Kopieergedag

04-10-2015 20:33 63 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken. Dit omdat de visie van mijn vrouw en mij op dit gebied nogal verschilt. Wil er ook weer geen drama van maken, maar merk wel dat ik volgende storend vind:



Mijn vrouw, haar zus en hun moeder vertonen alledrie nogal kopieergedrag van elkaar. Heeft de een een kastje gezien, vraagt de ander waar het gekocht is, en staat het een week later (al dan niet in een andere kleur) ook bij haar in huis. Of een dekentje voor op de bank. Of een trommeltje om snoep in te doen. Of een bepaalde manier van je meubels opstellen. Souvenirs op vakantie worden vaak in drievoud gekocht dus die zie je soms ook weer bij elkaar terug etc.



Vandaag de commode voor op de kamer van zoon opgesteld en oma kwam eventjes kijken. En meteen: "Oh ik zoek ook nog een dressoir/commode voor bij mij op de slaapkamer. Deze is mooi/handig." En ik zei: "Wilde je exact deze dan?" En volgens mij voelde ze zich toen een beetje aangevallen...

Van de week heeft schoonzusje ook exact dezelfde plaids/dekentjes voor op de bank voor zichzelf gekocht.



Ik weet 't. 't is een materialistisch non-problem om niks, 't zijn maar spullen etc etc en het is niet eens zo dat we stad en land afgaan om iets 'aparts' te kopen, maar toch. Ik merk toch dat ik het op een bepaalde manier vervelend vind.

Mijn vrouw zei zelfs dat ze in haar vorige appartement exact dezelfde laminaatvloer als haar zusje had uitgekozen omdat ze die zo mooi vond. Zij ziet het vooral als een compliment.



Zouden jullie het vervelend vinden als je (schoon)moeder, (schoon)zusje etc dit gedrag zou vertonen of denken jullie: NYC, waar maak je je in hemelsnaam druk om, 't gaat in een huis om een totaalplaatje dat de sfeer maakt (zoals mijn vrouw het ziet). Wees maar eerlijk hoor, ik kan het best hebben als het flauw van mij is dat ik dit gedrag vreemd vind. Of misschien is het gemakzucht?
Ik zou me er totaal niet druk over maken, waarom jij wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er kapot aan ergeren
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist wel heel lief. Is toch leuk dat ze zo'n goede band hebben, en die vanzelfsprekendheid dat ze dezelfde spullen willen.



Ik zou het dus totaal niet erg vinden.
Ik zou me erg gevleid voelen. En met woontrends is het toch ook zo dat iedereen ongeveer tegelijkertijd hetzelfde leuk vindt/koopt? Maar het zou hier nooit kunnen: ik heb zo weinig idee van woninginrichting, dat er nooit iemand me zal kopieren. Of het moet al een alleenstaande man van 60 met een beperkt budget zijn.
Ik zou er ontzettend moe van worden. Wat is er zo moeilijk aan om een eigen smaak te ontwikkelen.



Hier zie ik het ook bij een aantal vrienden+familie daarvan. En dan nog niet eens over materialistisch spul, maar ook over babynamen, welke kapper, welk kapsel etc.. Doodvermoeiend!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil weleens hetzelfde kledingstuk als m'n zusje. Misschien vindt ze dat ook wel razend irritant, dat is eigenlijk nooit bij me opgekomen. Ik zal het de volgende keer vragen.
Nou dat zou ik ook wel irritant vinden.



Als ik jou was zou ik lekker op zoek gaan naar wat apartere meubels & accessoires: vintage, buitenland, marktplaats etc.
Ik zou het irritant vinden. Ik snap dat je je eraan stoort. Maar dan hè? Wat doe je eraan.





Niks denk ik.
Blijkbaar zien ze het zelf niet zo, dus als ik jou was zou ik me er ook niet aan storen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk. Ook gewoon dezelfde smaak hebben toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het me eigenlijk wel voorstellen dat het je een 'beetje' irriteert. Maar denk niet dat je er veel aan kan doen.
NYC, sorry, maar je stelt je aan
Het zou me niet irriteren maar ik zou het wel opvallend vinden.
quote:clemance schreef op 04 oktober 2015 @ 20:40:

Nou dat zou ik ook wel irritant vinden.



Als ik jou was zou ik lekker op zoek gaan naar wat apartere meubels & accessoires: vintage, buitenland, marktplaats etc.En verder is dit de oplossing.
Het is ook niet zo dat het met alles gebeurt hoor, maar ik merk wel dat het de zin om naar iets van meubels/accessoires te gaan zoeken minder leuk maakt als ik kan voorspellen dat het dan binnen no time ook mogelijk bij hen kan staan. Alsof het minder eigen voelt ofzo? Terwijl het natuurlijk wel waar is dat het 'het totaalplaatje' is dat de sfeer bepaalt en iets eigen maakt.



Op zoek gaan naar echt iets aparts/vintage/buitenland past niet zo bij ons denk ik. We zijn hier allemaal wel vrij makkelijk in. Maar dan nog. Internet heeft tig (woon)webshops, de meubelboulevard kent tig winkels met ook weer tig lampen, kussentjes, nachtkastjes etc. Dan denk ik: moet het dan net die zijn? Vorige keren heb ik nooit een opmerking gemaakt, nu net met die commode wel (indirect). Niet dat het per se alleen om de commode ging, maar het was nu (stressweken gehad) wel even een druppel.



De meningen hierover wisselen zo te lezen. Mijn vrouw ziet het ook als vleiend. Misschien is het op een bepaalde wijze ook wel hun manier van complimenten geven?
Mijn zusje gaat binnenkort ook samenwonen. Heet hetzelfde bed en bankstel + stoel gekocht. Nu wil ze ook een soortgelijke al dan niet dezelfde vloer hebben.



Aan de ene kant is het een compliment. Maar ik denk ook; goh waarom moet dat hetzelfde? Stiekem vind ik het helemaal niet leuk. Het irriteert me ook heel erg.

Ik heb een hele specifieke stijl in huis. Zwart, paars wit en zilver. En zij heeft ook al dingetjes gekocht in die kleuren. Ik ben bang dat ik straks bij haar over de vloer kom en dat het dan voelt als 'mijn' huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp t.o. wel. Ik zou het ook stomvervelend vinden. Ik koop al mijn spullen in de kringloop dus ik heb dit probleem niet, er is dan geen tweede van. Maar iemand in mijn omgeving heeft er wel een handje van om mijn inrichtingsideeën te pikken en thuis hetzelfde te doen. Ergens moet ik er wel om lachen want het is het altijd toch net niet, en beschouw ik het maar als een compliment.
Alle reacties Link kopieren
quote:SherlotteHolmes schreef op 04 oktober 2015 @ 20:49:

Mijn zusje gaat binnenkort ook samenwonen. Heet hetzelfde bed en bankstel + stoel gekocht. Nu wil ze ook een soortgelijke al dan niet dezelfde vloer hebben.



Aan de ene kant is het een compliment. Maar ik denk ook; goh waarom moet dat hetzelfde? Stiekem vind ik het helemaal niet leuk. Het irriteert me ook heel erg.

Ik heb een hele specifieke stijl in huis. Zwart, paars wit en zilver. En zij heeft ook al dingetjes gekocht in die kleuren. Ik ben bang dat ik straks bij haar over de vloer kom en dat het dan voelt als 'mijn' huis.Oeh de horror. Nee, dit gaat wel te ver wat mij betreft. Heeft ze geen eigen smaak?
Ik herken het en ik stoorde mij er ook aan. Mijn ex schoonfamilie deed dat ook. Had ik een paar mooie vazen, 3 dagen later hadden mijn ex schoonzus en ex schoonmoeder exact hetzelfde. Ik noemde het altijd zigeuner gedrag. Ik vindt er niks liefs aan dat ze mijn stijl mooi vinden ofzo. Vindt het eigenlijk bloed irritant
quote:SherlotteHolmes schreef op 04 oktober 2015 @ 20:49:

Ik ben bang dat ik straks bij haar over de vloer kom en dat het dan voelt als 'mijn' huis.Dat heb ik niet, maar andersom heb ik wel dat mijn huis/spulletjes wel minder als "van mij/eigen" voelen. Wat natuurlijk misschien ook stom is met spulletjes die gewoon iedereen die het maar wil kan kopen in een winkel of bestellen op internet, maar daar gaat 't mij ook niet om als ik iets koop. Ben mij er van bewust dat hetzelfde lampje of kussentje in honderden, zo niet duizenden woningen kan staan en toch voelt het daarna dan minder eigen. Nou ja, misschien is dit per persoon verschillend of heb ik teveel aan mijn kop gehad afgelopen tijd.
Vreselijk!



Mijn ouders hebben zulke buren. Als mijn moeder een fuchsia voor haar raam zet, doet de buurvrouw dat ook. In dezelfde kleur. Als mijn moeder de tuinset een kwartslag draait doet de buurvrouw dat ook. Viooltjes erop? Buurvrouw ook! Mijn moeder durft soms niet in haar nieuwe jas naar buiten, want geheid koopt de buurvrouw die jas ook. Of dezelfde kleur in ieder geval.
Ik vind het ook wel eens irritant. Mijn moeder en ik hadden jaren een andere kledingsmaak maar de laatste paar jaar vind ze steeds dingen die ik leuk vind ook leuk. Zo zag ik laatst een mooi kledingstuk hangen, had het even gepast maar had zoiets van ik wil er even een nachtje over slapen want het was best duur. Maar helaas zei mijn moeder meteen "als jij het nu niet koopt, koop ik het want morgen hangt het er misschien niet meer." en daar baalde ik toch wel van. Niet dat ik meteen een kledingstuk ga claimen van nee dat mag jij niet kopen maar toch. En afgelopen zomer ook al met een jurkje, zag een leuk jurkje hangen, niet te duur maar voordat ik kon zeggen van "ik ga dit even passen" had mijn moeder al gezegd van "wat leuk, zoiets zocht ik! Ik ga het even passen!"



Ik probeer mij er niet teveel aan te ergeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo'n vriendin die mij en mijn andere vriendin kopieerde. Wij hebben de vriendschap om verbroken. Zo rete-irritant, dat kopieergedrag!
quote:Sylphide75 schreef op 04 oktober 2015 @ 20:51:

[...]



Oeh de horror. Nee, dit gaat wel te ver wat mij betreft. Heeft ze geen eigen smaak?



Je zou zeggen van niet. Vroeger was ze het irritante zusje die dezelfde kleding wou hebben. Het zijn een paar meubels die hetzelfde zijn, accessoires zijn wel anders. Maar het lijkt allemaal veel op elkaar.

Ik heb allemaal boeddha beeldjes in huis, dat vindt zij gelukkig niet mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven