Mensen onder begeleiding in de woonwijk

20-08-2016 08:39 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon(de) in een relatief rustige, jaren '70 "nieuw"bouw-wijk. Grote huizen, mooie tuinen. 2-verdieners. Een straat die bestaat uit flats en de rest kleine hofjes met huizen. Gezinnen in alle soorten en maten, koop en huur afgewisseld. Niet het Paradijs, maar wel redelijk rustig, centraal gelegen en vrij groen. Balans tussen multiculti en blank-tokkie is goed en hanteerbaar. Sinds kort worden huizen ook te koop aangeboden waardoor er meer "middeninkomen" gezinnen komen te wonen.



Een klein deel van de huizen wordt verhuurd via een stichting die mensen begeleid laat wonen. Dat zijn dan mensen met psychische problematiek, onder toezicht Jeugdzorg, reclassering of jongeren die kamertraining krijgen. So far, so good.



Ik heb het geluk dat ik 2 van deze begeleidwoners op korte afstand heb zitten.



De één ambieert na een lange gevangenisstraf een carriere als oudijzerboer en stapelt tot diep in de nacht met veel kabaal wasmachines, oude fietsen, garagedeuren en tuinsets op zijn oprit van 3 meter en in de achtertuin. Dit eindigt rond middernacht en begint weer rond 4u 's ochtends, want dan start hij de diesel om de krant te bezorgen. Als dat gebeurd is, gooit hij zijn hond in de tuin (door weer en wind) en begint met 20 keer heen en weer rijden met groot vuil. En stapelen, en harde muziek.



De ander is een mevrouw met psychische problematiek en 3 kinderen. Zover ik weet is ze gevlucht uit een geweldadige relatie en dat is natuurlijk heel erg kut. Ik ben blij dat ze nu veilig is. Helaas heeft ze een stem als een scheepstoeter en zit altijd buiten in de voortuin (als ze niet voor mijn huis zit) naar iedereen te schreeuwen -vooral naar de kinderen- en is ze eigenlijk de hele dag bezig met het oplossen van misdaden in de wijk. Misdaden die dus niet bestaan, maar die ze bedenkt. Dat kan variëren van de zorg van een gewonde kip tot de ontvoering door loverboys van een meisje in de wijk. Dat gaat dan gepaard met veel af en aan rijden van de wijkagent, paniekberichten op Facebook en struinacties met pamfletten langs deuren. De wijk is afgezakt tot een soort Bronx, maar dan alleen in haar ogen. Het vervelende is, dat ze een aantal andere zwakbegaafden in de wijk meesleept in het drama waardoor er eigenlijk continu een hoogste staat van paraatheid heerst waarbij buurtbewoners die zich tot buurtwacht hebben gebombardeerd, de hele dag schreeuwen naar jongeren, achter fietsers aanrennen, tegen honden die uitgelaten worden schreeuwen, continu klachten over andere buurtbewoners deponeren bij de woningbouw en voor elke scheet de politie bellen. Ze maken heel veel ruzie met elkaar, en daar moet dan ook de politie voor komen. Die dat dan vervolgens zuchtend en steunend oppakken, er "iets" mee doen, maar waarbij je duidelijk merkt dat ze zich liever bezighouden met échte problemen. Dit voelt de wijkagent en de woningbouwmijnheer hetzelfde, maar het is hun werk. Dus zij moeten alles serieus nemen. Ook belt deze vrouw de politie als ze andere buurtbewoners langer dan een dag niet ziet, en ze weet op de één of andere manier de boel altijd zo enorm op te laten lopen, dat de politie al 2 keer -onder toezicht van een gigantische mensenmassa waarbij buurvrouw luidkeels verkondigde dat ze zeker wist dat de betreffende bewoonster depressief was- de deur heeft in moeten trappen bij mensen waar niets aan de hand is.



Nu is het mooi weer en heeft deze mevrouw met haar aanhang van ruim 20 andere buurtbewoners en een stuk of 30 kinderen besloten dat hun hoofdbureau de pingpongtafel recht tegenover mijn huis is. Ik kan de ramen en deuren dichthouden en de gordijnen naar beneden trekken, geen probleem. Het probleem is dat ze er ook avondeten, eten bestellen, eten mee naartoe nemen en vervolgens de hele ontbijt/lunch en dinertafel met afval gewoon achterlaten. En dat waait weer uit in mijn voortuin en die van de buren, etc..etc.. En stiekem word ik ook gek van het geschreeuw, maar goed. Er staat dus min of meer zo'n 5 uur per dag een schreeuwende, fietspad en parkblokkerende mensenmassa voor mijn deur die hun afval, rochels en etensresten neerkwakken waar ze staan. Of zitten. Zodra ik mijn huis uit wil, de auto wil pakken of met mijn fiets naar de stad ga, moet ik mij door ze heen worstelen. Want ze zitten ook op de stoep, fietspad. Overal. Schreeuwend naar elkaar, uitvallend naar iedereen die er langs wil en heel luidruchtig klagend over de blaffende hondjes van de overburen (die blaffen omdat die mensen daar dus zitten).



Het is net een soort natuurfilm. Die roedel mensen voor het huis en dat komt de andere mijnheer-die-begeleid-woont met zijn auto en aanhangwagen met oudijzer de hoek omscheuren (want hij rijdt veel te hard) en dan valt de roedel met vrouwen en kinderen uit, hij toetert en scheurt nog harder waarbij hij zijn lading verliest en dan gaan de hangmensen vervolgens schreeuwen en met dingen gooien en hij schreeuwt terug en maakt nog meer lawaai. En op de achtergrond blaffen de honden van de overburen, slingeren fietsers verschrikt rond, rennen wandelaars hard voorbij en vechten kinderen met elkaar om Pokémonplaatjes.



Oh ja, en dan hebben we ook nog een extreemrechtse mevrouw die de hele tijd als een soort Hitler op de allochtonen scheldt en in haar scootmobiel de boel een beetje opjut.



Wat zouden jullie doen? Verhuizen is een lang gekoesterde droom, maar ik wil eigenlijk heel erg graag dat de hanggroep hun rommel opruimt. En ik ben de "misdaden" ook een beetje zat. Ik heb geen trek in CSI-taferelen vanwege een verkeersbord dat uit de grond is getrokken en het ontvoerde meisje bleek gewoon met haar vader op vakantie te zijn. De Woningbouw doet niks discreet dus die gaan gerust vertellen dat die buurvrouw op dat en dat nummer, dit en dat heeft gezegd en dan word mijn leven hier natuurlijk een hel.
Alle reacties Link kopieren
Bel het wijkbureau. Je kunt aangeven dat ze meer afvalbakken plaatsen vanwege overlast van zwerfvuil. Je kunt de instelling voor begeleid wonen bellen, zij hebben vaak ook contacten met andere partijen in de buurt.

Daarbij kun je bij geluidsoverlast na 22;00u (?) de politie bellen.



Verder lijkt het me juist leuk dat er sociale samenhang in de wijk is. Dat jij je daar niet bij thuis voelt is vooral een persoonlijk probleem. Dan is verhuizen de beste optie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleuriefleurie schreef op 20 augustus 2016 @ 09:04:

Leuk verhaal! Maar niet leuk voor jou TO! Jij juicht natuurlijk als het weer gaat regenen, lekker rustig.

Wat rotzooi betreft zou ik vooral het goede voorbeeld geven. Ik woon aan een pleintje. Ik heb af en toe een hanggroepje voor mijn deur. Ik sprak ze aan dat ze hun bende op moesten ruimen. Toen zeiden ze natuurlijk: dat is niet van ons. Ik heb vervolgens een zak gehaald en ging alle troepjes verzamelen. Toen hielpen ze spontaan mee. Eentje zei zelfs: ik begrijp het wel hoor mevrouw ik zou het ook vervelend vinden al die troep voor mijn huis. Ik heb ze bedankt voor het helpen, en sinds dien is het echt veel minder vaak een troep op ons pleintje.



Ik heb écht duizendkeer minder moeite met hangjeugd, dan met deze volwassenen. Want de hangjeugd is jong en als je ze op een toffe manier aanspreekt en normaal tegen ze doet, is er meestal niks aan de hand en blijken het gewoon toffe gasten.



Deze mevrouw is levensgevaarlijk voor je wooncomfort omdat ze ongelooflijk paranoïde is, en de kracht heeft om mededommies op te jutten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 20 augustus 2016 @ 09:07:

Bel het wijkbureau. Je kunt aangeven dat ze meer afvalbakken plaatsen vanwege overlast van zwerfvuil. Je kunt de instelling voor begeleid wonen bellen, zij hebben vaak ook contacten met andere partijen in de buurt.

Daarbij kun je bij geluidsoverlast na 22;00u (?) de politie bellen.



Verder lijkt het me juist leuk dat er sociale samenhang in de wijk is. Dat jij je daar niet bij thuis voelt is vooral een persoonlijk probleem. Dan is verhuizen de beste optie.



Ja, snap ik. Ik hoef écht geen keurige straat met synthetische tuintjes en complete stilte. De last is ook meer de constante agressie. De ene dag zijn ze elkaars beste vrienden en de volgende dag staan ze op elkaar in te beuken en te schreeuwen. Het schiet alle kanten op.



Er staat wel een afvalbak naast het pingponghoofdbureau.
Alle reacties Link kopieren
De volgende keer dat ze daar met heel hun zooi staan naar buiten lopen met een een grote vuilniszak en deze aan die vrouw geven met de boodschap dat ze hun zooi daar maar in moeten doen.



Ook zou ik de insantie van de begeleiding blijven bellen tot ze er iets aan doen. Als de begeleiders zelf niks doen, zoek het daar hoger op. Ik heb in een appartementencomplex gewoond met een paar van die pareltjes die elke nacht de binnenplaats bijelkaar schreeuwden en jankten. Het duurde best lang voor er iets gedaan werd, maar toen de begeleiding van bovenaf gezeik kreeg, hadden ze het spul ineens heel snel onder controle.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb b geen tips die e nog niet gehad hebt, maar wat schrijf jij leuk.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
Alle reacties Link kopieren
quote:billyjack schreef op 20 augustus 2016 @ 09:19:

Ik heb b geen tips die e nog niet gehad hebt, maar wat schrijf jij leuk.Dank je wel! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tiswa schreef op 20 augustus 2016 @ 09:14:

De volgende keer dat ze daar met heel hun zooi staan naar buiten lopen met een een grote vuilniszak en deze aan die vrouw geven met de boodschap dat ze hun zooi daar maar in moeten doen.



Ook zou ik de insantie van de begeleiding blijven bellen tot ze er iets aan doen. Als de begeleiders zelf niks doen, zoek het daar hoger op. Ik heb in een appartementencomplex gewoond met een paar van die pareltjes die elke nacht de binnenplaats bijelkaar schreeuwden en jankten. Het duurde best lang voor er iets gedaan werd, maar toen de begeleiding van bovenaf gezeik kreeg, hadden ze het spul ineens heel snel onder controle.Je hebt gelijk hoor, maar ik moet even moed verzamelen, ik heb zo weinig zin in gezeik met deze mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 20 augustus 2016 @ 09:23:

[...]





Je hebt gelijk hoor, maar ik moet even moed verzamelen, ik heb zo weinig zin in gezeik met deze mensen.



Ja dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Het zijn vaak niet de meest intelligente en begripvolle mensen, dus wanneer jij in hun ogen iets fout doet, zullen ze ook vervelend tegen jou worden en dan valt er waarschijnlijk ook niet meer met ze te praten.



Kun je geen op afstand ontplofbare stinkbommen rond hun hoofdbureau verstoppen, die je steeds af laat gaan als zij er staan? Als het maar hard genoeg stinkt daar, dan vertrekken ze vanzelf
Doe als de rattenvanger van hamelen, maar dan modern.



Dus neem een (goudkleurige) scooter, huur roy donders om 'm te besturen, hang er wat namaak-dure-merk tassen en schoenen (zoals blikjes bj een bruiloft) aan en beloof ze een pot met goud bij het einde van de regenboog. Zeg dat roy op z'n scooter er heen rijdt en ze er achter aan mogen rennen.
Lastig zeg, ik werk zelf met deze doelgroep, alleen dan midden in de stad. Heb je het al bij begeleiding aangekaart?
Alle reacties Link kopieren
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 20 augustus 2016 @ 09:06:

[...]





Het kost me wel een paar dagen om een manier te vinden waarop ik haar kan aanspreken, zonder dat ik het volgende "object" van haar onderzoeksdrift in de wijk wordt.



Ik kan het wel, maar ik moet nog uitvinden hoe.



Zeg dat je hond vermist is en het laatst gezien in ... (ergens heel ver hier vandaan)

Stuur ze op onderzoek uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tiswa schreef op 20 augustus 2016 @ 09:29:

[...]





Ja dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Het zijn vaak niet de meest intelligente en begripvolle mensen, dus wanneer jij in hun ogen iets fout doet, zullen ze ook vervelend tegen jou worden en dan valt er waarschijnlijk ook niet meer met ze te praten.



Kun je geen op afstand ontplofbare stinkbommen rond hun hoofdbureau verstoppen, die je steeds af laat gaan als zij er staan? Als het maar hard genoeg stinkt daar, dan vertrekken ze vanzelf Ik heb de meest waanzinnige plannen bedacht. Zo'n mat met honderdduizendklappers onder een zandlaagje verstoppen die dwars over de hangplek loopt. En dan af laten gaan. Ergens een zak koeienmest halen en verstuiven. Een roedel bejaarden met nordic-walkstokkenverzamelplaats maken. Of een Pokegym.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk !, maar ik vind dat je echt leuk schrijft!.

Lost niet echt je probleem op...
Alle reacties Link kopieren
quote:P93 schreef op 20 augustus 2016 @ 09:32:

Lastig zeg, ik werk zelf met deze doelgroep, alleen dan midden in de stad. Heb je het al bij begeleiding aangekaart?Ja, maar dat zijn échte geitenwollensokken. Bellen niet terug, gaan er rustig bijzitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 20 augustus 2016 @ 09:32:

Doe als de rattenvanger van hamelen, maar dan modern.



Dus neem een (goudkleurige) scooter, huur roy donders om 'm te besturen, hang er wat namaak-dure-merk tassen en schoenen (zoals blikjes bj een bruiloft) aan en beloof ze een pot met goud bij het einde van de regenboog. Zeg dat roy op z'n scooter er heen rijdt en ze er achter aan mogen rennen.









Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 20 augustus 2016 @ 09:32:

[...]





Zeg dat je hond vermist is en het laatst gezien in ... (ergens heel ver hier vandaan)

Stuur ze op onderzoek uit!Jaaaa! Met aanwijzingen. Moet wel scootmobiel en nepCrocproof-route zijn!
Alle reacties Link kopieren
Helaas heel herkenbaar. Hier ook veel gedoe met begeleid wonen in een appartementencomplex in de binnenstad. Hier was de oplossing veel klagen bij de eigenaar van het betreffende appartement dat verhuurd werd aan de begeleid wonen stichting. Huur is opgezegd en nu wonen er normale, geen overlast veroorzakende mensen

De VVE heeft zo vaak geklaagd bij begeleiding maar dat haalt niks uit, daar heb ik geen hoge pet van op.

ik zou voor klagen bij de woninbouw gaan.
I would rather shit in my hands and clap
je hebt geen enkele garantie dat je nieuwe buren wel normaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, sorry maar wat heb je dat heerlijk opgeschreven



Verder weinig tips helaas. Ik zou zeggen film het en stuur het naar RTL, misschien kunnen ze er een real live soap van maken en verdien je er nog wat aan
Alle reacties Link kopieren
quote:tialtngo schreef op 20 augustus 2016 @ 09:36:

Helaas heel herkenbaar. Hier ook veel gedoe met begeleid wonen in een appartementencomplex in de binnenstad. Hier was de oplossing veel klagen bij de eigenaar van het betreffende appartement dat verhuurd werd aan de begeleid wonen stichting. Huur is opgezegd en nu wonen er normale, geen overlast veroorzakende mensen

De VVE heeft zo vaak geklaagd bij begeleiding maar dat haalt niks uit, daar heb ik geen hoge pet van op.

ik zou voor klagen bij de woninbouw gaan.Oké, richting Woningbouw dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 20 augustus 2016 @ 09:37:

je hebt geen enkele garantie dat je nieuwe buren wel normaal zijn.Je hebt gelijk, mijn directe buuf is van goud. Die wil ik meenemen.
Erg om te constateren maar er zit maar 1 ding op en dat is verhuizen.

Alle energie die je hierin stopt is verspilde moeite.
Alle reacties Link kopieren
Laat de gemeente die pingpongtafel weghalen. Maak foto's van het afval en stuur die steeds via de app van Buiten Beter naar de gemeente. Zeker als er vaak meldingen komen en liefst ook nog van meerdere mensen dan raken ze dat wel beu. Wijkagent vragen om 's avonds regelmatig langs te lopen en de roedel weg te sturen bij overlast. Dat soort dingen zou ik doen, naast melden bij de begeleiding (en hogerop, als de casemanager niks doet) en de woningbouw.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Bombardeer ze met cultuur!

Ze hebben vaak een hekel aan klassieke muziek. Dus sleep die boxen naar je raam, opera in de cd-speler en losgaan maar!





Hmmm. Dit werkt alleen maar als je jezelf daarmee niet ook uit huis jaagt.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 20 augustus 2016 @ 09:32:

Doe als de rattenvanger van hamelen, maar dan modern.



Dus neem een (goudkleurige) scooter, huur roy donders om 'm te besturen, hang er wat namaak-dure-merk tassen en schoenen (zoals blikjes bj een bruiloft) aan en beloof ze een pot met goud bij het einde van de regenboog. Zeg dat roy op z'n scooter er heen rijdt en ze er achter aan mogen rennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven