Krimpend viscose/polyamide, waarom?

31-08-2016 23:16 7 berichten
Ik heb net een truitje verwassen door t op 40 graden ipv 30 te wassen (en op katoen ipv fijnwas).

Viscose en polyamide.

Dat zijn toch kunstmatige stoffen? Hoe kan t dat die krimpen? Had de stof niet eerst gekrompen kunnen worden of zo?

Frustratie natuurlijk maar ik snap ook echt niet hoe t kan dat een kunstmatige stof nog krimpt met 40 graden. Weet iemand hoe dat zit?
Heb ik ook eens gehad. Stond niet bij de wasinstructies vermeld. Ik heb toen mijn geld terug gekregen.
Geen idee hoe het zit. Googlen.
Viscose is gemaakt van houtpulpvezel. Viscose krimpt vaak.

Viscose moet eigenlijk na het wassen gestreken worden om de krimp tegen te gaan; het moet als het ware weer worden "uitgerekt".

Je zou kunnen proberen om het truitje vochtig te maken en dan op lage temperatuur te strijken in de richting waarin je wilt dat het weer groter wordt...
quote:Wikka schreef op 01 september 2016 @ 01:19:

Viscose is gemaakt van houtpulpvezel. Viscose krimpt vaak.

Viscose moet eigenlijk na het wassen gestreken worden om de krimp tegen te gaan; het moet als het ware weer worden "uitgerekt".

Je zou kunnen proberen om het truitje vochtig te maken en dan op lage temperatuur te strijken in de richting waarin je wilt dat het weer groter wordt...Dank je wel! Dan ga ik dat maar eens doen. En in t vervolg viscose dus errug voorzichtig wassen dus
Alle reacties Link kopieren
Zal wel door de appret komen die gebruikt wordt om de stof tijdelijk glad te maken en steun te geven voor bewerkingsdoeleinden én voor het mooie. Maar helaas; bij het wassen verdwijnt die. Goede kwaliteiten zijn wasbestendig overigens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind viscose heerlijk dragen maar 't komt inderdaad als een frommel uit de wasmachine.

Even strijken en het is weer zoals het was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven