Meer dan 2 (bijna) volwassen gezinsleden in 1 huis

03-10-2015 15:27 84 berichten
Ik heb een vraag aan de mensen met (bijna) volwassen kinderen: Hoe vaak denk je (al dan niet stiekem) bij jezelf: Eigenlijk is deze gezinswoning helemaal niet zo geschikt voor een huishouden met meer dan twee volwassenen.



Ik kan me niet voorstellen dat iedereen op het forum in kasten van huizen woont aangezien het merendeel van de woningen in Nederland uit eensgezinswoningen (vrijstaand, twee onder een kap, tussenwoningen etc) met een vloeroppervlakte van gemiddeld 120 a 150 m2. Prima te doen voor twee volwassenen met een of twee jonge kinderen, die nog niet helemaal zelf hun ritme kunnen of mogen bepalen. Voor wie je als ouder tot op zekere leeftijd ook bepaalt hoe laat ze aan tafel worden verwacht, een bad kunnen of mogen nemen en hoe laat ze 's avonds binnen moeten zijn etc etc.



Maar vanaf een bepaalde leeftijd verandert dat. In de puberteit natuurlijk al, maar als ze zelfs die fase al ontgroeid zijn, studeren of misschien al werken, jij geen idee hebt of iemand die middag of avond plannen heeft, wel of niet mee eet, hoe laat er iemand midden in de nacht een deur opent of filevorming bij de wc of badkamer etc. (want laten we wel wezen, er zijn vast huishoudens met evenveel badkamers als slaapkamers, maar voor het grootste deel van de huishoudens gaat dat gewoon niet op.) en juist voor degenen die dat niet hebben, heb ik toch wel een vraag waar ik benieuwd naar ben: werkt dat af en toe niet heel erg op je zenuwen?



Zijn gewone gezinswoningen eigenlijk wel zo geschikt voor een gezin met oudere kinderen? Of hebben veel mensen in het algemeen een vrij gemakkelijk irritatielevel?
quote:NYC schreef op 03 oktober 2015 @ 15:36:

Ik heb het er niet zozeer over 'of je je wel redt', genoeg mensen die inderdaad nog veel kleiner wonen! Ik nam mijn marge expres al ruim om te vookomen dat iedereen ging zeggen dat ze op 200m2 wonen met zeven slaapkamers en voor elk gezinslid een eigen badkamer terwijl ik gewoon weet dat dat voor heel veel mensen gewoon niet het geval is. Hier in de omgeving vind ik zo'n huis niet eens al verhoog ik de vragaprijs op funda naar "geen maximum".



Ik bedoelde echt meer wat je soms (stiekem) bij jezelf denkt. Namelijk of het niet op je zenuwen werkt om met zoveel volwassenen eenzelfde woning te delen.



Natuurlijk wordt je daar af en toe een beetje gek van. Dat ligt niet zozeer aan het soort huis waar je in woont, maar dat je kinderen volwassen worden en dat de tijd gaat komen dat ze het huis uit gaan.

Ze gaan hun eigen leven indelen, alleen vergeten ze weleens dat ze nog thuis wonen en dat dat niet altijd samen gaat. Ach, nog even en je hebt je huis weer voor jezelf 😬
Alle reacties Link kopieren
Daarom moeten kinderen ook het huis uit als ze een jaar of 18,19, zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je groeit er in mee denk ik, je kunt ook weinig anders. Hier groter dan gemiddeld gezin maar ook wat groter huis met twee badkamers maar allemaal (jong)volwassen of pubers. Dan maak je inderdaad afspraken over dingen als douchen en eten. Het voordeel is dat je ze als het goed is op afspraken kunt wijzen en verwachten dat ze zich er aan houden. Toen ze klein waren en ik ze voor mijn werk naar school moest brengen en ze meestal niet opschoten terwijl we weg moesten of ruzie maakte was de irritatie bij mij een stuk groter.



Maar off topic NYC "ik vroeg het me ineens zo af, hoe het zou zijn als de knullen straks 16 en 18 zijn." Heb ik iets gemist? Ik dacht dat jullie een zoon hebben?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op de middelbare school zat vond ik het echt heel vervelend dat we (pa, ma, 3kinderen) maar 1 badkamer hadden. Niet te doen gewoon, als iedereen rond hetzelfde tijdstip weg moet. Ik vind het prettiger/frisser om 's ochtends te douchen, maar dat kon dus gewoon niet.

Ik woon nu met 3 huisgenoten en hier is het nooit dringen bij de douche. Iedereen heeft erg verschillende tijden en 'ochtendrituelen'. Staat er toevallig iemand onder en heb je haast, dan schreeuw je een keer en klaar.

Daarentegen is het wel vaker chaos in de keuken als iedereen net even heeft besloten om met een aantal vrienden thuis te gaan eten. Wel een heerlijk leuke chaos.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ik ben heel blij dat wij een huis hebben met twee badkamers, een badkamer en suite bij onze slaapkamer en een badkamer op zolder. Op zolder hebben we ook een toilet op de badkamer, op de eerste verdieping is de wc apart van onze badkamer. Met drie meiden was dit een van de redenen dat wij voor dit huis gekozen hebben, een andere reden is dat de meiden alle drie een eigen redelijke, tot grote slaapkamer hebben.

Nu de meiden nog klein zijn gebruiken ze onze badkamer ook nog, de bedoeling is dat ze uiteindelijk hun eigen badkamer gaan gebruiken als ze ouder zijn. Drie toiletten en twee badkamers in huis is wel erg fijn.
Mijn ouders (en ook de ouders van vriendinnen) hadden een groot huis. Woonden allemaal in een klein dorp, daar is vrijstaand wonen heel normaal, omdat het niet zo duur is in vergelijking met grotere dorpen of steden. Vaak was er dan een extra kamer met een bank en tv, hingen we daar.



Ik zou eigenlijk niet weten hoe we dat anders hadden gedaan, ik zat zelf nooit op mijn kamer en mijn twee zussen ook niet.
En de regel was: 's avonds douchen. 's Ochtends werden de mensen die er wat later uit moesten namelijk wakker en het zou ook niet kunnen qua tijd met 5 mensen. Dus moest het gewoon 's avonds. Pas sinds ik uit huis ben, douche ik lekker 's ochtends. Veel fijner.



NYC: valt me wel op dat jij je vaak druk maakt (of gewoonweg dingen afvraagt) om dingen die pas veel later van toepassing zijn. Herkenbaar, want zo ben ik zelf ook. Maar valt me op dat je het vaker hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanne12 schreef op 03 oktober 2015 @ 16:22:

Mijn ouders (en ook de ouders van vriendinnen) hadden een groot huis. Woonden allemaal in een klein dorp, daar is vrijstaand wonen heel normaal, omdat het niet zo duur is in vergelijking met grotere dorpen of steden. Vaak was er dan een extra kamer met een bank en tv, hingen we daar.



Ik zou eigenlijk niet weten hoe we dat anders hadden gedaan, ik zat zelf nooit op mijn kamer en mijn twee zussen ook niet.Op je eigen kamer dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij wonen hier in onze eengezinswoning met vier volwassenen, maar irritaties hebben we niet hoor. Soms moet je even wachten tot de badkamer vrij is ja, maar meestal heeft iedereen andere vertrektijden 's morgens.



Ik vond het eerlijk gezegd met kleine kinderen altijd veel meer behelpen dan met volwassen kinderen. Veel relaxter nu iedereen zijn eigen gang kan gaan.
Haha hier in de buurt (hier wonen veel mensen met een marokkaanse/turkse/irakese achtergrond) wonen ze gerust in een flatje van 80m2 met 4 kinderen waarvan vaak 1 of meerdere (bijna) volwassen. Dit soort dingen zijn alleen echt een probleem als je er zelf een probleem van maakt.



En ik vind het trouwens normaal dat als je samen leeft met andere mensen je even laat weten of je wel/niet mee-eet en wanneer ze je thuis kunnen verwachten.
Wel/niet mee eten is wel handig om te weten. Wanneer ze thuis komen maken ze zelf maar uit. Dat hoeven ze mij echt niet meer te melden.
En douchen kan ook gewoon in 5 minuten. Dan ben je met 4 mensen binnen een half uur uitgedouched.
quote:Nouschi schreef op 03 oktober 2015 @ 16:29:

[...]





Op je eigen kamer dus.Daar past geen bank. En een tv mocht niet (niet dat dat perse nodig is natuurlijk, maar als puber vindt je zoiets heel belangrijk). Als je een ruime kamer hebt is zo'n extra kamer niet nodig, maar met allen een klein kamertje, past het gewoon niet.
quote:matroesjka_ schreef op 03 oktober 2015 @ 16:37:

En douchen kan ook gewoon in 5 minuten. Dan ben je met 4 mensen binnen een half uur uitgedouched.Tja als je er druipend onder vandaan stapt en dan de rest op je eigen kamer gaat doen, lukt dat net. Dochter hier met heel veel, heel lang haar heeft wel even iets meer tijd nodig als dat haar gewassen moet worden.
quote:rosanne12 schreef op 03 oktober 2015 @ 16:37:

[...]



Daar past geen bank. En een tv mocht niet (niet dat dat perse nodig is natuurlijk, maar als puber vindt je zoiets heel belangrijk). Als je een ruime kamer hebt is zo'n extra kamer niet nodig, maar met allen een klein kamertje, past het gewoon niet.

Hoezo niet? Als puber had ik een kamertje van 8m2 bij mijn oma (daarvoor, toen ik bij mijn moeder woonde had ik een zolder van 30m2 ). Daar heb ik me prima vermaakt Nee, meer dan 1 persoon bezoek ontvangen ging niet. Nou, dan spraken we ergens anders af. Net als we nu als we met meer dan 2-3 andere mensen willen afspreken bij iemand anders afspreken omdat ons flatje daar niet voor geschikt is.



Er komen hier wel veel luxeproblemen langs. Echt niet dat ik ga zorgen voor een extra groot huis omdat mijn pubers anders ruimte tekort zouden komen ofzo.
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:41:

[...]





Tja als je er druipend onder vandaan stapt en dan de rest op je eigen kamer gaat doen, lukt dat net. Dochter hier met heel veel, heel lang haar heeft wel even iets meer tijd nodig als dat haar gewassen moet worden.

Ik heb ook veel en lang haar. Ik stap onder de douche, maak mijn haar nat, shampoo erin. Terwijl de shampoo intrekt even tandenpoetsen. Haar spoelen, cremespoeling, weer spoelen, douchehokje uit, handdoek om mijn haar, lijf afdrogen en de badkamer uit. Allemaal in 5 min.



En je haar wassen kan ook 's avonds.
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:41:

[...]





Tja als je er druipend onder vandaan stapt en dan de rest op je eigen kamer gaat doen, lukt dat net. Dochter hier met heel veel, heel lang haar heeft wel even iets meer tijd nodig als dat haar gewassen moet worden.Haha, ik wou net zeggen: pubers douchen niet in 5 minuten hoor. Soms geef je even een gil dat er nog meer mensen in de badkamer willen.
quote:matroesjka_ schreef op 03 oktober 2015 @ 16:42:

[...]



Hoezo niet? Als puber had ik een kamertje van 8m2. Daar heb ik me prima vermaakt Nee, meer dan 1 persoon bezoek ontvangen ging niet. Nou, dan spraken we ergens anders af. Net als we nu als we met meer dan 2-3 andere mensen willen afspreken bij iemand anders afspreken omdat ons flatje daar niet voor geschikt is.



Er komen hier wel veel luxeproblemen langs. Echt niet dat ik ga zorgen voor een extra groot huis omdat mijn pubers anders ruimte tekort zouden komen ofzo.Dat was dus het ding. In mijn puberteit sprak ik met een groepje vriendinnen af om 's avonds samen te kletsen, tv te kijken, spelletjes te doen, wat te eten en te drinken. De meesten van ons hadden een extra kamer in huis waar dat kon (en ik besef me dat dat luxe is hoor echt waar!) want in een slaapkamer van 7m2 past dat niet. Ook genoeg momenten geweest dat we bij niemand terecht konden (we hadden immers ook broers en zussen met vrienden) en dan hingen we rond bij een speeltuintje. Maar ja, dat mag niet, want dan ben je een hangjongere.
En in mijn omgeving woont nu iedereen in een klein flatje, dus roeien we met de riemen die we hebben. Als iemand jarig is, proppen we ons gewoon in zo'n klein flatje, omdat er geen andere mogelijkheid is. Net zoals ik met vriendinnen dan maar bij een speeltuintje ging 'hangen' omdat we nog geen eigen plek hadden.
quote:matroesjka_ schreef op 03 oktober 2015 @ 16:43:

[...]



Ik heb ook veel en lang haar. Ik stap onder de douche, maak mijn haar nat, shampoo erin. Terwijl de shampoo intrekt even tandenpoetsen. Haar spoelen, cremespoeling, weer spoelen, douchehokje uit, handdoek om mijn haar, lijf afdrogen en de badkamer uit. Allemaal in 5 min.



En je haar wassen kan ook 's avonds.Dat doet ze ook, maar juist dan is het bij ons erg druk op de badkamer. Het lukt haar echt niet in vijf minuten. Uitspoelen lukt met haar haar gewoon niet zo makkelijk. Toen ze klein was en ik het deed, was het ook langer werk.
quote:rosanne12 schreef op 03 oktober 2015 @ 16:45:

[...]



Dat was dus het ding. In mijn puberteit sprak ik met een groepje vriendinnen af om 's avonds samen te kletsen, tv te kijken, spelletjes te doen, wat te eten en te drinken. De meesten van ons hadden een extra kamer in huis waar dat kon (en ik besef me dat dat luxe is hoor echt waar!) want in een slaapkamer van 7m2 past dat niet. Ook genoeg momenten geweest dat we bij niemand terecht konden (we hadden immers ook broers en zussen met vrienden) en dan hingen we rond bij een speeltuintje. Maar ja, dat mag niet, want dan ben je een hangjongere.Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe groot een groepje is. Maar de meeste pubers vinden het wel best zolang ze allemaal plek hebben om te zitten en in het midden plek voor hapjes, drankjes etc. Volgens mij vinden ze het dan allemaal wel best. En zo niet, nja dan maar niet hoor wat mij betreft. Dan maar in een speeltuintje. Zolang ze daar geen problemen veroorzaken zou ik daar ook geen probleem mee hebben.
quote:mary57 schreef op 03 oktober 2015 @ 16:44:

[...]





Haha, ik wou net zeggen: pubers douchen niet in 5 minuten hoor. Soms geef je even een gil dat er nog meer mensen in de badkamer willen.Ze moeten wel hun best doen om het ongeveer te halen. Jongens staan hier echt vaak even lekker te staan!
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen met 5 kinderen in Zwitserland, en hebben het geluk dat toen oudste 9 was, we een huis konden bouwen. Voor die tijd huurden we, want hier krijg je eerst een hypotheek als je mindestens 20% van de huisprijs hebt...... We hebben heel erg geluk gehad, omdat we toen een goedkope kavel konden kopen, en daarom nu een "groot" huis hebben.... Nu na 10 jaar zouden we in een rijtjes huis terecht komen.

Gelukkig hebben we 3 badkamers; de meisjes 1, de jongens en wij 1, en een gasten badkamer. En een sauna, een extra tv kamer, en een hele grote kelder, waar de voetbal, en de pingpong tafel staan....Vreselijk luxe, waar we hekel hard voor gewerkt hebben

De kames zijn allemaal 16 m2. We werken als verpleegkundige, en man is eerst sinds 2002 afgestudeerd als arts......



Maar.... ik weet bijna nu al zeker, dat onze kinderen nooit die rijkdom hebben. En dat nu hier de huizen prijs heel hoog is...... ons huis is met omgerekend 600.000 Euro duurder geworden.... En dus is de vraag kunnen we nog verkopen.....



Ik denk dat we steeds meer plaats nodig hebben in deze tijd.... maar vraag me ook af, waarom is dat zo in vergelijk met vroeger...... want gelukkiger zijn we er niet door geworden.......
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:48:

[...]





Dat doet ze ook, maar juist dan is het bij ons erg druk op de badkamer. Het lukt haar echt niet in vijf minuten. Uitspoelen lukt met haar haar gewoon niet zo makkelijk. Toen ze klein was en ik het deed, was het ook langer werk.Dan moet je dus gewoon afspraken maken. Ik ga er vanuit dat ze niet elke dag haar haar wast, is ook niet goed voor je haar. Dan kan ze dus net voor of net na het eten alvast haar haar wassen. Of dat iemand anders die die avond niet meer weg gaat vroeg gaat douchen. Ideaal is het niet nee. Maar om nou te zeggen dat een eengezinswoning te klein is voor een gezin met (jong) volwassen kinderen gaat me wel heel ver (niet dat jij dat zelf gezegd hebt trouwens, zo ver heb ik niet teruggelezen).
Als mijn puber te lang zou blijven hangen onder de douche (en ik denk dat je als ouder prima door hebt wanneer ze echt aan het douchen zijn en wanneer ze gewoon staan te chillen onder de douche) zou ik dus gewoon in de keuken hier de hete kraan aanzetten. Zijn ze er binnen 5 sec uit Maargoed, ik word waarschijnlijk een hele gemene moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven