Lampe berger, hoe werkt dat precies?

16-01-2014 11:04 153 berichten
Ik zag wel een topic, maar dat ging vooral over ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het nou precies werkt. In het boekje zie ik dat je hem 2 minuten aansteekt, dan uitblaast en dan? Iets met 20 minuten per 8m2? En dan moet je hem uit doen ofzo? Hoe doe je dat?

En moet je die vloeistof zo in het flesje gieten? Niet verdunnen? Doe je lang met zo'n fles van 500ml (normale woonkamer)? En als je dan een andere geur wil, moet je dan eerst die ene geur in je flesje helemaal opmaken of giet je dat terug in de grote fles om daarna een ander geurtje erin te doen? En heb je voor elke geur een andere lont nodig of ruik je dan niet de 2 geuren door elkaar?



Ik heb nu een scentchip brander, en vind het daarbij heel prettig dat ik vaak een andere geur kan nemen. Net waar ik op dat moment zin in heb. Maar een lampe berger lijkt me ook wel fijn ivm nare geurtjes in huis na het koken (open keuken) of gourmetten ofzo.



Iemand die me wat meer erover kan uitleggen, want op de site zie ik alleen maar verkooppunten en een facebook-pagina.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook hier mee..
Alle reacties Link kopieren
er zit een soort van alcohol achtige vloeistof in de lamp. Daarin zit een lont.

Je hoeft niet voor iedere geur een nieuwe lont te kopen hoor, dat gaat prima zonder heel veel overloop van geuren.

Hij brand de lont zeg maar leeg en dan vul je hem bij met een andere geur. Je kan de vloeistof ook inderdaad terug gieten, maar je kan ook minder vloeistof erin doen zodat hij korter met een geur doet.



Je hoeft hem niet heel lang aan te hebben om wat te ruiken. Wij hebben hem vaak na het eten een kwartiertje aan en doen best lang met een geur. Maar wij doen helft geur en helft neutraal. Omdat ik vaak de geuren te sterk vind ruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er sinds kort twee, van Ashleigh & Burwood. Dat is het Engelse zusje van Lampe Berger. En de lampen zijn zoooo mooi, van glasmozaiek.

Boven de lont zit een steentje. Je steekt de lamp aan en doet em na ca. 3 minuten uit. Dan is dat steentje heet en reinigt het katalytisch je huis. Vieze geurtjes verdwijnen en het schijnt ook bacterieen te doden.

Ik heb een fles van 250 ml. Als je elke dag brandt, doe je daar een week of 3 mee denk ik. Je doet de olie er onverdund is met een trechtertje (zit erbij, de beschrijving trouwens ook).

Als de olie bijna op is, kun je een andere geur gebruiken. Ik heb geuren die wel een beetje op elkaar lijken, zoals Moroccan Spice en Oriental Musk.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik aan dit systeem prettig vind is dat het de lucht zuivert en de nare luchtjes snel weg zijn.



Wij hebben 100 jaar geleden is op een kerstavond gegourmet en daarna flink zitten roken (sigaren en sigaretten) in huis. iets wat normaal al niet gebeurde, zeker niet deze combinatie.

We hebben de lamp aangestoken bij het naar bed gaan en de ochtend erna was er niets meer van de nare geuren te ruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje en vind het erg fijn werken!

Bovenaan het lont zit iets van een keramiek plaatje/steentje.

Dat steek je aan, 2 minuten laten branden en dan uitblazen.

Pas als je 'm uitblaast, gaat 'ie geur afgeven.

Ik laat 'm dan inderdaad max 20 minuten branden (heb nooit zo geteld aan m2's, maar je ruikt het zelf wel wanneer het lang genoeg is geweest).

Dan heb je een dopje wat precies over dat plaatje/steentje past en dat zet je erop, dan gaat hij "uit".

Qua vloeistof: je hebt een neutraliserende vloeistof waar geen geur aan zit. Deze neutraliseert alleen de (nare) geurtjes in je huis.

Daarnaast heb je dan de keuze uit heel veel geurtjes.

Je moet deze zelf met een (bijgeleverd) trechterje in de fles vullen. Je bepaalt zelf de verhouding. Hoe meer geur, hoe sterker de geur. Wij mengen altijd 50/50, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Qua geuren wisselen, ik wissel pas als de "lamp" leeggebrand is. Maar ik vul 'm ook nooit volledig. Meestal halfvol.

Ander lont hebben wij nooit gebruikt, weet ik eigenlijk ook niet of dat nodig is, maar dat zou je in de winkel kunnen vragen.



Ik vind het in ieder geval prettig werken. Hele fijne en lekkere geurtjes!
Life is what happens to you while you are busy making other plans...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een nieuwe lont nu, maar dat was omdat de oude niet meer goed werkte (ging snel uit zonder dopje erop)

Niet omdat we van geur wisselde dus
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ze ook halfvol. Vind het alleen wel moeilijk te zien wanneer ze leeg zijn.

Losse lontjes kun je bijkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 16 januari 2014 @ 11:33:

Ik doe ze ook halfvol. Vind het alleen wel moeilijk te zien wanneer ze leeg zijn.

Losse lontjes kun je bijkopen.ik schud altijd even en als ik geen geklots hoor, dan is ie leeg
Ik meng nooit. Zonde van de lekkere geur.

En als het goed is staat er ook in de gebruiksaanwijzing dat je de fles niet helemaal mag vullen.

De tijd die aangegeven wordt hou ik me ook niet altijd aan hoor. Soms vergeet ik het gewoon.
Twee minuten laten branden, uitblazen en en nu een klein half uurtje gaat het kapje er weer op. Dan ruikt het de hele avond heerlijk in huis. Ik gebruik onze LB eigenlijk vooral in de herfst en winter. Ik koop ieder jaar 2 grote flessen, 1 orange canelle en nog een andere die ik wissel. Als het lampje leeg is en de lont is helemaal droog, heb je vrijwel geen 'geurdoorloop', hooguit de eerste avond.

Ik heb hem echt al heel erg lang, misschien 10 jaar en een paar jaar terug heb ik eens een nieuw lont + steentje (zit aan elkaar) gekocht, omdat het steentje niet meer goed heet werd.

Ik vind de LB echt veel fijner dan alle andere dingen die geur afgeven, en ik heb wat kaarsjes en olie's versleten. Zeker met een kind in huis vind ik het ook fijn dat het systeem gesloten is en dat je het vlammetje na 2 minuten weer uitblaast.
Alle reacties Link kopieren
Heb er ook wel eens naar staan kijken maar wat zijn die dingen duur! Misschien eens vragen voor mijn verjaardag.

Welke geuren zijn lekker om erin te doen?
Ik ben binnenkort jarig dus vandaar en ik hou heel erg van geurdingen in huis.



Katharina : dat steentje en kapje word toch heel heet begreep ik uit het boekje? Dat is dan toch ook nog gevaarlijk met kinderen?



Hier stak ze afgelopen week bijna pop in de geurkaars, bewust. Zat er wel bij natuurlijk, maar toch. Die doe ik nu dus niet meer aan als ze wakker is
Alle reacties Link kopieren
tadaaaaaaaaaa
Alle reacties Link kopieren
het wordt wel heet, maar je kan het ook hoog op een kast zetten of een andere plek waar ze niet bij kan omdat die vlam na een paar minuten niet meer brand.
Owja, dat vind ik nu zo vervelend. Kan hem niet in de kast zetten, want dan word de plank erboven zwart door de vlam. Dat heb je dan dus niet meer nee!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem fijn maar de geur blijft niet een halve dag hangen ofzo in huis, dat is wel jammer.



Met kerst na het gourmetten even laten branden en de lucht was weg dus dat is ideaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 januari 2014 @ 12:42:

Owja, dat vind ik nu zo vervelend. Kan hem niet in de kast zetten, want dan word de plank erboven zwart door de vlam. Dat heb je dan dus niet meer nee!





Wij steken hem aan op tafel, dan mag zoon hem uitblazen (vind hij leuk, en vraagt dan gelijk hoe lang het nog duurt voor hij jarig is )

En dan gaat hij op een hogere plek zodat niemand er meer aan kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Op Deze website wordt het precies uitgelegd ahv foto's en een filmpje.
Ooit ook een keer gekocht omdat men hier zo lyrisch was maar ik vond het niks. Het ruikt heel onnatuurlijk imo, doe mij maar een yankee candle kaars.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan welke geur je hebt. Ben wel beniewd welke geur je had
Heb je hem nog chocolatechip? Wil je hem eventueel verkopen?
Pain de epices en vanille ik vond vooral dat je de alcohol van de vloeistof er erg doorheen rook maar ik heb een hele gevoelige neus. Ik hen hem een tijd terug verkocht. Ik kan je kitchen spice van yankee candle wel aanraden. Tussen wax melts, kaarsen en lb vindt ik goede kaarsen het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een simpele variant (doorzichtig) en daar zit een "sier" kapje bij wat je er over heen kunt zetten als hij nog "gloeit."

Hierdoor kun je je niet verbranden aan het steentje.

Dit kapje wordt ook wel warm, maar dan kun je er in ieder geval niet direct aan.



Ik heb vanille, en ik heb ook iets van ocean ofzo gehad.

Summer rain is ook erg lekker
Life is what happens to you while you are busy making other plans...
Alle reacties Link kopieren
O ja, en de alcohol ruik ik echt niet.

Als je rechtstreeks aan de fles ruikt natuurlijk wel, dan is de geur ook super sterk.

Maar hoe de geur zich verspreidt door de kamer vind ik heel subtiel. En dan ligt het er net aan hoe lang je 'm laat gloeien
Life is what happens to you while you are busy making other plans...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven