Lampe berger, hoe werkt dat precies?

16-01-2014 11:04 153 berichten
Ik zag wel een topic, maar dat ging vooral over ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het nou precies werkt. In het boekje zie ik dat je hem 2 minuten aansteekt, dan uitblaast en dan? Iets met 20 minuten per 8m2? En dan moet je hem uit doen ofzo? Hoe doe je dat?

En moet je die vloeistof zo in het flesje gieten? Niet verdunnen? Doe je lang met zo'n fles van 500ml (normale woonkamer)? En als je dan een andere geur wil, moet je dan eerst die ene geur in je flesje helemaal opmaken of giet je dat terug in de grote fles om daarna een ander geurtje erin te doen? En heb je voor elke geur een andere lont nodig of ruik je dan niet de 2 geuren door elkaar?



Ik heb nu een scentchip brander, en vind het daarbij heel prettig dat ik vaak een andere geur kan nemen. Net waar ik op dat moment zin in heb. Maar een lampe berger lijkt me ook wel fijn ivm nare geurtjes in huis na het koken (open keuken) of gourmetten ofzo.



Iemand die me wat meer erover kan uitleggen, want op de site zie ik alleen maar verkooppunten en een facebook-pagina.
Favoriet hier in huis is Borneo Teak, orange canelle en patchouli.

Ik vond zelf cotton ook erg lekker maar vriend niet. Dus niet gekocht.

Lavendel ruik je bijna niet en menthol ook niet.



Maar ga gewoon bij een winkel langs en snuffel aan de testers. Dan kan het nog wel tegenvallen hoor. Hiver de Russia (of zo, Russische winter in het Nederlands) vind vriend helemaal niks. Ik vind m wel lekker maar niet zo spectaculair als gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de cotton ruiken naar muffe natte lappen. Mijn man vindt hem wel lekker ruiken.



Ik ben verder weg van de lucht van lelietjes van dalen, maar die is uit de collectie. Heb nog ergens 2 flessen vandaan weten te halen en dus zuinig op

Ook appel vind ik erg lekker.
Heb hier net bij de winkel idd staan snuffelen, genoeg lekkers! Maar snapte dus niet helemaal hoe het werkte met verschillende geuren enzo
Ik ben gisteren met mijn man even naar een winkel geweest en heb er 1 uitgezocht voor mijn verjaardag man moet hem volgende week ophalen, want hij is nog niet binnen. Heb wel al de geur orange canelle meegenomen ik vond new orleans ook lekker ruiken! En lavendel leek me heerlijk voor de zomer, maar die ruik je dus niet zo goed? Eerst maar eens deze geur afwachten en kijken hoe het bevalt!
Alle reacties Link kopieren
Huh ik ken dit helemaal n iet. Ik ben n og van de wierook en de olielampjes.
Ik heb ook 3 van die rookmannetjes voor wierook kegeltjes. Dat vind ik ook heel lekker maar die geur blijft niet zo lang hangen.
Alle reacties Link kopieren
Aha. In mijn werkruimte heb ik een olielampje branden.

Maar heel regelmatig vergeet ik t waxinelichtje uit te blazen.

Zo n lampe berger lamp lijkt mij dan veiliger.

Geurstokjes in zo n flesje vind ik te zwak.



Zou zo n lamp sterk genoeg zijn om terpentine luchtjes te neutraliseren?
Dat durf ik niet te zeggen, misschien iemand anders die er al langer gebruik van maakt die dat weet

Mijn rookmannetjes gaan regelmatig uit, doen het niet heel goed dus dat is niet handig. En iets met een kaars vind ik te gevaarlijk met dochter erbij. Deze kan ik hoger op de kast wegzetten, dat lijkt me wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerriebredsjo schreef op 18 januari 2014 @ 08:10:

Aha. In mijn werkruimte heb ik een olielampje branden.

Maar heel regelmatig vergeet ik t waxinelichtje uit te blazen.

Zo n lampe berger lamp lijkt mij dan veiliger.

Geurstokjes in zo n flesje vind ik te zwak.



Zou zo n lamp sterk genoeg zijn om terpentine luchtjes te neutraliseren?



Ja alle luchtjes gaan weg. Misschien moet je de lamp iets langer aan laten bij heftige luchtjes.

Voordeel van deze lamp vind ik ook dat als je vergeet de dop erop te doen, de lamp ook vanzelf weer uitgaat, niet als de olie pas op is, maar hij blijft niet de hele tijd branden.
Alle reacties Link kopieren
Zou je de brander ook een hele kleine ruimte kunnen gebruiken? Ons toilet stinkt naar de sigaretten van de onderburen :(
Alle reacties Link kopieren
ja dat kan ook.

Alleen korter laten branden (eerder het dopje erop dus).



Maar denk dat ik voor de wc eerder van die stokjes van Rituals zou kiezen
Alle reacties Link kopieren
Mijn man houdt niet van geurtjes. Dus hoopte met neutrale olie de lucht te filteren...
Maar hoe wil je dat doen dan op de wc? Want hij moet eerst al 2 minuten branden met vlam en daarna gaat hij dan aan. Ga je dan op de wc zitten met dat ding op schoot? het is niet net zoals die geurstokjes dat het continu de lucht neutraliseert, je moet hem dan wel echt aan doen eerst. Lijkt me voor op de wc niet heel handig, want voordat je hem goed en wel aan hebt ben je alweer klaar
Alle reacties Link kopieren
Nou ik laat m een paar keer per dag branden en gloeien. Ons huis is mini. Die lucht begint op het toilet en trekt daarna naar de gang en de rest van het huis. Dat dacht ik zo te voorkomen.

Heeft dus niets met naar toilet gaan te maken...
Ik zou het dan andersom doen en hem in je huis zetten en dat zo de lucht naar je wc trekt dat zou in principe wel kunnen denk ik, dan moet je alleen wel de deuren naar het toilet open laten staan. Zo brandend op de wc laten staan zou ik zelf niet prettig vinden denk ik. Wil er toch wel bij zijn als hij aan staat zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook eerder op een andere plek zetten dan op de wc.



En van die stekkers van brise (of hoe dat ook heet) is dat wat? Heb je ook speciaal voor rook dingen.

Ik heb die ook gehad toen ik nog rookte, maar die rook ik niet qua geur
Alle reacties Link kopieren
Wij blijven er trouwens niet altijd bij als hij aan staat. Wel als de vlam groot is, maar zodra hij uitgeblazen is wel.

Vaak zetten we hem aan voordat de kinderen naar bed gaan en dan als we terug zijn zijn alle etensluchtjes weg en gaat ie uit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er vandaag ook 1 gekocht.

Een starterset met 2 flesjes; neutraal en Jardins de Riviera.



Ik had er hier op het forum al over gelezen en na de laatste gourmetsessie was ik het zat.

Ik wil er 1 en ik wil het nu!

Vandaag dus aangeschaft.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.



Hebben jullie nog suggesties voor geuren?

Ik houd niet van citrusachtige geuren.

In de winkel veel geroken maar op een gegeven moment weet je het niet meer.



Eigenlijk wilde ik een mooie sierfles maar die was ¤55,00 en dan had je alleen een fles.

Nu was ik ¤60,00 kwijt (starterset en een extra fles neutraal; mijn man krijgt snel hoofdpijn dus ik ga maar verdunnen denk ik)
Dan heb je die neutrale nodig, om te verdunnen. Ik doe het zelf nooit, vind de sterkte wel meevallen. Doe er iig geen water in. Dat lijkt me niet goed voor de brander. Ik heb ooit de lont uitgespoeld met water, maar daarna ging hij een tijdje niet meer aan. Dat water moest eerst opgedroogd zijn, voor hij het weer deed.

Qua geuren is het zo persoonlijk. Ik heb nu voor de winter er orange de cannelle in zitten en heb laatst tarte tatin gekocht. Snowy pines vind ik ook lekker.

Voor de zomer heb ik vooral citrusvruchten ananas/kokos en iets met citroen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga misschien wel eerst de neutrale gebruiken. Kijken of het werkt.

Hij krijgt ook hoofdpijn van die scent chips.



Wat geur betreft, dat is zeker heel persoonlijk

Ik vind het lastig om de geur uit te zoeken aan de hand van een omschrijving.



Eigenlijk zouden er hele kleine proefflesjes te koop moeten zijn. Hoewel je daar geen lamp mee kunt vullen. Ook niet handig dus hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd van zware kruidige parfums en heb voor mijn Ashleigh & Burwood lamp (hetzelfde als Lampe Berger) ook zulk soort geuren (o.a. Moroccan Spice) maar eigenlijk zijn die te zwaar.

Je kunt de neutrale geur gebruiken met een beetje van de andere geur.

En de lamp hoeft niet lang aan. Ik brand em meestal een half uurtje.
Alle reacties Link kopieren
Hoe brandt de lampe berger bij jullie?



Als ik de lont aansteek dan heb ik direct een grote vlam die later kleiner wordt.

Ook brandt er vloeistof onder het steentje.



Herkennen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Je moet de vlam maar een paar minuten laten branden, dan uitblazen en het open kapje erop zetten.

Dan gaat het steentje gloeien en wordt de lucht gereinigd. Ik laat em hooguit 45 minuten aan staan.
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik ook Emma95, maar de lont brandt echt heftig met een grote vlam. Pas aan het eind, tegen het uitblazen aan dan wordt de vlam kleiner.

En aan de onderrand van het steentje brandt het ook.



Ik let echt op de klok. De eerste keer moest mijn zoon zelfs zijn alarm zetten, ik was echt bang dat ik de tijd zou vergeten.
quote:bartjes schreef op 11 december 2015 @ 10:11:

Ik ga misschien wel eerst de neutrale gebruiken. Kijken of het werkt.

Hij krijgt ook hoofdpijn van die scent chips.



Wat geur betreft, dat is zeker heel persoonlijk

Ik vind het lastig om de geur uit te zoeken aan de hand van een omschrijving.



Eigenlijk zouden er hele kleine proefflesjes te koop moeten zijn. Hoewel je daar geen lamp mee kunt vullen. Ook niet handig dus hahaha.In de winkel waar ze het verkopen, kan je de geuren gewoon ruilen hoor daar staan van die kleine flesjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven