Makkelijk te onderhouden planten (tuin)

01-10-2015 09:36 36 berichten
Goedemorgen!



Wij hebben vorig jaar onze tuin laten aanleggen. De wensen waren: makkelijk te onderhouden en we moeten er vooral niet te veel werk in steken. We zijn toen akkoord gegaan met bodembedekkers op advies van het tuinbedrijf.



Alleen, de bodembedekkers zijn enorm gaan woekeren en vooral de hoogte in gegaan. Er groeit nu overal onkruid tussendoor en het is bijna onmogelijk geworden dat te verwijderen zonder in die bodembedekkers te gaan zitten en die te beschadigen.



Het is nu zover dat de tuin er absoluut niet meer mooi uitziet, door deze bodembedekkers.



Man en ik hebben besloten nu de bodembedekkers er uit te halen en in de plaats daarvan de bakken te vullen met nieuwe planten, die niet te veel onderhoud vergen, waardoor we alleen ieder weekend even met de schoffel er doorheen hoeven om het onkruid tussen die planten weg te krijgen.



De enige bak waar we heel blij mee zijn is onze bak met kruiden. Hier groeit rozemarijn, tijm en lente ui. Ik wil 1 bak uitbreiden met nog een paar kruiden, te denken aan munt, basilicum en eventueel lavendel (maar hier spreekt de leek: geen idee in hoeverre dat dat onderhoudsvriendelijke planten zijn).



Voor de rest heb ik geen idee. Dus, hebben jullie tips en advies?
Munt heeft de naam te woekeren, dus heel geschikt om in een bak te zetten, maar is bij mijn weten wel eenjarig, dus elk jaar opnieuw te zaaien.



Lavendel gaat goed: ik laat zelfs vetplanten doodgaan, maar de lavendel - die hier al stond toen we in dit huis kwamen - blijft leven
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het verstandig om eens naar vak beplanting te kijken.

Dat is een oppervlakte met veel van de zelfde planten.

Ik heb vorig jaar een oppervlakte van 12 m2 aangeplant met Carex Testacea, een wintergroen siergras, en Carex Tenuiculmis.

Als het wintergroene grassen zijn is het in de winter ook netjes, als je ze goed dicht plant zal het het onkruid wel goed tegen houden.

Het is ook een rustige tuin (zen)

Let er wel op dat sommige grassen in de volle zon lelijk kunnen worden, de gene die ik noemde zijn voor de volle zon.

Ook Carex Comans is een mooie soort.

Siergrassen zijn zeer onderhouden vriendelijk
tis goed bedoeld
Munt kan ook enorm gaan woekeren en de lucht in schieten. Misschien dat het te maken heeft met de soort hoor. Ik heb chocolademunt staan en da's gigantisch geworden. Lavender is altijd goed :-). Ik vind het best onderhoudsvriendelijke planten (en goeie bijen en vlinderlokkers). Basilicum buiten kweken heb ik geen ervaring mee. Volgens mij doet dat het in ons klimaat buiten niet zo goed. Verder zou je salie en marjolijn kunnen planten.



Al gedacht aan fruitstruikjes? Die moet je wel af en toe snoeien. Ze groeien hard maar ik geloof dat je ze elk jaar bijna tot op de grond kan terugsnoeien (correct me if I'm wrong). Ook zou je aardbeien kunnen overwegen! Die blijven laag en je hebt er veel plezier van . Die kunnen zich trouwens wel goed uitbreiden en flinke pollen worden.



Hopelijk heb je hier wat aan! Succes! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet heel veel van tuinen maar ik zou basilicum etc nu niet meer planten dat lijkt me iets voor het voorjaar (ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben) hou er rekening mee dat munt ook een flinke kruiper is. Hoe zit het verder met de lokatie. Denk aan zonlicht, type grond, etc. Zou je hierover iets meer kunnen vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Elk weekend schoffelen vind ik al niet onderhoudsvriendelijk

Lavendel vind ik heel makkelijk, munt ook en dat woekert als een gek, maar het voordeel is dat je dan dus wel heel veel munt hebt. Oostindische kers is een woekerende bodembedekker, die er mooi uitziet, je kan de bloemetjes eten, en hij zorgt ervoor dat ander onkruid weinig kans krijgt.



En verder: onkruid is ook maar perceptie, als je besluit dat je dat gewoon ook gezellige plantjes vindt dan hoef je helemaal niks meer te doen.
Bedankt voor de tips dusver! Munt zet ik dan maar in een mooie pot, bij nader inzien.



Nursy, ik ben een totale leek dus het kan dat het nog niet goed overkomt hoor. Maar we hebben een deel betegeld, daaromheen zit een deel grasmatten omheen en daaromheen weer de bakken waar gewoon zwart zand in is gestort (denk ik). De tuin staat vanaf een uur of 10 volledig in de zon en pas na een uur of 4, 5, zit er deels weer schaduw in de tuin. Dus voor een groot deel van de dag is deze zonovergoten.
lavendel is onderhoudsvriendelijk, je moet het alleen af en toe terugsnoeien, anders krijg je van die "houtige" bossen. Mijn ervaring met bascilicum is, dat het buiten moeilijk te houden is omdat het hier vaak te vochtig is. Bieslook is wel goed te doen, geeft leuke bloemetjes ook.

Mits de bakken niet in de volle zon staan, zou je ook hortensia's kunnen zetten, afgewisseld met groenblijvende planten zoals buxus of viburnum. Siergrassen zijn ook mooi, maar mijn ervaring is dat sommige soorten niet mooi blijven, en andere zich uitzaaien door de hele tuin.

Ik weet niet of je als bodembedekker maagdenpalm hebt; dat vind ik echt een ramp. Maar je hebt ook andere, minder snel groeiende bodembedekkers die ook nog leuk bloeien.
quote:Aapkees schreef op 01 oktober 2015 @ 09:56:

Elk weekend schoffelen vind ik al niet onderhoudsvriendelijk

Lavendel vind ik heel makkelijk, munt ook en dat woekert als een gek, maar het voordeel is dat je dan dus wel heel veel munt hebt. Oostindische kers is een woekerende bodembedekker, die er mooi uitziet, je kan de bloemetjes eten, en hij zorgt ervoor dat ander onkruid weinig kans krijgt.



En verder: onkruid is ook maar perceptie, als je besluit dat je dat gewoon ook gezellige plantjes vindt dan hoef je helemaal niks meer te doen.Dat klopt Aapkees, onkruid is het ergste niet. Ik vind het zelfs niet zo'n heel groot probleem (want eh... we hebben de boel behoorlijk laten gaan en nu staan er weer heel wat planten bij in de tuin ) maar wel in combinatie met die bodembedekkers. Als je wilt gaan onkruid plukken, ben je door die bodembedekkers gewoon uren bezig. Terwijl ik met een paar planten in de bakken er maar omheen hoef te schoffelen en in het ergste geval wat hoog onkruid er uit hoef te plukken.
Hortensia's hebben wij ook Meivogel. Helaas ook in de bakken die wel de hele dag in de volle zon staan, daar was met de hittegolf niet tegenop te sproeien en veel zijn er dan ook verbrand. Vond ik persoonlijk wel een beetje dom geplant van het tuinbedrijf. Aan de schutting waar de schaduw redelijk snel komt doen ze het nog goed.
Dille. Salie. Er komen wel insecten op af, maar blijven (hier dan) liever buiten. Als je meerdere kruiden in een bak wil. Dan kan je beter losse potjes in een grotere bak zetten. De grootste woekeraar verdringt de andere. Maar bij meerdere potten moet je wel opletten dat het geen broedplaats wordt voor beesten die de plant gaan opvreten. Hier was de Dille gastheer voor lieveheerbeestjes die bladluizen aten. Basilicum heeft meer verzorging nodig en wordt graag gegeten. Lavendel en citroenmelisse houdt fruitvliegen weg.



Ik heb geen idee of het nu nog gaat groeien.

(Maar er zijn wel paarse bloembolletjes te koop en zulke heb ik wel in een tuin zien staan. Die lijken op krokus, maar groeien in de herfst.)



Maar Dille heeft weinig verzorging nodig en houd van veel zon. Vlierbes of rozenbottel?
quote:fleetfox schreef op 01 oktober 2015 @ 10:04:

Hortensia's hebben wij ook Meivogel. Helaas ook in de bakken die wel de hele dag in de volle zon staan, daar was met de hittegolf niet tegenop te sproeien en veel zijn er dan ook verbrand. Vond ik persoonlijk wel een beetje dom geplant van het tuinbedrijf. Aan de schutting waar de schaduw redelijk snel komt doen ze het nog goed. Ja, het was een crosspost Inderdaad niet erg slim van dat tuinbedrijf zeg. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je tuin is aangelegd, maar anders zou je misschien een schadevergoeding kunnen vragen?
Hosta's / hartlelies zijn ook mooi. Deze verdwijnen wel in de winter, dus dan is het wel wat kaal. Maar in de zomer zijn ze erg mooi als bodembedekker. Je hebt ze in veel verschillende bladsoorten.

Als je er flink wat zet, dan zorgen ze dat er geen onkruid zal gaan groeien, omdat er geen zon bij de bodem komt.

Ze zijn wel erg gevoelige voor slakken, dus als je deze veel hebt, kan je krijgen dat ze later in de zomer wat lelijk worden.
quote:meivogel schreef op 01 oktober 2015 @ 10:07:

[...]





Ja, het was een crosspost Inderdaad niet erg slim van dat tuinbedrijf zeg. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je tuin is aangelegd, maar anders zou je misschien een schadevergoeding kunnen vragen?

Was ook maar een extra aanvulling. Het is anderhalf jaar geleden en het was een eenmansbedrijf die net begonnen was. We kennen die jongen van vroeger, ik denk dat we ons verlies maar moeten maken en even zelf moeten kijken wat nu handig is.



Mijn ouders kunnen zich er ook al zo prima mee bemoeien, die zijn ook al opties aan het aandragen (lief bedoeld hoor) maar ik doe het nu liever zelf. Wij moeten er in werken en naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
ik wilde hetzelfde, ben naar de intratuin gegaan en heb het gewoon aan een vriendelijke mevrouw gevraagd. Resultaat is te gek. ik heb een heerlijk geurende gele bloemetjes plant, een vlinderstruik, een roos en lavendel idd.
quote:haedor schreef op 01 oktober 2015 @ 10:08:

Hosta's / hartlelies zijn ook mooi. Deze verdwijnen wel in de winter, dus dan is het wel wat kaal. Maar in de zomer zijn ze erg mooi als bodembedekker. Je hebt ze in veel verschillende bladsoorten.

Als je er flink wat zet, dan zorgen ze dat er geen onkruid zal gaan groeien, omdat er geen zon bij de bodem komt.

Ze zijn wel erg gevoelige voor slakken, dus als je deze veel hebt, kan je krijgen dat ze later in de zomer wat lelijk worden.We hebben wel slakken gezien dit jaar. Maar ik vind ze wel heel mooi, ik denk dat we er (dan niet als bodembedekkers) daar wel een paar van planten. Ze zien er ook stevig uit, vergeleken met de huidige bodembedekkers...
Ja, kijk eens in de tuinen van anderen. Kan je ook zien hoe hoog het wordt.

Even compliment en vragen wat voor plant het is.
Alle reacties Link kopieren
Van 10 tot 4 zon is best leuk. Dan heb je eigenlijk best veel keus. Ik weet niet waar je woont maar in een deel van Brabant zou ik bijv geen buxus planten. Die sterven allemaal af ivm een ziekte. Natuurlijk is het ook afhankelijk van want je mooi vind. Houd je van eetbaar? Dan zou je kunnen gaan voor struiken met bessen, korte boompjes met vruchten etc. Heb je bijv een jaren 20 huis dan wil je wellicht een meet formele tuin met dito planten. Lavendel is mooi. Ik zou gaan voor meerjarige planten. Wat vind je van de Rhodondendron, of een mooie vlinderstruik? Kattekruid?
Alle reacties Link kopieren
Check met Hosta's wel dat je gaat voor een variant die de zo'n goed kan verdragen. Je hebt ze ook die van de schaduw houden, dat is dan dus niet de juiste keus. In de winter is het idd wel kaal.
quote:nursy schreef op 01 oktober 2015 @ 10:57:

Check met Hosta's wel dat je gaat voor een variant die de zo'n goed kan verdragen. Je hebt ze ook die van de schaduw houden, dat is dan dus niet de juiste keus. In de winter is het idd wel kaal.



Oh, dat is wel een goede aanvulling ja. Vooral die mooie met zo'n mat waslaagje (de 'blauwe' varianten) worden vaak minder mooi in de volle zon. Maar je hebt heel veel verschillende soorten, en ook die wel goed tegen zon kunnen.



Geraniums groeien ook snel om een gebied mooi te bedekken (bijvoorbeeld Geranium cantabrigiense of Geranium macrorrhizum) , en bloeien (met geluk) ook 2 x per jaar. Maar daar moet je van houden, en kan er soms ook wel wat 'wild' uitzien.
Wij hebben hier ongeveer hetzelfde qua zonlicht. In onze bak staan kruiden. Heb nu bieslook, basilicum (doet het niet goed), salie, munt, aardbeien en peterselie. Verder nog een bak met paprika's. In de vaste border staat lavendel. Die snoei ik in het najaar iets bij en in het voorjaar helemaal kort. Dan krijg je in het voorjaar/zomer een volle, dichtgegroeide bos lavendel! Heel mooi verder staat er een blauwe ster, die heb ik nu net volledig afgeknipt weer. Is niet echt de tijd nu, maar hij hing over het pad vanwege de vele regen. Ding staat er al jaren, knip hem altijd gewoon af en komt elk jaar weer op. En we hebben nu een cornus kousa staan. Prachtige struik en hele mooie bloemen! Weinig onderhoud, af en toe een tak wegsnoeien maar meer niet. Ook heb ik bloembollen voor keizerskroon in de border staan.

Wij hebben weinig onkruid. Heb over de laag zand antiworteldoek gelegd en daar overheen een laag split. Staat mooi, geen losse aarde en ook geen katten meer die erin gaan zitten. En veel minder onkruid dan voorheen. Heel onderhoudsvriendelijk dus
Alle reacties Link kopieren
Hortensia, platicodon en clematis zijn planten met leuke bloemen en zeer onderhoudsvriendelijk. Alleen in het voorjaar de oude droge takjes van de clematis even wegknippen. Hortensia heel af en toe (om de 2/4 jaar) snoeien. Dianthus is er in verschillende kleuren en komt ook gewoon ieder jaar weer omhoog zonder dat je er wat aan doet. Leeuwenbekje zaait zichzelf makkelijk uit dus die komt ook vaak terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 01 oktober 2015 @ 10:57:

Check met Hosta's wel dat je gaat voor een variant die de zo'n goed kan verdragen. Je hebt ze ook die van de schaduw houden, dat is dan dus niet de juiste keus. In de winter is het idd wel kaal.Hosta's... jak. Geen mooie bloemen, zeer aantrekkelijk voor slakken. Mijn smaak is het iig niet



http://www.tuinieren.nl/plant/hosta-hosta-sieboldiana

Ze vermelden er wijselijk niet bij dat hij kort bloeit
Ik heb zelf dit jaar een "nandina domestica (obsessed)" geplaatst, bekend als "Hemelse bamboe", hoewel het niets met bamboe te maken heeft. Het is een bladhoudend struikje waarvan het blad met de seizoenen verkleurd. Wordt ongeveer 60 cm. hoog en breed.

Ik kan dus nog niet uit ervaring zeggen hoe het de winter gaat doorstaan, maar voorlopig staat het er prachtig bij.

Makkelijk in onderhoud, mag gesnoeid worden maar het hoeft niet. Staat bij mij in de volle zon.
quote:nursy schreef op 01 oktober 2015 @ 10:57:

Check met Hosta's wel dat je gaat voor een variant die de zo'n goed kan verdragen. Je hebt ze ook die van de schaduw houden, dat is dan dus niet de juiste keus. In de winter is het idd wel kaal.En preventief slakkenkorrels strooien is ook een aanrader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven