Leiden tips?

23-08-2013 14:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet zo lang geleden verhuist naar Leiden. Ik kom hier niet echt uit de buurt, dus voor mij is (bijna) alles nieuw en onbekend.

Nu weet ik gewoon vaak niet waar ik moet zijn voor iets. Ik ken ook nog weinig mensen hier, dus veel moet ik zelf uitvogelen, zoals;



Wat is een fijne, niet al te dure, kapper?

Waar kun je nou echt een lekker Italiaans ijsje halen?

Wat is een geweldig eetcafe waar ik echt geweest moet zijn?

Wat is de ideale winkel voor kleine cadeautjes?

Waar kan ik goed hardlopen, leuke omgeving?

Wat doe je in Leiden in het weekend? (Behalve uitslapen)

Wat moet ik absoluut gezien hebben als nieuwe Leienaar?

En ga zo maar door! Ik wil me graag iets vertrouwder voelen in Leiden.



Bij het VVV ben ik al geweest en heb als echte toerist al een paar stadswandelingen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Serieus???



Ga de stad in en ga overal rondsnuffelen, eten, proeven (sfeer en eten) en ga in die stad leven.

wat ik leuk vind, kan jij heel stom vinden en andersom.

Ga gewoon lekker struinen, neem een dag vrij en ga de hort op.

Vergeet daarbij de zijstraatjes niet en GA!
quote:Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 14:02:



Wat is een fijne, niet al te dure, kapper?

Weet ik niet, ik ga nooit

Waar kun je nou echt een lekker Italiaans ijsje halen?

Is er ook niet echt :-/

Wat is een geweldig eetcafe waar ik echt geweest moet zijn?

De Einstein, De oude Harmonie en ietwat anders, maar fantastisch: Kippevel. Thuis bezorgen is goedkoper.

Wat is de ideale winkel voor kleine cadeautjes?

The flying tiger in de breestraat en uiteraard de xenos

Waar kan ik goed hardlopen, leuke omgeving?

In leidennoord, vlakbij de merenwijk kun je lopen in de kaag, kagerzoom (daar loop ik altijd). Mooie polder. Anders in de parken of rond de singels.

Wat doe je in Leiden in het weekend? (Behalve uitslapen)

Op zaterdag middag de markt op voor verse dingen. In de zomer naar de Vlietlanden.

Wat moet ik absoluut gezien hebben als nieuwe Leienaar?

Het volkenkunde museum. Eigenlijk alle musea gewoon





Bij het VVV ben ik al geweest en heb als echte toerist al een paar stadswandelingen gedaan.Ik woon er nu 4 jaar . Hoe oud ben je? En ik welk deel ben je gaan wonen? Misschien heb ik meer tips.
Ben nu al een paar keer in een andere stad gaan wonen en je leert het snelst wat JIJ leuk, lekker en goed vind door gewoon heel vele in de stad te zijn.



Het is vrijdagmiddag, het is mooi weer. Ga de stad in, struin rond, kijk waar de mensen zitten, knoop een praatje aan op de markt, wordt een Leidenaar
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete kapper zit op de Hoge Woerd. De kapperszaak van... heet de salon.



Lekker ijsjes moet je zelf proven. Er zit al een tijdje een nieuwe salon op de Nieuwe Rijn. Die is lekker, maar er zijn er meer. Ga gewoon proeven! Er zit trouwens een heerlijke Italiaanse traiteur in de Burgsteeg (dacht ik), bocconi heet het. Erg lekkere dingen daar! Soms hebben ze er ook ijs.



Einstein idd, Dende ook fijn, eigenlijk alles rondom de Nieuwe Rijn is leuk om te proberen! Maar kijk vooral ook verder. Zo is De Poort bijvoorbeeld ook erg fijn, net als Dok 2 en de Grote Beer.



Leiden zit vol met leuke kleine boetiekjes, ik zou zeggen wandel overal gewoon binnen en ontdek.



Hardlopen? Rondje singels doet iedereen. Park Cronesteyn in het zuiden van de stad is heel mooi, helemaal nu. 'sAvonds kun je er ook lekker BBQen.



In het weekend? Naar het filmhuis, uit eten, drankjes bij Einstein en Annie's, maar het leukste en fijnste in het weekend is de markt!! Heel veel verse groente, fruit, kaasjes, delicatessen en wat je maar lekker lijkt.



En nog even wachten, maar over een maand is het drrrie oktoberrrrrrr. Dat moet je meegemaakt hebben. Als je van haring houdt schrijf je dan in voor de haring dan. Verder moet je hebben gezien: het rapenburg, de hortus om te chillen midden in de stad, de burcht om dezelfde reden.

Alle musea inderdaad, de kerken (Pieters/Hooglandse/Mare/Coeli/etc) en alle kleine steegjes, hofjes en doorsteekjes in het centrum. De stad is niet heel groot dus je zult nooit echt verdwalen.

Veel plezier in je nieuwe stad!!
Doei Pippi Langkous!
Ik vlucht persoonlijk op 3 oktober het liefste de stad uit . Mijn fiets is al 2x gestolen en 1x waarschijnlijk in de gracht gegooid op die datum. Ook alsie vast stond. Ik heb een keer 1.5 uur aan de overkant van de straat moeten wachten voor ik naar binnen kon, mijn huis in want er was een optocht. In een prachtig rondje, dus er was nérgens een omweg. Brr...



Overigens is kaasboer Boheemen morgen weer open. Aanraders: Saint Agur als je van blauwader houdt en de saint marcellin of Felicien als je van zachte romige doopkaasjes houdt!
Alle reacties Link kopieren
Ephina, herkenbaar! Maar toch je moet toch op z'n minst een keer zien wat er die dag met al die gekke Leienaren gebeurt. En ja helaas komt ook het gespuis uit alle krochten gekropen die dag. Maar je gaat me toch niet vertellen dat je nog nooit in de supermouse bent geweest??

Maar dat wachten heb ik ook meegemaakt, supervermoeiend. Helemaal als je net uit je werk komt (niet in Leiden) en gewoon wil uitrusten na een lange dag. Nee, dan is het alleen maar veel te druk en niet leuk. Ik ging ook liever naar de Uil of ergens nabij de Pieterskerk, dan naar de kant van de oude vest, wat een chaos dan!



Boheemen heeft idd heerlijke kazen en kaasjes! Alle soorten en maten, hmmm... Heb je de epoisse ook een keer geprobeerd? En de Nederlandse blauwe die hij verkoopt zijn ook erg lekker!
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Door de stad struinen heb ik al vaak gedaan, maar dan nog weet ik niet precies waar ik moet zijn, dus wat ervaringen zijn fijn!

Ik heb ook een klein kindje, dus uren struinen kan lang niet altijd helaas.. Daarom vind ik het fijn om een beetje te weten wat de hotspots zijn!



De markt is inderdaad erg leuk! Ik kijk m'n ogen uit, al die keuze uit bijvoorbeeld vers fruit, heerlijk.



Een paar weken geleden ben ik lang op zoek geweest naar een ijssalon en toen ik er eentje tegenkwam stond er een lange rij. Die moest wel goed zijn dus! Maar het ijs viel tegen :(. Roberto's ofzo?

Net zoals dat ik bijvoorbeeld geen echte goede bakker kan vinden... De dichtstbijzijnde is voor mij bakker Bart.. En ik heb al wat afgefietst en zelfs gegoogled. Blijkbaar ben ik geen ster in een nieuwe woonplaats eigen te maken.



3 oktober moet ik nog meemaken inderdaad. Ik woon vlakbij het centrum dus zit er dan middenin denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vorige week voor het eerst in Leiden, leuke stad! Veel sfeer en leuke terrasjes op het water. Shoppen waf minder maar al met al een fijne dag gehad!
Be the change you want to see in the world
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op vrijdag 23 augustus 2013 15:07 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Levin5 in "Leiden tips?"" class="messagelink">Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 14:02</a>:</b>



Wat is een fijne, niet al te dure, kapper?

<b>Weet ik niet, ik ga nooit </b>

Waar kun je nou echt een lekker Italiaans ijsje halen?

<b>Is er ook niet echt :-/ </b>

Wat is een geweldig eetcafe waar ik echt geweest moet zijn?

<b>De Einstein, De oude Harmonie en ietwat anders, maar fantastisch: Kippevel. Thuis bezorgen is goedkoper.</b>

Wat is de ideale winkel voor kleine cadeautjes?

<b>The flying tiger in de breestraat en uiteraard de xenos</b>

Waar kan ik goed hardlopen, leuke omgeving?

<b>In leidennoord, vlakbij de merenwijk kun je lopen in de kaag, kagerzoom (daar loop ik altijd). Mooie polder. Anders in de parken of rond de singels.</b>

Wat doe je in Leiden in het weekend? (Behalve uitslapen)

<b>Op zaterdag middag de markt op voor verse dingen. In de zomer naar de Vlietlanden. </b>

Wat moet ik absoluut gezien hebben als nieuwe Leienaar?

<b>Het volkenkunde museum. Eigenlijk alle musea gewoon </b>





Bij het VVV ben ik al geweest en heb als echte toerist al een paar stadswandelingen gedaan.</div></blockquote>Ik woon er nu 4 jaar . Hoe oud ben je? En ik welk deel ben je gaan wonen? Misschien heb ik meer tips. Ik woon er nu 4 jaar . Hoe oud ben je? En ik welk deel ben je gaan wonen? Misschien heb ik meer tips."





26 ben ik. Woon net iets buiten het centrum. Officieel is het Noord geloof ik?
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor voor het rare quoten. Dat gaat blijkbaar niet zo goed via mobiel...
Alle reacties Link kopieren
Hm, bakker Bart is niet mijn favoriet. Vlaams broodhuis in Thuis bij Van Maanen is lekker. Daar hebben ze trouwens ook leuke cadeautjes ed.

Het Friese bakkertje heeft ook lekker brood. Aan de noordkant van Leiden weet ik het niet precies...



Met je kindje naar de hortus is trouwens erg leuk.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Er zit op de steenstraat ook een goede ijssalon! Als je een kleintje hebt zijn er veel speeltuinen etc. Kapper op de vijfmeilaan is 18¤ voor een prima knipbeurt!
Alle reacties Link kopieren
La bota is een leuk eetcafe! En naast de kerk bij de burcht ook maar ben de naam kwijt.

Als je kleintje wat ouder is zou je eens kunnen kijken bij tante Irene. Lekker knutselen enzo!
Stom, stom.. Op de oude rijn vlak bij einstein zit een ijssalon!



En dat mouse geval kende ik al van de Groningse kermis ;) .
Er is een grote speeltuin aan de Maredijk, toegang iets van 50 cent, super voor kindjes.



Friese bakkertje is erg lekker, zit volgens mij aan groenhazengracht ofzo.



Beetje wandelen is leuk rond de Pieterskerk. Voor de lunch: burgerzaken in de breestraat bijvoorbeeld. Oh en als je eens wil uitkijken over de stad: terras van de v&d.
quote:Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 16:43:

[...]

Ik woon er nu 4 jaar . Hoe oud ben je? En ik welk deel ben je gaan wonen? Misschien heb ik meer tips."





26 ben ik. Woon net iets buiten het centrum. Officieel is het Noord geloof ik?



Rond de Willen de Zwijgerlaan? Schijnt de nieuwe place to be te worden (Check de Leiden Noord facebook om het in de gaten te houden)

In dat geval zit je ook aardig in de buurt van de kinderboerderij in de Merenwijk.



Ijs op de Steenstraat inderdaad.



Ultieme toerist in eigen stad kun je spelen op de burcht.



Chillen aan het water bij de Vlietlanden of Cronesteijn.



Instore optredens bij Velvet (vaak zaterdag) of Plato.
Alle reacties Link kopieren
IJs bij Macchiato op de Korevaarstraat is erg lekker



Thais eten bij Sisaket op de Stationsweg



3 oktober alleen overdag even rondstruinen, het échte feesten doe je op 2 oktober in de avond.



Jazzweek in januari



Lakenfeesten in juli



En dit is sinds kort ook in Leiden

http://www.midnightwalk-leiden.nl/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oh, en de Trianon bioscoop op de Breestraat is erg leuk om te zien. De oudste van Leiden.





"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Waagstrand (binnen) zelf niet geweest maar hoor er positieve verhalen over. (naast de V&D aan de waterkant)



https://www.facebook.com/Waagstrand?fref=ts
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Tickel schreef op 23 augustus 2013 @ 19:48:

Waagstrand (binnen) zelf niet geweest maar hoor er positieve verhalen over. (naast de V&D aan de waterkant)



https://www.facebook.com/Waagstrand?fref=tsDit weekend voor t laatst, dus nu of nooit (of volgend jaar?)
Oja, Meneer Jansen op de Nieuwe Rijn voor koffie, Jacketz voor semi-gezond fast food, de Bruine Boon voor appeltaart en gratis koffie van de Hoogvliet met goedkope koekjes in het Van der Werfpark bij blut

En Werfpop de 2e zondag van juli, niet te missen volgend jaar! Ook in de zomer: gratis openlucht vertoningen door het leids filmfestival.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Leiden Levin!



Zoals al gezegd, is het ijs van Macchioto erg lekker. Naast de Korevaarstraat hebben ze tegenwoordig een tweede vestiging naast de V&D, in de steeg van de Bagels and Beans. De ijssalon aan de Steenstraat is ook lekker overigens.



Een favoriet lunchtentje van mij is de Better Bagels, aan de Korte Mare. Dezeman maakt (in de open keuken, heel leuk om te zien) verse bagels. Hij verkoopt ook brood van VanMenno.



Qua eettentje vind ik Proeverij De Dames (Nieuwe Rijn) echt heerlijk. Leuke sfeer en de proeverij-gerechten zijn afwisselend en lekker. Ze hebben er ook veel soorten wijn.



In het weekend gaan wij vaak op zaterdag lekker uitgebreid naar de markt. Door altijd naar dezelfde kramen te gaan en gezellig een praatje te maken, wortel je al snel wat meer in de stad.

In de zomermaanden gaan we graag goedkoop een hapje eten aan de Beestenmarkt. Daar gebeurt dan vanalles waardoor je genoeg te zien hebt. Ook zijn er door hele stad vaak leuke activiteiten, zoals museumnacht of de thema- winkelweekenden.



Zelf lopen wij ook véél gewoon te slenteren door de stad 's avonds. Genoeg mooie omgeving te zien, af en toe een praatje maken met mensen die je tegenkomt.



Hoe oud is je kindje? Met het mooie weer is het Leidse Hout leuk. Kun jij lekker op terras van het Theehuis zitten terwijl je kindje zich vermaakt in de speeltuin ofbij het kijken naar de dieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 16:35:

Dank voor de tips! Door de stad struinen heb ik al vaak gedaan, maar dan nog weet ik niet precies waar ik moet zijn, dus wat ervaringen zijn fijn!

Ik heb ook een klein kindje, dus uren struinen kan lang niet altijd helaas.. Daarom vind ik het fijn om een beetje te weten wat de hotspots zijn!



De markt is inderdaad erg leuk! Ik kijk m'n ogen uit, al die keuze uit bijvoorbeeld vers fruit, heerlijk.



Een paar weken geleden ben ik lang op zoek geweest naar een ijssalon en toen ik er eentje tegenkwam stond er een lange rij. Die moest wel goed zijn dus! Maar het ijs viel tegen :(. Roberto's ofzo?

Net zoals dat ik bijvoorbeeld geen echte goede bakker kan vinden... De dichtstbijzijnde is voor mij bakker Bart.. En ik heb al wat afgefietst en zelfs gegoogled. Blijkbaar ben ik geen ster in een nieuwe woonplaats eigen te maken.



3 oktober moet ik nog meemaken inderdaad. Ik woon vlakbij het centrum dus zit er dan middenin denk ik.

Bakker Jan!



http://www.bakkerjanleiden.nl/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Als je in Noord woont kun je via de Lage Rijndijk naar Leiderdorp, kinderboerderij de Houtkamp. Denk een 10 minuten fietsen.



Brasserie Park zit er voor/naast voor een drankje/hapje.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven