Makelaar aankoop en verkoop? graag tips!

21-01-2017 22:52 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik zoek momenteel met mijn partner een woning.

Echter zoals hieronder ook al een topic aangemaakt is, dat valt niet echt mee..

Voor veel woningen staan mensen in de rij... (40 man voor een huis is geen uitzondering).

We zouden kunnen zoeken naar een huis waar meer aan moet gebeuren, maar dan moet dat uit eigen geld betaald worden...

Hetzelfde geldt voor overbieden wat nu vaak gebeurd..alles boven taxatiewaarde moet je zelf betalen.

Omdat wij het lastig vinden om in te schatten wat een huis waard is (taxatiewaarde is de objectieve waarde, het 'wat de gek er voor geeft'-principe telt hier niet) willen we graag een aankoopmakelaar.



Maar hoe zoek je er zo een, zonder dat sprake is van belangenverstrengeling én zonder je droomhuis mis te lopen?

Veel makelaars doen natuurlijk aan- en verkoop van huizen.

We weten inmiddels wat wel goede makelaars zijn, maarja dat zijn nou ook net de makelaars die de huizen waar wij interesse in hebben verkopen. en dat laatste lijkt me nou een beetje lastig..

Want stel dat je een aankoopmakelaar kiest/neemt en bij diezelfde makelaar staat het huis wat je wil hebben te koop? dat kan toch niet? want dan eet de makelaar van twee walletjes en kom je toch nooit goed uit de onderhandelingen? volgens mij mag volgnes de NVM ook niet de makelaar van 1 huis zowel de aankoop alsook verkoop doen....

Maar hoe kies je dan een goede aankoopmakelaar, die wel verstand heeft van de buurt/wijk waar je iets zoekt?



Mijn vraag is dus, hoe kies je een goede aankoopmakelaar, zonder dat je jezelf in de vingers snijdt en een bepaald woningaanbod voor jou niet beschikbaar is, omdat de betreffende makelaar dat aanbod zelf in zijn portefeuille heeft?

Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? én hoe dat oplost/overbrugt?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk zelf een huis zoeken en als je wat concreets hebt een aankoopmakelaar inschakelen om te helpen. Maar als je wilt zoeken samen met een aankoopmakelaar en er komt een leuk huis in zijn portfolio, dan moet je een andere aankoopmakelaar zoeken. Probleem is dan natuurlijk wel dat je verkopende makelaar precies weet hoeveel geld je te besteden hebt, maar dat is een kwestie van de boel zakelijk benaderen. Het feit dat je X euro kan besteden wil natuurlijk niet zeggen dat je dat ook gaat uitgeven.
Ach, als er 40 man in de rij staan voor een woning vragen ze toch om een eindbod dus dan maakt die makelaar ook niet zoveel uit.
Geen tips voor makelaars inschakelen maar wil wel even reageren op 2 andere dingen.



Verbouwingen mogen nog steeds meegefinancierd worden zolang het waardevermeerdering is. Taxateur bepaalt een waarde voor en na verbouw. Van de waarde na verbouw mag je 101% financieren.

Het maakt hierin heel erg uit wat er verbouwd wordt, een keuken van 2 jaar oud vervangen omdat het niet je smaak is is natuurlijk iets heel anders dan een uitbouw.



En een objectieve waarde door een taxateur is ook niet helemaal waar. Zij bepalen de prijs idd naar aanleiding van een aantal objectieve zaken en referenties uit de directe buurt. Maar de marktwaarde is ook een kwestie van vraag en aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk. Een kennismaking is gratis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ons huis te koop staan bij de makelaar, waar we ook weer een huis van gekocht hebben niet zo moeilijk doen, die hebben vaker hiermee te maken gehad. Ons vorige huis kochten we ook van die makelaar, terwijl ze toen ook onze aankoopmakelaar waren. De onderhandelingen hebben wij dus zelf gedaan, dat kan inderdaad niet door de makelaar dan. Die helpt dus verder niet meer mee bij het onderhandelen. Voordeel, wij hebben volop gebruik gemaakt van de diensten van de makelaar en uiteindelijk het het ons niets gekost omdat we dus een huis bij hen kochten

De afgelopen keer hebben we dus ook de onderhandelingen zelf gedaan. En wij hadden nu ook de clausule dat ons huidige huis verkocht moest zijn om het nieuwe huis aan te kopen. Aangezien beide huizen bij dezelfde makelaar stonden, was ze erg gedreven om ons huis ook te verkopen want dan zou he andere huis ook meteen verkocht zijn en had ze 2 keer haar geld binnen. Ik vond het wel prettig, de makelaar wist precies hoe en wat er gaande was en heeft ons goed geholpen hierin. En die belangenverstrengelingen. Ik vertrouwde onze makelaar wel dat ze hier goed mee omging en dat ze ons geen oor aan ging naaien ofzo.

Zoek dus gewoon een makelaar waarmee het klikt en ga op zoek. Als het dan inderdaad bij hen zelf te koop staat, zie je vanzelf wel hoe dat loopt. Maar ik zou me daar niet te druk om maken, want dit komt echt vaker voor hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven