocht je o.a. op basis van de financiële gevolgen willen beslissen, dan is het handig om het uit te laten rekenen. Je ziet dan vaak vanzelf dat het een of het ander in jouw situatie veel voordeliger is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels 2.5 jaar geleden een (nieuwbouw) appartement gekocht in mijn eentje. Ik was toen nog 21. Had net 1 week mijn contract getekend bij mijn huidige werkgever (ook gezondheidszorg en vaste aanstelling) en net 1 maand mijn diploma maar bewust gekozen voor kopen.

Waarom... Huren is in deze omgeving slecht te doen. In sociale huursector is een wachttijd van ongeveer 4 jaar. En particuliere huur is hier erg duur.



Ik had/heb het geluk een handige familie te hebben en die hebben veel gedaan. Maar ik denk dat ik alleen ook echt een end was gekomen.



Qua onderhoud. Ik heb een klein tuintje, redelijk onderhoudsvrij.. veel steen en een klein perkje. Precies goed voor mij. Ik heb geen CV ketel ivm stadsverwarming.. Dus die kostenpost valt weg.. En voor de rest.. Ja, de kosten voor de VvE, die verzorgt de rest van het onderhoud aan de buitenkant..



Nu is het toch een redelijke kopersmarkt. Je kan voor een leuke prijs buiten de randstad leuke, mooie woningen vinden. En vaak ook goed onderhouden...



Ik merkte dat in het begin mijn vriendengroep erg 'sceptisch' tegenover kopen stond. Moest ik dat wel doen. Is zoveel geld etc.. Maar uiteindelijk is iedereen nu in een koopwoning en merkt gewoon dat het gewoon erg fijn is een echte eigen plek
Alle reacties Link kopieren
Kun je in je eentje kopen met een jaarcontract?

Anders lijkt het me een academische discussie.
óu sont les neiges d'antan

Valentinamaria,



Nu heb ik bij mijn huis aardig wat geklust.



Mijn vader en moeder hebben nog nooit geklust. Dat heb ik nooit van huis uit meegekregen.



*poef*

Niet quoten haal ik later weg.
Kopen, vanwege de volgende redenen:



1) Geen zin had om eerst tig jaar op een wachtlijst te moeten staan om überhaupt in aanmerking te komen voor een huurwoning

2) De woningen waar ik mijn oog op had laten vallen in een wijk stonden die voor 85% of meer uit koopwoningen bestond

3) Ik bij een koopwoning me volledig vrij heb gevoeld om te schilderen, de badkamer te verbouwen, te investeren in de woning zelf.



Ik heb ook geen broers of handige vader die me kan helpen met klussen, maar buren en vrienden hebben altijd voor me klaargestaan als er iets moest gebeuren in huis. Het appartement waar ik woonde had/heeft een goede VVE, dus echt groot onderhoud wordt door hen geregeld (liften, ramen lappen, schilderwerk, dak, intercom).



Het enige waar je goed over moet nadenken is denk ik of je in de stad waar je gaat kopen is dat je meer "lange-termijn" moet denken. Zou je over 5 of 10 jaar nog steeds in die stad willen wonen? Is je woning geschikt om samen te wonen? Kun je je werk goed bereiken vanuit die plek? Want huur is natuurlijk altijd makkelijker opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
ik kan de kleinere klusjes zelf, als ik geluk heb ben ik er op tijd bij.

en er zijn ook tijden dat er niks aan de hand is, maar je moet wel oplettend blijven.



nu heb ik ook een ouder huis, dan krijg je vaak meerdere problemen tegelijk. en met kinderen slijt alles ook harder.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
@melissa, waarom is het voor jullie voordeliger om te blijven huren?
wij slapen nooit.
Ik zag een keer in een bijlage van het FD een heel huis in de Pijp in Amsterdam dat was in 2008 meer dan ¤ 500.000 waard. Dat huis kostte in de jaren '80 tussen de 80.000 en 90.000 gulden, ongeveer de prijs van Volkswagen CC in 2008 omgerekend in euro's.



Toegegeven, dit is wel een extreem voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
rtoe die hele huizenmarkt ligt op zijn gat.

het kan op papier wel 5 ton waard zijn, maar als het niet te verkopen is heb je er nog niks aan.



ik heb nu mijn 4e koophuis, opgevoed met het kopen-is-beter idee.

mijn ouders hebben een kast van een huis, met een enorme papieren waarde. hartstikke leuk, maar ze hebben er geen bal aan.



als ik nu kon kiezen zou ik een huurwoning nemen.
wij slapen nooit.
Valentinamaria,



Als ik nu een huurwoning zou hebben dan zou ik ongeveer evenveel per maand moeten betalen.



Ik heb vorig jaar mijn badkamer laten verbouwen. Dat zou ik niet in een huurhuis hebben laten doen.



Huizenmarkt lag begin jaren '80 ook op zijn gat. Daar zijn toen de jaren '90 over heen gegaan.



Als je ouders niet hoeven te verkassen dan zal dat ook wel weer goed komen met de waarde.



Ik zie in mijn buurt nog best wel huizen verkocht worden.
quote:melissa-x schreef op 11 maart 2013 @ 00:16:

Als je puur naar het financiële plaatje kijkt (dus los van de argumenten over of je wel of niet goed kunt klussen etc), hangt het nogal van de individuele situatie af wat voordeliger is.



Soms is het op de lange termijn voordeliger om te kopen, soms is het voordeliger om te huren. Wij mogen zelf kiezen of we ons huis blijven huren of alsnog kopen en hebben laten berekenen wat voordeliger is. In deze berekening werd alles meegenomen: de waarde van het huis, notariële kosten, VVE, eigen onderhoud, gemeenteheffingen, etc. Rente hoorde er niet eens bij, want we gingen uit van dat we het in één keer kopen (dus geen hypotheek). En zelfs tóen nog kwam de adviseur erop uit dat ons vermogen toch echt harder groeit als we blijven huren.



Misschien geven argumenten zoals onderhoud, vrijheid of zekerheid de doorslag. Maar mocht je o.a. op basis van de financiële gevolgen willen beslissen, dan is het handig om het uit te laten rekenen. Je ziet dan vaak vanzelf dat het een of het ander in jouw situatie veel voordeliger is.quote:valentinamaria schreef op 11 maart 2013 @ 00:41:

@melissa, waarom is het voor jullie voordeliger om te blijven huren?Goede vraag trouwens. Dat vraag ik mij ook af. Waarschijnlijk omdat zij geen hypotheekrenteaftrek hebben, want geen hypotheek?
*
Wij hebben een huis gekocht omdat we in een ieniemienie huisje woonden en kinderen wilden. Plus waar we wilden wonen, staan alleen koopwoningen. Daarbij allebei vaste baan, goed salaris.



Als we er nu voor stonden zouden we zeker weer kopen, omdat we anders met de hoogste huurverhogingen komen te zitten als Blok zo doorgaat. Betalen we in no time meer voor de huur dan aan hypotheek...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven