Koude keuken

16-01-2017 23:36 71 berichten
Titel zegt het al. Mijn keuken is koud. Ter illustratie: De zonnebloemolie en olijfolie is gestold.



Mijn huurhuisje is gebouw in 1920. Vroegah zat de keuken in de woonkamer. Ze hebben gerenoveerd en een aanbouw gemaakt, zo'n houten hokje, en daar de keuken ingezet. De rest van het huis heeft kunstof kozijnen en dubbele beglazing, de keuken dus niet. Er staat een radiator, bij de deur , de thermostaat zit in de woonkamer. Dat laatste, daar ben ik wel blij mee, anders zou het in de woonkamer 25 graden zijn, in de keuken 20 en mijn energierekening zou de pan uit vliegen.



Zelf isoleren is geen optie, want huurhuis en hele dunne wandjes. Ik zet nu als ik moet koken in de winter van ellende droger aan omdat het anders gewoon niet te doen is De woningbouw heeft hier meerdere klachten over ontvangen, maar doet er niets aan (is ook niet verplicht).



Hebben jullie tips? Ik zat te denken aan een straalkacheltje, maar die zijn best duur in aanschaf en gebruik of niet?
De deur naar de keuken open zetten en de keuken meeverwarmen met de woonkamer. Als dat mogelijk is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Straalkacheltjes zijn toch niet zo duur? Heb ooit een kleintje gehad van een paar tientjes, werkte geweldig. Zuinig zal ie niet zijn geweest nee.



Wel naar dat er zo'n verschil tussen zit, lijkt me absoluut niet prettig
quote:Cateautje schreef op 16 januari 2017 @ 23:39:

De deur naar de keuken open zetten en de keuken meeverwarmen met de woonkamer. Als dat mogelijk is natuurlijk.



Ja, die staat de hele dag open. 's Nachts is ie dicht, vanwege de hond. Maar dat helpt echt geen ene moer.



Oh, een paar tientjes voor een straalkacheltje valt inderdaad wel mee. Het is een kleine keuken, dus hij moet ook wel klein zijn want ik heb er bijna geen ruimte voor. En het is echt irrtant. Ik vind koken hartstikke leuk, maar niet in die vrieskist.
quote:Awina schreef op 16 januari 2017 @ 23:40:

Straalkacheltjes zijn toch niet zo duur? Heb ooit een kleintje gehad van een paar tientjes, werkte geweldig. Zuinig zal ie niet zijn geweest nee.



Wel naar dat er zo'n verschil tussen zit, lijkt me absoluut niet prettigDe aanschaf niet maar het verbruik wel.
Alle reacties Link kopieren
-In de winter een heel dik gordijn voor de ramen (en/of hele buitenmuur) hangen - het is toch al donker als je gaat koken

-Eenvoudige voorzet-ramen (laten) maken die je in de winter voor de ramen kunt hangen

-Voordat je gaat koken alvast de gaspitten even aanzetten om de temperatuur in de keuken wat te verhogen

-Extra dik vest/badjas bij de keukendeur hangen en aantrekken als je gaat koken



Een straalkacheltje is niet zo heel duur in aanschaf, wél in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Gestolde olie!



Kaarsjes en waxinelichtjes branden, dat geeft meer warmte dan je denkt. Natuurlijk wel uitdoen als je de keuken uitgaat. Of alleen van die heel veilige die niet kunnen overlopen.

Toen een keer mijn gaskacheltje kapot was midden in de winter en het +5 graden werd in mijn vorige oude huisje, hielp het wel een graad of 5 extra om veel waxinelichtjes te branden.



Ik heb ook wel eens iets gehoord over een voorzetraam, dat je het zelf een soort van dubbel glas maakt met een soort raam van de Gamma ofzo. Maar daar weet ik verder niks van.

En van die lange knuffel-achtige beesten langs de tochtige randen leggen?



Straalkacheltjes vreten inderdaad energie.



Sterkte...
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 16 januari 2017 @ 23:43:

[...]



De aanschaf niet maar het verbruik wel.



Ja, dat vind ik dus zonde.



Gordijn zou ik wel kunnen proberen, maar die kan dan alleen voor de deur. Het raam in de keuken zit boven mijn aanrecht en op die vensterbank staan dingen als sojasaus enzo.



Hahaha, er hangt inderdaad een vest vlakbij, die trek ik altijd aan. Maar dat helpt alsnog niet erg en handschoenen aantrekken met koken is ook niet praktisch.
Alle reacties Link kopieren
-Alle voorbereidingen doen op de eettafel in de woonkamer (of bij Ikea of zo voor een heel goedkoop "werktafeltje" voor dit doel kopen). Dan kun je alle voorbereidingen in de warmere woonkamer doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus gewoon wel isoleren. Zo groot zal het keukentje niet wezen dus voor 2 a 300 euro zou je klaar moeten zijn. Tengelen, paar rollen isolatie en wat gipsplaatjes.

Als je van plan bent er niet lang te wonen kun je een kacheltje nemen maar denk aan de kosten. Bij lekker wonen zou ik persoonlijk die investering doen.
Ik zal eens kijken naar een voorzetraam, ik heb er nog nooit van gehoord. Het probleem is wel dat de kou niet alleen door de deur of het raam komt, maar ook door de muren omdat het zo koud is. Ik zal eens plaatje van een soortgelijk gebouwtje zoeken.







Eigenlijk dus gewoon een houten schuur, maar dan met een keuken (en raam) erin. Misschien zouden jullie het als bijkeuken zien?
Alle reacties Link kopieren
En heb je bloempotten over ?



https://www.youtube.com/results?search_ ... ter+candle
quote:nina1966 schreef op 16 januari 2017 @ 23:50:

Ik zou dus gewoon wel isoleren. Zo groot zal het keukentje niet wezen dus voor 2 a 300 euro zou je klaar moeten zijn. Tengelen, paar rollen isolatie en wat gipsplaatjes.

Als je van plan bent er niet lang te wonen kun je een kacheltje nemen maar denk aan de kosten. Bij lekker wonen zou ik persoonlijk die investering doen.Kan dat met zulke dunne muurtjes? En ik vind het toch best een investering 200,-. En aan de ene muur zitten kasten (aan de muur vast, keukenkastjes), aan de andere muur het keukenblok + raam. De korte muur aan de kop grenst aan de schuur en daar moet mijn wasmachine wel staan, anders heb ik aansluiting. Ik denk dat ik niet uitkom met ruimte als ik ga isoleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 16 januari 2017 @ 23:45:

[...]

Gordijn zou ik wel kunnen proberen, maar die kan dan alleen voor de deur. Het raam in de keuken zit boven mijn aanrecht en op die vensterbank staan dingen als sojasaus enzo.



(Een oud) Rolgordijn of zo? Iedere laag isolatie helpt tenslotte.

En het hoeft niet mooi te zijn toch, als het nu de ergste kou maar tegen houdt?

Dus je kunt ook een oude lap of een theedoek nemen, 4 lusjes op de hoeken naaien (elastiek) en dan 4 haakjes/spijkertjes in de hoeken van het raam slaan zodat je het "noodgordijntje" snel kunt ophangen/weghalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 16 januari 2017 @ 23:53:

[...]





Kan dat met zulke dunne muurtjes? En ik vind het toch best een investering 200,-. En aan de ene muur zitten kasten (aan de muur vast, keukenkastjes), aan de andere muur het keukenblok + raam. De korte muur aan de kop grenst aan de schuur en daar moet mijn wasmachine wel staan, anders heb ik aansluiting. Ik denk dat ik niet uitkom met ruimte als ik ga isoleren.



Isoleren zou wel mooi zijn, maar behalve het materiaal moet je denk ik ook nog aardig wat man-uren rekenen. of je moet alles zelf kunnen en willen gaan doen.

En vanaf maart (of zo) is het probleem er ala het goed is niet meer?

Kun je nog iets met die zilverkleurige isolatie folie die je weleens achter een radiotor ziet?

Of isoleren/impregneren van de muur aan de buitenkant? (ik zou niet weten of er zoiets bestaat hoor, maar ik kan mij voorstellen dat het makkelijker is om aan de buitenkant iets op de muur te smeren dan dat je binnen de hele boel moet afbreken, isoleren en weer opbouwen).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een koude keuken. Ik beperk me tot één keukenmoment per dag. Dus eerst afwas en dan koken. Natuurlijk moet je er af en toe even zijn maar zoveel mogelijk tegelijk doen. Pitten hoog voordat je gaat koken.

Wij hebben een mobiele gaskachel die we alleen gebruiken bij vorst zoals nu. Maar zo'n kachel kan alleen in een grotere ruimte.

Voorbereiden in de woonkamer. Dubbele porties koken, 2 dagen plezier van.

Snelle gerechten of zo nu en dan een kant-en klaar maaltijd. Zijn tegenwoordig goeie maaltijden bij.

Extra fruit en rauwkost.

Gewoon creatief zijn en vaak als je bezig bent lukt het allemaal wel.
"Nee", zei ons Diedeltje, "laat mij maar lopen. Buiten is 't goed en de hemel staat open".
Ik heb even een schetsje van mijn keukentje gemaakt. Ja, de koelkast staat verkeerd om. En nee, zulke kasten heb ik niet. Maar jullie weten dan ongeveer hoe het eruit ziet.



https://roomstyler.com/rooms/17163294/pruttie-kitchen



En inderdaad, vanaf het voorjaar is het weer warmer. Ik kan isoleren niet zelf en ben ook nog eens bijzonder allergisch voor dat glaswol. Zou je vanaf de buitenkant kunnen isoleren? Dat zou wel beter zijn. Het zijn echt van die houten planken die als een soort dakpan over elkaar heen liggen.



Dat van die plantenpot zag er ook wel leuk uit, ik ga dat morgen eens beter bekijken



Bedankt voor de tips tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Heeft die radiator wel voldoende vermogen voor de ruimte?

https://blog.sanitairwink ... tor-capaciteit-berekenen/

Bij bol.com staan een paar leuke kachels, wel dus er even op letten of ze voldoende capaciteit voor de ruimte hebben.

https://www.bol.com/nl/l/ ... araten-verwarming/N/10766+1283+1285+5260+7373/index.html?Referrer=ADVNLGOO002028-2B6LNYDCSOCUW-47573375493
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Oh, heb inmiddels je tekening gezien. Misschien dat 2 elektrische badkamerkachels uitkomst kunnen bieden

https://www.bol.com/nl/s/ ... /sc/s_elec_all/index.html



Die kun je dan boven het aanrecht aan de muur hangen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Het schijnt niet mooi te zijn, maar ik lees dat er zoiets bestaat als isolatiebehang.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook nog kan doen, als de constructie is zoals op de foto van 23:51, dik (doorzichtig) zeil kopen. En dit dan over de gehele gevels spannen. Hoeft niet zoveel te kosten. Misschien is dat wel de optie met het meeste rendement.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
https://www.handyheater.nl/?gclid=CKKPw ... 0wodJtsCUA

zoiets misschien, maar geen idee hoe het verbruik is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Van die piepschuimplaten halen bij de bouwmarkt en die aan de binnenkant tegen de muren aanmaken .
Alle reacties Link kopieren
quote:Zelf isoleren is geen optie, want huurhuis en hele dunne wandjes. Ik zet nu als ik moet koken in de winter van ellende droger aan omdat het anders gewoon niet te doen is De woningbouw heeft hier meerdere klachten over ontvangen, maar doet er niets aan (is ook niet verplicht).



Kun je niks met radiatorfolie? Isolatieplaten en een gipsplaat? Dat het een huurhuis is betekent niet dat je 'dus' niet zelf mag isoleren.



En neem eens contact op met de huurdersraad of de bewonerscommissie, misschien kunnen jullie samen wat bereiken, want je bent niet de enige met dit probleem.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tonton folie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven