meergeneratiewoning

19-04-2015 19:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Nu de politiek steeds meer wil promoten dat oudere langer thuis blijven wonen en de kinderopvang een heel groot gedeelte van ons inkomen opslokt zijn we rond de tafel gaan zitten met mijn ouders. Na lang praten en nadenken willen wij graag met mijn ouders een zogenaamd meergeneratiehuis gaan bouwen.



Echter lopen we tegen heel veel dingen aan.



Omdat mijn ouders nu nog zelfstandig zijn willen we een 2 onder 1 kap versie bouwen. Zo hebben we allen onze privacy.

Dit is erg lastig omdat er in onze regio (omgeving rotterdam) erg weinig kavels zijn waarop je een 2 onder 1 kap mag bouwen.

Wanneer je het als 1 vrijstaand huis neerzet worden mijn ouders, wanneer ze met pensioen zijn, heel erg gekort op verschillende punten. Tevens is het lastiger met de hypotheek regelen ed.



Ook een bestaande woning verbouwen is erg lastig. Er zijn wel regels richting mantelzorg maar dan moet er al spraken zijn van mantelzorg en het aangebouwde gedeelte mag maar max 30 m2 zijn. Dit is voor 2 personen die nu nog volledig onafhankelijk zijn niet voldoende.



Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Hebben jullie misschien de woning laten splitsen of het bestemmingsplan laten aanpassen? Is een CPO project een optie?......maar ja hoe begin je zoiets?



Of zijn er misschien mensen die met hetzelfde idee rond lopen?





reacties en tips zijn van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Interessant, we zitten aan hetzelfde te denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Staan er niet ergens twee huizen naast elkaar te koop?



CPO is heel, heel, heel veel werk zeg ik uit ervaring. Zou ik niet zo snel voor kiezen.
Ik lees mee. Wij willen ook zoiets.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor jullie reactie!



Mijn ouders hebben andere eisen voor het huis dan wij...ze willen kleiner gaan wonen en het liefst gelijkvloers.

Daarom is het bestaande 2 onder 1 kap niet geschikt. We hebben een ontwerp gezien wat precies aan onze eisen voldoet.

Ook heb ik nog geen 2 huizen naast elkaar te koop zien staan eigenlijk....



CPO lijkt me inderdaad heeeeeeel erg veel werk. Is dus ook niet iets wat boven aan mijn lijstje staat maar iets waarin ik me probeer te verdiepen indien alle andere mogelijkheden niet kunnen.

Heb je zelf via cpo een huis gebouwd?
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk om te lezen dat in zo'n korte tijd er al meer mensen reageren die aan hetzelfde denken.

Soms heb ik het idee dat wij de enige zijn



Daarom vind het ik het ook erg storend dat de politiek niet faciliteert om dit soort dingen makkelijker te maken
Alle reacties Link kopieren
quote:mamavanayden schreef op 19 april 2015 @ 19:45:



CPO lijkt me inderdaad heeeeeeel erg veel werk. Is dus ook niet iets wat boven aan mijn lijstje staat maar iets waarin ik me probeer te verdiepen indien alle andere mogelijkheden niet kunnen.

Heb je zelf via cpo een huis gebouwd?

Familie van mij, een levensloopbestendige woning tussen allerlei gewone huizen.

Alle vergaderingen met architect, VvE, etc heeft ze toch zeker 1,5 jaar lang 2 avonden per week gekost. Naast alle normale dingen die bij een huis bouwen komen, zoals de keukenboer etc.
Alle reacties Link kopieren
Vrijstaand met een blokhutachtige gelijkvloerse bijwoning op het terrein? Dan heb je beiden je privacy en je ouders wonen gelijkvloers.
Shoot first, ask questions later!
Even gegoogled en ik kwam deze tegen: http://www.funda.nl/koop/ ... 756763-rodenrijseweg-2-a/
Wat leuk! Ik zit zeg maar aan de ontwikkelende kant en we zijn bezig om te kijken of we dergelijke woonvormen op de markt kunnen zetten, ook in regio Rotterdam. De plannen zijn nog niet concreet, dus ik kan je niet direct helpen, maar deze behoefte wordt dus zeker wel opgepikt door ontwikkelaars. Ze moeten ook wel, de markt wordt immers meer en meer vraaggestuurd.
Ik heb dit wel eens bij 1Vandaag gezien maar toen heette zo woning een Kangoeroewoning. Wellicht helpt die term bij je zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
@rubber_ducky. Dat het ik ook gezien. Het is inderdaad een andere term voor meergeneratiewoning.



@nerdopviva, wij zijn voornamelijk aan de andere kant van rotterdam aan het kijken ( omgeving rhoon/barendrecht) Er staat ook bij dat je 290duizend per kavel kwijt bent....wat neer komt op bijna 6 ton ( dat is zo'n beetje ons totale budget ;))



@ sjors007 Mooi dat er op in gespeeld gaat worden! Ben er benieuwd of er op redelijke termijn concrete dingen uit voort gaan vloeien...



Het is voor ons ook van belang dat het betaalbaar blijft.....we verwachten ook geen kasteel en hebben uitgerekend dat het binnen ons budget haalbaar zou moeten zijn als er op kavels ipv een vrijstaande woning een geschakelde woning mag worden gebouwd
Alle reacties Link kopieren
@ redbulletje, Dat mag dus vaak niet buiten de maat van maximaal 30 m2.....aanvraag voor wijzigen bestemmingsplan kan alleen een eigenaar....dan zou je het dus eerst moeten kopen en daarna het risico moeten nemen dat het wel of niet goedgekeurd wordt.
Stom eigenlijk dat dat in NL zo moeilijk is. Hier waar ik woon (Duitsland) zijn dit soort Zweifamilienwohnungen zeer gangbaar. Nou ja, heb je niets aan natuurlijk. Ik hoop dat het gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
@ Anky, ja dat had ik ook al gelezen. Ik denk alleen niet dat ik de rest zo ver krijg te emigreren ;)
Weet wat je doet... mijn opa heeft gedurende mijn hele jeugd in huis gewoond. Aan de ene kant heel gezellig en altijd een oppas. Aan de andere kant hebben mijn ouders nooit privacy gekend. Opa was altijd aanwezig. Ik heb een gezinsleven wel gemist. Gewoon met ons viertjes in plaats van altijd met zijn vijven. Mijn vader zal nooit maar dan ook nooit bij ons in huis komen wonen. Ik wil dat niet, maar mijn vader wil dat zeker niet.



Mijn opa had een eigen woonkamer en een grote eigen slaapkamer met zitgedeelte, maar hij was er ALTIJD. Neemt overigens niet weg dat het mooie van deze constructie was de enorm goede band die ik met opa heb opgebouwd. Maar de band met mijn vader is een stuk minder omdat opa nu eenmaal meer thuis was.
Alle reacties Link kopieren
@tuorrebout, bedankt voor het delen van je ervaring. Dit is ook zeker iets waar we het over gehad hebben. Ook met mijn ouders. Daar hebben we ook goede afspraken over gemaakt. Wanneer je langs wilt komen bel je even aan....dat soort dingen. Dat het dus niet zo wordt zoals jij beschrijft. Dat is ook een reden waarom we echt 2 aparte huizen willen. Mijn ouders blijven voorlopig ook gewoon werken en hebben ze ook hun eigen leven. Het is ook niet de bedoeling dat ze alle dagen van de week de kinderen opvangen. Maar het blijft altijd een risico.
Wij hebben een woonboerderij en willen graag het bijgebouw ( nu in gebruik als garage/opslag/logeerzolder) verbouwen tot gastenverblijf met eigen ingang waar mn ouders evt later kunnen wonen. Heeft dat dan ook nadelige gevolgen voor hun pensioen/uitkering?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben 15 jaar geleden zo'n huis gebouwd.

Van de begaande grond is denk ik 2/3 in gebruik van mijn ouders, 1/3 voor mijn grootouders.

De bovenverdieping is voor mijn ouders.

Het is gebouwd op de plek waar het bestaande oude huis van mijn grootouders gesloopt is.

Het nieuwe huis heeft twee adressen maar staat geheel op naam van mijn ouders (om na de dood van mijn grootouders gedoe met familie te voorkomen). Grootouders hebben gebruiksrecht voor de rest van hun leven.



De bouw heeft volgens mij niet veel meer moeite gekost dan bij een normaal enkel huis. Maar wij wonen in Twente, daar zijn zulke constructies iets gebruikelijker.
Alle reacties Link kopieren
virginia..Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat wanneer je allemaal op 1 adres staat ingeschreven ze inderdaad gekort worden op iig de aow. Het kan volgens mij ook gevolgen hebben voor eventuele toeslagen.



@ Mariel1989. Bedankt voor het delen van jullie situatie. Ik zou dus ook 2 aparte adressen willen. Hebben ze dat moeten aanvragen in de vorm van een splitsingsakte of was dit al de oude situatie? Ik denk inderdaad dat er in Twente ook wat meer meegewerkt wordt om dit soort dingen mogelijk te maken vanuit de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het 1 adres, dit zal dus gesplitst zijn maar hoe dat precies is gegaan weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
oke bedankt voor je reactie.



Ik denk dat wanneer we een geschikte kavel vinden maar gewoon naar de gemeente moeten stappen om te vragen wat de mogelijkheden zouden zijn.
Zojuist de gemeente gesproken. Wij hebben een mooie kavel gezien met ontzettend veel grond dus ideaal.

We mogen een mantelzorgwoning bouwen waarbij we allemaal onder 1 dak komen of een bijgebouw plaatsen zodat je 2 huizen krijgt.



Echter ook hier geldt; het blijft 1 adres en je mag de aparte woning niet tzt verkopen of verhuren.



Denk dat het over gaat. Op naar een nieuw kavel.
Alle reacties Link kopieren
Smart79 dat is balen. Dat staat vaak bij de bschrijving en ik was er al bang voor de gemeentes niet erg flexibel zijn hierin. Hopelijk vinden jullie snel een kavel waarbij het wel kan....ik blijf ook maar alles in de gaten houden
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2015 09:22
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven