Litho kopen

31-05-2016 20:30 4 berichten
Hallo! Omdat hier mensen zitten die altijd wel iets meer weten dan google;) het volgende;



Ik zie op mp wel een litho's staan. Van kunstenaars in een gelimiteerde oplage.



Ik ben niet zo bekend met lithos maar zou de info me graag eigen maken.

Wat houdt een litho precies is (behalve dat het een steendruk is, dat vond ik op google) Zijn of kunnen die nog wat waard worden? Kan het zijn dat je een "valse" kan kopen?



Zijn de lijsten allemaal getekend met een unieke handtekening of is hij ook meegedrukt?



Ik wil me een beetje thuis maken in die wereld maar heb geen idee, dat blijkt wel weer! Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Geen ervaring mee maar wel een klein beetje kennis van. Als je het een leuke afbeelding vind en de prijs schappelijk is zou ik het hoe dan ook doen, MAAR als het je echt te doen is dat het van die-en-die kunstenaar is kan je het beter niet van marktplaats halen. Of van te voren even kijken op de site van de desbetreffende kunstenaar, contactgegevens zoeken, en even nagaan of het klopt dat ze in de omgang zijn.

Een valse kopen kan altijd, en ook als ze zeggen er certificaten van echtheid bij te hebben kan je bedonderd worden. En zouden ze het waarschijnlijk niet via MP verkopen Of het wat waard zou kunnen worden hangt af van in hoeverre de kunstenaar in kwestie nog naamsbekendheid gaat krijgen en is lastig the voorspellen.

Als je iets leuks wilt uit beperkte oplage weet ik dat je in het Boijmans van Beuningen regelmatig leuke items kan kopen (heb er in het verleden een bronzen Erasmus aangeschaft) welke in beperkte oplage zijn gemaakt, en, gezien het van kunstenaars komt met al wel wat naam, in waarde zullen stijgen. Niet dusdanig dat je je rijk kan rekenen maar wellicht een leuk extra'tje. Heb het beeldje overigens niet met die reden aangeschaft maar puur om hoe mooi ik het vond/vind. Ten slotte kan je erop rekenen heel wat jaar te moeten wachten tot er uberhault een stijging van waarde plaats zal vinden, en is het natuurlijk zoals alles heel erg afhankelijk van vraag en aanbod. En als je dan al die jaren tegen iets wet je lelijk vind aan moet kijken zijn er leukere manieren om geld te verdienen haha. Heb er behalve beeldjes ook regelmatig design gebruiksvoorwerpen en sieraden langs zien komen. Let wel op dat niet alles in die winkel tot zo'n catagorie behoord, er zitten ook genoeg (wel hele leuke) "gewone" souvernirs bij. Neem aan dat er overigens meerdere musea zijn die zulke acties hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een werk dat in oplage gemaakt wordt, zoals een ets, litho, zeefdruk, heeft altijd een uniek nummer, er staat dan bijv. 17/50, dan weet je dat er 50 gemaakt zijn en dat dit exemplaar 17 is.



Maar vanwaar je vraag? Kunst kopen als belegging is echt een vak apart, koop gewoon wat je mooi vindt en betaal niet meer dan wat voor jou goed voelt.
Meestal staat de handtekening er in potlood onder, evenals de oplage en het nummer (zoals Sassafras zegt). Soms staat er 'e.a.' onder, dat betekent: een proefdruk van de kunstenaar (epreuve d'artiste).



Koop gewoon wat je mooi vindt of waar je blij van wordt en reken er niet op dat dat ooit meer waard gaat worden. Wil je wel kopen als belegging, doe het dan niet via Marktplaats maar via een galerie, of bij de kunstenaar zelf tijdens een open-atelierroute. Of bijvoorbeeld via Welikeart.nl, die hebben ook veel litho's van goede kunstenaars.



Een litho is vlakdruk, een soort 'ouderwetse offset'. Werkt volgens het principe dat olie en water elkaar afstoten. De oplage kan heel hoog zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven