Koude keuken

16-01-2017 23:36 71 berichten
Titel zegt het al. Mijn keuken is koud. Ter illustratie: De zonnebloemolie en olijfolie is gestold.



Mijn huurhuisje is gebouw in 1920. Vroegah zat de keuken in de woonkamer. Ze hebben gerenoveerd en een aanbouw gemaakt, zo'n houten hokje, en daar de keuken ingezet. De rest van het huis heeft kunstof kozijnen en dubbele beglazing, de keuken dus niet. Er staat een radiator, bij de deur , de thermostaat zit in de woonkamer. Dat laatste, daar ben ik wel blij mee, anders zou het in de woonkamer 25 graden zijn, in de keuken 20 en mijn energierekening zou de pan uit vliegen.



Zelf isoleren is geen optie, want huurhuis en hele dunne wandjes. Ik zet nu als ik moet koken in de winter van ellende droger aan omdat het anders gewoon niet te doen is De woningbouw heeft hier meerdere klachten over ontvangen, maar doet er niets aan (is ook niet verplicht).



Hebben jullie tips? Ik zat te denken aan een straalkacheltje, maar die zijn best duur in aanschaf en gebruik of niet?
quote:nina1966 schreef op 16 januari 2017 @ 23:52:

En heb je bloempotten over ?



https://www.youtube.com/results?search_ ... r+candleIk heb laatst via een forum hier iets over gelezen, maar dit schijnt gevaarlijk te zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een straalkacheltje aanschaffen hoor.

Tuurlijk is het wat duurder, maar hoeven laten dagen per jaar is het nou echt koud?



Die paar tientjes op jaarbasis zou ik er graag voor over hebben.



Ik ga niet staan koukleumen in mijn keuken.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloemolie bevriest bij -5! Is het echt zo koud in je keuken? Ik zou toch eens verder kijken dan alleen de woningbouw. Misschien via de gemeente ofzo. Ik vraag me echt af of dit zo mag, zo'n ongeisoleerd schuurtje als keuken.

En ik zou inderdaad ook dat straalkacheltje gewoon aanschaffen. Deze kou is niet te doen joh.
Alle reacties Link kopieren
Ik zette ook altijd de pitten hoog voor ik ging koken, dan was het wel warm.
Alle reacties Link kopieren
Niet fijn, z'n koude keuken! Ik zag op tell sell een soort kacheltje wat je in je stopcontact steekt. Kost een paar tientjes en zag er erg handig uit. Geen idee natuurlijk of het wat is, maar kou lijden in je eigen huis is armoe....
Find people who will make you better (M. Obama)
Wij hadden vroeger voorzetramen. Losse ramen in een kozijn die je in het najaar vastmaakt aan de reguliere ramen. Zo creëer je dubbel glas. In het voorjaar haal je ze weer weg.
Mag het qua veiligheid eigenlijk wel. Een keuken in zo'n houten schuurtje zonder brandvertragende isolatie.
Doet de radiator in de keuken het goed? Wordt hij overal goed warm? Dat eerst checken, zo niet ontluchten en als hij het helemaal niet doet na laten kijken.



In alle ruimten in huis de radiatoren en beetje dicht draaien en die in de keuken helemaal open dan wordt het daar sneller warm dan in de rest van het huis. Je CV-ketel draait dan wel iets langer dus het kost wel iets.



Een grotere radiator met wat overcapaciteit in de keuken laten plaatsen. Kost ook wel wat natuurlijk.



Met een klein elektrisch kacheltje extra verwarmen zoals velen al zeiden maar dat is duur in gebruik, dus dat zou ik alleen doen op het moment dat je er moet zijn.
Ik heb echt geen idee wat wettelijk gezien wel en niet mag, eigenlijk. Ik weet wel dat de woningbouw niet verplicht is om te isoleren.



Ik heb even een foto gemaakt vanochtend van de olie die in mijn keuken staat:



Zo koud dus.



Dat kacheltje in het stopcontact ziet er wel interessant uit, ik zal eens reviews opzoeken. Oh, over mijn tekening: Langs het hele aanrechtblad zit een raam. Dat stopt bij het gasfornuis, daar zit zo'n tegelwandje+afzuigkap.



Over de heater: Ik wil wel eerst het verbruik weten dan. Want het is echt vanaf oktober/november tot februari maart koud. De radiator in de keuken had ik eerst altijd dicht, maar nu maar open gezet omdat anders leidingen kunnen bevriezen en ik nog verder van huis ben. :(
De radiator doet het wel goed, hoor. Alleen omdat daar geen thermostaat zit, gaat ie op de temperatuur van mijn woonkamer. (20C). Hij wordt dus wel warm, maar als het in de woonkamer 20C is, slaat ie weer uit. Als de thermostaat in de keuken had gezeten, was het in de woonkamer veel warmer geweest omdat ie dan zo hard moet trekken.
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 08:06:

De radiator doet het wel goed, hoor. Alleen omdat daar geen thermostaat zit, gaat ie op de temperatuur van mijn woonkamer. (20C). Hij wordt dus wel warm, maar als het in de woonkamer 20C is, slaat ie weer uit. Als de thermostaat in de keuken had gezeten, was het in de woonkamer veel warmer geweest omdat ie dan zo hard moet trekken.Dus als je nu zorgt dat het in de woonkamer minder snel warm wordt door de radiatoren daar half dicht te draaien dan gaat er meer warmte naar de keuken.
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 08:04:



[afbeelding] Zo koud dus.Oh, wat erg, dat is zeker koud.
Ik heb hetzelfde probleem maar ik laat het nu oplossen door aparte thermostaten op de radiator te zetten Google even op "radiator met thermostaatknop. Ben je ook een paar honderd euro kwijt maar dat scheelt je een hoop zinloze verbouwingstoestanden.
Alle reacties Link kopieren
Oh maar dan begin er eerst maar mee om de radiator in de keuken ook aan te zetten en altijd open te laten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

@Kopjekoffie: Die staat tegenwoordig dus gewoon open.



@Geronimo: Ik ga dat eens doen. Ik denk wel dat het mijn stroomverbruik enorm omhoog gooit. Als olie inderdaad bij -5 of lager stolt, dan zou die radiator dus van -5 naar een graad of 15 moeten verwarmen. Ai.



Ik zal ook eens het juridisch loket (ofzo) mailen om te kijken wat de woningbouw wettelijk moet regelen. Ik denk echt helemaal niets, want bijna alle huizen hier zijn zo en ze hebben al heel veel klachten gehad over de kou.



@Sssssst: Zou dat echt zo werken?
quote:Geronimo2 schreef op 17 januari 2017 @ 08:17:

Ik heb hetzelfde probleem maar ik laat het nu oplossen door aparte thermostaten op de radiator te zetten Google even op "radiator met thermostaatknop. Ben je ook een paar honderd euro kwijt maar dat scheelt je een hoop zinloze verbouwingstoestanden.

Maar dan nog slaat je ketel af als in de woonkamer de juiste temperatuur is bereikt. Want daar hangt de thermostaat die het hele systeem aan stuurt.



Op heel koude da gen is het hier lastig om de kinderen hun kamers warm te stoken zodat ze niet vernikkelen bij het huiswerk maken. Dan zet ik de radiatoren in de huiskamer op halve kracht en daardoor draait het hele systeem langer door.
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 08:20:

@Kopjekoffie: Die staat tegenwoordig dus gewoon open.



@Geronimo: Ik ga dat eens doen. Ik denk wel dat het mijn stroomverbruik enorm omhoog gooit. Als olie inderdaad bij -5 of lager stolt, dan zou die radiator dus van -5 naar een graad of 15 moeten verwarmen. Ai.



Ik zal ook eens het juridisch loket (ofzo) mailen om te kijken wat de woningbouw wettelijk moet regelen. Ik denk echt helemaal niets, want bijna alle huizen hier zijn zo en ze hebben al heel veel klachten gehad over de kou.



@Sssssst: Zou dat echt zo werken?Ja, of je het er warm genoeg mee krijgt weer ik niet maar zeker warmer. Doe een test en zet ze in de huiskamer even helemaal uit. Ga ook af en toe even boven testen of het daar niet te warm wordt.
Ooit ook in een huis gewoond zonder verwarming in de keuken, en dat was errug koud. Brr, ik voel met je mee.



Zou inderdaad naar straalkachels kijken en kijk dan specifiek naar het verbruik. En gun het jezelf, als je het geld ervoor hebt.

Een andere oplossing is om je te verenigen met buren? Zoek desnoods media (buurtkrantje) op als ze niet willen meedenken voor oplossingen. De winter kan nog een paar maanden duren en het koken gaat je op deze manier snel tegenstaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Belle- schreef op 17 januari 2017 @ 07:39:

Zonnebloemolie bevriest bij -5! Is het echt zo koud in je keuken? Ik zou toch eens verder kijken dan alleen de woningbouw. Misschien via de gemeente ofzo. Ik vraag me echt af of dit zo mag, zo'n ongeisoleerd schuurtje als keuken.

En ik zou inderdaad ook dat straalkacheltje gewoon aanschaffen. Deze kou is niet te doen joh.



Ja of is er geen huurderscommissie in jouw gemeente, die namens meerdere huishoudens die verhuurder kan aanspreken, desnoods in tweede instantie een rechtszaak aanspannen?

Vaak geldt dan ook dat je minder huur hoeft te betalen zolang die rechtszaak nog loopt. Als het tenminste zo is dat ze verplicht zijn er iets aan te doen... dat weet ik niet zeker.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Huurcommissie. Als je even zoekt op google dan kun je een gebrekenboek vinden waarin ook iets staat over minimale temperaturen die gehaald moeten kunnen worden in je woning. Als je olijfolie stolt dan vraag ik me af of dat bij jou in de keuken lukt . Ze kunnen de woningbouw niet dwingen om iets te doen, maar ze kunnen wel een huurverlaging afdwingen en dan kun je mooi alsnog een straalkacheltje betalen .
Het is je gas verbruik dat omhoog gaat en je kan hem natuurlijk ook alleen hoger zetten als je in de keuken bezig bent. Straalkachels zijn duurder in gebruik en het neemt ruimte in en klooien met kaarsjes e.d. is leuk in een grote ruimte maar voor een goede permanente oplossing zou ik eens informeren naar exacte werking van die thermostaatknoppen.
Plint heater
Ik heb dus even gezocht en volgens de rijksoverheid is de woningbouw niet verplicht om een huis/ruimte te isoleren. Ik kon niets vinden over minimuntemperaturen. Mijn huis stamt trouwens uit 1904, niet uit 1920.



Ik zal eens googlen naar een huurcommisie. Misschien eerst maar eens kijken op de website van de woningbouw.



Qua huur betaal ik niet zo veel, geloof ik. Zeker niet als je de huurtoeslag meerekent. Zonder huurtoeslag is het 550,- per maand, ik heb een rijtjeshuis met zo'n..80m2 (zoiets?) woonoppervlak, da's dan wel inclusief vliering.



Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Plintverwarming! Een Kickspace inbouwen!



https://www.remeha.nl/professional/prod ... kspace.htm
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er zeker punt van klagen valt bij de woningbouw, er is sprake van een ondeugdelijke renovatie die niet voldoet na Nederlandse maatstaven en woningbouw heeft nagelaten om het deugdelijk te isoleren.



Allemaal voorstel en klacht neerleggen bij woning bouw, foto,s meeting temperatuur en vochtpercentage etc... werkt niet naar huur/geschillencommissie.



Dat bijstoken is water naar zee dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven