Levensduur woonwijk

25-10-2016 20:12 95 berichten
Wellicht een domme vraag..

Stel, je koopt een huis.. Is dat huis dan na zoveel jaar 'op'? Natuurlijk kun je het verbouwen ed maar dat kun je toch niet eeuwig blijven doen?

Hoe lang gaat een woonwijk mee? En wat gebeurt er dan met je huis?
Sommige huizen staan al eeuwen. Ik denk dat jij eerder 'op' bent dan je huis als je het normaal onderhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik woonde in een huis uit 1800 nog wat. Het lijkt mij dat een huis, mits je het goed onderhoud, lang meegaat.
Alle reacties Link kopieren
Huh?

In 1580 woonden ongeveer dertigduizend mensen in Amsterdam, in huizen waarvan er nu nog velen overeind staan. Vanzelfsprekend gerenoveerd, herbouwd,opgeknapt,en opgelapt. Maar ze staan er nog wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik las op internet dat een huis gemiddeld 50 jaar meegaat. Dat is dus niet zo?

Ik weet dat er ook monumenten bestaan.. Maar het is dus niet zo dat een woonwijk gesloopt wordt na zoveel jaar?
Grappig, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.

In theorie kan een huis lang meegaan, maar de eisen aan huizen veranderen wel. Op den duur is slopen en opnieuw beginnen lucratiever dan weer renoveren denk ik. Voor de bezitters van hele blokken dan.



Voor koophuizen weet ik niet hoe dat gaat. Op zeker moment zijn sommige huizen niet meer gewild, door een combinatie van duur onderhoud, kleine kamers, slechte isolatie, gehorigheid etc. Je huis wordt dan minder waard en moeilijker verkoopbaar. Maar wanneer nou het besluit komt om te slopen, en wie dat dan doet......
Oke maar die huizen kunnen toch niet eeuwig blijven staan? Oke ik voel me echt dom nu..
Alle reacties Link kopieren
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:19:

Ik las op internet dat een huis gemiddeld 50 jaar meegaat. Dat is dus niet zo?

Ik weet dat er ook monumenten bestaan.. Maar het is dus niet zo dat een woonwijk gesloopt wordt na zoveel jaar?

Maar hoe stel jij je dit voor dan? Alle huisbezitters ontvangen een brief dat hun huis gesloopt wordt? Van wie? Zij zijn de eigenaren.

Een gemeente kan wel een voorstel doen als zij om welke reden dan ook de grond van iemand nodig heeft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:19:

Ik las op internet dat een huis gemiddeld 50 jaar meegaat. Dat is dus niet zo?

Ik weet dat er ook monumenten bestaan.. Maar het is dus niet zo dat een woonwijk gesloopt wordt na zoveel jaar?Nee, natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een schattige vraag. Of is het huiswerk? Woonwijken gaan mee zolang ze niet in de weg staan van wijzigende plannen voor ruimtelijke ordening. Dan worden eigenaren uitgekocht of elders gehuisvest (sociale huur).
Alle reacties Link kopieren
Nou ja..er is ook wel een hoop experimentele bouw geweest dat niet eens 20 jaar heeft gehaald. Het hangt denk ik een beetje af van de algehele leefbaarheid van het huis, de wijk, omgeving etc.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Jouw vraag wat betreft de woonwijk is een interessantere vraag. Die bestemming kan veranderen afhankelijk van de bewoners die het trekt.



Sociale huurwoningen, koopwoningen, sociale huurwoningen die koopwoningen worden, etc.



In sommige steden zijn wijken waar je voor 15 jaar geleden nog niet dood gevonden wilde worden en die nu helemaal hip and happening zijn. (Met bijbehorende woning prijzen)



En vice versa.
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:20:

Oke maar die huizen kunnen toch niet eeuwig blijven staan? Oke ik voel me echt dom nu..



Kijk om je heen en vraag je af hoe oud huizen zijn.



Het hangt er vooral vanaf hoe ze gebouwd zijn hè? In de jaren 50 was de kwaliteit maar zozo bv.
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:19:

Ik las op internet dat een huis gemiddeld 50 jaar meegaat. Dat is dus niet zo?

Ik weet dat er ook monumenten bestaan.. Maar het is dus niet zo dat een woonwijk gesloopt wordt na zoveel jaar?



50 jaar gemiddeld lijkt me erg weinig. Dat klopt niet denk ik. Maar er worden inderdaad wel eens wijken gesloopt. Straten die verkrotten, bijlmerflats... kijk maar eens in grote steden naar nieuwbouw. Vaak heeft op die plek eerst iets anders gestaan.

Maar dat gaat dan bv om woningbouwverenigingen die een heel blok vernieuwen.
Nee dit is geen huiswerk haha! Ik begrijp dat je bij een koophuis niet ineens gedwongen kan worden.. Maar zo'n oud huis.. Moet toch een keer 'op' zijn?
Best interessant. Ik denk dat veel woningen ook wel lang meegaan, langer dan die eerder genoemde vijftig jaar in elk geval. Het hangt er denk ik ook vanaf hoe intensief er in het huis wordt geleefd, in hoeverre er renovaties en onderhoud aan worden verricht etc. Huizen zelf kunnen best wel het een en ander hebben denk ik, het zijn meer zaken als schilderwerk, kozijnen, tegels, vloeren die updates nodig hebben. En zelfs als je dat zorgvuldig bijhoudt zal dat maar minimaal hoeven misschien.
Alle reacties Link kopieren
Woonwijken gaan mee tot zolang je er naar kunt aarden.

Geldt ook voor huizen

Het huis kan wel naar wens zijn, maar een woonwijk verandert met nieuwe bewoners, zeker als er sociale huurwoningen tussen staan.
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Wat men dan nog wel eens wil doen is het huis strippen: het hele huis 'slopen' totdat alleen nog het karkas staat en dat weer van voren af aan goed opbouwen met wat maar gewenst is. Of twee gevels laten staan zodat het officieel nog een 'verbouwing' is.
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:25:

Nee dit is geen huiswerk haha! Ik begrijp dat je bij een koophuis niet ineens gedwongen kan worden.. Maar zo'n oud huis.. Moet toch een keer 'op' zijn?



Dan koopt de koper het huis voor de grond, gooit het bestaande huis er af en bouwt er een nieuwe woning. Althans dat zie ik dit stukje NL gebeuren.



Maar ook een gemeente kan op zo'n manier projecten starten. Die kan in sommige gevallen van particulieren kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is bijna 150jaar oud, en zeker niet oud. Stijlvol, klassiek, prachtig, oke... Maar oud... Neee
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 25 oktober 2016 @ 20:30:

Ons huis is bijna 150jaar oud, en zeker niet oud. Stijlvol, klassiek, prachtig, oke... Maar oud... NeeeMaar hoeveel van een 150 jaar oud huis is nog origineel? We noemen het onderhoud als het dak vervangen moet worden maar je sloopt een stukje huis en bouwt er een nieuw stukje voor terug.
Ik denk trouwens dat veel woningen eerder te grondig/aangepast worden naar de smaak van de huidige tijd dan te weinig. Wat ontzettend jammer is want vaak komt het het huis niet ten goede.
Het klopt wel dat in veel steden door woningbouwverenigingen momenteel complete wijken worden platgegooid omdat de woningen te oud zijn in hun ogen.



Dan gaat het vaak om de naoorlogse woningen. Jaren '50 en '60.
Alle reacties Link kopieren
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:25:

Nee dit is geen huiswerk haha! Ik begrijp dat je bij een koophuis niet ineens gedwongen kan worden.. Maar zo'n oud huis.. Moet toch een keer 'op' zijn?Ik woon in een huis uit 1880. En niet van plan om hier weg te gaan. En al zeker niet om het te slopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Slalom schreef op 25 oktober 2016 @ 20:25:

Nee dit is geen huiswerk haha! Ik begrijp dat je bij een koophuis niet ineens gedwongen kan worden.. Maar zo'n oud huis.. Moet toch een keer 'op' zijn?

Bij mijn ouders in de straat staat zo'n huis. Het was nog te herstellen maar dat zou veel geld en tijd kosten. Het is gebouwd in het begin van de jaren 30 eind jaren 20. Het heeft heel lang te koop gestaan maar tevens stond de grond te koop met vermelding dat er een huis op stond dat gesloopt kon worden en een nieuw huis gebouwd kon worden.

Het heeft lang te koop gestaan maar is niet verkocht. Toen hebben de eigenaars het zelf maar verbouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven