Kun je bij jou thuis zomaar langskomen?

01-06-2014 19:57 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gezellig als mensen langskomen. Het ligt eraan wie natuurlijk.

En het gebeurt ook regelmatig dat mensen onaangekondigd voor de deur staan.

Soms vind ik dat weleens een beetje genant als er zooi ligt , van de kinderen bijvoorbeeld.

Als je hier na 19 uur komt , is het altijd spik en span ;)

Boven moet je nooit onverwacht komen daarentegen , behalve op de kinderkamers , dat is altijd netjes.

Hoe is dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik kan daar niet tegen en meestal belt iedereen van te voren. Heel soms niet, maar dat gebeurt zelden en van die mensen kan ik het wel hebben.



Mijn beste vriend deed het wel eens en andersom. ( hij was een uitzondering) Heb het wel eens gehad dat ik daar naar binnen liep en dat hij stond te dansen in z'n boxershort met een koptelefoon op. Maar goed, wij hebben dan ook geen schaamte voor elkaar.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 02 juni 2014 @ 07:26:

Ik vraag mij af dat de mensen die zeer gastvrij zijn en meteen de keuken in gaan om te koken, dat nou echt altijd zo leuk vinden. Het is natuurlijk heel gastvrij en zit in veel culturen ingebakken, maar ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat je hier nou altijd zo blij van wordt. Het kost je veel tijd, je moet continue mensen entertainen, je zal toch zelf ook wel eens plannen hebben gehad, die je meteen moet omgooien.



Dus mijn vraag aan de hele gastvrije mensen: zeg eens eerlijk, baal je stiekem niet eens van de onverwachte visite?Ik kan me er ook geen voorstelling van maken. Maar als ik bijvoorbeeld voor mijn oma spreek: die hield echt van koken voor veel mensen en zien dat iedereen van haar eten genoot. En ze woonde alleen en vond het allang fijn als er mensen langs kwamen. Iedereen die binnen kwam kreeg eten.
quote:elninjoo schreef op 02 juni 2014 @ 07:07:

[...]



Ik heb echt geen vis/vlees voor onverwachte mee-eters in huis, laat staan dat ik meer klaarmaak dan ik zelf op wil eten. Anders kan ik alles weggooien.



Ik doe het zelf ook niet, al probeer ik wel altijd iets in huis te hebben voor onverwacht bezoek. Al is het maar een goed gevulde koektrommel, wat chips of afbakstokbrood met iets erop.



Het was meer een voorbeeld zeg maar.
Ik heb niks van chips of andere snaai in huis sinds ik lijn. Daar kan ik echt niet vanaf blijven. Heb zelfs m'n frituurpan schoongemaakt en de diepvriessnacks weggegeven.

Maar ik heb dan weer wél een goed gevuld wijnrek. Daar kan ik dan weer prima afblijven.

Overigens heb ik ook dropjes in huis voor m'n beste vriendin. Ik lust geen drop, dus dat kan hier prima staan en zij heeft wat te snaaien als ze hier is.

En chocolaatjes staat hier gewoon op tafel, da's ook iets waar ik vanaf kan blijven.
Alle reacties Link kopieren
Haha, nee.
Elninjoo, ik heb van de goed gevulde koektrommel ook geen last. Net als chocola, daar kan ik prima vanaf blijven. Geen probleem. Bij mij zijn het echt de hartige dingen die het hem doen, zoals stokbrood met lekkere dingen, snacks, en al die andere hartige heerlijkheden. Heb liever een lekkere zak friet of een hamkaascroissant dan een stuk chocola, daar geef ik helemaal niets om.



Wat knap dat je het frituren hebt afgezworen!
Ik hou erg van koken dus vind het nooit erg als mensen mee eten, maar als ik geen zin heb om te koken doe ik dat voor mezelf ook niet en krijgt het bezoek ook het "geen zin" eten. Afhaal/diepvriespizza of snackbar, soep met brood. Verder als er onverwacht een grote groep mensen mee eet, maak ik vaak een grote pan pastasaus en eten we spaghetti. Zo klaar, superlekker, gezond en goedkoop. Het scheelt erg dat de supermarkt om de hoek is.
Alle reacties Link kopieren
quote:delite schreef op 02 juni 2014 @ 00:51:

Ik heb echt een hekel aan onverwacht bezoek.

Ik ben dan ook de minst spontane persoon die je ooit zult tegenkomen.

Graag even een belletje, al is het maar 10 minuutjes van te voren, zodat ik even de tijd heb wat rotzooi in een la te schuiven, en in ieder geval kan zorgen dat ik een beha aan heb als ik de deur voor je open doe.



Eens, ik lig thuis heel vaak behaloos en met mijn onflatteuze lijf in legging en t-shirt op de bank te hangen en ik zou het een ontzettende aantasting van mijn privacy vinden als er dan iemand mijn huis in wil komen. Ik houd er erg van om alleen te zijn en op bezoek moet ik me ook instellen.



Ik weet dat mijn vrienden het ook niet waarderen om onverwachts met bezoek geconfronteerd te worden.



Als je kinderen hebt is dat toch wat anders denk ik. Dan ben je in ieder geval het grootste deel van de dag toch al up and running en heb je ook veel kroost over de vloer.



W
Ik weet niet of het cultuur gebonden is maar ik moet toegeven dat ook ik niet helemaal nederlands ben en aangezien ik toch elke dag kook maakt het me niets uit of er meer personen aanschuiven. Beetje creatief met de vriezerinhoud omspringen zeg maar.



Vanavond ook weer onverwacht visite, was wel blij met het mooie weer want ik was net bezig om de was op te vouwen. Flesje witte wijn open gerukt en lekker met zijn allen de tuin in. Ik had nog toostjes en een homp kaas en die was loopt niet weg(deed ie dat maar)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet vaak thuis maar hou ook niet van onverwacht bezoek. Zit je net in je pyjama, masker op voor de TV, het huis is een teringbende, gaat de bel. Afschuwelijk!! Heb mensen dus ook weleens laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubblesdevere schreef op 01 juni 2014 @ 20:11:

Nee, ik heb een gruwelijke hekel aan onverwacht bezoek, hoe lief ik de persoon in kwestie ook vind.



Ik heb heel veel 'eigen tijd' nodig, moet na een werkdag ook echt bijkomen van sociaal contact, dat vraagt mij heel veel energie én ik kan heel moeilijk overweg met onverwachte situaties an sich.



Dus nee, niemand komt hier onverwacht op bezoek, als dat een enkele keer gebeurt kijk ik mensen buiten of vlucht zelf weg (of naar boven).



"Gelukkig" woont familie op anderhalf uur rijden en de vrienden die we hier hebben weten dat ze best minstens een dag op voorhand iets laten weten voor ze langskomen.



In my defense ben ik dan weer wel erg gastvrij bij verwacht en dus gewenst bezoek - dan is niks me te veel Zijn wij familie van elkaar? Ik ben precies zo!
Ik werk meestal thuis met vaak krappe deadlines dus nee, onaangekondigd bezoek wordt absoluut niet gewaardeerd.

En zoals al eerder genoemd: het is bizar hoeveel mensen denken dat je "vrij" bent of zomaar tijd kunt vrijmaken als je "toch thuis bent".
Alle reacties Link kopieren
Ik vind onverwacht bezoek altijd prima. Koffie en thee heb ik altijd wel en water zit er genoeg in de kraan. Een koekje of iets anders is er niet altijd. So be it. Visite komt niet voor het koekje. Ik vind het gezellig en mensen die onverwacht komen weten ook wel dat je huis niet altijd spic en span is. Een pyama heb ik niet......



Als het niet uitkomt zeg ik dat ook rustig.
Ik vind het ook vreselijk. En als ik niemand verwacht doe ik gewoon niet open. Maar eerlijk gezegd komt in mijn vriendenkring niemand onverwacht aanwaaien. Mijn moeder is hetzelfde, moest vroeger als kind ook altijd eerst vragen of er een vriendinnetje kon komen spelen, dat vond ik toen niet altijd leuk, maar ik begrijp het nu volledig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk als er onverwachts bezoek komt. Nu wonen veel vrienden en familie ver weg dus die komen niet onverwachts.

De vrienden in de stad wel.

Na aanleiding van dit topic is nagevraagd, maar wij staan dus te boek als gastvrij.

Onze vrienden zijn net zo..... Gezellig kom binnen! Koffie of borrel?
quote:romig50 schreef op 03 juni 2014 @ 10:31:

Ik vind het heerlijk als er onverwachts bezoek komt. Nu wonen veel vrienden en familie ver weg dus die komen niet onverwachts.

De vrienden in de stad wel.

Na aanleiding van dit topic is nagevraagd, maar wij staan dus te boek als gastvrij.

Onze vrienden zijn net zo..... Gezellig kom binnen! Koffie of borrel? Ja, leuk toch! Als ik zonder bh in een shirt en legging loop geef ik bezoek eerst een borrel en trek ik een bh aan als ik daar zin in heb. Als er geen eten is verzinnen we wel iets. Ik hou er ook van!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd loop ik zelden zonder bh, niet altijd fatsoenlijk aangekleed maar ja. Datis het risico van onverwachts aan komen waaien :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Word meestal ook niet blij van onverwacht bezoek. Ben nogal een sloddervos, dus mijn huis is bijna nooit spic en span. Bovendien ben ik erg gesteld op "alone time" en wil ik zeker 3 avonden per week voor mezelf houden. Lijkt me vreselijk als er op zo'n avond ineens iemand voor de deur staat.
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
Ja graag even van te voren bellen / afspreken, zodat ik ook wat lekkers in huis kan halen en het hoognodige op kan ruimen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het soms wel heel leuk!! Wanneer het eerst gevraagd wordt, zeg ik eerder nee. Terwijl het dan toch heel gezellig kan zijn. Vorige week lag ik te slapen en had daarvoor niks aan mijn huishouden gedaan. Toen had ik wel even zoiets van oh jee, maar ik kon er wel om lachen!

Want eigenlijk is het gewoon goed nieuws, zo druk met m'n bedrijf etc. dat ik er geen tijd voor had!



Als je vrienden je rommel al niet mogen zien.



M'n schoonmoeder deed het wel altijd, die negeerde ook steevast de dichte gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fanatic schreef op 03 juni 2014 @ 12:53:

Ja graag even van te voren bellen / afspreken, zodat ik ook wat lekkers in huis kan halen en het hoognodige op kan ruimen



Want als je niets in huis hebt en het rommelig is, is het niet gezellig?



Ik krijg regelmatig onverwacht bezoek. En mensen blijven ook terugkomen. Dus kennelijk vinden ze het niet erg dat ik niets lekkers in huis heb en het rommelig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigleven schreef op 01 juni 2014 @ 21:24:

Iedereen mag altijd langskomen, wat drinken of mee eten.



Komt het niet uit, dan zeg ik het eerlijk (maar dat kan ik me eigenlijk niet herinneren).

We hebben altijd wel genoeg eten in huis, anders ga ik even naar de supermarkt.



Alleen om 22.00 is het netjes, verder maken de kinderen een enorme zooi. En ik doe eigenlijk net zo hard mee.

Als ik geplande visite krijg, doe ik wel mijn best om het een beetje aan kant te maken.



Maar ik vind spontane visite ook gezellig. Die ontvang ik met gemak in huispak en op mijn sloffen. Bevalt dat ze niet, dan bellen ze voortaan maar van tevoren.



Mijn familie heeft een sleutel en die komen te pas en te onpas aanwaaien. Vind ik gezellig (en handig, want ze zijn dol op de kinderen, dus worden ze geëntertaind). Ook mijn vriend vindt dat helemaal prima. Als zijn hoofd er niet naar staat, duikt hij achter zijn computer om te werken.

Voor hen ruim ik niet op, kleed ik me niet om en ik bedien ze niet. Ze horen bij het meubilair hier.Wow, dat klinkt erg gastvrij! Ik geef van mezelf toe dat ik totaal niet gastvrij ben. Als mensen eerst bellen, en dan niet een kwartier van tevoren maar liever een paar dagen of langer, dan kan ik me erop instellen. Sowieso heb ik in sommige mensen nooit zin dus die probeer ik op afstand te houden door te zeggen dat het niet uitkomt. Dat familie een sleutel heeft en die ook gebruikt daar zou ik gek van worden. Dat lijkt me echt de horror. Nee, ik ben erg op mijn privacy gestelc. Heb overdag ook vaker wel dan niet de gordijnen dicht zodat niemand ziet of ik thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:tomatensaus schreef op 03 juni 2014 @ 12:59:

Ik vind het soms wel heel leuk!! Wanneer het eerst gevraagd wordt, zeg ik eerder nee. Terwijl het dan toch heel gezellig kan zijn. Vorige week lag ik te slapen en had daarvoor niks aan mijn huishouden gedaan. Toen had ik wel even zoiets van oh jee, maar ik kon er wel om lachen!

Want eigenlijk is het gewoon goed nieuws, zo druk met m'n bedrijf etc. dat ik er geen tijd voor had!



Als je vrienden je rommel al niet mogen zien.



M'n schoonmoeder deed het wel altijd, die negeerde ook steevast de dichte gordijnen.Ja en? Jij bent toch niet verplicht om open te doen? Als ze niet ziet of je thuis bent maakt dat toch niet uit? Ik laat mensen heel soms ook staan hoor als het mij niet uitkomt. Schoonma heeft ook nogal de gewoonte om onverwacht langs te komen omdat " ze toch in de buurt was". Heel fijn maar ik zit daar dus niet op te wachten als de kinderen naar school zijn en ik op mijn vrije dagen thuis ben. Dan wil ik anderen dingen doen, en soms gewoon lekker niks. Ze komt maar als mijn man thuis is, kan die haar entertainen. Het moge duidelijk zijn dat ik geen innige band met haar heb...
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, iedereen mag altijd langskomen. Tenzij 's avonds laat.

Het is bij ons altijd voor het oog netjes en koffie/thee/fris en koekjes heb ik altijd in huis.

Onze overburen/vrienden zijn pas verhuisd en ik mis hun regelmatige aanloop (en vice versa).

Buurman was bij ons zó thuis dat hij wel eens op de bank bij ons in slaap is gevallen

Als er iemand aanbelt als we op het punt staan ergens naar toe te moeten, zeg ik dat eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het huis spik en span moet zijn voordat mensen welkom zijn en gastvrij worden ontvangen.

Ze komen toch voor de gastheer/vrouw en niet voor de zooi tenzij je door de puinhoop niet normaal kan zitten/eten/drinken.

Begrijpelijk vind ik het wel, maar ik ben er makkelijker in geworden door de jaren heen.

De koning en koningin komen niet op bezoek.



Wel zorg ik dat er voldoende in huis is qua eten/drinken.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven